На ЕС шараните
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На ЕС шараните

От община Сухиндол са поръчали четири промоционално - дегустационни кампании на територията на общината.

На ЕС шараните

Как 5 млн. лв. отидоха за подобряване на престижа на рибните продукти - предимно чрез сандвичи, дипляни и прояви на самодейни състави

Мария Манолова
15892 прочитания

От община Сухиндол са поръчали четири промоционално - дегустационни кампании на територията на общината.

© Община Сухиндол


Да се осигурят 50 кг риби, миди, раци и други; 2.4 кг подправки, 11 кг спирулина на прах; 40 кг банани, 22 кг лимони, 38 кг праскови, 85 л соево мляко. За тях: 4230 чинии, 4222 вилици и 2400 чаши за еднократна употреба; 24 аквариума; 1 шейк машина; 5 химически тоалетни и 10 кошчета за боклук. Да се осигури приятен музикален фон.

Звучи като заимствана от bg-mama.com рецепта за семейно парти в особено големи размери, но не е. Това са нуждите на варненската община Вълчи дол по обществена поръчка за реклама. Общината има бюджет от 124 хил. лв., с който трябва да промотира "продуктите от рибарство и аквакултури". Срещу него десетхилядното население на Вълчи дол ще получи кулинарно шоу, детски карнавал, риболовно състезание и рибен фестивал (за който са предвидени 80 кг миди, 3 кг девесил, 2 кг джоджен, 1 кг черен пипер и сами се досещате нататък). Колкото и забавно да звучат горните рецепти обаче, община Вълчи дол е симптом на сериозен проблем. Парите, отделени за едно (в случая повишаване на хранителната култура), отиват за друго - всенародни тържества и безплатна храна. Оправданието "каквото и да е - пак е по-добре от нищо" просто не е сериозно.  

Сгушената между Каспичан и Добрич община е сред 21 бенефициента по мярка 3.4 на оперативна програма "Рибарство". От началото на 2013 г. по нея са разпределени пет милиона лева с основната цел хората да проядат повече риба. Консумацията на рибни продукти в България е твърде ниска, а Европейският съюз е загрижен (защото той е загрижен за всичко). Затова промотирането на рибата тръгва с бавни стъпки от общини като Сухиндол (население 2542 души) и Златарица (население 3991 души) и върви, докъдето стигнат парите.

Дори да пропуснем факта, че при оптимални условия рекламното послание е стигнало само до 600 хил. души (цялото население на общините бенефициенти), дали този евробюджет е изхарчен за реални и дълготрайни резултати или самоцелно? По външни белези работата на повечето места е свършена. Раздадени са хиляди шапки и тениски, папки и химикалки; изядени са стотици блюда с риба; самодейни състави и поп изпълнители са забавлявали публики из цялата страна. Пропуснат е например фактът, че за по-малка част от тези пари една рекламна кампания по националните телевизии щеше да стигне до повече хора много по-ефективно.

Но Агенцията по рибарство и аквакултури (ИАРА) страда от същата болест, от която и много други разпределители на европари - основният критерий за разпределение е "на който е кандидатствал", а не "където е най-нужно". На общините също им е трудно да администрират проектите и поддават на познати проблеми - посредствени изисквания и нагласени конкурси. В крайна сметка, ако сте община Вълчи дол и поискат от вас да рекламирате риба, какво ще направите?

Рибата е живот и животът е риба

През лятото на 2013 г. "Капитал" разследва поръчките за повишаване на престижа на рибните продукти - тогава много от тях още не бяха публикували победител. Няколко месеца по-късно картата се избистря, повечето фирми изпълнители са ясни, а тук-таме се виждат и отчетни снимки на изядените сандвичи и организираните забавления. Нина Николина и Калин Вельов например са участвали в промотирането на рибни продукти по покана на изпълнителя на поръчката в родопския град Баните (с население 4923 души и бюджет за цялата кампания от 85 хил. лв.). Шкумбата е водил празненство с участието на дует "Шик" в Твърдица (с население 14 833 души и промоционална кампания с общ бюджет за 255 738 лв.), а БТР и Теодосий Спасов са гастролирали на двудневния рибен фест в Тутракан (община с 17 229 души и отпуснати средства по договор за 450 хил. лв.), става ясно от отчетите. "Празникът на рибата ще бъде истински празник за жителите на община Баните, тъй като освен веселието, което се очаква да получат, хората ще бъдат почерпени и с вкусни рибни гозби", гръмко обобщава местната преса. Изпълнителите надали са взели грандиозни хонорари за участията си, но добре илюстрират размиването на смисъла на рекламата на риба.  

