"IAB България": Пазарът на интернет реклама се е свил със 7%
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"IAB България": Пазарът на интернет реклама се е свил със 7%

"IAB България": Пазарът на интернет реклама се е свил със 7%

Банерите продължават да са с най-голям дял в приходите

Мария Манолова
8042 прочитания

Пазарът на интернет реклама се е свил със седем процента през 2013 г., стана ясно на ежегодната конференция на дигиталния бизнес - IAB Forum 2014. Данните обхващат 22 интернет медии и агенции. Събитието се организира от "Interactive Advertising Bureau България" и има за цел да отчете как се е развивал секторът на интернет рекламата през изминалата година, както и тенденциите за развитие.

Разминаване с прогнозите

Противно на прогнозите за непрекъснат ръст, през 2013 г. дигиталната индустрия е изгубила малко над 3 млн. от стойността си. Проучването на организацията се базира върху данни от компаниите, които продават интернет реклама, като те сами подават информация за клиентите и приходите си. Стойностите в изследването са брутни и не включват отстъпките от официалните тарифи, които медиите понякога правят за рекламодателите.

И през 2013 г. дисплей рекламата (банери) е донесла най-много приходи на сайтовете - 87% (точно колкото е делът и през 2012 г.), или около 33.7 млн. лв. Структурата на пазара остава почти непроменена, но бюджетите за рекламни и ПР публикации са се увеличили с 42.7% (от 698 хил. лв. на 1 млн. лв.), а за малки обяви са спаднали със 17.8%, показват още данните.

Сред промените през 2013 г. е ръстът на видеорекламата и мобилната реклама. И двете категории са пораснали двойно - съответно от 2% на 4% дял и от 1% на 2% от общите рекламни бюджети. Най-голям рекламодател в интернет през 2013 г. е собственикът на trader.bg "Авус капитал" (виж таблицата), който изобщо липсва от списъка за предходната година. На второ и трето място през 2013 г. са съответно "Мтел" и Прокредит банк. От класацията пък напълно изпадат миналогодишните водещи - Bet-at-home и Azimut Software.

Всъщност измерването на IAB трябва да се приеме с някои условности. Сравнението на сумите по години не е точно, тъй като списъкът с участниците в проучването се различава от година на година. Така например през 2013 г. в изследването са се включили за първи път Ad Academy, Ilyan.com, "Медийна група 24", mail.bg, и ОСА Marketing Solutions. Информация обаче са спрели да подават BGmaps, VGB, "MaKoм", "Мобилтел", НЕГ, "New Europe Directories България". Към момента обаче бюрото е единствено, което дава данни за пазара на реклама в България.

Нов измерител

Интернет рекламата в България вече има и нов измерител, стана ясно на форума на IAB. Дигиталната агенция Interactive Share ще предлага собствен мониторинг на всички дисплей кампании (виж графиките). От агенцията признават, че проучването не е представително - но обхваща стоте най-големи уебсайта в България. "През 2013 г. има над 32% ръст на общия брой рекламодатели и с 25% повече кампании", коментира своите данни изпълнителният директор на Interactive Share Мартин Попов. Според него в интернет все още могат да се видят банери, които са просто преправени телевизионни реклами или принт визии, което е проблем на пазара. "Дигиталното присъствие на бранда трябва да бъде заложено още от самото начало, когато се мисли концепцията", допълни Попов.

Фотограф: Георги Кожухаров
Автор: Капитал Daily
Автор: Капитал Daily

Пазарът на интернет реклама се е свил със седем процента през 2013 г., стана ясно на ежегодната конференция на дигиталния бизнес - IAB Forum 2014. Данните обхващат 22 интернет медии и агенции. Събитието се организира от "Interactive Advertising Bureau България" и има за цел да отчете как се е развивал секторът на интернет рекламата през изминалата година, както и тенденциите за развитие.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    sv. avatar :-|
    sv.

    Поправете си бюджетите в таблицата с топ 20 рекламодатели. Очевидно 26.09.2014 г. е 26,09%, 25.09.2014 г. е 25,09% и т.н.

  • 2
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    Балонът започва да издиша


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK