С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 19 сеп 2014, 15:41, 9894 прочитания

Пичове, доброто продава

Рекламите от последната година показват желанието на агенциите да правят полезни неща, смятат победителите на ФАРА 2014 noble graphics

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Как да напуснем рекламния бизнес завинаги" - с това изненадващо послание творческият директор на noble graphics Марсел Леви се опита да привлече публика на лекцията си на рекламния фестивал ФАРА. Експериментът беше успешен - залата беше пълна. Леви всъщност не сподели никакви трикове как да си тръгнеш от света на рекламата, а посвети един час на добротворчеството или как рекламните агенции да направят компаниите по-отговорни.

Идеята, че рекламите могат да правят добро, не е нова. Тази година обаче тя свърши много полезна работа на участниците в най-големия творчески конкурс за реклама в България. За Марсел Леви и noble graphics донесе пет златни награди за кампанията "Дневник на българската действителност", която има политическо-социален елемент, а с това и отличието "Рекламна агенция на годината". Другите печеливши също бяха вложили добротворчески елемент в кампаниите си. Някои помолиха потребителите да сбъднат нечия мечта (The better halves на NEXT-DC за Heineken, "Сбъдни желание" на reforma за MasterCard, Second Chance Shop на Saatchi & Saatchi). Други подкрепиха благотворителни каузи (#steniskanabala на DDB за Ford, "Да помогнем на природата" на Ogilvy за "Космо мобайл", "Най-лесният начин да засвириш на пиано" на Tribal Worldwide, София, за  фондация "ХХ Триола-Квинтола").


Попитахме тримата двигатели на noble graphics - творческият директор Марсел Леви, съоснователят и творчески партньор Чавдар Кенаров и изпълнителният директор Иво Алтънов кое им донесе успеха на ФАРА, как серията от телеком конкурси се отразиха на рекламния пазар и каква е ролята на агенциите в трудни за бизнеса години. 

Печеливши с позиция

"Силата е в това, че кампанията, макар че заема много ясна позиция, всъщност оставя много голяма част от посланието в главата на хората. В рекламата има кръгчета и квадратчета, които нищо не означават. Човек си ги подрежда сам и чува собствените си мисли, страхове и надежди - това общуване с потребителя е най-ценното в тази идея", казва Марсел Леви за кампанията, която спечели нaй-много награди на noble. В две поредни години noble graphics беше на косъм от спечелването на най-голямото отличие на ФАРА, но оставаше втора, след DDB. Тази година обаче "Дневник на българската действителност" все пет златни награди и с това направи noble graphics агенция на годината за трети път в нейната история. Според тримата директори в агенцията причината е, че хората, които стоят зад кампанията, вярват в нея. "Рискът крие много възможности", смята Марсел Леви. В случая с кампанията на dnevnik.bg основният риск е бил за медиата, но той си е струвал, смята той.



"Ако направим реклама, която работи, но въпреки това е проява на лош вкус или възпитава лоши ценности, това в дългосрочен план е много глупаво. Колкото по-образовано, начетено и умно е обществото, толкова то е по-богато и съответно тези клиенти ще имат по-голям пазар и по-големи продажби", казва Леви за начина, по който работи агенцията. Така е решил да направи и лекцията си - след наблюдението, че в последните години все повече големи (и по-смели) международни рекламодатели  правят кампании с истинска полза за потребителите. Посланието на noble graphics към рекламодателите е, че добрата реклама може да подобри бизнеса в дългосрочен план. "Рекламата е такава област, в която няма едно вярно решение. Винаги може да има 20 верни решения. По-добре е да изберем такова, което е добро не само за марката, но и за обществото като цяло", смята Марсел Леви.

Според Чавдар Кенаров успехът на агенцията идва благодарение на отношението към екипа и правилния подбор на хора. В агенцията "тази логика с хората е много проста, това е капиталът на нашия бизнес. Няма как да си най-добрият, ако не работиш с най-добрите", допълва Иво Алтънов. Другият фактор е амбицията. Агенцията се стреми да не се влияе от пазара и външни фактори. "Цялата концентрация е навътре, сами да се усъвършенстваме, да запазим и развиваме горещия, пловит дух. Всичко друго е следствие от това", коментира Чавдар Кенаров.

