С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 24 яну 2014, 13:02, 10894 прочитания

Трудният ръст на рекламния пазар

Рекламни агенции, рекламодатели и медии най-сетне залагат повече инвестиции за 2014 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Когато дойде време да попитаме анализаторите какво очаква рекламния пазар през 2014 г., прогнозите им се разтвориха като ветрило - от оптимистични, през сдържани до песимистични. Маркетинг директорът на един от средно големите рекламодатели дори отбеляза, че се въздържа от оценка, защото сигналите са силно противоречиви. И действително, тъй като рекламният пазар е функция от надеждите на бизнеса за икономиката, а политическата ситуация в страната е, меко казано, нестабилна, малцина са готови да скочат на категорични изводи.

И все пак не липсват позитивни сигнали. Такива например идват от международните анализатори. Звеното за анализи на третата по продажби в света рекламна агенция Publicis Groupe - ZenithOptimedia предвижда, че в глобален мащаб разходите за реклама ще нараснат с 5% през 2014 г. Според компанията най-бърз се очертава ръстът в Източна Европа, Централна Азия и Латинска Америка.


"Бихме заложили на по-ниски процентни нива в прогнозите за ръста през 2014 г. у нас от дадените за европейския пазар", бе по сдържана в позицията си директорът "Бранд и маркетинг комуникации" в Globul Галина Чулева. Според официалните мониторингови данни на Be Media Consultant (агенцията, която следи инвестициите в реклама) през 2013 г. общо 1.07 млрд. лв. са били инвестирани в телевизия, преса, радио и външна реклама от големите рекламодатели. Ръстът на пазара през изминалата година е 14% (спрямо предходната година) на брутна основа.

По принцип брутните инвестиции в реклама са с лек годишен ръст от 2011 г. насам, а според играчите на пазара е логично при възстановяваща се икономика през 2014 г. те да са по-високи от тези през 2013 г. "Безспорно позитивните индикации на ръст на пазара в Европа ще повлияят стимулиращо и на българския рекламен пазар. Очакваното подобрение на реалния темп на растеж на БВП и съответно бавно възстановяване и ръст на икономиката през следващата година би трябвало да насърчат фирмите към по-смели маркетингови инвестиции, стимулиращи потреблението", коментира пред "Капитал" директорът бизнес комуникации в UniCredit Bulbank Кирил Бъчваров. Според него конкуренцията с кредитни продукти и предлагането на нови и иновативни банкови продукти и услуги също ще се нуждае от рекламно представяне, което би могло да доведе до ръст на рекламата в банковия сектор.

Общият поглед върху българския рекламен пазар също дава индикации за ръст и позитивно развитие според изпълнителния директор на медийната агенция Carat Bulgaria Мария Грашнова. "Поради спецификите на ситуацията в държавата ни обаче прогнозният ръст е минимален и по-скоро е в посока на преразпределение на бюджетите между използваните медии, отколкото като общо увеличение на инвестициите", уточнява тя. По думите й в поведението на рекламодателите се забелязва още по-внимателен подход при разпределението на годишните бюджети и търсене на възможности за оптимизиране на рекламното присъствие.



"При трудностите, които имат рекламодателите на всички пазари - все по-силна конкуренция, все по-фрагментиран медиен пазар, съвсем коректно е да се заложи ръст в рекламните инвестиции", коментира директорът на медийна агенция Media Club Александър Тошков.

Изпълнителният директор на групата агенции All Channels Communication Group Александър Дурчев пък добавя, че нормализирането на пазара е започнало да се усеща още в края на миналата година. "Явно бизнесът свикна с политическите катаклизми и започна да мисли по-смело и позитивно, което се отразява на маркетинговите бюджети", казва Дурчев. Въпреки това той не очаква ръстът на пазара да бъде драстичен. "Причината за това е притеснителната тенденция на изместване на централните офиси за региона на големите международни компании в Букурещ. Това логично води до централизирани маркетинг концепции и оптимизиране на много от дейностите за нашия пазар", отбелязва изпълнителният директор на All Channels.

Вторият най-голям рекламодател в страната Kraft Foods (след P&G) също очаква рекламният пазар да се събуди и да отчете положителни стойности на развитие. "С точни проценти не бихме се наели, тъй като те биха варирали според пазара. За България със сигурност очакваме ръст – може би леко по-висок от този през 2013, но ръст със сигурност", уверява Елена Илиева, медия мениджър на Kraft Foods за България и Източна Адриатика (бившите югославски републики - бел. ред.).

Повечето рекламодатели възнамеряват да запазят маркетинг бюджетите си, а някои възнамеряват да ги увеличат, но уточняват, че ще е с малко. "Със сигурност сред нашата клиентска база няма сигнали за клиенти, които имат намерение да си намаляват пак бюджетите", обяснява медия директорът на "Аргент" Симона Тенчева. "В най-лошия случай бюджетите ще се запазят и ако не се случат непредвидени политически събития, има шанс дори и да се увеличат малко", допълва тя. 

Най-активно в медийно присъствие отново ще инвестират производителите на бързооборотни стоки и мобилните оператори. Други пък отбелязват, че размерът на рекламните инвестиции все още се уточнява. "Бюджетът ни е сравним с миналогодишния, но все още се финализира", уточниха от Kraft. Последните години на пазарна несигурност принудиха компаниите все повече да планират разходите си на тримесечия, което пък се отрази на несигурността на медиите, които в добрите години разчитаха на годишни договори с рекламодателите. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (12 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (12 ноември)

Местните избори 2019 - с най-евтина кампания в медиите; guts&brainsDDB спечелиха две награди в конкурса "Effie Унгария"; Кои са финалистите в "Effie България" 2019 г.; Discovery иска да създаде собствена стрийминг платформа, Новата кампания на WSJ и др.

12 ное 2019, 812 прочитания

Дефицитът на БНТ вече е 71 млн. лв 4 Дефицитът на БНТ вече е 71 млн. лв

Депутатите смятат да вдигнат леко бюджета на телевизията за 2020 г. до 70 млн. лв., а за БНР - до 47.44 млн. лв.

9 ное 2019, 2617 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
За любовта на народа

"Атака" повече от четири месеца се опитва да вдига рейтинг с реклама, сметката до момента е поне 200 хил.лв.

Още от Капитал
Сбогом, кабели

Първите дошли в автосектора се изнасят първи към по-евтини дестинации

Внимавай с Aliexpress

Кои са най-честите рискове при покупки от китайската онлайн платформа

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

К като "Култура", К като "край"

"К - вестник за критика, дебати и културни удоволствия" спира да излиза в началото на следващата година

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10