Защо сделката за "Телерик" не е новина за телевизиите?
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Защо сделката за "Телерик" не е новина за телевизиите?

Защо сделката за "Телерик" не е новина за телевизиите?

Телевизиите почти не отразяват бизнес новините и от това губят всички

Весислава Антонова
36155 прочитания

© Георги Кожухаров


Една от най-положителните новини в България за последната година, вероятно и за още немалко време напред, е тази за продажбата на софтуерната компания "Телерик".

Ако не четете печатни или онлайн медии, почти сигурно е, че няма как да научите за продажбата на компанията от телевизиите. Единствено Bulgaria On Air отрази новината, но все пак каналът е с икономически профил.

Медиите са имали информация за сделката, защото софтуерната компания изпрати прессъобщение. Комуникацията за жалост свършва до тук. Представителите на "Телерик" отказват участие в телевизиите, не искат да дават интервюта до финализиране на сделката. Това са аргументите на каналите, които "Капитал" потърси за коментар (Nova, bTV и БНТ), сделката за софтуерната компания да не влезе в дневния им ред. Nova, ни изпрати писмен отговор: "Екипът на новините и лично директорът "Новини и актуални предавания"  Дарина Сарелска смятат, че това е топ новината за изминалата седмица. Самите те са супер въодушевени и "си пожелават да има повече такива новини". От момента, в който научихме се опитваме да направим среща за интервю и по-разширен репортаж със Светозар и Васил (двама от основателите на "Телерик" - бел. ред.)", обясняват от Nova. В неделя последно екипът е разговарял с тях, но се оказва, че самите те не искат да дават никакви изявления в момента, защото по процедури изчакват финализиране на сделката.

От bTV коментираха, че тъй като в държавата е имало по-важни новини, темата е отложена за сутрешния блок на телевизията в сряда (утре - 29.10 - бел. ред.). След публикуването на текста от медиата казаха, че и те са получили отказ - представител на "Телерик" да участва в сутрешния блок. Отново с аргумента, че няма да говорят по сделката, докато тя не бъде финализирана.

От БНТ също уточниха, че новината за продажбата на софтуерната компания е била "обект на нашия журналистически интерес". От телевизията коментираха, че са поискали от PR отдела на "Телерик" да осигури събеседник, както за информационната емисия "По света и у нас", така и за сутрешния блок "Денят започва". "Отговорът бе, че трябва да се приключи сделката и след това ще бъдат давани интервюта", казаха от БНТ.

Новината беше отразена основно от печатни медии и голяма част от сайтовете, включително и от "Блиц", чиито вкус е към по-долната част от новинарския сектор. И нямаше как да е по друг начин. Това е огромна сделка за мащабите на българския пазар. Тя със сигурност ще е сред най-големите през вече отиващата си година и ще води в класацията на бизнес новините. Там, където ги има.

Повод ли е обаче отказа от интервю информацията да не попадне поне в дневния ред на новините? Телевизиите имат и добре развити онлайн платформи.

Млади български предприемачи на по-малко от 30 години през изминалата седмица накараха бизнеса да си помечтае и да се зарадва, че в България не всичко е лошо и с отрицателен знак. Българска софтуерна компания успя да привлече за купувач на бизнеса си чуждестранен инвеститор, който плати за него 263 млн. долара. Ако сте чели последния брой на "Капитал", вече знаете подробности.

Най-положителният пример в сделката "Телерик" е, че тя е сред малкото, в които чуждестранен инвеститор придобива бизнес, изграден от нулата. На фона на лошите икономически показатели в страната и намаляващия брой чужди инвеститори няма как това да не е топ събитие за отминалата седмица и да не заеме централно място в новините. Но не и за най-гледаните български телевизии.

Защото все по-натрапчиво започва да се забелязва, че в големите български телевизии като bTV, Nova и дори обществената БНТ, бизнес новини почти липсват. В журналистиката има различни формати и при желание продажбата на "Телерик" има как да се коментира и анализира.

Къде е проблемът

Причината за телевизионното затъмнение върху българския бизнес е по-скоро чисто инерционна. Още от първите години на формирането на модерния медиен пазар след 2000 година, присъствието на бизнеса в ефир се възприемаше като скрита реклама. Затова в Закона за радио и телевизия беше поставена забрана за "скрити търговски съобщения", което е "представянето с думи, звук или картина на стоки, услуги, наименование, търговска марка или дейности на производител на стоки или доставчик на услуги". Накратко, ако този текст се тълкува буквално, електронните медии не могат да споменат наименованието на нито една компания при никакви обстоятелства.

Икономическата журналистика дълго време се гърчеше и лавираше под натиска на законовите ограничения и съмненията, че може нерагламентирано да взема пари, за да допусне до ефир един или друг бизнес. Това е една от причините за сериозната липса на бизнес новини в ефира. Постепенно изчезнаха също и телевизионните икономически предавания.

Постепенно мениджърите на големите телевизии изтласкаха марките и бизнеса в рекламните блокове. "Българите не познават своята икономика. Това е потресаващо на фона на факта, че от две десетилетия икономиката е най-важната тема в държавата", коментира журналистът от БНТ и водещ на "Панорама" Бойко Василев. (Той е един от хората, на които "Телерик" са отказали интервю на този етап.) Според Василев водещи политици, коментатори, интелектуалци, даже журналисти не знаят какво се произвежда в България. "Структурата на българската индустрия е тайна, дори за онези, които всекидневно трябва да отговарят на въпроса накъде върви България", коментира Бойко Василев.

Липсата на интерес на централните медии към сделката с продажбата на "Телерик" може да бъде тълкувана през три особености на медийната среда, твърди Николета Даскалова медиен анализатор във фондация "Медийна демокрация". Според нея на първо място е недостигът на сериозна икономическа журналистика, която да анализира процесите в бизнеса. Второ, телевизиите демонстрират свръхпредпразливост, когато трябва да се спомене името на някоя компания – притесняват се от санкциониране заради скрита реклама.

"Интересно е обаче защо подобни притеснения отслабват, когато се представят бизнес маневрите на някой голям рекламодател. Това е свързано с третата особеност – отношенията между медиите и бизнеса следват много повече принципа на платената симпатия, отколкото принципа на аналитичната дистанцираност", казва Даскалова. Ето защо редовно наблюдаваме продуктово позициониране в телевизионни предавания, без то непременно да е обозначено като такова, а процесите и динамиките на големия пазар остават встрани от медийното полезрение. "Удобно обяснение, но не съвсем коректно, би било да са каже, че аудиторията на големите телевизии не се интересува от подобна тематика. И така, изглежда новината за "Телерик" не се вписва в правилата на медийната среда", казва в заключение Николета Даскалова.

Има ли решение

Медийният регулатор впрочем още 2012 година даде ясен знак, че гледа по-либерално на опитите на телевизиите да отразяват бизнес новини.

Съветът за електронни медии (СЕМ) предложи нови указания за тълкуване на Закона за радиото и телевизията (ЗРТ), които са фокусирани върху скритата реклама и продуктовото позициониране. Председателят на регулаторния орган Георги Лозанов още преди две години представи документа. Указанията са насочени към мониторинговия отдел на СЕМ и имат за цел да улеснят отчитането на скрита реклама и продуктово позициониране в медийното съдържание.

Ефектът от правилата трябваше да е повече свобода за медиите да съобщават и в новините имена на компаниите, когато това е важно зрителите да бъдат информирани. Това не се случва и често събития се коментират от хора, които се представят само с името си, докато компанията, от чието име говорят, остава анонимна.

"Достъпът на бизнеса, неговите марки и продукти до електронните медии попада в две територии: търговско слово и друго слово. Ако той попада на територията на търговското слово, това е механизъм за възпроизводство на капитала, който медиите предоставят, и това е свързано с много определени търговски отношения", е мнението на Георги Лозанов. По думите му обаче най-съществен остава въпросът: "На какво основание можеш да попаднеш в другото слово и един път ако попаднеш (имаш основание за това, произвел си събитие, добра новина) - как да попаднеш в другото слово, така че то да не се превърне в търговско слово", каза Лозанов.

Според представителите на български компании, които често участват в дискусията за участието на бизнеса в телевизиите, споделят, че е изключително трудно да се гради марка в България. По тяхно мнение част от проблема е в това, че компаниите са почти невидими в медиите.

Отговорът според Бойко Василев е прост. Трябва да се възроди телевизионната икономическа журналистика. "За тази цел бизнесът и телевизиите трябва да разберат и да приемат едно просто нещо – връзка между икономическата журналистика и рекламните блокове не трябва да има. А бизнесът трябва да бъде готов да се подложи на истинско отразяване: да не се опитва да определя темите и да отговаря и на неудобни въпроси".

И така лошата инерция от миналото да ги няма бизнес новините в телевизиите, защото ще има подозрения за скрита реклама, извадиха от информационния дневен ред на каналите положителна новина като сделката за "Телерик". Без тя да е пример за скрито рекламно присъствие.

Една от най-положителните новини в България за последната година, вероятно и за още немалко време напред, е тази за продажбата на софтуерната компания "Телерик".

