Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 1 авг 2014, 14:39, 4896 прочитания

Два пъти мери...

Войната за налагане на нова пийпълметрична агенция ще бележи остатъка от 2014 г.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



От една година сравнението на данните за гледаемостта на телевизиите между двете пипълметрични системи - ГАРБ и Mediaresearch, показва смущаващи разлики. Това логично поражда сериозно напрежение на пазара между двете най-гледани телевизии - bTV и "Нова тв".

Първият канал работи с данните на ГАРБ, вторият с тези на Mediaresearch. И двете телевизии са категорични, че това е изборът им и не са склонни на отстъпки и преговори. В едно са единодушни - че пийпълметричната агенция трябва да е една и в нея да имат пълно доверие всички играчи на пазара. Коя обаче да е тя? Кого ще избере пазарът?


"Нова тв" категорично каза, че от октомври ще работи само с новодошлата чешка агенция за измерване на рейтинг Mediaresearch. Основният й конкурент bTV пък не само ще продължи да разчита основно на данните на ГАРБ, но и отказва да проведе бизнес среща с новата рейтингова компания.

С ГАРБ бизнесът работи от 2007 г., Mediaresearch влезе на българския пазар преди повече от година с желанието да разбие статуквото и да предложи нов и по-модерен начин на работа.

Факт е, че и bTV, и "Нова тв" правят сериозни инвестици в програмно съдържание. Логично е след това да искат да си върнат вложеното, а също и да реализират печалба, за да продължат да развиват съдържанието си. Съмнението в достоверността на рейтинговите данни обаче пречи.



Данните от пийпълметричните агенци са важни, защото са валутата на телевизионния пазар. Заради този им статут и агенцията, предоставяща данните за гледаемостта на телевизиите, трябва да е една. Пазарът в момента работи с две.

Този факт обърква и рекламодателите, и рекламните агенции, които на базата на рейтингите планират разпределението на бюджетите си по медии. От октомври разходите им за пийпълметрични данни ще се увеличат, защото ще трябват да купуват резултатите и на двете агенции. Ще станат по сложни и сметките им, защото ще трябва да са на базата и на числата от двете рейтингови компании.

Проблемът, разбира се, е много по-голям от удобството на агенциите. Зад натиска за смяна на ГАРБ очевидно стоят съмнения, че агенцията изкривява данните си в полза на едни или други играчи на пазара. Това има огромно значение за всички участници в бизнеса - рекламодатели, агенции и медии, защото би означавало, че се манипулират цените на рекламата. Доказателства за тези съмнения никога не е имало. За да бъдат разсеяни, Комитетът на потребителите на пийпълметрични данни нае чужда компания, която да одитира системата на ГАРБ. Френската CESP констатира няколко конкретни и доста притеснителни на пръв поглед особености на пийпълметрията в България. На първо място е "систематичното отклонение" при създаването на системата. Тук съмненията са за това дали панелът е представителен и доколко структурата за приемане на телевизионния сигнал отговаря на реалността сред населението. Възрастта на панелистите и периодът, в който участват в изследването, са два от констатираните от одитора проблеми, които и "Нова тв" посочва. Според данните, предоставени от самата GARB, през тази година над 37% от домакинствата в панела ще надвишат максимално допустимия период за участие в него. Следват други любопитни аномалии. Някои участници в панела не си пускат телевизора месеци наред, а други гледат телевизия в продължение на 23 часа всеки ден, става ясно от доклада на специализираната в одита на пийпълметрични системи френска компания. 
 
"Одитът на ГАРБ всъщност показва, че конструкцията на панела наподобява стар автомобил, сглобен от частите на други още по-стари автомобили", коментира директорът "Продажби" в "Нова тв"  Красимира Василева пред "Капитал" след оповестяване на одитния доклад. И допълва, че този автомобил "все още е в движение, но никога няма да има качествата и поведението на един нов автомобил". Пазарът контраатакува "Нова", защото телевизията отказа да участва в проверката на пипълметричната система от СЕSP. От ГАРБ пък заявиха, че са готови да вземат всички необходими мерки за оптимизиране работата на панела.

В крайна сметка одитът на и в момента действащата система ГАРБ приключи без сериозни сътресения. По-голямата част от пазара прие доклада на CESP като положителен и продължава да работи със старата рейтингова агенция.

Първоначалните сравнения между данните на ГАРБ и Mediaresearch показаха най-големи отклонения в данните на ТВ7. Сравнителен анализ на рейтинговите данни за периода април - юли миналата година, който "Капитал" публикува, показа, че ГАРБ е завишавала ретингите на ТВ7 с от 100 до 300% на предавания в праймтайма на медиата, в сравнение с данни за същия период на Mediaresearch. За разликите в предоставените данни от двете агенции има анализ и на интернет страницата на http://argent-bg.com/analysis.php медиа агенция Argent (първият анализира данни за януари-февруари 2014, вторият за юли тази година).

Съмнението в данните на ГАРБ идва и от подозрението, че в собствеността на агенцията има влияние банкерът Цветан Василев. То се обяснява през сложна схема от свързани компании, а документи за това бяха публикувани от няколко сайта. В Търговския регистър последното вписване в досието на ГАРБ е от септември 2012. Собствеността в компанията е разпределена между "София медия асоциация" ЕООД, собственост на Джордж Лукс, която притежава 60% от ГАРБ,  а останалите 40% се държат от швейцарското дружество "Юръпеан медия холдинг" СА, чиито собственици са неизвестни.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник" 2 "Репортери без граници" осъди натиска на властта над "Капитал" и "Дневник"

Организацията смята, че запорът на активи на Иво и Галя Прокопиеви се извършва, за да се измести вниманието от скандала за търговия с влияние в хазарта

23 май 2020, 4778 прочитания

Рекламна спортна пауза Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

22 май 2020, 1259 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
"България он ер", ТВ7 и bTV са получили най-много за реклама на еврофондове

В сравнение с договорите от предишни правителства има разместване на медиите с най-големи приходи

Още от Капитал
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10