С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
73 14 фев 2014, 15:56, 25646 прочитания

БСП: Игра на тролове

Социалистите отричат да имат договор с PR агенция Leadway Media Solutions за интернет активности. Евродепутатът Илияна Йотова обаче работи с нея

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Ценим истината и точността спрямо медиите, публиките, клиентите, работодателите, конкурентите."

"Ние работим открито, като отчитаме обществените интереси. Успехът на нашия клиент/работодател е важен, но не с цената на професионалния компромис. Предоставяме независими съвети и носим отговорност за действията си."

Из Етичния кодекс на PR специалистите в България
"Това фактически е смяна на отбора в 90-ата минута от мача. Това обслужва интересите единствено на Бойко Борисов и на ГЕРБ."

Сергей Станишев, лидер на БСП, 14 януари



"Станишев: Евролистата на АБВ обслужва ГЕРБ и Борисов" (първа страница на в. "Монитор", 15 януари)

galina malina: "Корифеят на невъзможните коалиции Първанов, който успя да ни натресе "тройната коалиция", сега е на път да надмине себе си - в името на самоцелната власт и лично облагодетелстване е готов да направи коалиция "БСП-ГЕРБ" (форум на capital.bg, 15 януари)

Помните този сюжет, нали? Как политическият проект на бившия президент Георги Първанов АБВ беше отстрелян от управляващата коалиция БСП-ДПС още с появата си с идентичен аргумент - това е проект с благословията и финансите на ГЕРБ. Как тезата беше мултиплицирана по сто във всяка от медиите НА депутата от ДПС Делян Пеевски (след тази седмица можем да наричаме нещата с имената им, нали). И как плъзна по форумите на медиите, които са свободна зона, в която всеки може да пише каквото си иска. Или всеки може да плати на всеки да пише каквото той иска.



Тази седмица сайтът bivol.bg публикува документ, за който твърди, че е отчет до депутата и медиен секретар на БСП Антон Кутев от PR агенция Leadway Media Solutions. От него става ясно, че фирмата е наета, за да разпространява посланията на управляващата партия в интернет форуми и социални мрежи, като генерира позитивни коментари за нея и очернящи за нейните опоненти. Според публикувания отчет за периода 9-28 януари са били произведени 1840 коментара както във Facebook, така и във форумите на 53 онлайн медии. Видно от документа, качен на bivol.bg, отчетът е доста подробен, разделен по актуалните теми от месеца. Той проследява автентичните реакции на онлайн коментаторите, които след това биват запушени с "наши послания". Или опорни точки, ако предпочитате. Впрочем същите, които можем да разчетем във всяко от публичните изказвания на лицата на БСП.

Ако отчетът е автентичен, то излиза, че управляващите не само се радват на благоразположението на медиите на Делян Пеевски (който вече не крие, че разпъва медийни чадъри по поръчка), но и че упражняват опасната практика да манипулират общественото мнение, като имитират подкрепа за действията си. А за целта използват фалшиви профили, зад които не се крият хора, които изразяват своята гражданска позиция, а интернет тролове с професионална мисия.

Платени коментатори или "мотивирани" симпатизанти на БСП

Антон Кутев от БСП отрече, че партията използва услугите на тази PR агенция и заяви, че тя дори не му е позната. "Интернет кампанията ни е базирана на доброволци, което неведнъж съм казвал, които поддържат позициите на БСП в мрежата", каза още той пред dnevnik.bg и добави "ако някой от доброволците ни е в контакт с тях, аз няма как да знам". Същата теза защити и собственичката на Leadway Media Solutions Оля Маркес де Карденас: "Аз нямам договорни отношения с БСП и никога не съм имала. За съжаление. Казвам за съжаление, защото БСП са голям клиент, който всяка PR агенция би искала да има в портфолиото си", коментира тя пред "Капитал". Добави, че не работи и със симпатизанти или пък доброволци на БСП. "Това е разправия между политици, полицейски организирана дейност, в която не знам как попаднахме. Оказахме се между шамарите на политиците, което е изключително досадно", оплака се Маркес.

Последва още един, при това звучен. След първата порция документи bivol.bg качиха видео, в което се вижда как хакер разбива пощата на евродепутата Илияна Йотова и показва кореспонденция между нея и служителка на агенция Leadway Media Solutions на име Анета Аврамова, която заявява, че се радва да бъде част от екипа на евродепутата от БСП. Оля Маркес, която по времето на НДСВ беше съветник на министъра на финансите Милен Велчев, потвърди пред "Капитал", че има такава служителка и обясни, че Leadway Media Solutions всъщност работи с Йотова. "Ние правим нейния сайт. Той още не е готов, предстои да го пуснем в пространството. И имаме проект, който е свързан с младежката безработица, поръчан от нея като част от работата й в Европейския парламент", обясни тя и уточни, че се грижат и за това сайтът на Йотова да е добре позициониран онлайн, тоест правят т.нар. SEO oптимизация на професионален език. Тя отрече обаче предоставяното обслужване да включва коментиране във форуми или Facebook групи. От отговорите й не стана ясно как Йотова плаща за тези услуги - дали като частно лице или през фирма. Самата Йотова не отговаряше нито на позвънявания, нито на sms-и до редакционното приключване на броя. После пред "24 часа" отрече, че пощата й да е била разбивана, но потвърди, че има договор с Leadway.

Принципно евродепутатите имат около 21 хил. евро на месец за работни разходи, от които могат да похарчат 25% за доставчици на услуги в собствените им държави, но както уточнява EurActiv, те не могат да се харчат за политически кампании. Според Маркес през работата й по сайта на Йотова е "скалъпена цялата работа. Взети са документи, нарязани и събрани от незнайно къде". Тя съобщи, че всичко това "ще отиде на прокурор, взети са мерки в тази посока".

Решихме обаче да проверим дали имената на коментаторите, изнесени в отчета на bivol.bg, съвпадат с потребители във форумите на capital.bg и dnevnik.bg и ако да, то каква е активността им. Оказа се, че не само тези профили съществуват, но и публикациите им са едно към едно с "нашите послания" - опорните точки в публикувания документ. A и често съвпадат с изказвания на депутати от управляващата партия и тези, разпространявани от Пеевските медии.
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

All Channels е най-добрата PR агенция на годината All Channels е най-добрата PR агенция на годината

БДВО връчи 44 отличия, като в състезанието участваха 93 проекта

18 май 2019, 1737 прочитания

Екатерина Тупарева: Ръстът на рекламния пазар ще се забави Екатерина Тупарева: Ръстът на рекламния пазар ще се забави

Изпълнителният директор на Ogilvy Group Bulgaria пред "Капитал"

17 май 2019, 1681 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Искаме да сме най-силният играч на пазара

Главният изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" Дидие Щосел пред "Капитал"

Game-Changer* на газовия пазар

Междусистемната връзка с Гърция е първият реален проект за намаляване на газовата зависимост от Русия

"Хладилника" - пилотният нов квартал на София

Общината и инвеститорите са в безпрецедентен диалог за бъдещето на квартала

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Селото се оказа тъкмо в града

Няколко стопанства с доставка, които предлагат чиста, разнообразна и вкусна храна

Работохолици до доказване на противното

Марк Грифитс, професор по поведенческо пристрастяване и директор на звено за изследване на хазарта в Nottingham Trent University