Един алгоритъм ще ги владее
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Един алгоритъм ще ги владее

През 2013г. изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг обяви, че една от целите на социалната медиа е да бъде нещо като персонализиран вестник с висококачествено съдържание.

Един алгоритъм ще ги владее

Засега медиите губят от новия начин, по който Facebook подрежда потока от новини

Мария Манолова
10979 прочитания

През 2013г. изпълнителният директор на Facebook Марк Зукърбърг обяви, че една от целите на социалната медиа е да бъде нещо като персонализиран вестник с висококачествено съдържание.

© Robert Galbraith


Щипка сол, шепа подправки и настроение на вкус. Колкото и абстрактно да звучи, горе-долу толкова знаем за рецептата, която Facebook следва, когато избира какво съдържание да показва в личния ви поток от новини. Сместа включва данни за вас, приятелите, интересите и навиците ви, но неясно в каква пропорция. Отскоро включва и нещо ново - щипка от собствената естетическа преценка на Facebook.

От 1 декември 2013 г. социалната мрежа изпробва нова рецепта, по която приготвя Newsfeed-a на потребителите си. "Забелязахме, че хората харесват да виждат новинарски статии във Facebook, затова сега обръщаме повече внимание на това какво значи качествено съдържание", пестеливо обявиха от компанията. Това означава промени в алгоритъма, който подрежда стените с постове. "Скоро ще се справяме много по-добре да различаваме висококачествените статии от viral снимките", обясняват от Facebook. На практика това означава, че алгоритъмът пренасочва повече потребители към съдържанието, което сам определя като по-ценно, и отнема публика от постовете, за които смята, че носят по-малка стойност.

Промяната не разтърси изоснови света на обикновения потребител на социалната мрежа. Тя обаче се вижда с просто око от всеки, който управлява страници на брандове или медии във Facebook. Важно е да се отбележи, че от началото на декември много сайтове регистрират по-малък брой посетители, дошли през социалната мрежа. В големия световен уеб това са сайтове за забавление като Buzzfeed, но в микросвета на българския интернет почти всички онлайн медии го усещат. И това ги кара да си зададат въпроса колко зависими трябва да бъдат от социалната мрежа.

Предколедни изненади

"Има спад на трафика, който идва от Facebook - при някои сайтове стига 40%, 60%, дори 80%. Той е най-голям при тези, които преди това са инвестирали в масова реклама във Facebook и в нищо друго", обяснява пред "Капитал" създателят и изпълнителен директор на InteractAge Иво Илиев. При повечето новинарски сайтове намаленият интерес се вижда от началото на декември - преди традиционно слабите две седмици около Коледа и Нова година (виж графиката).

Ако погледнем резултатите на Gemius (агенцията, която мери броя посетители на уебсайтовете), ще забележим, че промените не се отразяват еднакво на всички. Най-скорострелно от началото на декември насам е потънал най-големият играч в тази област - inews.bg. Новинарският сайт се срива от близо 129 хил. реални потребители на 6 ноември до двойно по-малко два месеца по-късно - малко над 68 хил. на 6 януари 2014 г.

Останалите уебсайтове от медийната група "3бей.бг" (която е регистрирана на ул. "Искър" 71 в София, където е и централата на застрахователната компания "Виктория", собственост на КТБ) се свиват по подобен начин. Спадът се вижда ясно например при div.bg и jenite.bg. В началото на ноември 2013 г. те влизат в топ 25 на най-големите уебсайтове в България, а в началото на 2014г. вече са под 60-а позиция. Една дребна подробност е, че според глобалния сайт за анализиране на онлайн трафик Alexa.com 47% oт посетителите на inews.bg идват на уебсайта директно от Facebook, а на div.bg и jenite.bg - съответно 30.6% и 25.7%. "Капитал" потърси представители на "3бей.бг" на посочените на уебсайта им телефони за разговор по темата, но не успя да се свърже с никого.

Новите критерии 

"В рамките на всяко влизане в социалната мрежа има потенциал да видим над 1500 различни поста, но реално разглеждаме до 100", обяснява алгоритъма на Facebook Иво Илиев от InteractAge. Допреди няколко години моделът работеше сравнително просто - избираше постове най-вече според връзката ви с тях според действията, които са провокирали и според "възрастта им". В момента математиката зад социалната мрежа включва около 100 хил. отделни "тежести", които участват в решението.

"Ако видиш смешна viral снимка в своя newsfeed - добре, ще получиш някаква стойност от това", коментира мениджърът на NewsFeed Ларс Бекстром пред AllthingsD, "Но ако прочетеш 1000 думи в някоя качествена медиа, вероятно ще се обогатиш много повече." Така от 1 декември миналата година Facebook навлиза в ново поле - проповядване на ценности пред своите потребители. Разликата между висококачественото и нискокачественото съдържание засега се прави на ниво източник, а не отделен пост.

