С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
56 17 апр 2014, 17:04, 18366 прочитания

Платени медии

Смесването на поръчкови публикации с редакционно съдържание срива доверието в журналистиката

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Още по темата

Кризата на доверие в медиите се задълбочава

Едва 17% вярват в независимостта им, констатира доклад на фондация "Конрад Аденауер" и фондация "Медийна демокрация"

3 фев 2015

Нежелана прозрачност

По закон в първия си брой за годината всички печатни медии трябва да обявят кой е реалният им собственик. Това отново не се случи. (допълнена на 7.01.15)

6 яну 2015

Краткият живот на печатницата на Пеевски

"Принт трейдинг" беше построена преди близо две години с амбициите да е най-модерната печатница

7 ное 2014

Коя журналистика харесва властта

Три неправителствени организации осъдиха желанието на държавните институции да легитимират жълтите медии

5 ное 2014

Скучно и скъпо послание

Близо 4 млн. лв. са инвестирали партиите в медийни кампании

10 окт 2014

Кои партии са предпочитани и отбягвани от медиите преди изборите

Според СЕМ телевизиите и радиостанциите са отразили кампанията балансирано

10 юни 2014

Без цензура в Космоса

Как изпратихме фалшиво прессъобщение от името на Николай Бареков и то беше публикувано без никаква редакция на учудващо много места (Допълнено с право на отговор от лидера на ББЦ)

21 май 2014

СЕМ сключи споразумение с ЦИК за наблюдение на медиите

Медийните надзорници ще следят 43 радиостанции и телевизии по време на предизборната кампания

24 апр 2014

"Дарик радио" и "Нова" са с най-много пари за реклама на еврофондове

Правителството е разпределило 6.8 млн. лв. за популяризиране на оперативни програми само за десет месеца

21 апр 2014

И малко отрова в меда

Еврофондовете задълбочиха проблемите на българската медийна среда

17 апр 2014

Какво мислят журналистите

Предизборното PR обслужване срива доверието във всички медии

17 апр 2014

Пакетни лъвове

Възможно ли е някои от кандидатите за евродепутати да участват в изборите само заради държавните пари за медийно отразяване

17 апр 2014

Неприятната страна на истината

В навечерието на изборите медиите избягват да разграничават ясно журналистическото и платеното съдържание

19 апр 2013


"Сергей Станишев засади топола в подножието на "Дунав мост 2" и пожела на Северозапада да се развива по-бързо от нея." Тази история трудно може да се класира в жанра "новина", но това не й попречи да попадне през седмицата в десетина от основните български медии. Обяснението е просто - преди избори вестници, радиостанции, уебсайтове и телевизии се превръщат в рекламен носител на партийната пропаганда. Срещу заплащане все повече медии са готови не просто да публикуват карета или предизборни клипове, а да извършват услугата "отразяване на предизборната кампания". В смисъл да пишат материали за партията, която плати. Партиите, които нямат пари (или намират това за нередно), не получават шанс за отразяване.
 
"От началото на април забравете да ви споменаваме, ако не си платите", казал представител на верига радиостанции на PR екипа на една от сравнително големите партии. Сега там са изправени пред дилема – да плащат за журналистика (което е нечистоплътно, както и да го погледне човек) или да останат извън публичността.
 
През последните години практиката да се продават "редакционните пространства" стана толкова разпространена, че собственици на медии, журналисти, читатели и зрители загубиха усещането, че това е нередно. Масовото нарушаване на базови професионални принципи обаче не ги отменя. От журналистиката се очаква да е на страната на читателите и да им дава такъв микс от обективна информация, анализи и коментари, че те да могат да си съставят мнение, без да бъдат подвеждани. В предстоящата предизборна кампания миксът ще се прави не от журналисти, а от политически PR-и. Това, че Сергей Станишев е посадил топола, ще се оказва по-важно от опасността за спиране на еврофондовете.
 
Симптомите на платената журналистика не се виждат само около избори. Тази болест хронифицира през последните години и има много проявления - като се започне от институционализирания слугинаж на медиите от групата около Пеевски/Цветан Василев и се стигне до публикуването на корпоративни псевдоновини, наричани в бранша пиари. В месеците преди избори обаче дефектите от това поведение са най-масови, най-видими, а и може би нанасят и най-големи поражения.
 
С наближаването на изборите партиите се превръщат в основния рекламодател на медиите. Примерно по данни на Института за развитие на публичната среда и по наши изчисления в предизборния месец миналата година те са били 30-40% от "рекламния пазар". За телевизиите това съотношение е по-незначително, но за много вестници и радиа партиите се оказват голям рекламодател. И са в състояние да определят съдържанието в критичните дни преди изборите.
 
 Кривото медийно огледало
 
"Ако си плащам, мога да кажа каквато искам лъжа и тя ще излезе едно към едно", казва друг представител на PR бранша, работил за политически клиенти. (Цитираните без имената им в този текст предпочетоха да го направят анонимно, тъй като не желаят да си развалят отношенията с медиите, за които говорят.) Според него се е случвало, особено в регионалните медии, на една страница да излязат две напълно противоречащи си информации за едно и също събитие.
 
Същият специалист работи на този пазар от над 10 години и забелязва ясна тенденция - платеното съдържание в медиите преди избори става все повече. "Тази практика стана масова през 2009 г., когато спряха да се спазват много и основни правила", казва PR-ът.
 
На тези избори изглежда, че положението е дори още по-сериозно - има медии, които предлагат платено отразяване не само на партиите, но и на държавните институции. Такъв е случаят например с Централната избирателна комисия (ЦИК), която има предвиден от държавата бюджет 350 хил. лв. за медийна кампания. В момента институцията разглежда офертите, предложени й от телевизии, вестници, сайтове и радиостанции. Не става въпрос просто за рекламни карета и разяснителни кампании като цифровизацията (макар че тя беше катастрофа), а и за журналистически неща. От типа, че председателят на ЦИК може да даде интервюта за "Труд" и "24 часа" срещу 9418 лв (само част от офертата), а за отразяване на събития, свързани със списъците на гласоподавателите или отнасящи се до българските граждани в чужбина, или тези с увреждания също трябва да се плаща. Информационната агенция "Фокус" отдавна е известна с подобен тип отношения с държавни институции, същото важи за радиостанции и повечето от старите вестници.

"Това, което наричате продажба на вестникарско съдържание, вреди преди всичко на бизнеса на купувачите. Това е неразбираема за мен мода, според която нормалната реклама е неефективна, затова тя трябва да се маскира като текст или телевизионен репортаж", казва главният редактор на "24 часа" Борислав Зюмбюлев. Според него това дори има и обратен ефект. "Но това е актуалната мода сред рекламистите и трябва да проявим търпение, докато отмине. Политическата реклама е просто частен случай", казва Зюмбюлев.


Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

29 ноември 2018г.
София Хотел Балкан

capital.bg/conference

13 годишна конференция Сделки и инвеститори



Акценти в програмата:


  • Икономически обзор на региона и какво да очакваме занапред
  • Гледната точка на инвеститорите за перспективите пред региона и България
  • Най-важните сделки за годината и какво стои зад тях
  • Кои активи и сектори ще бъдат в радара на инвеститорите през 2019
  • Защо за МСП е важно да са публични компании и каква подкрепа има за това
  • Нови инициативи в сектора за инвестиции с рисков капитал

Повече подробности на capital.bg/conference

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (23 октомври) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (23 октомври)

Печалбата на "БТВ медиа груп" нарасна с 85% през третото тримесечие; Saatchi&Saatchi със сребърна награда от фестивала Golden Drum и трето място за екипа от BBDO Group в Young Drummers; Анна Цолова напуснала "Нова телевизия", след като разбрала, че няма да има предаване; 5 маркетинг тенденции в Instagram през 2019 г. и др.

23 окт 2018, 628 прочитания

Протестите на музикантите от БНР провокират промени в закона Протестите на музикантите от БНР провокират промени в закона

Проект за допълнение в Закона за радиото и телевизията търси решение на проблема с финансирането

22 окт 2018, 993 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Във Франция всеки студент има възможност да покаже на какво е способен

Филипа Тенева, завършила докторантура във Франция, разказва за впечатленията и опита си от френската образователна система

Университетът в Тулон, Франция

Марина Малчева разказва за магистратурата по дигитална комуникация и преживяванията си във френския университет

Мениджърът на бъдещето управлява чувствата, емоциите и мотивацията на хората

Хесус Вега, консултант и бивш управляващ директор на Zara-Inditex, лектор в HR and Leadership Forum

Стажове, стипендии, конкурси (25 - 30 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (17 - 23 септември)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Какво мислят журналистите

Предизборното PR обслужване срива доверието във всички медии

Отпускът на раздора

Решение на Съда на ЕС в Люксембург отвори дебат дали трябва да се дава платен годишен отпуск за времето на майчинство

Тихата здравна реформа

Докато обещава диалог за нов модел, здравното министерство прокарва драстични мерки за промяна в сектора

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Албания - балканска приказка

Красота и изненада отвъд клишетата на 600 км от София

Ново място: Simple

Менюто съдържа вече отдавна превърналите се в световна класика италиански специалитети

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 42

Капитал

Брой 42 // 20.10.2018 Прочетете
Капитал PRO, Вечерни новини: "Патриотите" не искат оставката на Симеонов, Ердоган обяви убийството на Хашоги за планирано

Емисия

DAILY @7PM // 23.10.2018 Прочетете