С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
6 29 авг 2014, 15:43, 4957 прочитания

Twitter чурулика и тук

Социалната мрежа вече продава реклама и в България, но надали ще вземе голям дял от дигиталния бизнес бързо

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Ако имаш да кажеш нещо, направи го по-най стегнатия начин. Мисли в 140 знака и нито запетайка повече. Това е основното правило в социалната мрежа Twitter. Ограничението явно допада на хората, защото за осем години микроблогинг платформата успя да събере 270 милиона души, които я използват активно всеки месец.

В България Twitter също успя да порасне значително. От четири хиляди потребители през 2009 г. (по неофициални данни) днес активните акаунти в платформата вече са над 30 хиляди. Всеки ден те публикуват по десет хиляди туита на български. За същото време обаче основният му конкурент Facebook спечели вниманието и огромна част от свободното време на над три милиона българи, а с това и интереса и парите на много компании. Досега Twitter беше по-скоро встрани от бюджетите за дигитален маркетинг. Това е територия на Google и Facebook.


От тази седмица обаче Twitter ще опита да промени това. Социалната мрежа отвори рекламната си платформа за 11 нови европейски пазара чрез партньорство с агенцията HTTPool. Сред тях е и България. Компаниите вече могат да показват кратките си послания на повече хора и да събират повече последователи срещу заплащане. А във фийдовете на потребителите скоро ще започнат да се появяват етикети "спонсорирано". Twitter едва ли ще привлече огромни рекламни бюджети веднага, но брандовете и рекламните агенции вероятно ще побързат да изпробват новата услуга.

Здрав пазар

"Брандовете вече са в Twitter. Без значение дали рекламната ни платформа е отворена във въпросните държави или не, те използват Twitter органично", твърди пред "Капитал" ръководителят на търговските операции на микроблогинг сайта за Европа, Близкия изток и Африка Кейт Лампе. Тя обяснява решението компанията да влезе на рекламния пазар точно сега със "стабилния интерес на марките." България едва ли е сериозен фактор в това решение, тъй като тук социалната мрежа остана по-скоро нишова услуга. Бърза справка показва, че най-популярните Twitter акаунти в България са на медии: @bTVBG (33.8 хил. последователи), @CapitalBG (26.8 хил. последователи) и @dnevnik (26.2 хил. последователи). А дори и най-силните корпоративни страници не се радват на особен интерес: @MobiltelBG например има малко под 5200 последователи, за @FiBank са 3264, а от кратките послания на @vivacom се интересуват 2238 души. Като цяло компаниите в мрежата са единици.



За да привлече повече и да ги превърне и в свои рекламодатели, Twitter ще трябва да направи по-сериозен маркетинг на услугите си. На въпросите колко потребители има в България, какви са те и как използват уебсайта Кейт Лампе отговаря лаконично: "Българският пазар е здрав." Според изследването Digitribe (на Publicis Modem Cybermark) 66% от интернет потребителите са "чували за Twitter, но не го използват". Само 2% от над 1100 участници в проучването използват социалната медиа всеки ден, 15% влизат там по-рядко от веднъж месечно, а 5% - между един и няколко пъти на месец. Друго изследване оценява как стоят компаниите в платформата. Повече от 30% от всички потребители на социални мрежи са регистритани в Twitter, а една трета от тях следят компании и брандове, показват данните на Perceptica и Pragmatica (виж инфографиката). Активните регистрации са около 30 хиляди, твърдят още от двете агенции. С други думи, Twitter засега предлага на брандовете да стигнат до сравнително малка, но специфична аудитория. Първите ползватели на мрежата в България са предимно т.нар. лидери на мнение сред своя приятелски, пък и сред по-широки обществени кръгове.

Какво предлагат

Осен гореспоменатите корпоративни акаунти в Twitter и досега имаше органични маркетинг проекти. "Ние имаме такива кампании, но не са много на брой", обяснява Георги Янакиев, който е Head of Digital в NEXT-DC. "Те винаги са риск за клиента", признава Янакиев. Основните Twitter постижения на агенцията са свързани с бранда Heineken. По-рано през годината марката имаше специална активация за концерт на Армин ван Бюрен. Хаштагът на кампанията #Heinekenintense се превръща в т.нар. trending topic (тема, по която се говори активно в мрежата - бел. авт.), а кампанията получава над 2000 туита и 200 участници. За мащабите на потребителската база това е голям успех, смята Янакиев.

Какво се променя за рекламодателите сега? Брандовете могат да плащат, за да стигнат до повече хора. Кой начин да изберат зависи от целите на кампанията. "Промотираните туитове увеличават покритието на хора, които се интересуват от вашето съдържание", обяснява Кейт Лампе. Това са обикновени органични туитове, които стигат до хора извън вашите последователи. Според стратегическия директор в Publicis Modem Cybermark Христо Ласков този формат е подходящ за промоции от типа "50% намаление".

"Промотираният тренд дава възможност на марките да започнат "разговор" или да подсилят вече съществуващия", казва още Лампе. Така компанията може да насочи комуникацията, свързана с определена тема. Третата опция, която Twitter дава, са промотираните акаунти. Чрез нея дори новосъздадените акаунти могат да достигнат бързо до повече хора, които се интересуват от дадена тема или организация. "Това би работило за известни брандове, например Coca Cola, които хората познават, но не знаят, че имат Twitter акаунт", смята Ласков.

Желаещите

"Вече имаме много обаждания и имейли, а във връзка с предстоящите избори дори имаме две запитвания за политически кампании", казва изпълнителният директор на HTTPool в България Венцислав Костов. "Това, което се случва чрез партньорството ни с HTTPool, е, че вече имаме локален търговски екип на място, който да помага с изграждането на стратегии и реализирането на кампании в Twitter", обяснява естеството на партньорството Кейт Лампе.

От агенциите смятат, че много брандове биха изпробвали рекламната платформа на Twitter, но едва ли ще вложат големи бюджети в това. Вероятно някои агенции обмислят първите кампании. "Със сигурност в началото няма да се отделят много пари, а ще се ориентират в ситуацията. Същото нещо се случваше с Facebook преди 3-4 години", припомня Георги Янакиев. Сега социалната мрежа държи десетки проценти от дигиталния пазар в България.

Ако сметнем механично, то за 100 пъти по-малката си аудитория от Facebook Twitter може да очаква и 100 пъти по-малко приходи от реклама в България. Освен в два случая: ако броят на потребителите порасне или социалната мрежа докаже колко ценна аудитория са те.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 31 август

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 август) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (20 август)

Българската реклама в чужбина; Google обновява снимките от български градове; CBS и Viacom се обединяват

20 авг 2019, 943 прочитания

Българската реклама в чужбина 1 Българската реклама в чужбина

Българските рекламни агенции все повече се ориентират към обслужването на клиент на чужди пазари

16 авг 2019, 2528 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмични новини за маркетинг и реклама (3 септември)

Ловеч дава половин милион лева за реклама, "Интелдей солушънс" има нов мениджмънт, на ФАРА ще има лекции за креативност и бягство от рекламната професия

Защо се бавят бързите влакове

КЗК връща в спечелени от чужди компании търгове за нови жп линии играчи като Ковачки, "Водстрой" и "Джи Пи груп"

Три заменки в "Младост" не стигат

Столична община предизборно тушира напрежението в квартала, като спаси от застрояване няколко терена. Още 30 подобни случая чакат развръзка

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

Ново място: Bug Coffee

Най-новото попълнение на улица "Асен Златаров" идва на мястото на затворилото врати Percolate

Лаборатория на края на света

Българската база на Антарктида ще има нова сграда