Какво означава това за българския уеб и начина, по който се развива в последните 2-3 години? Данните за малко повече от месец от промяната насам не са достатъчни, за да направим смели прогнози занапред. Но те все пак показват някои особености на интернет новинарския бизнес. Както и това, че е трудно да си правиш сметка, когато зависиш от бизнеса на някой много по-голям от теб.

Проверка на зависимостите

"Обичам да се смея!", "Всички българи в една група! Влезте и канете всички българи!", "Когато най-малко очакваш се случват най-хубавите неща:)))", "Аз обичам моята майка и искам целият свят да знае това", "Не карай пил" и "Да поставим рекорд на Гинес за най-голяма българска група във Фейсбук!" са хубави послания. Вероятно затова са успели да привлекат огромен брой почитатели в социалната мрежа. Всяка от групите с тези имена е в топ 20 на най-големите български страници (според класацията stranici.bg) и има над 300 хил. фенове.

Шестте си приличат по нещо - абсолютно идентичното съдържание. И добре илюстрират оплетените взаимовръзки на Facebook с онлайн медиите. На 8 януари например из тези групи шестват текстовете "Най-пленителните гифчета на секси мъже и сладки кученца" и "Как стопи мазнините Азис", както и още безброй линкове, които водят към сайта inews.bg. Групите публикуват и връзки към div.bg, jenite.bg, expressnews.bg, econ.bg, nauho.bg, news7.bg и реклами за предавания на TV7. Съвсем между другото се прокрадват и линкове към статиите "Фейсбук изригна срещу Сидеров" и "Китайските потайности на Плевнелиев" в сайта barekov.com. Допреди няколко месеца групи като тези бяха много полезен инструмент за привличане на внимание, а с това и на трафик към сайтове. От постовете не си личи към кой точно сайт води линкът, а съдържанието е достатъчно добре подбрано, за да заинтригува хора с всякакви интереси.

Увеличаването на посещения към даден уебсайт от Facebook се превръща в самостоятелна наука, което не е задължително лошо. Според данните на Shareaholic (компания, която работи с над 200 хил. онлайн медии в цял свят) процентът на препратените от Facebook посетители към медийни сайтове се е увеличил със 170% за година. Но не е и задължително добро, защото роди безброй техники, трикове и откровени лъжи, които служат за крадене на внимание. Like-jacking e практика, при която потребителите си мислят, че харесват например дадено видео, а се оказва, че Like бутонът води към съвсем различна страница, дава пример Иво Илиев. Дали е уместно страницата "Аз обичам моята майка" да препраща към политически новини е въпрос на лична интерпретация. 

Сега обаче Facebook се променя. "Тези групи са най-тежко ощетени, защото споделят неща на всякакви теми, а Facebook отделя много малка тежест на такива страници за сметка на тези, които са специализирани и последователни в нещо", обяснява създателят на InteractAge. "Преди тези групи бяха най-добрият начин за генериране на трафик. От 3-4 месеца насам антиспам филтърът на Facebook ги засича все по-често - когато имат съмнения, че там се появяват платени линкове, отнемат правата на администратора или изтриват страницата", допълва той. През октомври страницата Spinderman, която има над 100 хил. харесвания, изчезва заради съмнения за публикуване на платени линкове. Освен новия приоритет за висококачествена информация социалната мрежа има и друг интерес - монетаризирането на услугата да остане в собствените й ръце под формата на реклами, а не в ръцете на администраторите на големи страници.

В името на... потребителя?

"С промените във Facebook, с т.нар. Google Panda ъпдейт (промяна в начина, по който търсачката класира резултатите от началото на 2011 г. - бел. авт.) целта и посоката на въпросните интернет гиганти е една и съща - повече качествено съдържание и гаранция, че потребителят получава информацията, от която има нужда", обяснява Момчил Миков, създател и партньор в Digital Division. И двата примера водят до промени, които се усещат много ясно от собствениците и администратори на сайтове. Вероятно в алгоритъма на Facebook ще има и още корекции. Според Момчил Миков това значи, че спадът на трафика при "качествените сайтове" е временен - "ако те запазят линията си на съдържание, Facebook ще разпознае това и ще се нагласи спрямо тях", казва той. Подобна е и официалната позиция на компанията, според която алгоритъмът тепърва ще се учи и напасва какво ценят и искат да виждат потребителите и какво им носи стойност. 

Щипка сол, шепа подправки и настроение на вкус. Колкото и абстрактно да звучи, горе-долу толкова знаем за рецептата, която Facebook следва, когато избира какво съдържание да показва в личния ви поток от новини. Сместа включва данни за вас, приятелите, интересите и навиците ви, но неясно в каква пропорция. Отскоро включва и нещо ново - щипка от собствената естетическа преценка на Facebook.

