С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 22 авг 2014, 16:47, 5453 прочитания

Живот на дъното

Събитията и тенденциите, които променят рекламния пазар през първата половина на 2014 г..

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


От Световното първенство по футбол тази година можем да направим два глобални извода: Бразилия скоро няма да си върне изгубената футболна слава, а Германия ще доминира европейския и световния футбол още дълго. Ако пренесем размишленията на местно ниво обаче, изводът е само един: нищо не работи толкова добре за рекламата, колкото световните състезания.

Първенството е събитие номер едно за годината: първият мач успя да доведе на обществената телевизия 771 хил. зрители, а на финала между Бразилия и Германия - общо 1.2 млн. души. БНТ се хвали и с допълнителен един милион посещения онлайн. Повишеният интерес на зрителите значи повишен интерес на рекламодателите. С други думи, от началото на годината пазарът на реклама е пораснал. По правило това се усеща най-вече в БНТ и в интернет. Ако се загледаме по-внимателно обаче, има и други по-дребни двигатели, които го движат напред.


Колеблива промяна

Първата добра новина за рекламния пазар от началото на годината е, че той расте. Поне така изглежда от данните на мониторинговата компания Be Media Consultant, според която за първите шест месеца на годината компаниите са инвестирали общо 545 млн. лв. в реклама (виж инфографиката). Сумата е с 11% повече от същия период на 2013 г. Изчислението обаче е брутно и не включва отстъпките и бонусите, които повечето медии дават традиционно и често достигат 50 и повече процента от официално обявените тарифи. За да пресметнем действителната стойност на пазара, можем да сравним брутните приходи например на най-голямата телевизия - bTV, с финансовия отчет на компанията собственик CME. Според мониторинговите данни за първата половина на 2014 г. телевизионната група трябва да е спечелила малко над 200 млн. лв. от продажбата на рекламно време. В отчета на компанията за полугодието обаче са записани приходи от 63.8 млн. лв. Според документа и целият телевизионен пазар се е свил с 6% в първото шестмесечие на 2014 г., сравнено с година по-рано.

Истината за пазара обаче явно е по средата. Медиа агенциите, до които "Капитал" се допита, са категорични, че 11-процентовият брутен ръст не отразява реалната картина на пазара. Въпреки това от бранша са оптимистично настроени, тъй като рекламният пазар се стабилизира и регистрира поне лек ръст. Определени групи рекламодатели стават по-активни. Така например бирените брандове рекламират най-много в телевизия от началото на 2014 г. с брутни инвестиции от 37 млн. лв. (и почти 63% ръст за година). Причините за повишения интерес на пивоварните, разбира се, на първо място е Световното първенство по футбол, както и лошото време. Въпреки това ефектите са налице. Основният канал на обществената телевизия - БНТ отбелязва повишение на приходите от реклама от 177%, а БНТ HD (който тръгна през януари 2014 г.) започва своето съществуване с брутни приходи от 411 хил. лв. Ръст сред телевизионните рекламодатели отбелязват и хранителните добавки (+69%), кредитните услуги (+47%) и секторът на телекомите (+38%).




"Брутните рекламни инвестиции в реклама във вестниците са се увеличили с 12% през първото шестмесечие на 2014 г. - това означава, че поне за първото полугодие трайната тенденция в намаляване на рекламните инвестиции в преса е, ако не прекратена, то поне чувствително забавена", казва медиа директорът на "Аргент" Симона Тенчева и за показателите в сегмента на печатните издания. Според нея дори и спадът от 3% при списанията е добра новина. За същия период миналата година мониторингът отчита -16% в рекламните инвестиции спрямо 2012 г. Брутният обем на печатния пазар за януари - юни 2014 г. е 52 млн. лв. Въпреки че реалният обем вероятно е поне два пъти по-малък, Тенчева коментира, че данните са положителни. "Вероятно след продължилия няколко години бърз спад в сегмента вече е достигнал до нивата, под които медиите не могат да си позволят да слязат съществено нито като тиражи, нито като цени", казва медиа директорът.

Ако оставим условните измервания, има няколко конкретни събития и тенденции, които променят и оформят пазара в момента и ще му повлияят в следващите месеци:
Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

26 март 2019
Sofia Event Center

capital.bg/smartcities

SMART CITIES AND MOBILITY FORUM


Запазете своето място сега


На 26 март форумът ще събере експерти от бизнеса и общините от Великобритания, Финландия, Германия, Чехия, Холандия, Австрия, които ще говорят за бъдещето на:


  • управлението на умните градове
  • зелената, електрическа, автономна мобилност
  • интелигентните комунални услуги
  • умните, устойчиви сгради и домове

Краен срок за регистрация до 24 март

Прочетете и това

Очаквано КЗК разреши сделката за "Нова тв" на братя Домусчиеви 4 Очаквано КЗК разреши сделката за "Нова тв" на братя Домусчиеви

След безпрецедентната забрана за покупка от страна на Петр Келнер сега регулаторът произведе скоростно одобрение

22 мар 2019, 3189 прочитания

Новата Human рекламна агенция Новата Human рекламна агенция

Фокус на собствениците Константинос Пагидас и Константин Трендафилов са стратегическите комуникации

21 мар 2019, 8141 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Стажове, стипендии, конкурси (25 февруари – 3 март)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Стажове, стипендии, конкурси (18 - 24 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

Каква е ползата от обучението на юристите

По-добрите съдебни процедури водят след себе си до по-висок икономически растеж

Стажове, стипендии, конкурси (11 - 17 февруари)

Селекция с актуални кариерни инициативи и събития през седмицата

PwC България подкрепя студенти и докторанти по педагогически специалности

Консултантската компания ще даде на 11 младежи едногодишни стипендии и едномесечен стаж по специалността

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Мтел стои зад рекламната кампания "Ти водиш"

С нея телекомът за пореден път се опитва да се позиционира като честна към клиентите компания

Даваш Airbnb - минаваш по ДДС

Собствениците на имоти в платформите за отдаване по наем трябва да се регистрират и да внасят данъка в бюджета

Заплахата от крайнодесен терор

В целия свят сме изправени пред надигащата се идеология на омразата, насочена срещу малцинствата, прославяща насилието и процъфтяваща в социалните медии

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Кредитор продава рециклиращите машини на Пламен Стоянов-Дамбовеца

Оборудването е струвало около 10 млн. лв. при покупката му, а сега се предлага за около половината

Кино: "Зелената книга"

Сантиментален урок по приятелство в среда без толерантност

Агнешка Холанд има да ви каже нещо

Легендата на полското кино за новия си филм и защо обществото повтаря грешките от миналото

K:Reader

Нов и модерен инструмент, който пренася в дигитална среда усещането от четенето на хартия.

Прочетете целия вестник или списание без да търсите отделните статии в сайта.
Капитал, брой 12

Капитал

Брой 12 // 23.03.2019 Прочетете
Капитал PRO, Fitch подобри рейтинга на България, КЗК скоростно разреши на Домусчиев да купи "Нова тв"

Емисия

DAILY @7AM // 25.03.2019 Прочетете