Ако не четете печатни или онлайн медии, почти сигурно е, че няма как да научите за продажбата на компанията от телевизиите. Единствено Bulgaria On Air отрази новината, но все пак каналът е с икономически профил.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

75 коментара
  • 1
    gorgozil avatar :-?
    Gorgozil

    Медииният модел Пеевски е импотентен, за това не само икономическите ами и културните новини и политическите анализи и рекламата не са на ниво. Медиината среда е сведена до едно пеевско ниво в което се харчи жълто, кафяво, може и по малко кръв. Напишете "български медии" на англииски в гугъл и ще видите как хората виждат медиите ни от страни. Не защото хората са по-умни или по-аналитични или нещо по, а защото имат малко дистанция и виждат българското медиино блато отвън.

  • 3
    stavrogin avatar :-|
    Stavrogin

    е нали всичко трябва да е със знак минус, че да подготвим пълно мнозинство за квазидесните, но автентични комунисти от ГЕРБ

  • 4
    st.k avatar :-|
    Стефан Коев

    Всички в българия би трябвало да се възхитят и да кажат поне едно Браво на тези предприемчиви млади хора и дай боже скоро да има още много като тях, но очевидно това не е добра новина за "българските" работодатели. Знаещи и можещи хора много по-трудно се манипулират като избиратели, а и са много по-взискателни от към работна среда, заплащане, отношение, работно време и т.н. Приоритет на Българските правителства от поне десетилетие е евтината работна ръка. На никой не му хрумва че евтина и квалифицарана са две почти изключващи се понятия за една отворена икономика. Пълната липса на реформа в образованието (средно/висше) и бълването 70-80% абсолютно ненужни кадри за бизнеса води единствено до: бягство на почти всеки квалифициран и образован кадър на запад, натиск за намаляне на заплатите (допълнително увеличен многократно от високата безработица). Държавата не стимулира по никакъв начин професии свързани с ИТ индустрията, въпреки че точно те могат в изключително кратък срок да свалят голяма част от младежката безработица и дигнат средната заплата за страната. Което ще вдигне заплащането и в другите сфери. Решения има много, сравнително лесни и бързо приложими, но това означава намаляне на крепостните селяни в България от което обръчите от фирми на политици и лица свъразни с тях само биха изгубили и в икономически и във финансов смисъл.

  • 5
    zo avatar :-|
    zo

    Злоба/завист.

  • 6
    e_mil avatar :-|
    tamada

    Много верен анализ. И оправданията, че не получили съгласие за интервю са измишльотина. Факт е, че когато новинарите искат да отразят събитие включват репортер от нюзрума със смешния надпис "На живо" или дори го качват на покрива. И той говори на сухо само и само в емисията да има нещо по темата. А най-смешни са, когато изкарат някого на магистралата и той почне: "Зад мен сега е спокойно, обаче днес имаше голямо задръстване". :)

    Очевидно е, че телевизиите не знаят как да реагират на промените в информационното търсене, нито успяват да си развият сайтовете. В резултат превърнаха новините в забавно лайфстайл шоу и е все по-безсмислено да се гледат.

  • 7
    chichi01 avatar :-(
    Чичи (Ice Man's fan)

    Благодаря на Капитал за заглавието и за статията!
    Изключително съм разочарован от качеството на телевизиите ни изобщо.
    Пълна липса на професионализъм, морал и модели за подражание от обществото. Светът НЕ Е ЖЪЛТ другари и господа телевизионери!
    Светът е многоцветен и жълтото далеч не е най-възприеманият цвят в природата. На мен лично ми подхвърля асоциации с психични нестабилности или невъзпитано надничане в личното пространство на хората.
    За това ли служат телевизиите и от това ли печелят пари?

  • 8
    chichi01 avatar :-|
    Чичи (Ice Man's fan)

    Поздравявам най-сърдечно момчетата от ТЕЛЕРИК!
    Браво! Вие сте пример за детето ми.

  • 10
    miho55 avatar :-|
    miho45

    "Българите не познават своята икономика. Това е потресаващо на фона на факта, че от две десетилетия икономиката е най-важната тема в държавата", коментира журналистът от БНТ и водещ на "Панорама" Бойко Василев. (Той е един от хората, на които "Телерик" са отказали интервю на този етап.) Според Василев водещи политици, коментатори, интелектуалци, даже журналисти не знаят какво се произвежда в България. "Структурата на българската индустрия е тайна, дори за онези, които всекидневно трябва да отговарят на въпроса накъде върви България", коментира Бойко Василев."
    А,какво да кажем за обикновенния неинформиран българин, постоянно коментиращ: "То в България нищо не се произвежда,всичко е разсипано......"


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK