След "Нова тв" и радиата може да изоставят ГАРБ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

След "Нова тв" и радиата може да изоставят ГАРБ

Главният изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" Дидие Щосел продължава битка за налагане на "Нова тв" като лидер на пазара

След "Нова тв" и радиата може да изоставят ГАРБ

Войната между Цветан Василев и Делян Пеевски върви и на медийния пазар

Весислава Антонова
10389 прочитания

Главният изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" Дидие Щосел продължава битка за налагане на "Нова тв" като лидер на пазара

© Велко Ангелов


Собственикът на "Нова тв" -шведската компания MTG, взе решение от октомври каналът да работи с MediaResearch като доставчик на рейтингови данни вместо с ГАРБ. Информацията бе официално потвърдена пред "Капитал" от медиата. С писмо шведската компания е уведомила рекламния сектор в България за намерението си.

Важно е да се отбележи, че реално каналите, които ще работят с данните на MediaResearch са девет, а не само петте от групата на Nova Broadcasting Group ("Нова тв", Diema, Diema Family, Nova Sport, Kino Nova). Освен рекламното време на собствените си канали, "Нова" продава и това на групата FOX International Channels: Fox, Fox Crime, Fox Life, 24Kitchen и National Geographic Channel, както и на Discovery Channel, Disney Channel, TLC, Cartoon Network. Това са телевизиите, които предстои също да вземат решение да работят с MediaResearch и вероятно ще го направят, заради договорите си за продажба на рекламно време с Nova Broadcasting Group.

Радиоиндустрията също тества нов доставчик на рейтингови данни, който започва пилотно изследване на радоаудиторията през юли.

От началото на 2014 г. рекламният и медийният пазар отново купува данни за рейтингите от две агенции - ГАРБ и MediaResearch. Това логично създава напрежение, защото е много трудно да се ползват две валути вместо една (рейтинговите данни са "валутата" на този пазар).

Чешката пийпълметрична компания MediaResearch стъпи на българския пазар през 2012г. и в края на същата, обяви че започва да изгражда националният си панел за измерване на зрителския интерес. Още в началото на 2013 рейтингоната агенция вече бе изградила системата си. А след това постепенно се наложи като втората агенция след ГАРБ, която доставя данни за гледаемостта на телевизионните канали.

Подобна ситуация не е новост за пазара. Преди няколко години отново работеха две рейтингови агенции - "ТВ план/ТНС" и ГАРБ. И в крайна сметка втората придоби първата. Коя от сега действащите системи ще бъде припозната от бизнеса е въпрос на време и доказване.

Историята помни много случаи на съмнения в достоверността на пийпълметричните данни. Потребителите им - телевизии, рекламодатели и рекламни агенции, отдавна направиха свой комитет, който миналата година покани френска компания да извърши независим одит на системата, по която доставчикът на данни ГАРБ измерва телевизионната гледаемост. Данните от одита бяха оповестени през ноември 2013, а като цяло пазарът прие, че ще продължи да работи с ГАРБ. Ярко недоволство изрази единствено "Нова". Съмненията към основната рейтингова агенция вървят не само по линия на достоверността на данните, но и по линия на собствеността. Още през февруари 2013 г. "Капитал" писа, че ГАРБ е под влиянието на банкера Цветан Василев. но тогава тази информация не притесни пазара, за разлика от днес. 

Откакто действат две рейтингови агенции, двубоят между двете най-гледани телевизии bTV и "Нова тв" става все по-ожесточен. Вече е всекидневие PR отделите на каналите да атакуват със съобщения коя от тях е по-предпочитана от аудиторията. Популярността на bTV се измерва от ГАРБ и по нейни данни каналът е лидер по гледаемост. ГАРБ е приета от рекламодатели, агенции и телевизии като официална пийпълметрична агенция. "Нова тв" засега е единственият канал, който даде сериозни заявки, че ще работи с MediaResearch.

От години и радиоиндустрията не е доволна от мониторинговите данни на ГАРБ. Особено ощетено е Българското национално радио (БНР), защото данните на ГАРБ са за аудиторията 15-54, а радиото има слушатели над тази възрастова група. От юли целият сектор ще инвестира в тестването на нов доставчик на данни. Засега изследването е в пилотна фаза, но ако пазарът го одобри, и радиоиндустрията ще работи с нов доставчик на данни.

Сегашната рейтингова война избухна заради една обществена поръчка, обявена от БНТ, с която телевизията ще трябва да избере с кого да работи - ГАРБ или MediaResearch. В момента конкурсът е обжалван пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) заради дискриминационни условия в поръчката.

Текстът, който накара MediaResearch да обжалва процедурата, е изискването компанията да може да предостави на БНТ освен данни за телевизионната гледаемост и такива за аудиторията на радиостанциите и печатните медии. В поръчката се уточнява, че данните за аудиторията на печатни медии и радио трябва да е за хората на възраст 15-54 години.

Преди две години именно ГАРБ разработи нова система за измерване на аудиторията за радио и преса, базирана на национално представителна извадка за населението на възраст между 15 и 54 години. Дали това е съвпадение или ограничаващо обстоятелство, може да каже КЗК. Критерият, по който ще бъдат оценявани кандидатите, е най-ниска цена.

Собственикът на "Нова тв" -шведската компания MTG, взе решение от октомври каналът да работи с MediaResearch като доставчик на рейтингови данни вместо с ГАРБ. Информацията бе официално потвърдена пред "Капитал" от медиата. С писмо шведската компания е уведомила рекламния сектор в България за намерението си.

Важно е да се отбележи, че реално каналите, които ще работят с данните на MediaResearch са девет, а не само петте от групата на Nova Broadcasting Group ("Нова тв", Diema, Diema Family, Nova Sport, Kino Nova). Освен рекламното време на собствените си канали, "Нова" продава и това на групата FOX International Channels: Fox, Fox Crime, Fox Life, 24Kitchen и National Geographic Channel, както и на Discovery Channel, Disney Channel, TLC, Cartoon Network. Това са телевизиите, които предстои също да вземат решение да работят с MediaResearch и вероятно ще го направят, заради договорите си за продажба на рекламно време с Nova Broadcasting Group.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    voxy avatar :-|
    voxy

    хич не е трудно
    едната е използваш за да прикриваш комисионните си от разпределението на рекламните бюджети, другата за реалната картинка

  • 2
    chicago514 avatar :-|
    chicago514

    Всяка медия със собствена пийпълметрична агенция,то иначе не може да се угоди на нашия пазар,никой на никого не вярва,а пък така ще спят спокойно.

  • 3
    georgimoya avatar :-|
    georgimoya

    Това пак е работа на Пеевски и на неговите пипала, които е пуснал навсякъде в държавата !

  • 4
    chikostia avatar :-|
    chikostia

    всеки има право да си избира

  • 5
    today avatar :-|
    today

    Нека това е за урок на всички банекери, хубаво да си помислят как се прави бизнес с партиите, на принципа "тука има пИчели, тука няма пИчели".

  • 6
    deqn1234 avatar :-|
    deqn1234

    Мдааам, Пеевски се опитва да удари Василев на всички фронтове и да му вземи целия бизнес, че нали малко си има! Почва да ме плаши това негово влияние честно казано, защото при положение, че гърба му се пази от Доган, то в момента институциите не работят срещу него, а за него. Вчера БНБ излезе с изявление, че Корпоративна банка е стабилна и няма какъвто и да било риск, а днес излезе следната информация:

    "Подуправителят на Българската народна банка (БНБ) Цветан Гунев е обвиняем за престъпления по служба".

    Нещата ме навеждат да си мисля следното. Пеевски се е опитал да притисне Цветан Гунев да злепостави КТБ, той е отказал и сега отговора на Делян е този компромат. Настъпват такива времена, че дори и да си вършиш съвестно работата, то можеш да се простиш с поста си, ако се появи един като Делян, който да ти нарежда какво да правиш, без да имаш право да се защитиш. Откажеш ли, знаеш какво следва. До там ли я докарахме?

  • 7
    chikostia avatar :-|
    chikostia

    До коментар [#6] от "deqn1234":

    И мен ме плаши. Днес е този, утре може да бъде всеки. Пеевски е лицето на мафията явно

  • 8
    nomer avatar :-|
    номер

    Така като чета, излиза че никога не е имало монопол на пазара и всеки е могъл да си избира агенция, според предпочитанията си. Явно само от Нова са се възползвали от това право. А сега, след като започна гонитбата на Пеевски срещу Василев, се сетиха че ГАРБ не става. И това, без да има каквато и да било връзка с банката, за която толкова много се шуми.

    Колкото до националното радио. Аудиторията им е само от хора над 54 години и това наистина е голяма грешка на ГАРБ :)

  • 9
    chikostia avatar :-|
    chikostia

    До коментар [#8] от "номер":

    Много си прав.

  • 10
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    Някой в БНТ иска да лапне рушвет с нагласена обществена поръчка


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK