С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
51 28 мар 2014, 14:53, 10673 прочитания

Дупка в ефира

Или как цифровизацията е на път да се окаже по-голям провал от очакваното

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Има едни моменти, в които нещо не върви, ама никак. Откъдето и да го погледнеш, е зле. Като ден, в който те уволняват, разболяваш се и те обират на улицата. Докато през цялото време разправяш наоколо, че няма проблеми и си повтаряш "мисли позитивно" - например, че поне вкъщи всичко е наред. И така - до вечерта, когато завариш жилището си наводнено. Горе-долу такава ситуация се разиграва от известно време с цифровизацията. Тя тръгна със скандал, с предизвестен монопол на компании, свързвани с банкера Цветан Василев върху мултиплексите, с компрометирани в зародиш търгове, после Европейската комисия започна дело срещу България заради всички тези пороци, после цялата работа технически се отложи, после се оказа, че вместо 70-80 безплатни канала мултиплексът излъчва по-малко от 10. През цялото това време управляващите отричаха всички проблеми и се успокояваха, че ако не друго, то цифровизацията поне я има - половинчата, неводеща до нищо за телевизионния пазар, скандална, но налична. И като такава, може да бъде отчетена като официално приключена с успех. И така - докато се оказа, че в и без това крехката структура на този бутафорен успех се появяват съвсем видими дупки: една от телевизиите, качени на мултиплекса, реши да отдръпне част от каналите си. Засега тези канали не са основните, тоест дупката не е прекалено голяма. Причините за появата й обаче са по-важни. Защото, ако се окажат валидни и за останалата част от "пълнежа", има реален шанс и той да си отиде и цифровизацията да се превърне в съвсем очевиден провал.

+1 или -2


"БТВ медиа груп" е поискала от Съвета за електронни медии (СЕМ) да пректрати индивидуалните лицензи за цифрово излъчване на нишовите й канали Ring.bg+1 и bTV Lady+1, се разбра в четвъртък. Както председателят на СЕМ Георги Лозанов, така й самата медиа отказаха да потвърдят официално информацията. Лозанов - с аргумента, че не е упълномощен да назовава името на телевизията. bTV - с обяснението, че става въпрос за търговски взаимоотношения, които принципно не коментира. На интернет сайта на СЕМ обаче официално е записано, че предстои регулаторът да обсъжда искане именно от "БТВ медиа груп" за отмяна на цифровите лицензи на тези два канала. Причините bTV да поиска сваляне на свои програми от цифровата платформа обаче принципно не може да са безброй и най-логичната от тях е, че излъчването им там не носи ползи на фона на плащаните такси. Основната разлика между платеното разпространение на тв сигнал и безплатния за потребителя ефир, опериран от мултиплекс, е, че в първия случай сателитният или кабелен доставчик плаща на телевизията за съдържанието й, докато във втория тя дължи такса на собственика на цифровата платформа за същото.
Логично, след като пък създателите на съдържание не са длъжни да сключват договори с мултиплекса, ако го направят - те ще очакват ефект под формата на по-голяма гледаемост. И ако такъв липсва - биха се отказали.
Дали случаят сега е точно такъв - вероятно ще се разбере идната седмица. От старта на цифровизацията bTV разпространява две от програмите си на мултиплекса: основният канал bTV и специализираният bTV Action. От края на януари 2013 г. ръководството на медиата реши да излъчва през цифровата мрежа и bTV Lady+1, а от октомври 2013 г. - и Ring.bg+1 (+1 означава, че тв програмата се предава с един час по-късно сплямо платените платформи). От юни 2013 г. медиата излъчва цифрово и новосъздадения развлекателен Novella.
От bTV не обясниха какво е наложило решението за спиране на цифровото излъчване на bTV Lady и Ring.bg. Показателно е обаче, че в данните на нито една от двете пийпълметрични агенции, които измерват зрителския интерес (ГАРБ и Mediaresearch) няма знак гледаемостта на каналите да се е проминила съществено след като те са качени на мултиплекса. Според данните на Mediaresearch пазарният дял на bTV Lady (разпространявана през кабел и сателит) е 0.8%, което й отрежда 18-то място по гледаемост в топ 20 на телевизиите през февруари тази година за аудиторията на възраст 4+ и 18-49, а делът от аудиторията на Ring.bg e 0.3% и каналът никога не попада в топ 20.
За да е оправдана таксата, която bTV плаща на мултиплекс оператора за излъчването на Ring.bg+1 и bTV Lady+1, медиата трябва да е постигнала положителен ефект от него под формата на повишена аудитория, която да продаде на рекламодателите. Такава информация не се потвърждава от проучването на пазара, което "Капитал" направи. Тоест до момента bTV e давала пари за услуга, от която няма реална финансова полза и вероятно затова иска прекратяване на двата цифрови лиценза.

Аритметика на провала

Освен че е неизгоден за самите телевизии, сегашният бизнес модел на цифровизацията явно е неефективен и за самия мултиплекс - "НУРТС диджитъл". Според отчета на компанията-майка "НУРТС България" (контролирана от мажоритарния собственик на КТБ Цветан Василев) за 2013 г. при 51.93 млн. лв. приходи за годината дружеството има 7.68 млн. лв. загуба. Факт е, че за момента от тези числа не могат да се вадят генерални изводи по две причини. Първо - мултиплексът е инвестирал за мрежата си през тази година. И второ - приходите на компанията за периода са смесица от такси за аналогово и цифрово излъчване, а първото спря от 1 октомври.
Въпреки това е очевидно, че при капацитет на мрежата за разпространение на 70-80 канала и реална запълняемост от девет програми, за ефективност трудно може да се говори. Поне за момента не е станало известно и да има намаление на тарифите за цифрово излъчване, за да се повиши интересът на телевизиите към платформата. Макар че таксите са търговска тайна, някои от тях все пак са публична такава. Според източници на "Капитал", за излъчването на bTV таксата е 2.5 млн. лв. на година, а за bTV Action - 2 млн. лв., като тези суми са след направена отстъпка на медиата. Не е ясно каква е била таксата за излъчването на bTV Lady и Ring.bg, но пък се знае, че "коричната" оферта към bTV за излъчване на три нейни канала без отстъпките е била 15 млн. лв. годишно.
По информация от "НУРТС диджитъл" компанията е изградила две мрежи (мултиплекса). Едната разпространява само един канал - "Bulgaria on Air". Другата - седем: bTV, bTV Action, "Ринг.БГ+1" и "bTV Lady+1" (канали на "БТВ медиа груп"), "Нова телевизия" и "Диема фемили+1", (канали на "Нова броудкастинг груп"), "TV 7", и "News 7". В същото време в регистъра на СЕМ има регистрирани за излъчване по цифров ефир общо 30 програми на 22 компании. Дупката е видна и "НУРТС диджитъл" го признава: "Капацитетът на една мрежа се използва ефективно тогава, когато е изцяло зает", казаха от мултиплекс оператора преди време пред "Капитал". Същото обясни и изпълнителният директор на компанията Свилен Попов. В отговор на въпроса кога бизнес интересът на компанията ще е защитен той отговори: "Когато се осигури съдържание за запълване капацитета на двете мрежи." Очевидно това време не наближава.
Сега на дневен ред е дали държавата ще се намеси по някакъв начин. "Използвам случая да бия тревога, че е възможно да се породят проблеми във връзка с цифровизацията", заяви преди дни председателят на Комисията за регулиране на съобщенията Веселин Божков, повдигайки въпроса за дискусия по евентуалното въвеждане на понятието must-offer за телевизиите, след като е въведено такова must-carry за мултиплексите. С две думи - това би означавало телевизиите да бъдат длъжни да предложат канали за цифровия безплатен ефир, след като сами и яростно се бориха за лицензи за достъп до него. Подобно развитие би изправило създателите на съдържание пред ситуация, от която едва ли ще са доволни. За него обаче засега е твърде рано да се говори. При сегашните нива на конкуренция между двете основни тв групи малко вероятно е и една от двете да се оттегли от мултиплекса с основния си канал. Тоест малко вероятно е отворилата се дупка да се разшири много. Но на пазар с малко основни играчи всичко е възможно - понякога и монополът може да бъде изненадан.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Новият играч в медийната реклама Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

13 сеп 2019, 3608 прочитания

ПИК-ът на отровената среда 12 ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

13 сеп 2019, 10398 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
#Застой

Няколко аномалии са най-интересното на рекламния пазар през 2013г., показа годишният форум на индустрията

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие