С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 7 фев 2014, 16:38, 24945 прочитания

Игра на телевизионни тронове

bTV Media Group и "Нова броудкастинг груп" отново са в челен сблъсък. Вълните от него ще разклатят всички на рекламния пазар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Инфографика

Разпределението на дяловете от аудиторията между основните телевизионни групи.

Увеличаване

Инфографика

Основните размествания на водещи между телевизиите от последната година.

Увеличаване



Слайд едно: "Ние растем, а останалите не." Слайд две: "Ние растем, а останалите не." Слайд три: "Ние растем, а..." Не се намирате на сбирка за вътрешна мотивация, това не е осмият куплет на жизнеутвърждаваща сутрешна мантра. На корпоративна презентация сте - в най-новата зала за събития в София. Слайд пет: "Сутрешна експлозия." Около вас е пълно с медиа директори и хора от рекламния бранш. Слайд шест: "...почти 50% ръст", удивителен знак. Отпред стои изпълнителният директор на "Нова броудкастинг груп" (НБГ) Дидие Щосел. Слайд 16: "Потвърдено: "Нова" е абсолютният лидер."

Миналата седмица групата канали на "Нова" направи рекапитулация на промените в телевизията от последната година и зададе тона си за следващата. Направи го с позабравено за този пазар самочувствие. Посланието беше повече от ясно - "останалите", които явно не растат в презентацията, бяха bTV Media Group.


Търговската и програмна атака към директния конкурент и все по-хищния поглед на "Нова" към интернет обещават интересна и бурна година на рекламния пазар. Летаргията на втория досега играч категорично приключи, а с това и спокойствието на първия. На повърхността през цялата 2013 г. излизаха само балончета, които подсказваха какво се движи към повърхността - НБГ приобщи най-голямата онлайн група в България (сайтовете на "Дарик нет" плюс тези на "Нетинфо") и привлече  ключови водещи от bTV. Съдейки по случващото се, стратегията на "Нова" за изплуване до челната позиция вероятно е много по-подробна и включва промяна в работата на телевизията с рекламодателите.

Най-големият в сектора - bTV, пък няма как безучастно да отстъпи позициите си и вече дава заявки за контраатака. От 1 февруари bTV има нов изпълнителен директор - Павел Станчев, който между 2004 и 2008 г. беше изпълнителен директор на "Нова тв". bTV има и друго предимство - богатият опит в улавяне на тенденции и приспособяването към тях. Битката за телевизионния пазар оттук нататък ще става само по-гореща, с атаки и от двете страни. А когато двата гиганта на пазара се борят, те няма как да не променят правилата на играта за всички в медийния бизнес.  

Дръж си водещите, дай си ми рейтинга 



Към момента групите канали около bTV и "Нова" имат почти изравнен дял от аудиторията. Според данните на GARB за декември bTV Media Group събира общо 35% дял от аудиторията, а "Нова броудкастинг груп" - 29.2%. Според конкурентната агенция MediaResearch обаче позициите са изравнени - на bTV се падат 27.9%, а на "Нова" - 28.2%. НБГ продава и рекламното време на групите около Fox и Discovery, което й носи още по-добри резултати и самочувствие. Ситуацията е съвсем различна от преди две години, когато "Нова" изоставаше много и беше притихнала и пасивна.

Как групата стигна дотук? "Капитал" потърси компанията с въпроси относно програмната и търговската политика на медиата, резултатите и плановете й за бъдещето. От "Нова" отказаха коментар. Дори отдалеч обаче се вижда кои програмни ходове започнаха да й носят успех. "През есента на 2012 г. "Нова" върна Vip Brother в ефира си, което донесе позитиви и резултатите й се покачиха", разказва търговският директор в "Аргент" Вера Георгиева. На следващата пролет "Нова" върна и X Factor (първият сезон беше неуспешен, но вторият показа изключително добри резултати, казват от индустрията). През лятото телевизията привлече последователно водещите на сутрешния блок на bTV Анна Цолова и Виктор Николаев, а след това и ключов репортер като Миролюба Бенатова (през септември) и водещата Ани Салич (през декември). "След преминаването на лицата на сутрешния блок от bTV в "Нова" видяхме значителен ръст в гледаемостта на този таймслот по "Нова", отчита медиа директорът в Media S SMV Александър Гагов. Според него сред печелившите ходове на "Нова" е и доброто таргетиране на програмата на Diema Family (която вече пуска почти изцяло турски сериали и в някои часови зони изпреварва дори самата "Нова тв" - бел. ред.). "Нова" очевидно няма намерение да свива мащабните си планове, защото предстои през пролетта на 2014 г. да пусне не две, а четири собствени големи продукции.

"Kлючови се оказаха няколко неща – от една страна, привличане на качествени кадри от bTV и силната им програмна схема, но от друга страна, и грешките в програмната схема на bTV", коментират от медиа отдела на All Channels. През изминалата есен bTV експериментира доста в търсене на противоотрова за агресията на конкурента си. Основният канал се опита да махне турския сериал от праймтайма си. На негово място последователно се изредиха риалититата "Африка" (продукция с очевидно висок бюджет) и готварското "Щипка сол". И двете обаче не оправдаха очакванията. "Африка" правеше рейтингите на Х Factor и на Big Brother, а на bTV това не им се беше случвало," коментира пред "Капитал" анализатор на пазара. "Щипка сол" също правеше много ниски рейтинги и беше изместено в събота, а след това и свалено от ефир. Списъкът с неуспешни програмни експерименти включва и играта "Това е цената", която тръгна с няколко епизода и след това спря, и проекта Vox Populi на Ани Салич, който изобщо не тръгна, въпреки че се рекламира активно. Накрая турският сериал се върна на мястото си, а с това и рейтингите. От началото на 2014 г. пък bTV контраатакуват с взетото от "Нова тв" кулинарно шоу "Бон апети" и привлечената от БНТ бъдеща водеща на "България търси талант" Мария Силвестър. Оттук нататък обаче ще им трябват много по-смели ходове и промени в поведението на пазара.

Резултатните ходове на "Нова броудкастинг груп" не свършват дотук. През есента на 2012 г. компанията сключи сделка за продажба на рекламното време на каналите на Fox International Channels, а след това и на групата Discovery. "Discovery се върна в пакета на Blizoo, което пък помогна за покачване на резултатите му", обяснява Вера Георгиева. Към момента НБГ търгува около 15 канала, а bTV - на основния и на петте си нишови канала. Опитите за следване на политиката на "Нова" накараха bTV да вземе под търговското си крило "Сити" и "Фиеста тв", които обаче далеч не са съизмерими с позициите на Fox International и  Discovery. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Радослав Неделчев: Целим да очертаем правилата на дигиталната реклама 1 Радослав Неделчев: Целим да очертаем правилата на дигиталната реклама

Председателят на браншовото сдружение IAB Bulgaria пред "Капитал"

17 фев 2020, 950 прочитания

"Репортери без граници" призова Европарламента да защити българските журналисти 3 "Репортери без граници" призова Европарламента да защити българските журналисти

В отворено писмо международната организация настоява властите да спрат систематичните си заплахи към медиите

14 фев 2020, 2315 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Кардиналните промени в bTV продължават

Най-голямата телевизия се разделя с ръководителите на новините Виктория Бехар и Люба Ризова и на спортния отдел Красимир Минев

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Хазартна рекламна напаст

Забранената по закон реклама на хазарт е масова - предимно в онлайн сайтове и телевизии и е за милиони

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Книга: Макс Блехер - "Случки в близката нереалност"

Десетилетия след написването им, сюрреалистичните истории на румънския писател намират нова публика

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10