От 1 декември 2013 г. социалната мрежа изпробва нова рецепта, по която приготвя Newsfeed-a на потребителите си. "Забелязахме, че хората харесват да виждат новинарски статии във Facebook, затова сега обръщаме повече внимание на това какво значи качествено съдържание", пестеливо обявиха от компанията. Това означава промени в алгоритъма, който подрежда стените с постове. "Скоро ще се справяме много по-добре да различаваме висококачествените статии от viral снимките", обясняват от Facebook. На практика това означава, че алгоритъмът пренасочва повече потребители към съдържанието, което сам определя като по-ценно, и отнема публика от постовете, за които смята, че носят по-малка стойност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    tolex avatar :-|
    tolex

    Монетаризиране е най-верният термин.
    А и основната причина това да се случва.
    Дано (само) да е за по-добро качество.

  • 2
    tolex avatar :-|
    tolex

    Монетарният алгоритъм отдавна се владее от евреите :-)
    Сега завладява и (някои от) нас...

    За по-интелигентните ползватели на ФБ не е тайна, че това е най-голямата кошара за овце. Където повечето сами си влизат за да ги отведат на "правилните" места.

  • 3
    petkancho avatar :-|
    Blue Skys

    Всеки, който се занимава с дигитален бизнес загуби покрай промените в News Feed-a, промяната на алгоритъма, не само едни от най-големите играчи, които се изброили. Еврейчто последва стъпките на Гугъл, заради които хората спряха да рекламират там и се пренасочиха към Фейсбук. За съжаление, сега ако искаш да си рекламираш бизнеса и да излиза по-напред в позициите на нюс фийда трябва да си плащаш. Въпроса е, че засега са и малко на никъде - нито върви да се откажеш, нито пък на някои от тях му е кеф да си плаща.

  • 4
    petkancho avatar :-|
    Blue Skys

    Капитал, и недейте пък вие така очевидно да плюете срещу конкуренцията си. Много клеветническо стана, вече втора седмица пишете срещу тези сайтове точно и то нищо кой знае какво - адреси и имена, които са известни в публичните регистри. Все едно слушам махленската клюкарка....

  • 5
    ivan_mitev5577 avatar :-|
    ivan_mitev5577

    Очевидно вашата медия се дразни на конкуренцията , ама не виждам защо това трябва да става публично достояние . Мен лично не ме интересува какво става във Фейсбук и в някакви други сайтове . Не съм виждал друга медия, която да занимава хората с частните си проблеми и това май не е за първи път...

  • 6
    petar.ognjnov avatar :-|
    petar.ognjnov

    Мисля, че и миналата седмица имаше подобна статия за тези сайтове, което ме навява на мисълта, че не е нещо кой знае какво, с което да впечатлите аудиторията, просто се клеветите едни с други.

  • 7
    brizeidas48 avatar :-|
    Nataliya

    Нали знаете че българските онлайн медии правят всичко по чуждестранен образец. В другите страни са много по-нагли. Срещала съм какви ли не групи във Фейсбук. Всеки сам си избира какво да харесва там. Никой не го карат насила. Хората са дали "лайк" на групата "Аз обичам своята майка" - нима това е престъпление? Знаете ли какво правят в чужбина - почине някоя голяма звезда и на часа се създават фейсбук страници на име "RIP еди-кой-си". Публикуват се там снимки на покойната звезда и се приканват хората да ги споделят и когато в един момент групата достигне брой на харесали 500 000 и бам! - сменя името и започна да се нарича "Аз обичам голдън ретривър". Онлайн маркетингът става все по-агресивен. Дори в Дневник и Капитал много често се появява банери които ти застават на средата на екрана и от тях не можеш нищо да прочетеш. Не знам този Панда ъпдейт колко е ефективен за българските сайтове. Масово се копират статии, крадат се снимки и това важи за всички сайтове. Интернет вече не е място където човек може да намери полезна информация

  • 8
    pipistrella avatar :-|
    pipistrella

    Всичко това с новия алгоритъм при отсяването на потока в Newsfeed-a се прави с едничката цел да бъдат "стимулирани" заинтересованите компании, медии и пр. да си плащат, за да излизат публикациите им в топ позиции. Уловката тук е, че този "брилянтен" алгоритъм, който Марки и хората му са измислили и който уж мисли за качеството на публикациите, нашите интереси и бла бла, не важи за тях, ще продължават да ни ги натрапват упорито.

  • 9
    dimitar_stoyanov avatar :-|
    DS

    Нямам Фейсбук, живея спокойно.

  • 10
    dedka avatar :-|
    dedka

    Наистина целта не е толкова качествено съдържание за потребителите, колкото да се принудят страниците с комерсиална цел да си плащат, и то все повече и повече. За което са виновни точно такива "Аз обичам майка си.. брат си.. сина си и прочее", които твърде дълго печелиха на гърба на Фейсбук, без да инвестират и стотинка. Много ясно, че този гигант в един момент ще се усети как го цицат и ще вземе мерки. Битката е била поначало загубена. Само че лошото е, че покрай тези мизерници, които все пак са успели да припечелят някоя хиледарка в краткосрочен план, страдат и останалите, които са играли по правилата. Човешката лакомия и простотия край няма! И сега, всички задружно ще лапат дебелия.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK