Ирена Кръстева твърди, че излиза от вестникарския бизнес (обновена на 13.04.)

"Нова българска медийна група" продава "Монитор", "Телеграф", "Политика", "Меридиан мач" и "Борба" на новорегистрирано ирландско дружество

Вестниците на Ирена Кръстева "Монитор", "Телеграф" и "Политика", които Делян Пеевски нарича "моите медии", бяха купени с кредит от Корпоративна търговска банка на Цветан Василев
Вестниците на Ирена Кръстева "Монитор", "Телеграф" и "Политика", които Делян Пеевски нарича "моите медии", бяха купени с кредит от Корпоративна търговска банка на Цветан Василев    ©  Юлия Лазарова
Вестниците на Ирена Кръстева "Монитор", "Телеграф" и "Политика", които Делян Пеевски нарича "моите медии", бяха купени с кредит от Корпоративна търговска банка на Цветан Василев
Вестниците на Ирена Кръстева "Монитор", "Телеграф" и "Политика", които Делян Пеевски нарича "моите медии", бяха купени с кредит от Корпоративна търговска банка на Цветан Василев    ©  Юлия Лазарова
Фиктивните сделки за други дружества от групата "Пеевски - Цветан Василев" и пълното мълчание на новия инвеститор говорят, че и тази препродажба може да е вкарване на външни лица само на повърхността.

Майката на депутата от ДПС Делян Пеевски Ирена Кръстева продава медийния си бизнес. Това съобщава самата тя в прессъобщение в петък. Според него "Нова българска медийна група холдинг" ЕАД, на която Кръстева е едноличен собственик и изпълнителен директор, е подписало рамков договор с ирландското дружество Media Maker Limited за продажба на дяловото участие на НБМГ в компаниите, които издават вестниците "Телеграф", "Монитор", "Политика днес", "Меридиан мач" и "Борба" (в който НБМГ има 50% дял).

Фиктивните сделки за други дружества от групата "Пеевски - Цветан Василев" и пълното мълчание на новия инвеститор говорят, че и тази медийна препродажба може да е вкарване на външни лица само на повърхността.

Кой купува

Media Maker Limited се управлява от бившия изпълнителен директор на медийната група Communicorp Group" (в България в портфолиото им влизат радиостанциите "Радио1", "BG радио", Nova, NRJ, "Вероника", Radio1 Rock, City Radio и телевизия) Патрик Халпени. Според ирландския регистър Solocheck компанията е била регистрирана в Дъблин едва два дни преди сделката - на 9 април. Все още документите не са налични онлайн, затова проверката кой държи дяловете е невъзможна. В съобщението Халпени е посочен като собственик. От регистъра се вижда още, че дружеството има двама директори. Вторият се казва Джон Реймънд Фелън, посочено е, че участва в ръководството на 20 дружества и е на възраст между 85 и 89 години.

Патрик Хелпени е човек с дългогодишен опит в бизнеса, основно като финансист. Преди да поеме управлението на Communicorp, е бил финансов мениджър на Continental AG в Ирландия и финансов контрольор в WR Jacob. Името му се свързва със стартирането на две успешни радиостанции на пазара в Дъблин.

Потърсен от "Дневник", депутатът от ДПС Делян Пеевски отказа да коментира сделката, а майка му не отговаряше на мобилните си телефони до неделя. Опитите на "Капитал" да се свърже с Патрик Халпени също се оказаха безуспешни досега.

Продажбата трябва да бъде одобрена от Комисията за защита на конкуренцията, т.е. ще отнеме поне 1-2 месеца. По последни данни от консолидирания отчет за 2012 г. приходите на компанията са 28.6 млн. лв.

Съмненията

Сделката е изненадваща за пазара и поведението на медийната империя на семейството досега (близостта й с властта, използването й за атаки към политически и икономически опоненти и търговия с влияние) поражда съмнения дали продажбата на вестниците не е фиктивна, само за да отклони вниманието на обществото от кандидата за евродепутат Делян Пеевски. Ако той влезе в европарламента, можеше да му се наложи да посочва в декларацията си за конфликт на интереси в графата "други финансови интереси, които могат да повлияят на работата му" и медийния бизнес на семейството си.

Преди година и половина по подобен начин английската компания Alegro Capital придоби TV7, Super 7 BBT (сега News7). Това беше първата инвестиция на Alegro Capital в медии в Югоизточна Европа.

Допреди това собственик на медията беше австрийски фонд, специално създаден с инвестиционна цел в областта на медиите. А мажоритарният акционер в Корпоративна търговска банка Цветан Василев беше представен като техен финансов консултант, без да има собственост, който работи за процент от печалбата и носи определен риск от потенциалната загуба. Още тогава източници на "Капитал", запознати със сделката, казаха, че КТБ е финансирала частично сделката. Днес банкерът Цветан Василев твърди, че няма нищо общо нито с TV7, нито с медиите на семейството на Пеевски.

Но вестниците на Ирена Кръстева "Монитор", "Телеграф" и "Политика", които Делян Пеевски нарича "моите медии", са купени с кредит от Корпоративна търговска банка на Цветан Василев. Това съобщи през март "Биволъ", като се позова на проверка на Софийската градска прокуратура (СГП), поискана по реда на Закона за достъп до информация от Народното събрание. Същият факт е съобщаван и в разследване на "Капитал" от 2010 г.

Освен това с групата се свързват и други издания, сайтове и електронни медии, с които имат еднаква редакционна политика или участват в общи медийни атаки, но за тях не се общава да има сделка. През януари бившият телевизионен водещ в TV7 и настоящ политик Николай Бареков обяви, че "Пеевски  си направи най-тиражните вестници в България – "Телеграф" и "Уикенд".

Липсата на изявление от страна на купувача пък е друг съмнителен елемент от сделката. Ако солиден чужд инвеститор придобива медии, то той би разпространил поне съобщение.

Още от Капитал