ФАРА след трудна година

Въпреки коментарите, че тази година нивото на рекламата е по-ниско и има по-малко участници, в noble не споделят негативизма. "Тази година беше доста трудна за българския бизнес – това, което направи управлението на БСП и ДПС, направи обстановката супер несигурна", казва Марсел Леви. Според него един възможен извод от ФАРА е, че бизнесът "е в ступор, като осветено от фарове зайче, което не знае къде да отиде". Въпреки това годината не е била лоша за рекламата. От по-големия брой на заявките в категориите за социална, политическа и медийна реклама той прави друг извод - че агенциите "имат желание да правят неща, които са смислени и ни носят и морално удовлетворение. Влага се позитивна енергия и това дава резултат", смята Леви, който за поредна година беше част от творческото жури на фестивала.

"Сега минаха и двата фестивала - EFFIE (конкурс за ефективността на рекламните кампании - бел. авт.) и ФАРА. Има доста кампании, които са наградени както на единия, така и на другия, включително и тази за dnevnik.bg и за "Пиринско", казва още творческият директор. Друг пример е социално отговорна кампания на "Глобул", която също е спечелила и на двата фестивала. "Проектите имат социален елемент, но са се представили добре и на фестивала за ефективност и очевидно са свършили добра работа на своите поръчители", коментира Леви, с което дава още едно доказателство, че доброто продава.

"Според мен струпването на толкова много заявки в категорията One-to-One Communication може и да има общо със ситуацията на пазара", вмъква партньорът в noble graphics Чавдар Кенаров. Това заедно с концентрацията на усилия в социалните кампании беше най-отличителната черта на ФАРА 2014. "През годината не бяхме свидетели на мащабни кампании, които решават реални бизнес казуси. Ако има страх за предприемане на по-сериозни действия, това стимулира използването на други комуникационни форми, които са с по-малки бюджети", казва Кенаров.

Липсата на големи бизнес кампании обаче беше компенсирана от три големи рекламни конкурса, които разместиха пазара. В последните шест месеца и трите мобилни оператора решиха да проверят дали получават най-адекватното рекламно обслужване. "Трите конкурса бяха един след друг, а това е изключително отговорна и обемна работа, която консумира страшно много ресурс", обяснява Иво Алтънов. За noble graphics това е означавало отказ от някои други конкурси. "Струва ми се, че телекомите в България, пък може би и по света, предвид каква част от живота на хората са, не са разгърнали своите възможности максимално. Те могат да помогнат светът да стане по-хубаво място", казва Марсел Леви относно идеите, с които агенцията е подходила на питчовете. В крайна сметка обаче noble graphics не успя да спечели нито един от конкурсите за телекоми. За сметка на това се представя успешно на питч на куриерската фирма "Еконт". "Досега те може и да не са имали нужда от рекламна агенция, но проектът е много интересен", казва Иво Алтънов.

Както и други агенции (като Next DC, които изготвят кампании за Cartoon Network на няколко пазара, и Publicis Modem Cybermark, които ще работят за Renault и Dacia в Австрия и Швейцария), Noble Graphics също се протягат към пазари извън България и работят и по международни проекти. Агенцията обслужва Vision Care на Johnson&Johnson в Полша и Русия. Проектите им за Fox International Channels вече са реализирани на девет пазара. "Ако допреди години беше достатъчно да си част от някаква верига, за да имаш по-стабилни клиенти или оборот, то сега това не е така. Вече всичко зависи от хората, които работят в съответната агенция, независимо дали тя е част от някаква верига или е местна. Печелят по-добре тези, които имат по-качествен екип. Мисля, че това е, което ни помага. Особено на нас", заключава Марсел Леви.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020" Кампания за тв платформа спечели "Рекламна академия 2020"

В тазгодишното издание се включиха рекорден брой студенти

18 фев 2020, 1395 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 февруари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (18 февруари)

Забранена ли е наистина рекламата на хазарт; Новата кампания на "Сердика център"; Unilever спира рекламите за деца на храни и напитки и др.

18 фев 2020, 1075 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Какво смущава в БНР

Една година след управлението на Радослав Янкулов относителното спокойствие в радиото е нарушено

Още от Капитал
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

Новите дрехи на "Шишман"

Несигурното бъдеще покрай предстоящия ремонт на знаковата улица в центъра на София отново разбуни духовете

Порто, Сиза и Елиасон

Музеят Serralves в Порто отбелязва своята 20-годишнина с изложби на архитекта Алваро Сиза и на артиста Олафур Елиасон

Гордост, кино и предразсъдъци

Sofia Pride Film Fest показва няколко филма за различните измерения на любовта и привличането

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10