Павел Станчев: Агенцията за измерване на тв рейтингите може да се смени само с консенсус
Главният изпълнителен директор на bTV пред "Капитал"


Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа
За какво е спорът между bTV и Nova
От октомври рекламният и медийният пазар ще купуват данни за рейтингите от две агенции - ГАРБ и Mediaresearch. Още в началото на лятото "Нова бродкастинг груп" обяви, че ще работи с данните на Mediaresearch, защото не вярва в достоверността на рейтингите, измервани от ГАРБ. През юли най-голямата изследователска агенция в света Nielsen придоби 51% в чешката агенция Mediaresearch.Тази седмица бяха оповестени и данни от одита на "Медиарисърч България", направен от норвежкия одитор Robert Ruud Analysetjenester в периода юни – септември 2014 г.Конкурентната bTV засега остава да работи с ГАРБ, която доскоро беше единствената пийпълметрична агенция. Тя бе одитирана в края на 2013 г. от френския институт CESP. Държавната телевизия, чийто договор с ГАРБ изтече, провежда конкурс за рейтингова агенция, но той все още не е приключил.
Съмнението в достоверността на рейтинговите данни отдавна разделя пазара. Сравненията между данните на двете агенции преди време показа сериозни разминавания в резултатите. Това има голямо значение за целия рекламен пазар, защото телевизиите не продават просто телевизионни време, а формират цената си на базата на това колко хора гледат канала в момента на излъчване на рекламата. Така данните от рейтинговите агенции всъщност са много важен елемент за правилното инвестиране на рекламните бюджети.
Наличието на две пийпълметрични агенции създава сериозно напражение на пазара, защото рейтингите са валутата на телевизионния пазар. Заради този им статут и агенцията, предоставяща данните за гледаемостта на телевизиите, трябва да е една.
Много важно е на базата на данните на двете агенции как медиите ще продават продукта си - телевизионните предавания. Представете си например ситуация, при която телевизията Х има десет рейтинг точки* за определен часови пояс от програмното си време по данните на ГАРБ, а според Mediaresearch точките са осем. При цена за една рейтинг точка сто лева рекламодателят ще си купи точките (зад които стоят определен брой зрители) за 1000 лв. по ГАРБ и за 800 по Mediaresearch.
Дълго време страните на пазара - медии, рекламни агенции и рекламодатели, не успяваха да седнат на една маса, за да обсъдят проблема. Най-силен е антагонизмът между "Нова" и bTV. Първата крачка обаче бе направена миналата седмица и всички се събраха заедно, за да обсъдят позициите си. Засега изводите след нея са, че разговорите ще продължат дълго, докато пазарът премине към нормалния си ритъм и избере една официална рейтингова агенция, на която всички да имат доверие.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
2 коментара
Еми няма как да има стабилност в пийпълметрията. Няма и скоро да има. Да не забравяме, че самият Павел Станчев преди 8 години като шеф на Нова направи същото - изостави TNS/TV plan и се закачи за новата GARB. И двойната "валута" се задържа чак до 2011. Причините бяха същите - обвинения за липса на обективност в меренето - през 2005 при една профилактика на БТВ с изключване на предавателите, от TNS/TV plan регистрираха огромна гледаемост. :)
Да, в Нова ТВ твърде усилено рекламират Mediaresearch и това поражда съмнения за пристрастност. Но ситуацията е същата като през 2006. Миналият януари по време на скандала с Булсатком, GARB показа, че липсата на 1 млн потенциални зрители изобщо не се отразява на рейтинга на БТВ. И не ни давайте пример с Турция и Чехия! Там подобен случай ще предизвика поне някакво разследване и евентуално обвинения в корупция. Тук предизвика само анекдоти и ето сега имаме втора агенция на пазара.
Така че проблемът не е само инатливият Дидие. Всички сте виновни за сегашното положение.
"Един от основните проблеми на пазара е, че цените за реклама драстично намаляха"
аха, вие последни разбрахте, че пазарната среда се променя?
не мога да повярвам колко сте прости и късогледи...
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.