С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 22 окт 2014, 11:05, 4418 прочитания

СЕМ и "Медийна демокрация": Вяла предизборна кампания, но най-много нарушения

Медийният регулатор и фондацията представиха анализите си за поведението на медиите преди тези избори

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Вяла предизборна кампания, повърхностен медиен дебат, липса на аналитична журналистика. Това са пресечните точки в анализите за предизборната кампания и медийното й отразяване на Съвета за електронни медии и фондация "Медийна демокрация", която работи по доклада в партньорство с Медийната програма за Югоизточна Европа на фондация "Конрад Аденауер".

Разликите в двете изследвания са в подхода и рамката. СЕМ следи дали са спазени Законът за радиото и телевизията и изискванията на Изборния кодекс. Фондация "Медийна демокрация" прави по-детайлен анализ на поведението на медиите и отношението им към различните политически лидери и партии. Оценки, в които медийния регулатор е по-ограничен от закона и на практика никога не се фокусира в наблюденията си върху съдържанието, а само върху ограниченията на закона.


Важните дебати отсъстват от медиите

За да стигне до тази констатация Фондация "Медийна демокрация" следи поведението на медиите преди и по време на изборите от 2009 година. Организацията има натрупан опит и наблюдения при формулиране на изводите и констатациите си. Според изпълнителния директор на "Медийна демограция" Орлин Спасов наслагването на няколко изборни кампании е довело до умора и отегчение и у партии, и у медии, и у избиратели. Изследването на неправителствената огганизация е проведено от 24 май до 3 октомври 2014. То включва анализ на 8199 публикации и репортажи на четири телевизии - БНТ, bTV, "Нова тв" и ТВ7, както и на печатните издания "Сега", "Труд", "Преса" и "Телеграф". Данните са сравнени с резултатите от миналото проучване на фондацията за периода 1 януари - 23 май 2014 г.

Последните избори за 43-то народно събрание се оказват по-гореща тема през месеците предшестващи кампанията, отколкото по време на самата кампания, когато е налице спад на публикациите по темата. Според доклада на "Медийна демокрация" така, парадоксално, се създават предпоставки не за ангажиране, а за дистанциране на публиката от изборния процес. Друг важен парадокс е свързан с липсата на съществени допирни точки между темата за изборите и останалите
централни теми през периода. Въпреки че са представяни като високорискови и от голяма обществено-политическа значимост, проблемите с руско-украинския конфликт, енергийната политика и кризата с КТБ присъстват като изолирани новинарски сюжети, встрани от предизборното отразяване. Единствено темата за наводненията попада в предизборния контекст, но преди всичко през инструментите на политическия PR и имидж-мейкърство (новини за политици, които помагат на бедстващи хора чрез доброволен труд). Подобни партийни и медийни стратегии допълнително отнемат от политическия заряд на кампанията и възпрепятстват разгръщането на задълбочен политически дебат. "Налага се впечатлението за една нарочно притъпена кампания, която медиите не успяват да енергизират", коментира Николета Даскалова, медиен анализатор във фондация "Медийна демокрация".



Кого харесват медиите

Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов е все още най-отразяваният от медиите политик, отношението към председателя на "България без цензура" Николай Бареков рязко е преминало от положително към силно критично. Президентът Росен Плевнелиев и лидерът на ДПС Лютви Местан бележат ръст на позитивното отношение към себе си в медиите, според проучването на "Медийна демокрация".
Борисов продължава да бъде най-споменаваният политик в медиите - 1343 пъти, втори е президентът Росен Плевнелиев - 901 пъти, следват бившият премиер Пламен Орешарски - 855, бившият лидер на БСП - 810. Пети е председателят на ДПС Лютви Местан - 561 пъти, после лидерът на "България без цензура" Николай Бареков - 531, служебният премиер Георги Близнашки - 505, председателят на БСП Михаил Миков - 502 пъти. Девети и десети са Делян Пеевски (359) и Цветан Василев (393).

От четирите изследвани телевизии Бойко Борисов е най-споменаван в ТВ7 и в. "Преса". Росен Плевнелиев най-често е бил в новините на БНТ и във вестниците "Труд" и "Телеграф". Пламен Орешарски е най-споменаван в "Нова телевизия" и "Сега".

Сред споменатите институции и партии води ГЕРБ - 2290 пъти, БСП - 2204, кабинетът "Орешарски" - 1813, ДПС - 1768, служебен кабинет "Близнашки" - 1024. Най-често ГЕРБ и БСП са споменавани в "Нова телевизия" и в. "Преса", правителството на Орешарски - в БНТ и в. "Сега". ДПС пък е най-често в новините на "Нова телевизия" и в. "Труд", служебният кабинет - в БНТ и в. "Сега".

В публикациите и репортажите на всички медии, включени в проучването, най-положително е било отношението по темата за актуализацията на бюджета, а най-отрицателно към Реформаторския блок. В новините на БНТ най-положително отразяване също е получила актуализацията на бюджета, но и работата на правителството, но като цяло няма нито една тема, име на политик или партия, споменати в отрицателен контекст. При новините на bTV, "Нова тl" и ТВ7 картината е подобна.

В дописките на "Труд" няма нито една тема, отразена положително, като повечето публикации гравитират около неутралното мнение. Единствено работата на кабинета "Близнашки" е получило по-скоро негативно отразяване на страниците на изданието.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (25 февруари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (25 февруари)

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама; За по-строг контрол върху сайтовете за онлайн продажби; Facebook спира да сподeля данни за устройствата на потребителите; Мухлясалият бургер на Burger King и др.

25 фев 2020, 228 прочитания

Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама 1 Могат ли БНТ и БНР да останат без реклама

Това е едно от ключовите предложения за промени в Законът за радиото и телевизията, които сектора обсъжда

21 фев 2020, 2659 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмични новини за маркетинг и реклама (23 октомври)

DeConi ще работи про боно за проект на неправителствена организация, Рафаеле Чезаро заменя Владимир Цонков като творчески директор на Saatchi&Saatchi, Нова агенция предлага одит на медийните инвестиции на рекламодателите

Още от Капитал
Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Борбата с престъпността каквато можеше да бъде

Държавата предлага адекватна стратегия за наказателна политика, която обаче няма намерение да спазва

Руско-турската прокси война* може да ескалира

Турският президент Ердоган е на път да атакува директно армията на Башар Асад. Това ще има непредвидими последствия

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10