С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 10 яну 2014, 17:30, 10275 прочитания

Един алгоритъм ще ги владее

Засега медиите губят от новия начин, по който Facebook подрежда потока от новини

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Щипка сол, шепа подправки и настроение на вкус. Колкото и абстрактно да звучи, горе-долу толкова знаем за рецептата, която Facebook следва, когато избира какво съдържание да показва в личния ви поток от новини. Сместа включва данни за вас, приятелите, интересите и навиците ви, но неясно в каква пропорция. Отскоро включва и нещо ново - щипка от собствената естетическа преценка на Facebook.

От 1 декември 2013 г. социалната мрежа изпробва нова рецепта, по която приготвя Newsfeed-a на потребителите си. "Забелязахме, че хората харесват да виждат новинарски статии във Facebook, затова сега обръщаме повече внимание на това какво значи качествено съдържание", пестеливо обявиха от компанията. Това означава промени в алгоритъма, който подрежда стените с постове. "Скоро ще се справяме много по-добре да различаваме висококачествените статии от viral снимките", обясняват от Facebook. На практика това означава, че алгоритъмът пренасочва повече потребители към съдържанието, което сам определя като по-ценно, и отнема публика от постовете, за които смята, че носят по-малка стойност.


Промяната не разтърси изоснови света на обикновения потребител на социалната мрежа. Тя обаче се вижда с просто око от всеки, който управлява страници на брандове или медии във Facebook. Важно е да се отбележи, че от началото на декември много сайтове регистрират по-малък брой посетители, дошли през социалната мрежа. В големия световен уеб това са сайтове за забавление като Buzzfeed, но в микросвета на българския интернет почти всички онлайн медии го усещат. И това ги кара да си зададат въпроса колко зависими трябва да бъдат от социалната мрежа.

Предколедни изненади

"Има спад на трафика, който идва от Facebook - при някои сайтове стига 40%, 60%, дори 80%. Той е най-голям при тези, които преди това са инвестирали в масова реклама във Facebook и в нищо друго", обяснява пред "Капитал" създателят и изпълнителен директор на InteractAge Иво Илиев. При повечето новинарски сайтове намаленият интерес се вижда от началото на декември - преди традиционно слабите две седмици около Коледа и Нова година (виж графиката).



Ако погледнем резултатите на Gemius (агенцията, която мери броя посетители на уебсайтовете), ще забележим, че промените не се отразяват еднакво на всички. Най-скорострелно от началото на декември насам е потънал най-големият играч в тази област - inews.bg. Новинарският сайт се срива от близо 129 хил. реални потребители на 6 ноември до двойно по-малко два месеца по-късно - малко над 68 хил. на 6 януари 2014 г.

Останалите уебсайтове от медийната група "3бей.бг" (която е регистрирана на ул. "Искър" 71 в София, където е и централата на застрахователната компания "Виктория", собственост на КТБ) се свиват по подобен начин. Спадът се вижда ясно например при div.bg и jenite.bg. В началото на ноември 2013 г. те влизат в топ 25 на най-големите уебсайтове в България, а в началото на 2014г. вече са под 60-а позиция. Една дребна подробност е, че според глобалния сайт за анализиране на онлайн трафик Alexa.com 47% oт посетителите на inews.bg идват на уебсайта директно от Facebook, а на div.bg и jenite.bg - съответно 30.6% и 25.7%. "Капитал" потърси представители на "3бей.бг" на посочените на уебсайта им телефони за разговор по темата, но не успя да се свърже с никого.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

На върха на рекламната стълбица. Отново На върха на рекламната стълбица. Отново

guts&brainsDDB стана агенция на годината за шести път в творческия рекламен конкурс ФАРА

14 юни 2019, 2671 прочитания

Още кадри на Пеевски в "Нова" на Домусчиев 6 Още кадри на Пеевски в "Нова" на Домусчиев

Васил Иванов от "Канал 3" ще замени разследващите журналистки Миролюба Бенатова и Генка Шикерова

13 юни 2019, 16357 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Медии на полумрака

Част от собствениците на печатни медии продължават да стоят в зоната на здрача

Уверените стъпки на Zeazoo

От осем години Гергана Иванова и баща й Йордан Злогошки произвеждат обувки за босо ходене, а продажбите растат

Изборите: Технология на подчинението

Резервът от зависими гласове, който ГЕРБ и ДПС си осигуряват в малките населени места и ромските махали, може да превърне всеки вот в свирен мач

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Ново място: "Домашен Магазин"

Деликатесен магазин и кафене в едно

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."