Глобалната дигитална агенция iProspect влиза в България

Медиа агенциите Carat и Vizeum ще предлагат услугите и

Мария Грашнова Главният изпълнителен директор на Dentsu Aegis Network - България <br>
Мария Грашнова Главният изпълнителен директор на Dentsu Aegis Network - България <br>    ©  Капитал
Мария Грашнова Главният изпълнителен директор на Dentsu Aegis Network - България <br>
Мария Грашнова Главният изпълнителен директор на Dentsu Aegis Network - България <br>    ©  Капитал

Услугите на агенцията за дигитален маркетинг iProspect вече ще са достъпни и за българския пазар чрез медиа агенциите Carat и Vizeum. Клиентите на компанията ще имат възможност да се възползват от опита в изграждането на стратегически кампании, натрупан от над 2000 специалисти в 63 офиса, разположени на 6 континентав, 43 страни.. Услугите на iProspect са с основен фокус върху дигиталното представяне – оптимизация, търсене, планиране, управление на съдържание и социални медии.

iProspect е част от международната комуникационна мрежа Dentsu Aegis Network. Тя е глобална дигитална агенция, която помага на много от големите марки (Adidas, Nokia, Red Bull, P&G и др.) да увеличат възвращаемостта на инвестициите си в сферата на дигиталния маркетинг чрез изследвания, платено търсене, стратегии за социалните мрежи, оптимизация, мобилен маркетинг, сравнителни пазарни модели, моделиране, управление и други услуги, свързани с дигиталния пазар. За втора поредна година iProspect е обявена за най-добра агенция в класацията на iMedia за успехите си в областта на дигиталния маркетинг, както и за "Най доброто място за работа" за трети пореден път в класацията на списание AdAge.

Главният изпълнителен директор на Dentsu Aegis Network - България, Мария Грашнова и Николай Георгиев - диджитъл директор Dentsu Aegis Network - България, коментираха пред "Капитал Daily" какви са амбициите на новата дигитална агенция и как ще се развива пазарът на онлайн реклама.

Мария Грашнова: Няма как да запълваш канала със съдържание, без да си наясно как то ще въздейства

На пазара в България вече има много агенции, които са специализирани в дигитален маркетинг. С какво iProspect ще ги конкурира и превъзхожда?

- Първо - iProspect е глобална компания и нашите клиенти ще могат да се възползват от опита в изграждането на стратегически кампании. Второ - нашият начин на работа. Той се базира на три прости услуги: разбиране на клиентите, създаване на съдържание и обогатяване на това съдържание. На глобално ниво iProspect винаги e била много взискателна компания по отношение на разбирането на клиентите, т.е. наистина да разберем какво мотивира тези потребители и да установим защо те търсят именно това, което търсят, а не нещо друго. Няма как да запълваш канала със съдържание, без да си наясно как това съдържание ще мотивира и ще ангажира съзнанието на този, който го възприема. Това е доброто старомодно планиране.

Следва създаването на съдържание, което е една изцяло нова вселена за нас – като набор от умения самата агенция да създава мащабен актив за своите клиенти, който да помага за ангажиране на потребителите и за развитие на дигиталния им профил.

Представете си – имаме клиент в сферата на туризма, който иска свежо съдържание за хотел в Пампорово. В другия край на спектъра може да имаме клиент с бизнес в сферата на електронната търговия, който има 10 хил. артикула на склад, които продава през уебсайт и на всеки три месеца се нуждае от ново описание, защото иска да запази свежата си визия и да се отличава от конкуренцията. В средата на скалата пък може да имате един B2B бранд, който търси да създаде приятни и вълнуващи каталози. Това е доста широк спектър от създаване на съдържание. Дори за секунда в случая не говорим за създаването на високо креативен продукт от вида, който ще намерите в голяма творческа агенция. Говоря за чисто фабричен вид производство.

Т.е. по-близо до това, което традиционно се нарича издателски договор ли?

- Да. Компаниите преди създаваха каталози и списания за своите настоящи и потенциални клиенти. Сега те започват да се позиционират все повече в дигиталната среда. Затова уменията, които търсим в позиционирането на съдържание, са свързани със стратегическото планиране и вникване в същината. Докато в сферата на създаването на самото съдържание вече става дума за наемане на журналисти, на редактори, на писатели, на графични дизайнери. Всичко е въпрос на правилен микс от различни таланти, които в правилния момент ще ни помогнат да създадем мащабно съдържание.

