С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 24 яну 2014, 13:02, 10854 прочитания

Трудният ръст на рекламния пазар

Рекламни агенции, рекламодатели и медии най-сетне залагат повече инвестиции за 2014 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Когато дойде време да попитаме анализаторите какво очаква рекламния пазар през 2014 г., прогнозите им се разтвориха като ветрило - от оптимистични, през сдържани до песимистични. Маркетинг директорът на един от средно големите рекламодатели дори отбеляза, че се въздържа от оценка, защото сигналите са силно противоречиви. И действително, тъй като рекламният пазар е функция от надеждите на бизнеса за икономиката, а политическата ситуация в страната е, меко казано, нестабилна, малцина са готови да скочат на категорични изводи.

И все пак не липсват позитивни сигнали. Такива например идват от международните анализатори. Звеното за анализи на третата по продажби в света рекламна агенция Publicis Groupe - ZenithOptimedia предвижда, че в глобален мащаб разходите за реклама ще нараснат с 5% през 2014 г. Според компанията най-бърз се очертава ръстът в Източна Европа, Централна Азия и Латинска Америка.


"Бихме заложили на по-ниски процентни нива в прогнозите за ръста през 2014 г. у нас от дадените за европейския пазар", бе по сдържана в позицията си директорът "Бранд и маркетинг комуникации" в Globul Галина Чулева. Според официалните мониторингови данни на Be Media Consultant (агенцията, която следи инвестициите в реклама) през 2013 г. общо 1.07 млрд. лв. са били инвестирани в телевизия, преса, радио и външна реклама от големите рекламодатели. Ръстът на пазара през изминалата година е 14% (спрямо предходната година) на брутна основа.

По принцип брутните инвестиции в реклама са с лек годишен ръст от 2011 г. насам, а според играчите на пазара е логично при възстановяваща се икономика през 2014 г. те да са по-високи от тези през 2013 г. "Безспорно позитивните индикации на ръст на пазара в Европа ще повлияят стимулиращо и на българския рекламен пазар. Очакваното подобрение на реалния темп на растеж на БВП и съответно бавно възстановяване и ръст на икономиката през следващата година би трябвало да насърчат фирмите към по-смели маркетингови инвестиции, стимулиращи потреблението", коментира пред "Капитал" директорът бизнес комуникации в UniCredit Bulbank Кирил Бъчваров. Според него конкуренцията с кредитни продукти и предлагането на нови и иновативни банкови продукти и услуги също ще се нуждае от рекламно представяне, което би могло да доведе до ръст на рекламата в банковия сектор.

Общият поглед върху българския рекламен пазар също дава индикации за ръст и позитивно развитие според изпълнителния директор на медийната агенция Carat Bulgaria Мария Грашнова. "Поради спецификите на ситуацията в държавата ни обаче прогнозният ръст е минимален и по-скоро е в посока на преразпределение на бюджетите между използваните медии, отколкото като общо увеличение на инвестициите", уточнява тя. По думите й в поведението на рекламодателите се забелязва още по-внимателен подход при разпределението на годишните бюджети и търсене на възможности за оптимизиране на рекламното присъствие.



"При трудностите, които имат рекламодателите на всички пазари - все по-силна конкуренция, все по-фрагментиран медиен пазар, съвсем коректно е да се заложи ръст в рекламните инвестиции", коментира директорът на медийна агенция Media Club Александър Тошков.

Изпълнителният директор на групата агенции All Channels Communication Group Александър Дурчев пък добавя, че нормализирането на пазара е започнало да се усеща още в края на миналата година. "Явно бизнесът свикна с политическите катаклизми и започна да мисли по-смело и позитивно, което се отразява на маркетинговите бюджети", казва Дурчев. Въпреки това той не очаква ръстът на пазара да бъде драстичен. "Причината за това е притеснителната тенденция на изместване на централните офиси за региона на големите международни компании в Букурещ. Това логично води до централизирани маркетинг концепции и оптимизиране на много от дейностите за нашия пазар", отбелязва изпълнителният директор на All Channels.

Вторият най-голям рекламодател в страната Kraft Foods (след P&G) също очаква рекламният пазар да се събуди и да отчете положителни стойности на развитие. "С точни проценти не бихме се наели, тъй като те биха варирали според пазара. За България със сигурност очакваме ръст – може би леко по-висок от този през 2013, но ръст със сигурност", уверява Елена Илиева, медия мениджър на Kraft Foods за България и Източна Адриатика (бившите югославски републики - бел. ред.).

Повечето рекламодатели възнамеряват да запазят маркетинг бюджетите си, а някои възнамеряват да ги увеличат, но уточняват, че ще е с малко. "Със сигурност сред нашата клиентска база няма сигнали за клиенти, които имат намерение да си намаляват пак бюджетите", обяснява медия директорът на "Аргент" Симона Тенчева. "В най-лошия случай бюджетите ще се запазят и ако не се случат непредвидени политически събития, има шанс дори и да се увеличат малко", допълва тя. 

Най-активно в медийно присъствие отново ще инвестират производителите на бързооборотни стоки и мобилните оператори. Други пък отбелязват, че размерът на рекламните инвестиции все още се уточнява. "Бюджетът ни е сравним с миналогодишния, но все още се финализира", уточниха от Kraft. Последните години на пазарна несигурност принудиха компаниите все повече да планират разходите си на тримесечия, което пък се отрази на несигурността на медиите, които в добрите години разчитаха на годишни договори с рекламодателите. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 31 август

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Закъснялото сливане на СВЅ и Vіасоm Закъснялото сливане на СВЅ и Vіасоm

По-големите по мащаб корпорации в сектора може по-лесно да могат да се конкурират с гиганти като Disney и Netflix, но и са по-малко склонни на рискове

23 авг 2019, 1098 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 август) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 август)

Българската реклама в чужбина; Google обновява снимките от български градове; CBS и Viacom се обединяват

20 авг 2019, 1103 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
За любовта на народа

"Атака" повече от четири месеца се опитва да вдига рейтинг с реклама, сметката до момента е поне 200 хил.лв.

Надвиснала ли е световна рецесия

Глобалните инвеститори са в състояние на паника и готови да инвестират в дългове с отрицателна доходност

Сготвено под вакуум

Клиенти на 11 Meats вече са над 300 хотели и заведения и над 40 търговски обекта

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

20 въпроса: Теодора Димова

Новият роман "Поразените" ни връща към събитията от 1944 г. и вече е в книжарниците