За любовта на народа

"Атака" повече от четири месеца се опитва да вдига рейтинг с реклама, сметката до момента е поне 200 хил.лв.

Билбордове на "Атака" има в цялата страна. В България обаче няма цялостен мониторинг на рекламата, който да покаже колко точно са на брой и колко са стрували на партията.
Билбордове на "Атака" има в цялата страна. В България обаче няма цялостен мониторинг на рекламата, който да покаже колко точно са на брой и колко са стрували на партията.    ©  Анелия Николова
Билбордове на "Атака" има в цялата страна. В България обаче няма цялостен мониторинг на рекламата, който да покаже колко точно са на брой и колко са стрували на партията.
Билбордове на "Атака" има в цялата страна. В България обаче няма цялостен мониторинг на рекламата, който да покаже колко точно са на брой и колко са стрували на партията.    ©  Анелия Николова
Външната реклама на "Атака"

Цени

Кутии (реклами върху стълбове за осветление) -

150 евро за 14 дни

Билбордове в София -

250-300 евро за 14 дни

Мегабордове (рекламни пана върху калкани на сгради)  -

500 - 2000 евро за 30 дни

Билбордове в страната -

100-150 евро за 14 дни

Рекламата на телевизия "Алфа"

Кутии на бул."Васил Левски," (5), бул. "Михай Еминеску" (5), бул. "Цариградско шосе" (5), бул. "Царица Йоана" (5)

Мегабордове в "Младост" (2), "Люлин" (2), "Слатина" (2)

Общ бюджет за 18 седмици: поне 67 хил. евро

Ако има нещо неизменно у "Атака", това е желанието на депутатите и ръководството й да се харесат на публиката на каквато и да е цена. Показното "сваляне" на имунитетите на народните представители от националистическата партия, солидарни с лидера си Волен Сидеров в някакъв смисъл кореспондира и с показното и натрапчиво рекламиране на формацията. От четири месеца "Атака" води непрекъсната рекламна кампания - лицето на Волен Сидеров е окупирало билбордове и калкани на жилищни сгради  в София и цялата страна.

През декември усилието се удвои - освен в рекламата на партийната телевизия "Алфа", "Атака" вече инвестира и в огромни пана с каменните лъвове от Съдебната палата в София. Новото кресливо послание "Долу ръцете от българските земи" провокира не само от билбордове и калкани, а и от екрана на две телевизии.

"Капитал" потърси партията с въпроси за целите, бюджета и резултатите от двете рекламни кампании. За съжаление не получихме отговор от депутата и PR на "Атака" Миглена Александрова. Рекламите на партии извън предизборните кампании обаче не са ежедневие. Усилието и продължаващата инвестицията на "Атака" показва желанието на формацията да напомня за себе си. В посланието на втората "линия" на кампанията може да се открият дори агресивни и ксенофобски нотки, което поставя въпроса за правилата на политическата реклама извън периода на предизборната надпревара.

Финанси 

Според данните на Be Media Consultant за телевизионната реклама, през декември и януари "Атака" е похарчила малко над 65 хил.лв. (без отстъпките, ако партията е получила такива), за да излъчва посланието с каменните лъвове в ефира на "Нова тв" и телевизия "Планета". Груби изчисления показват, че продължаващата вече 18-та седмица билборд кампания вероятно струва поне още 140 хил.лв. (виж карето). Тази сума обаче не включва билбордовете на "Атака" в цялата страна, както и новите мегабордове с лъвовете. Целият бюджет не може да се пресметне, защото в България няма цялостен мониторинг на външната реклама, който би позволил да видим колко общо са съоръженията и срещу какъв наем са ги получили от "Атака". Въпреки това обаче може да се изчисли, че за последните около четири месеца партията е инвестирала в реклама поне 200 хил.лв.

На изборите през май 2013г., "Атака" спечели 258 481 гласа, което й осигурява годишна субсидия от 3.1 млн.лв. В рамките на този бюджет партията може спокойно да си позволи рекламата от миналите няколко месеца, както и богатият списък от други медийни проекти. С тази субсидия "Атака" издържа и партийната си телевизия "Алфа", както и вестник "Атака" (с цена 80 ст.). За кратко през есента на миналата година печатното издание дори се разпространяваше безплатно под заглавието "За метрото".

Морални въпроси 

В последния телевизионен клип на "Атака" каменните лъвове пред Съдебната палата оживяват, за да преследват и стъпчат бизнесмени с куфарчета (предполагаемите чужденци, които са се стекли да купуват българска земя). "Нашите предци са защитавали земята си като лъвове. Умирали са за нея. Днес й посягат. Да я защитим като тях! Последвайте дедите си в подписката на партия "Атака" в градовете и селата на родината ни. България има нужда от твоя подпис", призовава гласът на депутата Десислав Чуколов зад кадър. Рекламата се излъчва от 16 декември 2013 г. в ефира на "Планета", а от 30 декември до 5 януари - и в "Нова тв".

"Има ксенофобска агресия срещу чужденците", коментира председателят на СЕМ Георги Лозанов пред БНТ. Според него мораториумът върху земята е предизвил много ксенофобското говорене, но дебатът е позволил да има и алтернативни позиции. "Тук това се внушава еднозначно, защото това е реклама, така че е доста спорно откъм Закона за радио и телевизия (ЗРТ)," призна Лозанов. Мария Стоянова, която също е член на СЕМ коментира за "Капитал", че в съвета не са постъпвали жалби срещу рекламата, но органът се е самосезирал и работи по казуса.

Според ЗРТ "медийните услуги не трябва да подбуждат към ненавист, основана на раса, пол, религия или националност". От Националния съвет по саморегулация (НСС) също казаха, че не са получавали жалби срещу рекламата. "В нашия кодекс е записано, че всякаква политическа комуникация е извън обхвата на нашата дейност", коментира председателят на етичната комисия към НСС Румяна Карлова. Според източник на "Капитал", запознат с казуса, от "Атака" са предложили да излъчат клипа и по други телевизии и радиостанции, но те са отказали.

Това не е единственият проблем на регулатора с "Атака" в последните месеци, показва още протокол на СЕМ от началото на годината. Съветът се опитва да връчи няколко акта на партията за нарушения, извършени в ефира на телевизия "Алфа". От там обаче отказват да ги получат и платят. Наложи се медийният съвет да напише писмо до председателя на Народното събрание Михаил Миков за съдействие за това, че председателят на Комисията за борба с корупцията и конфликт на интереси Волен Сидеров отказва да се съобрази с наложените му санкции. Резултат все още няма.

В края на миналата година направихме карта, на която всеки с регистрация в gmail може да добави точките с билбордове на телевизия "Алфа", които е видял в София и страната. Пускаме линка отново, за да я обновим с новите реклами на партия "Атака". Ще сме ви благодарни, ако се включите в събирането на информация, за да направим възможно най-пълната и точна карта -

https://mapsengine.google.com/map/u/0/edit?mid=zg7i2FP8-UHk.kFtDn7ydahkQ.