Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
18 18 юни 2014, 16:35, 10153 прочитания

След "Нова тв" и радиата може да изоставят ГАРБ

Войната между Цветан Василев и Делян Пеевски върви и на медийния пазар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Собственикът на "Нова тв" -шведската компания MTG, взе решение от октомври каналът да работи с MediaResearch като доставчик на рейтингови данни вместо с ГАРБ. Информацията бе официално потвърдена пред "Капитал" от медиата. С писмо шведската компания е уведомила рекламния сектор в България за намерението си.

Важно е да се отбележи, че реално каналите, които ще работят с данните на MediaResearch са девет, а не само петте от групата на Nova Broadcasting Group ("Нова тв", Diema, Diema Family, Nova Sport, Kino Nova). Освен рекламното време на собствените си канали, "Нова" продава и това на групата FOX International Channels: Fox, Fox Crime, Fox Life, 24Kitchen и National Geographic Channel, както и на Discovery Channel, Disney Channel, TLC, Cartoon Network. Това са телевизиите, които предстои също да вземат решение да работят с MediaResearch и вероятно ще го направят, заради договорите си за продажба на рекламно време с Nova Broadcasting Group.


Радиоиндустрията също тества нов доставчик на рейтингови данни, който започва пилотно изследване на радоаудиторията през юли.

От началото на 2014 г. рекламният и медийният пазар отново купува данни за рейтингите от две агенции - ГАРБ и MediaResearch. Това логично създава напрежение, защото е много трудно да се ползват две валути вместо една (рейтинговите данни са "валутата" на този пазар).

Чешката пийпълметрична компания MediaResearch стъпи на българския пазар през 2012г. и в края на същата, обяви че започва да изгражда националният си панел за измерване на зрителския интерес. Още в началото на 2013 рейтингоната агенция вече бе изградила системата си. А след това постепенно се наложи като втората агенция след ГАРБ, която доставя данни за гледаемостта на телевизионните канали.



Подобна ситуация не е новост за пазара. Преди няколко години отново работеха две рейтингови агенции - "ТВ план/ТНС" и ГАРБ. И в крайна сметка втората придоби първата. Коя от сега действащите системи ще бъде припозната от бизнеса е въпрос на време и доказване.

Историята помни много случаи на съмнения в достоверността на пийпълметричните данни. Потребителите им - телевизии, рекламодатели и рекламни агенции, отдавна направиха свой комитет, който миналата година покани френска компания да извърши независим одит на системата, по която доставчикът на данни ГАРБ измерва телевизионната гледаемост. Данните от одита бяха оповестени през ноември 2013, а като цяло пазарът прие, че ще продължи да работи с ГАРБ. Ярко недоволство изрази единствено "Нова". Съмненията към основната рейтингова агенция вървят не само по линия на достоверността на данните, но и по линия на собствеността. Още през февруари 2013 г. "Капитал" писа, че ГАРБ е под влиянието на банкера Цветан Василев. но тогава тази информация не притесни пазара, за разлика от днес. 

Откакто действат две рейтингови агенции, двубоят между двете най-гледани телевизии bTV и "Нова тв" става все по-ожесточен. Вече е всекидневие PR отделите на каналите да атакуват със съобщения коя от тях е по-предпочитана от аудиторията. Популярността на bTV се измерва от ГАРБ и по нейни данни каналът е лидер по гледаемост. ГАРБ е приета от рекламодатели, агенции и телевизии като официална пийпълметрична агенция. "Нова тв" засега е единственият канал, който даде сериозни заявки, че ще работи с MediaResearch.

От години и радиоиндустрията не е доволна от мониторинговите данни на ГАРБ. Особено ощетено е Българското национално радио (БНР), защото данните на ГАРБ са за аудиторията 15-54, а радиото има слушатели над тази възрастова група. От юли целият сектор ще инвестира в тестването на нов доставчик на данни. Засега изследването е в пилотна фаза, но ако пазарът го одобри, и радиоиндустрията ще работи с нов доставчик на данни.

Сегашната рейтингова война избухна заради една обществена поръчка, обявена от БНТ, с която телевизията ще трябва да избере с кого да работи - ГАРБ или MediaResearch. В момента конкурсът е обжалван пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) заради дискриминационни условия в поръчката.

Текстът, който накара MediaResearch да обжалва процедурата, е изискването компанията да може да предостави на БНТ освен данни за телевизионната гледаемост и такива за аудиторията на радиостанциите и печатните медии. В поръчката се уточнява, че данните за аудиторията на печатни медии и радио трябва да е за хората на възраст 15-54 години.

Преди две години именно ГАРБ разработи нова система за измерване на аудиторията за радио и преса, базирана на национално представителна извадка за населението на възраст между 15 и 54 години. Дали това е съвпадение или ограничаващо обстоятелство, може да каже КЗК. Критерият, по който ще бъдат оценявани кандидатите, е най-ниска цена.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения

Към българските правоносители ще бъдат насочени близо 1 млн. лв.

1 апр 2020, 1038 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (31 март)

Комуникационни съвети по време на криза; InGlobo вече е с нов издател; IAB - САЩ: Коронавирусът ще повлияе рекламните инвестиции повече, отколкото кризата през 2008 г. Рекламите на CNN и IKEA и др.

31 мар 2020, 1516 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмични новини за маркетинг и реклама (18 юни)

След 12 години Мтел сменя рекламната си агенция; български ПР агенции получиха поредни международни номинации; а реклама на Discovery е отличена в Ню Йорк

Още от Капитал
Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10