Мамини вълнения
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мамини вълнения

Shutterstock

Мамини вълнения

От сайта bg-mamma.com се отлюспи нов форум - bul-mamma.com

Мария Манолова
22521 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


В най-активното интернет общество в България в последните седмици цари неспокойство. Петият най-голям уебсайт bg-mamma.com (по данни на Gemius) вече не е съвсем същият - първо, защото форумът за бъдещи майки (а и за всеки, който иска да намери потребителска информация онлайн) вече изглежда по нов начин. И второ - защото част от аудиторията на сайта не е съгласна с новия изглед и създава алтернативния форум bul-mamma.com.

За момента не изглежда разногласията да са донесли грандиозни щети на оригиналния уебсайт. Регистрираните в новия форум потребители са малко над хиляда (за сравнение - според данни на собствениците от НЕГ.бг bg-mamma има 130 хил. потребители). От bg-mamma обаче ще търсят правата си заради нарушаване на запазена марка и кражба на съдържание. Конфликтът изостря вниманието към основата на всеки онлайн бизнес - къде, колко и как се рекламира. Всяка медиа търси много тънкия баланс между нуждите на своите читатели и тези на рекламодателите.

Бунтът на майките

"Правим промени в дизайна, някои от тях не се харесват на потребителите - има дребни технически проблеми, които ще бъдат отстранени," коментира пред "Капитал" създателят и управител на bg-mamma, и акционер в НЕГ.бг Марина Кузманова. В момента потребителите могат да изберат кой дизайн на уебсайта да използват - стария, с който са свикнали или новия, за който да дадат своето мнение. Платформата съществува от 2002 г., а от 2008 г. е собственост на НЕГ.бг след сделка за около 700 хил.лв. След придобиването от тогава новосъздадената Net Entertainment Group (НЕГ) Марина Кузманова продължава да управлява сайта. 

"Платформата, на която работи сайта е от 2004 г.," обяснява още Кузманова. Според нея за десет години платформата е ужасно остаряла и не позволява по-нататъшно развитие. "Редизайнът не е смяна на картинките, а пренаписване на кода и смята на платформата. В последните няколко години буквално лепихме платформата с кръпки, защото тя не е предвидена за толкова много потребители и толкова много функционалности", допълва управителят. 

Атака на алтернативата

В началото на януари несъгласните с промените в оригиналния bg-mamma създават "Алтернативата" - bul-mamma.com. От тогава сайтът събира 1088 потребители, 369 теми и общо над 22 хил.мнения. "Това беше спонтанна идея", разказва за новия сайт Владислава Тончева, която е и негов администратор. "В  bg-mamma стана прекалено тежко за четене, меркантилно и вече нямаше усещане за общност", довършва тя. Домейнът bul-mamma е регистриран преди Нова година, а форумът тръгва на 22 януари след "пускането на новата визия на bg-mama без предупреждение към потребителите". Марина Кузманова разказва, че това не се случва за първи път - поне 2-3 пъти в историята на форума е имало "отцепници". 

Алтернативната платформа за бъдещи и млади майки обаче създава напрежение между управляващите двата уебсайта. "Проблемите са няколко - например новото име почти копира нашата запазена марка", коментира Кузманова. "Bul и Bg са смислово едно и също нещо, което според нашите юристи е нарушение на запазената марка", казва още тя. Според управителя на bg-mamma новият форум също така копира директно структурата, а дори и някои от темите в оригиналния сайт. "Още не сме коментирали Закона за авторското право, но това е копиране на база данни", смята Кузманова. Последният детайл, който ги ядосва, е "абсолютното заливане на форума с теми, мнения и лични съобщения" с посланието за новия уебсайт.

От другата страна обаче нещата не изглеждат по същия начин. "Изпратих само на 20-на потребители в bg-mamma, линка на Алтернативата, но единствено след изрично поискване преди той да бъде филтриран. Разпространението му след това бе дело изяло на потребителите", обяснява Тончева. Според нея потребителите на bg-mamma масово са отхвърлили новия дизайн, а разделите в новия сайт са се появили един по един след като хората са започнали да ги търсят и създават. "Има още места в интернет, които са насочени към майките и те копират малко или много структурата на bg-mamma. Няма как да се избяга от определени термини и думи, след като масово потребителите са от една и съща категория", смята тя. 

Искам да ти продам нещо

Ако трябва да изберем една основна причина за вълненията около bg-mamma, това най-вероятно е рекламата. Младите майки и изключително активните потребители в това общество са важна група за рекламодателите - това е и ключът на бизнеса на bg-mamma. До преди няколко години компаниите не се бяха ориентирали достатъчно добре в тази онлайн вселена, днес те стъпват много по-уверено. 

"Рекламите взеха да стават твърде агресивни - заемат повечето място в един форум, който се използва предимно за търсене на информация и за общуване", казва Владислава Тончева. Според нея в bg-mamma има поне десет различни рекламни позиции, някои "реклами откровено дразнят със своето разпростиране из екрана, няма нито една страница, която да няма поне две реклами." За "Алтернативата" тя планира минимални реклами. "Хостинг услугите не са непосилно скъпи, а bul-mamma е подсигурен за година напред", казва тя. Целта й е форумът да бъде лек и удобен за четене. "Алтернативата е и ще остане форум свободен от реклами и недопускащ бизнес влияния", казва Тончева. 

В bg-mamma обаче отношението е различно. "В старата платформа нямаше предвидени доста полета за реклама, налагаше се рекламите да закриват текст и съдържание", признава Марина Кузманова. За това с новия дизайн тя цели този проблем да се избегне. В новата bg-mamma има и нови методи на реклама - например групите "Идея с ИКЕА", "Здравословно хранене на бебета", спонсорирана от детските продукти Hipp, и "Очно здраве и красота", която носи брандинга на Joy Optics. "Форумите обединяват теми, а групите - хора с еднакви интереси", обяснява за новата функционалност Кузманова. С промените в платформата от сайта имат една основна цел - по-добро таргетиране. "Старият сайт беше всичко за всички", казва управителят. "Идеята е сега да предложим по-таргетирано съдържание и функции - например ако просто съм член на групата готварство защо трябва да виждам калкулатор на бремеността. Същото важи и за рекламите", обобщава Кузманова.

Поправка (11:00, 30.01.2014): В по-ранна версия на текста пишеше, че bg-mamma.com е петнадесетият най-голям уебсайт в България. В действителност форумът е на пето място според данните от audience.bg. "Капитал" се извинява за грешката. 

Автор: Капитал

В най-активното интернет общество в България в последните седмици цари неспокойство. Петият най-голям уебсайт bg-mamma.com (по данни на Gemius) вече не е съвсем същият - първо, защото форумът за бъдещи майки (а и за всеки, който иска да намери потребителска информация онлайн) вече изглежда по нов начин. И второ - защото част от аудиторията на сайта не е съгласна с новия изглед и създава алтернативния форум bul-mamma.com.

За момента не изглежда разногласията да са донесли грандиозни щети на оригиналния уебсайт. Регистрираните в новия форум потребители са малко над хиляда (за сравнение - според данни на собствениците от НЕГ.бг bg-mamma има 130 хил. потребители). От bg-mamma обаче ще търсят правата си заради нарушаване на запазена марка и кражба на съдържание. Конфликтът изостря вниманието към основата на всеки онлайн бизнес - къде, колко и как се рекламира. Всяка медиа търси много тънкия баланс между нуждите на своите читатели и тези на рекламодателите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

41 коментара
  • 1
    philipotel avatar :-P
    Durruti

    Това може да доведе до по-големи обществени сътресения от раделението в БСП. Съвсем сериозно :–)

  • 2
    cuam4o avatar :-|
    Ангел

    До коментар [#1] от "Durruti":

    +1.

