Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 9 май 2014, 14:33, 8183 прочитания

Защо БНТ плаща двойно за дигиталния ефир?

Държавната телевизия се оказа най-тежко и пряко ударена от пороците на цифровизацията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


При всеки провал има и губещи. След няколко месеца щраусоподобно поведение на държавата, която наричаше провала с цифровизацията успех, трусовете в сектора от последните седмици принудиха институциите й открито да признаят, че с цифровия ефир има проблем. Като цяло проблемът е, че ефирът е празен, защото е скъп. А е скъп, защото е монополен. А пък е монополен, защото държавата допусна и подкрепи това. Какъв ще е изходът от тази ситуация - вероятно ще бъде решено не толкова далеч във времето. Но междувременно като при всеки провал, някой трябва да губи. Губи (всъщност има логика) виновната държава. Но в ролята на плащащия влиза едно конкретно нейно звено - БНТ. Обществената телевизия се оказа най-пряко засегната от странната и непазарна среда, създадена в резултат на порочната схема на цифровизацията, и то чисто финансово. Таксата, която тя плаща, де факто покрива целия капацитет на частния обществен мултиплекс. А за момента изход няма - нито БНТ може да се откаже, както направи bTV за две от програмите си, качени на търговската платформа, нито пък явно държавата е готова да я дофинансира (напротив, бюджетът й за тази година е намален).

Най-удобният клиент


Общественият мултиплекс, разпространяващ в ефир програмите на БНТ, е "Фърст диджитъл", за който (както и за оператора на търговската платформа "НУРТС диджитъл") се смята, че е свързан с банкера Цветан Василев. Публично известно е, че "НУРТС диджитъл" не може да запълни мрежата си и съответно проектът се оказва нерентабилен. За да не бъде точно такова състоянието и на другия оператор, на ход е държавата, която през БНТ го финансира. Няма друго обяснение на факта, че за цифрово ефирно излъчване (за което всички експерти са единодушни, че би трябвало да е по-евтино от аналоговото) в момента обществената телевизия плаща на разпространителя почти двойно повече, отколкото е давала преди на БТК.

В момента БНТ създава и разпространява три национални програми през цифровата мрежа: БНТ 1, БНТ 2 и БНТ НD. От медията не съобщават каква е годишната такса, която плащат на "Фърст диджитъл". По информация от пазара обаче сумата е 15 млн. лв. на година при 8 млн. лв., плащани за аналоговото разпръскване. Това е един от най-големите разходи на дружеството. Таксата е висока очевидно, защото БНТ плаща за цялата мощност на обществения мултиплекс, изграден специално за нея. Тоест независимо дали има две или десет програми, "сметката" към мултиплекса не се променя. БНТ обаче няма възможност да създаде повече програмно съдържание (допълнителни канали) именно по финансови причини. Целият бюджет на телевизията за тази година е 65 млн. лв., или с 5 млн. лв. по-малко спрямо 2013 г. Почти една четвърт от тях отиват, за да се плащат такси за мултиплекса.

Още повече че особеностите в позицията на БНТ не свършват дотук. Като обществена медия по закон тя трябва да гарантира на българските граждани свободен достъп до съдържанието на каналите си - безвъзмездно и в реално време. Отказът от цифрово излъчване на тези програми би означавал същите да бъдат разпространявани единствено чрез кабел и сателит. "Подобен акт би нарушил правата на зрителите, а БНТ не би изпълнила възложените й по закон функции за осигуряване на свободен достъп до програмата й", коментираха от медията пред "Капитал".



В същото време БНТ е лишена и от един от основните източници на приходи за останалите телевизии - таксите от сателитните и кабелни оператори. Те получават каналите й безплатно.

HD за разкош

Непазарната ситуация логично води и до спорни ходове. Спорно е например доколко има икономически смисъл в старта на канал като БНТ HD, създаден, за да се разшири портфолиото от програми на телевизията. Единствената полза е имиджова за самия създател на съдържание.  БНТ HD стартира с началото на зимната олимпиада. И до момента, когато е възможно, тя отразява предимно спортни събития, които по правило са със скъпи права. В останалото време каналът излъчва предаванията от основния канал БНТ 1. Важно е да се отбележи и, че за да имаш HD канал, трябва да произвеждаш и програмното си съдържание в подобен стандарт, което също не е безплатно. Например за преките излъчвания на мачове БНТ има нужда от HD подвижна телевизионна станция - т.нар. ПТС. В телевизията обаче нямат такава, защото инвестицията в HD ПТС е близо 10 млн. лв. и са принудени да наемат съоръжението.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения

Към българските правоносители ще бъдат насочени близо 1 млн. лв.

1 апр 2020, 1024 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март)

Комуникационни съвети по време на криза; InGlobo вече е с нов издател; IAB - САЩ: Коронавирусът ще повлияе рекламните инвестиции повече, отколкото кризата през 2008 г. Рекламите на CNN и IKEA и др.

31 мар 2020, 1507 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Коя половина от парите за реклама е излишна

Нова консултантска агенция ще предлага независим одит на маркетинговите инвестиции

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10