Ние разделяме медиите и концепциите, които правим за тях, на собствени, на спечелени и на купени. Всички наши традиционни услуги и експертен опит в купуването на медии, които медиа агенциите на Dentsu Aegis Network в България – Carat и Vizeum, предлагат, могат да помогнат за налагането на съдържание.

В каква степен работата на дигиталните агенции в България е затруднена от липсата на достатъчно добра метрика за онлайн пазара?

- За iProspect например има много интелигентни инструменти, които намираме от колегите от Carat и ни помагат да разчетем потребителските нагласи. Компанията разполага с инструмента The Consumer Connection System (CCS), за която са интервюирани между 10 хил. и 20 хил. души от 60 пазари по целия свят, включително и България, който ни помага да разберем потребителските навици на тези хора, тяхната мотивация и начин на живот,

както и тяхното медийно потребление.

Николай Георгиев: Рекламните приходи в дигиталните канали ще се увеличат с 8.4% през 2015 г.

Очаквате ли ръст на дигиталната реклама? В България пазарът, изглежда, е по-консервативен и превес има традиционното рекламно присъствие?

- Не съм сигурен, че медийните групи все още са наясно с потенциалните приходи, които могат да извлекат от създаването на съдържание за определени марки. Брандовете вече възприемат подхода на storytellers (разказвачи на истории) и осъзнават, че трябва да намерят нови начини да стигнат до своите потребители. В момента има огромни възможности пред най-големите, най-добрите и най-лично подхождащите медийни групи.

Глобалната прогноза, която нашата медиа агенция Carat направи в началото на септември, беше в посока ръст на дигиталната реклама в глобален мащаб, като очакванията са да увеличи общия си дял в медийния микс до 22.6% през следващата година. Така за пръв път тя ще изпревари общия глобален дял на рекламни инвестиции във вестници и списания. За България прогнозата на Carat е за увеличение с 8.4% на рекламните приходи в дигиталните канали през 2015 г., като дисплей рекламата ще запази най-голям дял, с най-голям ръст ще са видеото и платеното търсене.

Какви тенденции бихте очертали на пазара на дигитална реклама? В каква посока ще се развива и за какво има още да се работи?

- На глобално ниво iProspect е номер едно компания в search маркетинг активностите. Това е още едно поле за развитие на бизнеса ни в България. Още повече че оперативният модел, по който работи Dentsu Aegis Network, ще ни позволи да управляваме всички сърч активности за клиентите на Carat и Vizeum, защото ние сме дигиталният специалист в семейството.

Де факто част от клиентите не знаят нищо по отношение на сърча и те трябва да отидат при хора като iProspect. Но много от тези дейности се извършват in-house – от самите компании – защото искат да имат контрол върху собствените си данни.

Как ще реагирате на това?

- Бих започнал с това, че САЩ вече са една обиколка напред в това отношение, отколкото други части на света. Не искам да кажа, че това е само местна нагласа и че в бъдеще няма да се променя, но засега е характерна основно за там. Погледнете компании като Expedia. Целият им бизнес е in-house. Някои от най-големите туристически агрегатори също прибраха този бизнес в компанията. Това определено е тенденция и съм напълно съгласен с твърдението, че клиентите мислят все повече за данните си. Но и много клиенти казват: "Ще спечелим от данните. И ще спечелим заедно, ще победят технологиите. И вие ще ги управлявате." И те действително го правят по този начин. Така всички са щастливи. От друга страна, за клиенти, чувствителни на тема лични данни, собствеността и достъпът до информацията не е предмет на разговори. Технологиите отдавна позволяват отдалечени дейности по анализи, консултация, оптимизация и управление, без да се нарушава личната неприкосновеност и конфиденциалност на масивите.

Нашият акцент е върху бизнес целите на нашите клиенти, правим препоръки за медийните канали, които са важни за тях, от какво съдържание се нуждаят, каква технология ще се използва, за да се изгради това.

Тези, които поемат по този път обаче, няма ли да се окажат в конкуренция с Google?

- Отстрани изглежда така, но реално няма такава опасност. Ние сме партньори и работим в една посока. За да изведе извън пределите си тези дейности, са създадени много технически средства и възможности за програмна комуникация, външно управление и оптимизация. Google не се интересуват от този бизнес. Защо? Защото не могат да правят достатъчно пари? Мисля че за тях е много ангажиращ, объркващ и няма достатъчно мащаб. Google е бизнес, който се движи от данните и те вършат това, което е важно за тях.