С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
75 28 окт 2014, 16:23, 35688 прочитания

Защо сделката за "Телерик" не е новина за телевизиите?

Телевизиите почти не отразяват бизнес новините и от това губят всички

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Къде е проблемът

Причината за телевизионното затъмнение върху българския бизнес е по-скоро чисто инерционна. Още от първите години на формирането на модерния медиен пазар след 2000 година, присъствието на бизнеса в ефир се възприемаше като скрита реклама. Затова в Закона за радио и телевизия беше поставена забрана за "скрити търговски съобщения", което е "представянето с думи, звук или картина на стоки, услуги, наименование, търговска марка или дейности на производител на стоки или доставчик на услуги". Накратко, ако този текст се тълкува буквално, електронните медии не могат да споменат наименованието на нито една компания при никакви обстоятелства.

Икономическата журналистика дълго време се гърчеше и лавираше под натиска на законовите ограничения и съмненията, че може нерагламентирано да взема пари, за да допусне до ефир един или друг бизнес. Това е една от причините за сериозната липса на бизнес новини в ефира. Постепенно изчезнаха също и телевизионните икономически предавания.


Постепенно мениджърите на големите телевизии изтласкаха марките и бизнеса в рекламните блокове. "Българите не познават своята икономика. Това е потресаващо на фона на факта, че от две десетилетия икономиката е най-важната тема в държавата", коментира журналистът от БНТ и водещ на "Панорама" Бойко Василев. (Той е един от хората, на които "Телерик" са отказали интервю на този етап.) Според Василев водещи политици, коментатори, интелектуалци, даже журналисти не знаят какво се произвежда в България. "Структурата на българската индустрия е тайна, дори за онези, които всекидневно трябва да отговарят на въпроса накъде върви България", коментира Бойко Василев.

Липсата на интерес на централните медии към сделката с продажбата на "Телерик" може да бъде тълкувана през три особености на медийната среда, твърди Николета Даскалова медиен анализатор във фондация "Медийна демокрация". Според нея на първо място е недостигът на сериозна икономическа журналистика, която да анализира процесите в бизнеса. Второ, телевизиите демонстрират свръхпредпразливост, когато трябва да се спомене името на някоя компания – притесняват се от санкциониране заради скрита реклама.

"Интересно е обаче защо подобни притеснения отслабват, когато се представят бизнес маневрите на някой голям рекламодател. Това е свързано с третата особеност – отношенията между медиите и бизнеса следват много повече принципа на платената симпатия, отколкото принципа на аналитичната дистанцираност", казва Даскалова. Ето защо редовно наблюдаваме продуктово позициониране в телевизионни предавания, без то непременно да е обозначено като такова, а процесите и динамиките на големия пазар остават встрани от медийното полезрение. "Удобно обяснение, но не съвсем коректно, би било да са каже, че аудиторията на големите телевизии не се интересува от подобна тематика. И така, изглежда новината за "Телерик" не се вписва в правилата на медийната среда", казва в заключение Николета Даскалова.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Глътка надежда за БНР 1 Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

24 яну 2020, 2423 прочитания

Реклама за слушане Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

24 яну 2020, 1350 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмични новини за маркетинг и реклама (30 октомври)

Собствениците на bTV и "Нова тв" увеличават приходите си, НСС санкционира "Булгартабак" за реклама на цигарите Victory, Министерският съвет търси фирма за медиен мониторинг и анализ на съдържанието

Още от Капитал
БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Реклама за слушане

Чрез подкаст рекламите компаниите могат да достигнат до нишова аудитория, фокусирана върху съдържанието.

Грета Тунберг и пророците на климатичния апокалипсис

Световният икономически форум в Давос отново показа пропастта между думи и дела в областта на борбата с глобалното затопляне

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10