Брюксел проверява проекта за туристически бранд на България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Брюксел проверява проекта за туристически бранд на България

През февруари 2012 г. тогавашният зам.-министър по туризма Иво Маринов и консорциумът "Обединение за бранд България" представиха новото лого и стратегия с обещанието те да заработят много скоро. Министерството първо се поддаде на обществения натиск, а след това забрави проекта и това така и не се случи

Брюксел проверява проекта за туристически бранд на България

Държавата ще трябва да плати глоба заради процедурата по възлагане на поръчката, а не заради нейното изпълнение

Мария Манолова
5445 прочитания

През февруари 2012 г. тогавашният зам.-министър по туризма Иво Маринов и консорциумът "Обединение за бранд България" представиха новото лого и стратегия с обещанието те да заработят много скоро. Министерството първо се поддаде на обществения натиск, а след това забрави проекта и това така и не се случи

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Туристическият бранд и лого, с които България се сдоби преди две години, но никога не е използвала, отново се появиха в публичното пространство със скандал. Управляващият орган на ОП "Регионално развитие" (ОПРР) проверява проекта за нередности. Най-вероятно ще бъде наложена санкция в размер на 10% от стойността на проекта, или около 140 хил. лв. Финансовата корекция все още не е наложена, но процедурата е в заключителна фаза, коментираха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) пред "Капитал Daily".

Проектът

Идеята страната да има ново туристическа идентичност и стратегия беше на първия кабинет "Борисов". През есента на 2012 г. задачата беше възложена с обществена поръчка на "Обединение за бранд България" (което включва рекламната агенция "Публисис" и изследователската "Прагматика") срещу 1.35 млн. лв. без ДДС.

Тогава изпълнителят имаше пет месеца, в които да извърши и анализира маркетингови проучвания, да измисли концепция за "интегриран бранд мениджмънт", да изготви "стратегия за бранд дестинация България" и да се консултира с туристическия бизнес. Отделно от основния бранд и лого обединението трябваше да измисли и допълнителни продуктови и регионални подбрандове (например България като дестинация за вино и гурме туризъм).

Възраженията

Кулминацията на проекта беше през февруари 2013 г., когато двете агенции представиха готовото лого и бранд стратегия. Тогавашният министър на икономиката и енергетиката Делян Добрев замрази използването му почти моментално. Причината бяха публични възражения от медии, граждани и професионални организации като Съюза на българските художници, които не харесаха новото лого. Добрев поиска картинката да бъде преработена, докато не се "хареса на всички". Това трябваше да се случи, след като обществената поръчка вече беше приключена и разплатена и неясно под чие ръководство.

Дискусията беше фокусирана единствено върху логото, без да стане ясно дали министерството одобрява останалите елементи на проекта. Първото правителство на Бойко Борисов слезе преждевременно от власт само месец по-късно, а заради недоизяснените желания на МИЕТ относно новото лого то никога не влезе в употреба. Оттогава България се е явявала на няколко международни туристически изложения и е реализирала рекламни кампании в различни европейски държави, използвайки предходното лого, което има формата на жълта роза. 

Проверката

През миналата година проектът обаче е проверен от управляващия орган на ОПРР заради спирането на средствата по една от осите на програмата. Открити са нарушения, които най-вероятно ще доведат и до санкция. "Финансовата корекция от 10% върху разходите по договора с изпълнителя касае нарушения в провеждането на процедурата за обществената поръчка (начина на възлагане на изготвянето на логото и бранда), но не и самото изпълнение на поръчката по проекта", коментираха от пресцентъра на МРРБ. От ведомството обаче не уточниха кой ще трябва да заплати санкцията. Към 2012 г. бенефициент по проекта е било Министерството на икономиката, енергетиката и туризма. Към днешна дата обаче институцията е разделена на три отделни министерства. Новоназначеният ресорен министър Николина Ангелкова коментира, че тепърва ще се запознава с документацията по проекта.

Туристическият бранд и лого, с които България се сдоби преди две години, но никога не е използвала, отново се появиха в публичното пространство със скандал. Управляващият орган на ОП "Регионално развитие" (ОПРР) проверява проекта за нередности. Най-вероятно ще бъде наложена санкция в размер на 10% от стойността на проекта, или около 140 хил. лв. Финансовата корекция все още не е наложена, но процедурата е в заключителна фаза, коментираха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) пред "Капитал Daily".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    те на това му се вика - "на нас ни пускат еврофондовете" :-) явно някой стой на кранчето и нон-стоп прави корекции :-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.