Nielsen придоби мажоритарен дял от Mediaresearch
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Nielsen придоби мажоритарен дял от Mediaresearch

Nielsen придоби мажоритарен дял от Mediaresearch

След сливането компанията ще се преименува на Nielsen Admos

Весислава АНТОНОВА, Мария Манолова
3751 прочитания

© shuttersock


Най-голямата изследователска агенция в света Nielsen придоби през изминалата седмица 51% в чешката агенция Mediaresearch. Купувачът е AC Nielsen Netherlands, тъй като централата на американската компания за Европа е базирана в Холандия. И двете компании активно оперират на българския пазар - MediaResearch от края на 2012 г., а Nielsen от 1994 г.

Стратегическо партньорство

"Много сме доволни, че дълго продължилите преговори доведоха до успешен край и за двете страни", каза председателят на съвета на директорите на Mediaresearch Тереза Шимечкова. Според нея сливането разкрива нови възможности за растеж на нашата компания, "но в същото време, за мен то е израз на признателност, както и оценка за свършената работата и качествата на целия екип от групата на Mediaresearch".

Преговорите между двете компании са започнали още през декември миналата година. Преди да придобие Mediaresearch, AC Nielsen е направил одит на системата, по която работи чешката компания. Цената на сделката все още не е обявена, въпреки че AC Nielsen е публична компания.

Всички дружества от групата на Mediaresearch, в които компанията притежава мажоритарен дял, стават част от международния холдинг Nielsen. Това са компаниите Admosphere, Adwind Software, Prime Time, Mediaresearch Slovakia и Mediaresearch Bulgaria.

"Първата ни стъпка ще е да се фокусираме да обединим информацията какво гледат хората и какво купуват и с това да предложим ново познание за потребителите", казаха от Nielsen за "Капитал". "Придобиването на MediaResearch е част от стратегията ни да разширим присъствието си в Източна Европа", коментира управляващият директор за региона Кириакос Кириаку. Nielsen измерва телевизионната аудитория в САЩ, но досега почти не беше представена в тази част на Европа.

Българският пазар със сигурност не е водещ фактор в тази сделка. Mediaresearch има водеща позиция в Чехия, където в три поредни търга успява да победи Nielsen, както и GfK, и Cantar. Чешката компания има силни позиции и на други пазари в Източна Европа, а от догодина ще работи и в Естония. България също е част от новия договор. Допреди две години компанията предлагаше измерване на интернет аудиторията тук, но избра да излезе от пазара. За сметка на това е с най-силна позиция на т.нар. retail management service пазар.

Нова възможност

"Това стратегическо партньорство на Mediaresearch обещава да ускори и разшири разпространението на висококачествените чешки технологии, както и да подкрепи текущите проекти на компанията, по-специално тези на чуждестранни пазари", обяви Mediaresearch в съобщението си до медиите.

Първият въпрос след връщането на Nielsen в България е дали тя ще поднови и онлайн изследването, което предлагаше доскоро. От международната агенция обаче отговарят, че "е прекалено рано да се каже и все още не можем да коментираме".

Mediaresearch има повече от десетгодишен опит. Оперира на пазара в Чехия и Словакия, а от края на януари 2012 г. има офис и в България. Британската Admosphere продължава да притежава останалите 49% от акциите в Mediaresearch.

Според маркетинг директора на медиа агенцията "Аргент" Пламен Калиников връщането на Nielsen (чрез Mediaresearch) на онлайн пазара не е основен казус. "Mediaresearch работят много добре с Gemius (настоящата метрика на интернет пазара) в много държави. Логиката на тази сделка е по-скоро Nielsen да получи добрите позиции на Mediaresearch в пийпълметрията", смята той. Обемът на онлайн рекламата е в пъти по-малък от телевизионната. Проблемът с двете пийпълметрични изследвания е по-належащ. "Ако Nielsen пуснат същото интернет изследване като Gemius, ще ни поставят в същата ситуация като с пийпълметрията. В това няма логика", казва и изпълнителният директор на ZenithOptimedia Десислава Стоянова. По-логично би било агенцията да предложи мониторинг на рекламата в интернет, което обаче е по-сложно технически, смята тя. Ден преди сделката пред "Капитал" от Mediaresearch пък коментираха, че първият им приоритет ще е развитието на изследване на "втория екран" - мобилни телефони, таблети и пр.

В края на 2012 г. чешката пийпълметрична компания Mediaresearch започна да изгражда националния си панел за измерване на зрителския интерес. Още в началото на 2013 г. рейтинговата агенция вече бе изградила системата си. А след това постепенно се наложи като втората агенция след ГАРБ, която доставя данни за гледаемостта на телевизионните канали.

На пръв поглед задачата на новата пийпълметрична агенция е сравнително лесна. "Софтуерът на Mediaresearch е на светлинни години пред този на ГАРБ, по-нов е, много по-бърз, дава всякакви кръстоски на данните, може да се надгражда", коментира пред "Капитал" медиа директор в голяма агенция. В системата на ГАРБ не се инвестира от години, а тя изглежда по същия начин както преди десет години, казва източникът. "Не зная дали българското звено на ГАРБ работи с други офиси извън България, но Mediaresearch имат опит в Чехия и други пазари и инвестират много в софтуера си", довършва той. Положителните мнения за оперативните плюсове на чешкия доставчик не свършват дотук. Да сравняваш двете метрики е като да сравняваш лева с еврото - само че ГАРБ стои зад лева, а Mediareseach - зад еврото, коментира изпълнителният директор на друга медиа агенция.

Въпреки положителните оценки за продукта, който предлага, чешката компания ще трябва да проведе още редица разговори с всички играчи на пазара, за да ги убеди да я изберат. Конкурентите им от ГАРБ, за които единственият ход е да защитават позицията си докрай, имат поне два коза. Всички вече така или иначе плащат и работят с нейните данни. Въпреки че през годините достоверността на рейтингите й неведнъж е поставяна под въпрос. Но само преди няколко месеца цялата система, с която агенцията измерва и предлага информация за гледаемостта на телевизиите, премина пълен одит. Съществени проблеми не бяха открити.

Ситуация при, която бизнесът работи с две рейтингови агенции, не е новост за пазара. Преди няколко години отново работеха две рейтингови агенции - "ТВ план/ТНС" и ГАРБ. И в крайна сметка втората придоби първата. Коя от сега действащите системи ще бъде припозната от бизнеса е въпрос на време и доказване.

Дали ГАРБ ще отпадне от играта, всичко е в ръцете на пазара - изборът е на телевизиите. Това, което е сигурно, е, че с две системи няма да стане.  

Най-голямата изследователска агенция в света Nielsen придоби през изминалата седмица 51% в чешката агенция Mediaresearch. Купувачът е AC Nielsen Netherlands, тъй като централата на американската компания за Европа е базирана в Холандия. И двете компании активно оперират на българския пазар - MediaResearch от края на 2012 г., а Nielsen от 1994 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK