С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 1 юни 2014, 12:12, 10685 прочитания

Как да продаваме по-добре

Банките владеят рекламния пазар и някои други изводи от наградите за рекламна ефективност Еffie

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Четиринадесет повторения на думата цел. Девет - на думата резултати. Двадесет удивителни. Заповядайте на наградите Effie, които търсят правилната формула на най-работещите реклами. Инструкциите на журито са пределно ясни: много е важно да говорите структурирано, да имате дебела папка с числа и таблици, както и е-ф-е-к-т-и-в-н-о-с-т на творческите идеи.

През изминалата седмица конкурсът за най-работещите рекламни кампании в България се проведе за седми път. Ако трябва да обобщим наученото за пулса на пазара през тази година, то ще изглежда така: рекламите стават все по-интересни и по-работещи. Освен това интернет може да рекламира и продава равностойно. Няколко агенции доказват това, като смело са избрали да прекарат цели кампании само през този канал. Има и няколко лоши новини. През 2013 г. банките са доминирали изцяло по-големите и амбициозни кампании. От надпреварата съвсем са изпаднали бързооборотните стоки. Като цяло участието в конкурса Effie e по-силно като идеи, но броят на участниците и подадените проекти не е голям. 


Къде ми изчезнаха стоките

"2014 е годината на услугите. В категориите "Промоции" и "Стоки" участието е слабо", разказва пред "Капитал" София Коен, директор бизнес развитие в New Moment New Ideas Company. По време на миналогодишния конкурс до финала в категорията достигат марка семки, фармацевтичен продукт, кисело мляко и бирен бранд. През 2013 г. отличените са "Загорка", "Пиринско пиво" и DACIA. "Липсват цели категории, като например "Фармация" или "Шоколадови изделия"," коментира изпълнителният директор на noble graphics Иво Алтънов. Мобилните оператори участват с по един проект, а "Мобилтел" съвсем отсъства. Само една автомобилна компания премина първия етап на оценяване (виж съседната страница). До финалния кръг на състезанието не стига и нито една от големите български компании за бързооборотни стоки, като например "Фикосота синтез", "Белла България" или "Тандем". Сравнително слабото участие се коментира от всички участници в журито на конкурса, но към момента никой не може да формулира каква е причината. 

"В "Услуги" обаче банките са хиперактивни с кампании за кредити и кредитни карти," допълва София Коен. "Явно хората продължават да спестяват и не искат да купуват нищо, а финансовите институции се стремят да ги стимулират да пазаруват", разяснява тя. Според директора бизнес развитие на Ogilvy Group Красимир Папазов разпределението в категориите и доминацията на банките на конкурса са лесно обясними. "Заявките явно отразяват икономическата ситуация в страната: свито потребление в много категории, ръст на депозитите", коментира той пред "Капитал". 



Въпреки липсващите рекламодатели и продукти настроението на Effie 2014 всъщност е добро. Почти всички допуснати до финала проекти успяха да спечелят и награда. Най-положително например е отношението към категорията "Промоции". "Различното тази година беше, че се говореше много по-малко за ценови промоции и повече за друг тип механизъм за ангажиране на потребителите", казва заместник изпълнителният директор на Publicis Калина Петкова. Златната награда в тази категория спечели кампанията "Сбъдни желание" на reforma за MasterCard. Рекламата използва нетрадиционен подход - не се обръща към директните потребители и не говори за предимствата на банката. Вместо това от агенцията са избрали да се фокусират върху социална идея. Агенцията reforma пита продавачите на магазините "Пикадили" за техните мечти, а чрез картите MasterCard си поставя целта да ги сбъдне. Всяко използване на такава карта на касата трупа точки за съответния продавач и за изпълнението на неговата мечта. "Тенденцията тази година е намирането на неочаквани, но в същото време ефективни решения на проблемите, промяна на съществуваща парадигма в категорията, обръщане към нова и неочаквана целева група, силна връзка между цели и резултати и хармония между важните елементи в една заявка", обобщава отличените примери тази година Калина Петкова. 

Effie-ктивните реклами

Какво още научихме за работещите реклами през 2013 г.? Според творческия директор на reforma Мартин Димитров, заявките показват, че отпуснатият бюджет ще бъде все по-малко определящ за успеха на дадена кампания. "Ще дам пример с нашия клиент UniCredit Bulbank - те имат голям бюджет, но медийната девалвация, обезценката на съдържанието, което телевизии, вестници и списания ни предлагат, затруднява качественото използване и планиране на бюджета", казва той. В този контекст трябва да се отбележи, че две от наградените кампании на noble graphics тази година са направени с нулев бюджет. "Паметник на незнайния доброволец" взе първото отличие в категория "Социална, медийна, политическа", а "Дневник на българската действителност" - сребро в "Корпоративни комуникации".   

Също така според Красимир Папазов и Иво Алтънов дигиталните комуникации вече са важна част от медийния микс и наградите тази година го доказват. Някои от заявките са почти изцяло онлайн. "Аз оцених много високо кампанията на DACIA", коментира в този контекст София Коен от New Moment New Ideas Company. "Тя е забавна, интегрирана и със силно стратегически подход. Много добре са разкодирани пазарът и поведението на потребителите. Открита е пролука, през която марката да премине до съзнанието на хората и да постигне впечатляващ резултат в продажби", казва тя. Според нея отличената със златна награда кампания е и пример за друго: "че ако имаш стратегия и добър криейтив, не ти трябва задължително телевизия."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum Българска рекламна агенция спечели злато на фестивала Golden Drum

Единствената награда за българска кампания тази година е на Saatchi&Saatchi

23 окт 2019, 871 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (22 октомври) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (22 октомври)

Келнер взима bTV; Близо два пъти намалява печалбата на "БТВ медиа груп" през третото тримесечие; Светослав Костов все пак е отстранен от БНР и др.

22 окт 2019, 1127 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Discovery Communications придоби контролния пакет акции в Eurosport International

Цената на спортния канал е базирана на средната стойност на компанията Eurosport Group - 902 млн. евро

Още от Капитал
Rifiniti отскочи на глобално ниво

Българско-американският стартъп е купен от FM:Systems - един от световните лидери в мениджмънта на работното пространство

Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Книга: Олга Токарчук - "Бегуни"

Една от ключовите книги на полската писателка, която получи Нобелова награда за литература

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10