    От друга страна нещо не мога да я съжаля г-жа Кузманова. Явно е прекрачила тънката граница между това да имаш реклами и това да имаш МНОГО реклами. Освен това накрая си каза болката.. нова платформа на форума, та да има място за ОЩЕ реклами. Not cool Кузманова, ама хич.

  • 3
    peppial avatar :-|
    peppial

    Изобщо никакви вълнения няма. Всички си върнаха стария изглед. Бутонът за логнати потребители се намира горе вдясно. Веднъж да го намериш и всички драми са решени :)))

  • 4
    oyh53308658 avatar :-|
    oyh53308658

    Не съм видял новия сайт но стария 1-2 х , тъй като и за мен пише. Вероятно и в новия е , и ще е същото.
    Проблем е,че там се казват много лични данни- имена,адреси и др. Правят се опити да се злепоставят лекари и др.
    Прочетох за себе си , отговорих и започнаха от сайта да ми пишат гневно.
    Отговорих им и това беше.Забравих за мамите. Проблемът е, че за сега няма начин да се оневиниш . Пък и не ми се занимава , сигурно има.
    Д-рът в АГ кабинета бил пушил. Вярно , че не трябва , но пък му мирише на каквото той иска. А не на др. неща- спарени , омекнали гъби и т.н.
    Ми, за това една циганка, отличничка,на която казвам да стане лекар, не желае. Ми,к,ва ще ставаш питам,а защо. Фризьорка, ми защото са все усмихнати и им се дава бакшиш. А лекарите- все намръщени.
    Имам подобен случай в практиката- майка казва на акушерката,която прави ваксина на детето-"Давай по- бързо , че имам час за фризьорката ..." После лекарите виновни,

  • 5
    tzm41313897 avatar :-|
    Mark Twain

    Според Alexa, в момента бг-мама е 29-тия най-популярен сайт в България. Не, че е малко като постижение, но не е 15-ти.

  • 6
    kireto avatar :-P
    Кирето

    БГ-мама е уникален сайт.
    Преди време започнах ремонт на банята и като потърсих в Гугъл, едни от първите резултати бяха от там. Същото е и за ремонт на кола, например...
    Иначе е пълно с безумни и леко "чалнати" мнения по всякакви теми.
    "БГ-мама" вече е станало нарицателно...мами без работа.

  • 7
    belle avatar :-|
    belle

    В интерес на истината върнаха стария вид на сайта, след като масово потребителите започнаха да се "изнасят" към алтернативния форум. Иначе те твърдо си бяха решили за новата визия, как нямало връщане назад, без да се съобразят с мнението на 95% от ползващите. Забравиха, че сайтът е това което е, благодарение на пишещите във форума години наред, мненията , които споделят и решиха да осребрят това с повече поле за реклами. Новата визия е просто абсурда, натоварваща зрението, картинки, шрифтове , всякаква цигания, форумът сбутан вляво,а вдясно широко поле за реклами. Тестваха без предупреждения. Вярно е, че светът се движи напред, но напред и към по-хубавото, по-функционалното, удобното, а не към по-затормозяващо и печелбарско.

  • 8
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    Време е да се научат собствениците на сайтове да се съобразяват с аудиторията, балансът е много важен. Без потребителите си, те са кръгла нула.
    Не знам как точно стои въпросът с рекламите на бг-мама, но не би ли могло потребителите да ги ограничат рязко с безпланите приложения за блокиране?

  • 9
    aganderov avatar :-P
    Marin Aganderov

    Божеее и аз си мисля, че данните с които работите са проверени. Бг мама е ПЕТИЯ, не петнадесети по Гемиус и потребители му са 820 000. Слабо Капитал, слабо

  • 10
    venelin_hristov avatar :-P
    venelin_hristov

    Мамчетата знаят всичко.
    Попитайте и ще ви отговорят.
    Ремонт на колата или подмяна на крушка вкъщи,това е елементарно за тях.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK