Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах
Регистрация
56 17 апр 2014, 17:04, 17469 прочитания

Платени медии

Смесването на поръчкови публикации с редакционно съдържание срива доверието в журналистиката

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Кризата на доверие в медиите се задълбочава

Едва 17% вярват в независимостта им, констатира доклад на фондация "Конрад Аденауер" и фондация "Медийна демокрация"

3 фев 2015

Нежелана прозрачност

По закон в първия си брой за годината всички печатни медии трябва да обявят кой е реалният им собственик. Това отново не се случи. (допълнена на 7.01.15)

6 яну 2015

Краткият живот на печатницата на Пеевски

"Принт трейдинг" беше построена преди близо две години с амбициите да е най-модерната печатница

7 ное 2014

Коя журналистика харесва властта

Три неправителствени организации осъдиха желанието на държавните институции да легитимират жълтите медии

5 ное 2014

Скучно и скъпо послание

Близо 4 млн. лв. са инвестирали партиите в медийни кампании

10 окт 2014

Кои партии са предпочитани и отбягвани от медиите преди изборите

Според СЕМ телевизиите и радиостанциите са отразили кампанията балансирано

10 юни 2014

Без цензура в Космоса

Как изпратихме фалшиво прессъобщение от името на Николай Бареков и то беше публикувано без никаква редакция на учудващо много места (Допълнено с право на отговор от лидера на ББЦ)

21 май 2014

СЕМ сключи споразумение с ЦИК за наблюдение на медиите

Медийните надзорници ще следят 43 радиостанции и телевизии по време на предизборната кампания

24 апр 2014

"Дарик радио" и "Нова" са с най-много пари за реклама на еврофондове

Правителството е разпределило 6.8 млн. лв. за популяризиране на оперативни програми само за десет месеца

21 апр 2014

И малко отрова в меда

Еврофондовете задълбочиха проблемите на българската медийна среда

17 апр 2014

Какво мислят журналистите

Предизборното PR обслужване срива доверието във всички медии

17 апр 2014

Пакетни лъвове

Възможно ли е някои от кандидатите за евродепутати да участват в изборите само заради държавните пари за медийно отразяване

17 апр 2014

Неприятната страна на истината

В навечерието на изборите медиите избягват да разграничават ясно журналистическото и платеното съдържание

19 апр 2013


"Сергей Станишев засади топола в подножието на "Дунав мост 2" и пожела на Северозапада да се развива по-бързо от нея." Тази история трудно може да се класира в жанра "новина", но това не й попречи да попадне през седмицата в десетина от основните български медии. Обяснението е просто - преди избори вестници, радиостанции, уебсайтове и телевизии се превръщат в рекламен носител на партийната пропаганда. Срещу заплащане все повече медии са готови не просто да публикуват карета или предизборни клипове, а да извършват услугата "отразяване на предизборната кампания". В смисъл да пишат материали за партията, която плати. Партиите, които нямат пари (или намират това за нередно), не получават шанс за отразяване.
 
"От началото на април забравете да ви споменаваме, ако не си платите", казал представител на верига радиостанции на PR екипа на една от сравнително големите партии. Сега там са изправени пред дилема – да плащат за журналистика (което е нечистоплътно, както и да го погледне човек) или да останат извън публичността.
 
През последните години практиката да се продават "редакционните пространства" стана толкова разпространена, че собственици на медии, журналисти, читатели и зрители загубиха усещането, че това е нередно. Масовото нарушаване на базови професионални принципи обаче не ги отменя. От журналистиката се очаква да е на страната на читателите и да им дава такъв микс от обективна информация, анализи и коментари, че те да могат да си съставят мнение, без да бъдат подвеждани. В предстоящата предизборна кампания миксът ще се прави не от журналисти, а от политически PR-и. Това, че Сергей Станишев е посадил топола, ще се оказва по-важно от опасността за спиране на еврофондовете.
 
Симптомите на платената журналистика не се виждат само около избори. Тази болест хронифицира през последните години и има много проявления - като се започне от институционализирания слугинаж на медиите от групата около Пеевски/Цветан Василев и се стигне до публикуването на корпоративни псевдоновини, наричани в бранша пиари. В месеците преди избори обаче дефектите от това поведение са най-масови, най-видими, а и може би нанасят и най-големи поражения.
 
С наближаването на изборите партиите се превръщат в основния рекламодател на медиите. Примерно по данни на Института за развитие на публичната среда и по наши изчисления в предизборния месец миналата година те са били 30-40% от "рекламния пазар". За телевизиите това съотношение е по-незначително, но за много вестници и радиа партиите се оказват голям рекламодател. И са в състояние да определят съдържанието в критичните дни преди изборите.
 
 Кривото медийно огледало
 
"Ако си плащам, мога да кажа каквато искам лъжа и тя ще излезе едно към едно", казва друг представител на PR бранша, работил за политически клиенти. (Цитираните без имената им в този текст предпочетоха да го направят анонимно, тъй като не желаят да си развалят отношенията с медиите, за които говорят.) Според него се е случвало, особено в регионалните медии, на една страница да излязат две напълно противоречащи си информации за едно и също събитие.
 
Същият специалист работи на този пазар от над 10 години и забелязва ясна тенденция - платеното съдържание в медиите преди избори става все повече. "Тази практика стана масова през 2009 г., когато спряха да се спазват много и основни правила", казва PR-ът.
 
На тези избори изглежда, че положението е дори още по-сериозно - има медии, които предлагат платено отразяване не само на партиите, но и на държавните институции. Такъв е случаят например с Централната избирателна комисия (ЦИК), която има предвиден от държавата бюджет 350 хил. лв. за медийна кампания. В момента институцията разглежда офертите, предложени й от телевизии, вестници, сайтове и радиостанции. Не става въпрос просто за рекламни карета и разяснителни кампании като цифровизацията (макар че тя беше катастрофа), а и за журналистически неща. От типа, че председателят на ЦИК може да даде интервюта за "Труд" и "24 часа" срещу 9418 лв (само част от офертата), а за отразяване на събития, свързани със списъците на гласоподавателите или отнасящи се до българските граждани в чужбина, или тези с увреждания също трябва да се плаща. Информационната агенция "Фокус" отдавна е известна с подобен тип отношения с държавни институции, същото важи за радиостанции и повечето от старите вестници.

"Това, което наричате продажба на вестникарско съдържание, вреди преди всичко на бизнеса на купувачите. Това е неразбираема за мен мода, според която нормалната реклама е неефективна, затова тя трябва да се маскира като текст или телевизионен репортаж", казва главният редактор на "24 часа" Борислав Зюмбюлев. Според него това дори има и обратен ефект. "Но това е актуалната мода сред рекламистите и трябва да проявим търпение, докато отмине. Политическата реклама е просто частен случай", казва Зюмбюлев.

Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Крайният срок е
27 май!


Повече подробности на capital.bg/next

Остават броени дни до крайния срок за участие в конкурса за млади бизнес лидери Next Generation 2018!



“Капитал” и “Кариери” търсят активните, вдъхновени и вдъхновяващи мениджъри и предприемачи.

За да разкажем историите им.
И да ги наградим с EMBA стипендии от City College - международния факултет на The University of Sheffield.

Кандидатствай или номинирай Next Generation мениджър или предприемач!


Конкурсът се провежда с подкрепата на Trelleborg.

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (22 май) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (22 май)

Европeйски форум в София обяви код червено за медиите; Спасяването на хазартната реклама - битка за лесни милиони; Pragmatica избра ново лого чрез невромаркетингово изследване

22 май 2018, 1111 прочитания

С обновеното приложение "Капитал PRО" ще можете да четете offline С обновеното приложение "Капитал PRО" ще можете да четете offline

"Капитал PRO" е дигиталната еволюция на всекидневника" Капитал Daily"

20 май 2018, 1031 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Как да приобщим новия колега

Процесът е продължителен - започва още преди първия работен ден и не приключва непосредствено след края на обучителния период

На стаж в ЕС: къде, кога, как

Няколко по-малко известни институции на Европейския съюз и възможностите за стаж, които предлагат

Ела в клуба на Next Generation бизнес лидерите (видео)

Членове на журито на конкурса и финалисти през годините споделят защо и как

Как да накараш шефа да те слуша?

"Кариери" и Шефийлдският университет организират практически уебинар за ефективно представяне на бизнес казуси, предназначен за хора, които искат да "продадат" идеите си на своите ръководители, колеги или клиенти

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Какво мислят журналистите

Предизборното PR обслужване срива доверието във всички медии

Българската балканиада

С доза късмет и добро изиграване на картите Борисов може да припише успех за Западните Балкани. По-важното е България наистина да се свърже със съседите си

Спасяването на хазартната реклама - битка за лесни милиони

Сигурният начин да печелиш от хазарт е когато го организираш. Другото е държавна политика

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Българки от ново време

Две авторки, които изследват женската природа, спорните традиции и какво остава недоизказано между нас и най-близките ни

Кино: "Без милост"

Трагедиен трилър за границите на възмездието от Фатих Акин

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 20

Капитал

Брой 20 // 19.05.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: Шансът на България за чакалнята на еврозоната се сви, турската лира се обезцени рекордно

Емисия

DAILY @7PM // 23.05.2018 Прочетете