Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 16 май 2014, 17:05, 7395 прочитания

А ти кой си, къде си

Какво разбираме за партиите от предизборната им агитация

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Една минута от живота може да струва между 1500 и 10 хил. лв. Или поне с този телевизионен ценоразпис трябва да се съобразяват партиите, които през последните няколко предизборни седмици се борят за вниманието на избирателите. Сигурно усещате - на финалната права преди изборите за Европейски парламент рекламните блокове все повече преливат от разностранна политическа агитация.

Бихме предположили, че при тази висока цена политическите стратези са планирали прецизно, смислено и убедително за какви послания да използват всяка секунда от скъпия ефир. Все пак до момента "Коалиция за България" и "България без цензура" вече са изхарчили по над 600 хил. лв. всяка за излъчването на посланията си (данните са от мониторинг на Института за развитие на публичната среда).


Екранът обаче казва друго. Дотук предизборните реклами изглеждат хаотични в добрия вариант, а в лошия - кухи и дори подвеждащи. В това, разбира се, няма нищо ново, но не пречи преди всеки нови избори да се надяваме на честна и интересна комуникация от страна на партиите.

За какво говорим? В един клип "Атака" твърди, че педофилията и инцестът са евро-атлантически ценности. "Левият кандидат прилага социален гамбит", пък трескаво и абсолютно неясно говори в друг "Коалиция за България". ДПС почти не присъства в телевизионното рекламно пространство. "България без цензура" се опитва да обещае всичко на всички по всяко време - "повече авторитет за армията и полицията," "повече работни места", "безплатни лекарства за пенсионерите" и прочее. Дори най-професионалните рекламни послания, на ГЕРБ и Реформаторския блок, остават по-скоро в графата "приемливи" и не се доближават много до определението "наистина въздействащи".

"Кампанията на Обама през 2012 г. имаше 7000 отделни елемента, но всеки от тях водеше до ясна сърцевина на посланието", коментира по този повод Йордан Жечев, който е творчески директор в DDB. Контекстът, разбира се, е различен. Но в битката за евроизборите не се забелязва цялостна комуникационна кампания или достатъчно мисъл за детайлите. "Супата" от послания показва, че или партиите не разбират от политическа реклама, или тя съвсем не ги интересува. "Капитал" потърси мнението на няколко рекламни специалисти, които да коментират предизборните кампании. Експериментът се концентрира най-вече върху телевизионните клипове на партиите. Оказва се, че от рекламите им можем и да не научим всичко за европейските избори, но поне по нещо за начина, по който размишляват партиите.  



Коалиция за България

"Основната задача беше да покажем противопоставянето между БСП и ГЕРБ, между ПЕС и ЕНП", казва Милен Марчев от агенцията S and Friends, които стоят зад рекламата на лявото обединение. В три клипа - с боксьори, фехтовчици и шахматисти, кампанията показва разликите в програмите на двете партии. "Вероятно е съзнателно взето решение да говорят само за един конкурент и да маргинализират останалите", смята от своя страна Йордан Жечев. Факт е, че според всички социологически изследвания спорът за първото място е именно между ГЕРБ и БСП и този подход има логика.

Според творческия директор на reforma Мартин Димитров обаче е пропуск, че кампанията не използва ресурса на 120-годишната история на партията и се фокусира върху елементарното противопоставяне с ГЕРБ. "Опасно е, че голяма лява партия не задава фундаменталните ценности, важни за ЕС. ЕС се интересува от други неща - екология, енергийни източници, ефективно използване на източниците", коментира Димитров пред "Капитал". Поне на пръв поглед клиповете не изглеждат свързани с нищо друго в кампанията на "Коалиция за България". "Мисли се номинално, за отчет на дейност например - снимахме три клипа, разпечатахме хиляда плаката", казва Йордан Жечев.

ГЕРБ

ГЕРБ подхожда минималистично към телевизионната реклама. Вероятно, както при всяка кампания, формацията ще концентрира ресурса си в последната седмица преди изборите. От партията неофициално казват, че не използват тв клипове, защото са скъпи. За сметка на това са фокусирани в обиколките и срещите с хора (както впрочем и останалите партии).

ГЕРБ все пак пусна видео, в което водачът на листата Томислав Дончев твърди, че "настъпи времето, когато трябва да създадем бъдещето и да променим настоящето". "В говоренето им в момента и в клипа, и в кампанията има еволюция", коментира Мартин Димитров по повод промяната в поведението на партията от ранните дни на Бойко Борисов на власт. "От гледна точна на брандинга на събитията ГЕРБ са много пред останалите", пък е мнението на Борислав Кандов, който е копирайтър и дигитален специалист в агенция The Smarts. Кампанията на ГЕРБ със сигурност е "най-обраната", но това може да има връзка с факта, че различните социологически изследвания предвещават стабилен резултат на формацията. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ваксина срещу комуникационна криза Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

27 мар 2020, 1550 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март)

Рекламните фестивали ФАРА и Cannes Lions се отлагат; Telenor лансира кампания с домашни видеа; Призивите за дистанциране на компаниите и др.

24 мар 2020, 1442 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
СЕМ прекрати цифровите лицензи на bTV Lady и RING BG (обновена)

Бъдещето на цифровата ефирна телевизия у нас предстои да се преначертае

Още от Капитал
Корпоративни карти за 3.5 млн. евро

Българската стартираща компания Payhawk привлече нова инвестиция за 3 млн. евро и общо досега е получила 3.5 млн. евро.

По кой път вървим в лабиринта на кризата

Правителството е принудено да взима в много голяма степен чувствителни решения и не трябва да допуска никакво съмнение в тях

Режим домашен офис или какво разказват хората за живота в епидемия из Европа

Няколко души споделиха пред "Капитал" какъв е новият ритъм на живот в Испания, Англия, Австрия, Германия и Франция и какви са техните опасения за бъдещето

Бушоните срещу икономическия шок

Страната влиза в кризата с прилични финансови буфери, но те бързо могат да се стопят. На какво може да разчита бизнесът

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10