С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
10 сеп 2014, 19:10, 9259 прочитания

Йордан Жечев за ФАРА: Очаквам реклами, които не са самоцелни

Председателят на творческото жури на най-важното събитие за рекламната индустрия пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Йордан Жечев е председател на творческото жури на рекламния фестивал ФАРА, криейтив директор на "DDB София" и съсобственик в дигиталната агенция Tribal. Жечев е начело на съдиите в творческите категории за втора поредна година, след като през 2012 г. и 2013 г. водената от него рекламна агенция спечели наградата "Агенция на годината". "DDB София" взе отличието и две години по-рано - през 2010 г., когато рекламната кампания Ники Surf the Nation (за "Мтел") взе общо пет награди на фестивала. През лятото на 2014 г. агенцията спечели Telenor (новия собственик на мобилния оператор Globul) за свой клиент. Предстои DDB да работи по ребрандирането на телекома. Сред последните рекламни проекти, дело на агенцията и Йордан Жечев, които в момента са в ефир, са кампанията "Филияда" за бранда Tommi на "Белла България" и "17 000 снимки, една сграда" на Olx.bg. Йордан Жечев е възпитаник на Американския университет в България. 

ФАРА 2014 започна на днес и ще продължи до 13 септември, когато ще бъдат избрани най-креативните реклами, агенции и клиенти за изминалата година. Събитието е най-важното за рекламната индустрия през годината.

Какво очаквате от ФАРА тази година?



- Очаквам повече неща, които водят към добро. Неща, които не говорят за себе си, че са само реклама. Тоест ако продаваш някакъв продукт, да не говориш за него, а да направиш така, че на хората да им стане по-хубаво. Пример с наша работа от това е Absolut и това как Absolut създава изкуство в градска среда. Очаквам и агенциите да преценят кое е за фестивал и кое не е и да не гледаме обикновен рекламен блок по телевизията. Имаше години, в които всеки пуска всичко. Огромно количество от нещата бяха тотална плява - да те е срам, че изобщо си там. Но това се промени, хората вече знаят защо пускат заявка и на какво се надяват. Може би защото има постоянство в журирането. Последните години много се дискутира между журито, буквално всяко участие, и това се вижда в оценяването.

Кои са личните ви критерии при оценка на заявките?

- Рекламата да не е самоцелна и ако може да остави някакъв послевкус на хората. Може да е емоционален, но просто да го направи. Не си представям, че някой тръгва и си казва: "Ей сега искаме да разплачем хората." Не съм привърженик на жанровизирането. Обичам да се смесват жанровете и според мен това личи в нещата, които правим.



Кои от рекламните кампании през годината ви направиха впечатление?
- Има адски много неща, които се правят за фестивала. Това го има навсякъде, не е само на нашия фестивал. Така че може би ще видя неща, които съм пропуснал. Но ми харесва клипът за Unicredit на reforma, защото е в много трудна среда. Да направиш нещо по така за банка си е сериозен пробив и ми хареса. На "Дневник" бяха добри фигурите (кампанията "Дневник на българската действителност", реализирана от агенция Noble Graphics - бел. ред.). Филм фестът според мен беше супер силен. Да продадеш кино по този начин тотално променя модела на продаване на фестивала, и то чрез комуникация (продажбата на билети в консервни кутии на "София филм фест" - бел.ред.)

Можете ли да откроите творческите тенденции в рекламата през последната година?

- Ако мога да говоря за нашата работа, със сигурност тази година сме много по-активни в неща, които са допир човек в човек. Много повече събития и работа на терен. Много по-малко масови медии и телевизия.

Най-важната промяна на пазара според вас за тази година?

 
- За нас конкретно това беше Telenor със сигурност. Имаше раздвижване и като цяло коя агенция с кой рекламодател работи.

В началото на годината DDB стана дигитална агенция на "Каменица", а няколко месеца по-късно стана традиционна рекламна агенция на Telenor, докато NEXT-DC беше избрана да отговаря за дигиталната стратегия на компанията. От какво зависи разделението между традиционни и дигитални агенции?