Да видим как са разпределени поръчките. Рекламната агенция с един служител и без име ("Ноу нейм ейджънси" на Йончо Минков), която след отстраняването на осем участника спечели конкурса в Пазарджик, е успяла да спечели и обществената поръчка за 322 хил. лв. в Своге. От отчета на "Ноу нейм ейджънси" за 2012 г. знаем, че единствените активи на фирмата са вземания и пари в брой - офис и компютърна техника тя явно няма. И при двете спечелени от нея обществени поръчки има жалби в КЗК, но и в двата случая те са отхвърлени. "Рибата е живот!" е посланието, с което агенцията все пак започва да убеждава жителите на Пазарджик да консумират повече рибни продукти през есента. В Своге още няма признаци безименната агенция да е промотирала нещо след конкурса от април 2013 г.

До 15 август миналата година (или месец след медийните публикации за мярка 3.4) същият Йончо Минков има дял в "Ай Ем комюникейшънс", която трябва да е работила за престижа на рибата в Тутракан и Смядово. Минков си партнира (в "Комуникационни решения" ООД и "Сдружение клъстер маркетинг и реклама") и с друг създател на рибни промоции - "Пипъл ейджънси". Фирмата успява да се пребори за четири поръчки -  в Златарица, Баните, Мъглиж и Сливен. Собственикът й Кирил Николов коментира, че е нормално в рекламния бизнес всички да се познават. Харесал проектите за реклама на риба, защото са по-различни. "Хареса ми, че не е само стандартно производство на рекламни материали, а и събития, има пътувания, канят се известни личности", довършва Николов. Сметката за четирите спечелени от него проекта към ЕС е на стойност 792 хил. лв. В Твърдица и Марица печели консорциумът "Аквапрестиж" на "Александър електрик" и "Зенна" ООД. Първата се занимава с монтаж и поддръжка на електроинсталации. Втората организира събития като представянето на книгата "Мъжемразката" на Донка Петрунова. "Обадиха ми се и ме помолиха да участвам като фирма с по-голям оборот, защото те нямат достатъчно", обясни пред "Капитал" собственикът Александър Ангелов. "Имам няколко фирми - "А енд Е", която е една от тях, се занимава с професионално обучение по рибарство", вмъква още той за появата на електроинсталации в рекламни поръчки. 

В останалите поръчки по мярката са избрани познати лица - "Експо тим" на Ивайло Жеглов, "Златен век" на актьора Калин Сърменов и "Фернет" на председателя на Единната народна партия (ЕНП) Мария Капон. Във Враца фирмата на Сърменов например ще печата 70 хил. брошури, 6 транспаранта с "лого и лозунг" и по 15 хил. тениски, шапки и химикалки срещу 182 хил. лв. 

"Към настоящия момент има два проекта, по които все още няма крайно решение за одобрение/отказ, тъй като са предадени на компетентните органи за проверка", лаконично коментират от агенцията по рибарство на въпроса дали има нарушения по проектите. От списъка на ИАРА в последните няколко месеца обаче ненадейно е отпаднала община Родопи. Тя беше предвидила рибен кетъринг и информационни материали за 750 хил. лв. Общината така и не публикува избраните изпълнители и отказа да ги разкрие пред "Капитал" през лятото.  

Без смисъл, но пък весели

"ИАРА не събира и не включва в анализите си подобна статистическа информация", отговарят от ИАРА на въпрос на "Капитал" до колко хора е достигнало посланието за здравословните качества на рибата след всички кампании. Опитът да разберем как се отчитат резултатите и имало ли е смисъл от поръчките няма успех. "Управляващият орган докладва определени показатели на комисията. [Тази] информация не е част от изискваната от комисията", довършват сухо от ИАРА. Вместо данни за кампаниите - колко души са участвали, как я оценяват, как са се променили хранителните им навици и потреблението на риба, агенцията търси друго. "Документацията за отчет са приемо-предавателни протоколи", все пак разкрива процедурата Кирил Николов от "Пийпъл ейджънси".  С други думи, кой е дошъл, пил, ял и слушал.

От ИАРА признават, че стратегия за повишаване на потреблението на риба няма. Но защо тогава са били наличните пет милиона лева, с които агенцията си е поставила именно тази цел, както и още по-амбициозното да развие целия сектор "Рибарство". Единствено общите ползи за общините са ясни - имало едни пари, усвоили ги. "Ние разсъждаваме така - каквото и да се направи, е хубаво. Дори и минимална, ще има някаква полза", смята кметът на Твърдица Атанас Атанасов. Катерина Костова от общината в Мъглиж казва: "От всички проекти, които сме направили, този е най-веселият." И според Кирил Николов "едно такова събитие събужда живота в малките общини, в които нищо не се случва. Всичко това обаче не е съвсем същото като това наистина да убедиш някого в ползите на рибата за неговото здраве".

Но ИАРА ще има право и на втори опит. "В програмата за 2014 - 2020 г. е заложено да има мярка "Мерки за предлагане на пазара", казват от агенцията. Пари за реклама пак ще има - "за регионални, национални и транснационални кампании". Пет милиона по-късно ведомството предвижда и да напише национална стратегия за промотиране на продуктите от риба и аквакултури. Ако и тогава не се получи - винаги има следващ програмен период. Поне ще е весело.

Евросредствата за реклама на риба в Сухиндол са 157 хил. лв., а за проекта там отговаря "Златен век" на актьора Калин Сърменов. "Златен век" ще печата и хиляди брошури и тениски с реклама на риба във Враца срещи 180 хил.лв.
Фотограф: Община Сухиндол
В публичната покана за промоционална кампания на рибата в община Сухиндол има заложени и две "изнесени промоционално - дегустационни кампании" във Варна и Русе.
Фотограф: Община Сухиндол
От община Сухиндол са поръчали още 1000 плакати, 3500 брошури, 3500 рекламни шапки и фланелки и 1000 "дипляни CD".
Фотограф: Община Сухиндол
Фотограф: Община Сухиндол
Автор: Капитал

Да се осигурят 50 кг риби, миди, раци и други; 2.4 кг подправки, 11 кг спирулина на прах; 40 кг банани, 22 кг лимони, 38 кг праскови, 85 л соево мляко. За тях: 4230 чинии, 4222 вилици и 2400 чаши за еднократна употреба; 24 аквариума; 1 шейк машина; 5 химически тоалетни и 10 кошчета за боклук. Да се осигури приятен музикален фон.

Звучи като заимствана от bg-mama.com рецепта за семейно парти в особено големи размери, но не е. Това са нуждите на варненската община Вълчи дол по обществена поръчка за реклама. Общината има бюджет от 124 хил. лв., с който трябва да промотира "продуктите от рибарство и аквакултури". Срещу него десетхилядното население на Вълчи дол ще получи кулинарно шоу, детски карнавал, риболовно състезание и рибен фестивал (за който са предвидени 80 кг миди, 3 кг девесил, 2 кг джоджен, 1 кг черен пипер и сами се досещате нататък). Колкото и забавно да звучат горните рецепти обаче, община Вълчи дол е симптом на сериозен проблем. Парите, отделени за едно (в случая повишаване на хранителната култура), отиват за друго - всенародни тържества и безплатна храна. Оправданието "каквото и да е - пак е по-добре от нищо" просто не е сериозно.  


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

28 коментара
  • 1
    today avatar :-|
    today

    Тц-тц-тц!
    "Боже, колко мъка има на този свят, боже!"

  • 2
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    Да се смееш ли да плачеш ли? !!
    Вече ссъм убеден, че икономиката на България, вече се дели на 2 части - "Европейски програми" и други..

    А са спрели кранчето от Европа - и половината рекламни агенции и медии трябва да затворят..

  • 3
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Тези грешни пари можеха да отидат за животоспасяващи лекарства за онкоболни хора, за които сега няма пари. Пълен абсурд, тотално престъпно правителство.

  • 4
    mich avatar :-P
    mich

    Нищо ново в риболова. Щом има шарани ще има и рибари. Кофти в ситуацията е че някой просто търмъчи а този дето трябва да го спре се храни с % от изтърмъченото

  • 5
    qjw58315380 avatar :-|
    #unknown

    Втрещен съм от прочетеното!

  • 6
    rainbou1 avatar :-P
    rainbou1

    Догодина очаквам фестивал на Шамандурата - иначе няма да можем да счупим тъпомера.

  • 1_chrome.

    Великият комбинатор Остап Бендер ряпа да яде...

  • 8
    sapundzieva avatar :-|
    sapundzieva

    Това за фестивала на Шамандурата е мноого добро! Имате шанс да спечелите с идеята и поне ще е по-интересно от проектите, които изчетох в статията.

  • 9
    blaster avatar :-|
    Blaster _

    Ще си позволя да те допълня.
    [quote#2:"bestbuy"]Вече съм убеден, че икономиката на България, вече се дели на 2 части - "Европейски програми" и други.. [/quote]
    1-2%

  • 10
    pora avatar :-P
    pora

    На плаката на община Суходол пише ПРОДУКТИ ОТ РИБОЛОВ И АКВАКУЛТУРИ!!!!
    Как, по дяволите, да го разбирам това?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK