С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 окт 2014, 17:13, 7138 прочитания

Радиоприятели

Пазарът направи сериозна крачка напред и е готов да се обедини около един доставчик на рейтингови данни

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Водещи компании

Национални радиостанции


БНР, "Дарик радио"

Най-големите радио групи

Communicorp Group - "Радио 1 Рок", "БГ радио", "Вероника", "Радио 1", NOVA, NRJ, City

bTV Media Group - Jazz FM, Melody, NJOY, Z-ROCK, Alma Mater - ClassicFM, bTV Radio

BSS media group - "Веселина", Magic FM, "Витоша", THE VOICE

"Болкан броудкастинг" -  FM+, STAR FM, Fresh!
Дълго време българският радиопазар не излъчваше положителни бизнес новини. През последните две години обикновено вниманието привличаше информация за пореден оттеглил се чуждестранен инвеститор. Така да се каже, радиото стоеше тихо и кротко в ъгъла под натиска на свития рекламен пазар.

Генералният мениджър на ирландската Communicorp Group (виж в карето основните радиогрупи и радиостанциите в портфолиото им) в България Николай Янчовичин описва ситуацията много точно.  Големият автогол на радиоиндустрията, казва той, е дългогодишната липса на единно радиопроучване, което да е стандарт за работа с клиенти и рекламни агенции и да може да следи ефективността от радиорекламата.


Днес ситуацията обещава да се промени. БНР и големите частни радиовериги представиха собствен проект за изследване на радиоаудиторията в България. Пилотното проучване е извършено от международната агенция за маркетингови изследвания Ipsos и е поръчано и подкрепено от почти всички водещи радиостанции. Изследването на аудиторията е национално представително, направено е е в периода юли-август 2014 г. сред 4000 души на възраст 15 - 69 години. Според радиоиндустрията то осигурява пълна и подробна информация за радиопазара в услуга на медии и рекламодатели, които вече ще имат възможност да планират по-добре инвестициите си.

Крачка напред

Анализирането на радиопазара в България не е мисия невъзможна, но със сигурност е трудна. За разлика от телевизионния пазар, който по принцип разчита на пийпълметричните данни за зрителския интерес, предоставяни от една агенция, радиостанциите никога не са имали единна метрика. Ако на американския пазар действа една агенция с безспорен авторитет за измерване на радиорейтинга като Arbitron, а на други пазари Nilsen, в България радиогрупите се доверяват или на данните на ГАРБ (преди години TNS), които са на базата на телефонни интервюта, или на Market Test TGI - България. Изследвания за радиоаудиторията предоставят още Market Links и "Алфа рисърч". От години радиобизнесът се бори да осигури в името на по-ефективната си работа един общ пакет от данни за рейтинг и аудитория.



Затова генералният мениджър на Communicorp Group в България Николай Янчовичин е удовлетворен от резултатите в пилотното изследване на Ipsos, защото от тях излиза, че радиото не е губило аудиторията си през последните години. Оказва се, че повече от половината население на България слуша радио всеки ден (виж карето).
 
Основно предимство на Ipsos пред ГАРБ например е предоставянето на готов софтуер, който веднага да може да се ползва от радиоиндустрията, рекламните агенции и рекламодатели. Обхватът на проучването също е от огромно значение. Новата методология ще включва минимум 12 000 респонденти на годишна база. Това дава стабилност на данните и възможност за по-дълбок анализ. При избора си на агенция индустрията е задала тъкмо тези критерии: достъпен софтуер, методология, която да дава реални резултати, и съпоставимост на данните с тези за интернет и телевизия.

Според управителя на bTV Radio Group Васил Димитров работата с данните на Ipsos ще позволи на радиобизнеса да увеличи дела си в общия микс, защото данните са на базата на голяма извадка и позволяват проследяване поведението на аудиторията по много показатели. "Ipsos е специализирана в радиоизследванията агенция. ГАРБ е специализирана в провеждане на пийпълметричните изследвания на телевизионната аудитория. Смятаме, че не е редно да даваме оценки за сравнение между двете агенции. АБРО има прекрасни отношения с ГАРБ. И в момента има радиооператори и агенции, които ползват изследванията на ГАРБ", коментира Димитров.

В потвърждение на думите му е коментарът на BSS Media, които, въпреки че подкрепят пилотното проучване на Ipsos, уточняват, че на този етап не са взели решение за измерването на аудиторията чрез ресурсите на новата агенция. "Бъдещото ни сътрудничество зависи от приходите, тъй като изследването е скъпо. Успешно работим с ГАРБ и смятаме, че е партньор, който се е доказал много през годините", казаха от  BSS Media .

Константин Вълков, програмен директор на "Дарик радио", защити новата агенция за измерване на радиоаудиторията. "Създаването на унифицирана методика за измерване на рейтинга в България е част от процеса за стабилизиране и увеличаване на доверието на рекламодателите в радиото", коментира той.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (10 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (10 ноември)

Как ще се промени вестник "Сега"; Кой иска да управлява БНР; Изхабените думи според комуникационните експерти; Антитръстовите регулатори на ЕС срещу Facebook и Google; Започна записването за "Рекламна академия 2020"; За Huawei - "Най силната история си ти!"

10 дек 2019, 1074 прочитания

Какво прави една реклама ефективна Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

6 дек 2019, 4203 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Глобалната дигитална агенция iProspect влиза в България

Медиа агенциите Carat и Vizeum ще предлагат услугите и

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10