- Зависи от това какви нужди има самият клиент и какво разбира под digital. Next-DC имат програмисти, ние нямаме. При нас дигиталното би било на концептуално ниво, а Next-DC могат да го подплатят на производствено ниво. Може би Telenor са търсили това. От "Каменица" нямаха проблем да има аутсорсинг, стига той да е контролиран, така че сме си свършили работата. Има клиенти, които разбират дигиталното като поддържане на Facebook страница. Има други, които искат да правят онлайн кампании и да поддържат истински разговор с хората онлайн, което е различно третиране на дигиталното. Някои го третират просто като допълнителна медия, други го третират като отделен канал.

Всяка рекламна агенция може да предложи собствен мироглед. А всеки клиент си заслужава агенцията, беше казал някой. Клиентите си имат едно наум какво търсят и се опитват да го намерят, когато правят конкурс или когато идват на ФАРА. Гледат нещата и си казват: тези мислят така, както бих искал да мисли моята агенция. Прави ми впечатление, че имаме все повече клиенти, които ни избират заради нас самите, заради това, което сме предложили на пича (рекламен конкурс - бел. ред.). Това е много хубаво за пазара - да работиш с някого, защото го харесваш, защото харесваш това, което прави.

Еволюира ли разбирането на клиентите за това какво е digital?

- Аз до някаква степен не съм сигурен ние (агенциите - бел. ред.) колко го разбираме. Имаме стратегия, която си представяме, че работи, но работим случай за случай. Нито те го разбират, нито ние го разбираме. Опитваме се всички. Така например аз не дефинирам Tribal като дигитална агенция. Те по-скоро търсят някакво неочаквано решение на проблема, но не е задължително да го намерят в дигиталното, да направят дигитален проект. Амбицията на Tribal е да са Droga 5.  

Намират ли рекламните агенции повече бизнес извън България?

- Сега например ние наемаме илюстратори, които са базирани в Берлин. Заплатите не са по-високи от тези тук. Това е по-възможно да се случи в по-големите агенции. Друг път сме участвали за много неща, но не сме спечелили. Сега участвахме в един пич за МcDonalds Global и потъна. Не се чува за тези неща, докато не станат. Но е много трудно да измислиш универсална идея, която да сработи в целия свят. Кампанията на Adidas "+10" преди пет-шест години беше феноменална. Тя работи в целия свят. Или кампанията Write the Future на Nike. Тя е толкова адекватна в България, колкото е в Тамбукту или в Щатите. Но трябва да си изключителен, за да направиш това. Аз сериозно мисля, че ако на нас ни дадат бриф за Nike Global, въпреки ресурсите не мисля, че ще се справим. Защото това изисква глобално планиране. Дано да имаме и този проблем някой ден.

Интервюто взеха Мария Манолова и Паулина Георгиева

Искам да получавам маркетинг бюлетина
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 юни) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 юни)

Разчистването в "Нова" продължава; БНТ потъва с над половин милион на месец; Йоана Панчева е новият изпълнителен директор на guts&brainsDDB; Забавен ръст на глобалните рекламни инвестиции и др.

18 юни 2019, 782 прочитания

СЕМ отстрани Анета Милкова от конкурса за генерален директор на БНР СЕМ отстрани Анета Милкова от конкурса за генерален директор на БНР

До финалния етап на състезанието са допуснати петима кандидати

17 юни 2019, 1489 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Какво се случи досега на #ФАРА2014

Всичко по-важно от първите два дни на фестивала за рекламна креативност в Албена

Диференциран ДПС

До какво реално ще доведат идеите за по-ниски ставки на ДДС, с които се заиграват политиците

Ами ако утре и Amazon пусне пари?

Моделите на разплащане и средствата за това ще се променят и то благодарение на компании извън банковия сектор

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Ново място: "Домашен Магазин"

Деликатесен магазин и кафене в едно

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."