Бранд кръгла нула
Неизползваното лого на България се завърна с глоба от 160 хил.лв. от Европейската комисия, а хаотичните усилия в маркетинга на държавата могат да ни струват общо 17 млн.лева


Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа
Желанието на България да бъде част от световните туристически дестинации не живя дълго. Идеята страната да има нови лого, туристическа марка и истинска стратегия зад тях имаше своите няколко часа PR слава, но бързо изгоря под кръстосания огън на възмутени граждани, художници и медии. Единственият спомен, който остави в масовото съзнание, е за "онова лого, дето е като яйца на очи".
Това се случи през февруари 2013 г. и оттогава почти никой не се е сещал за злощастното лого. През изминалата седмица обаче то се завърна в публичното пространство с надвиснала глоба от 160 хил. лв. от Европейската комисия. Санкцията е само капка в морето от недоразумения, за които Оперативна програма "Регионално развитие" (ОПРР) тепърва ще трябва да плати. Маркетингът на туризма е добра, но неприятна илюстрация на нехайното отношение на институциите към европроектите. От няколко години държавата обещава политики и конкретни резултати за рекламата и имиджа на България пред световните туристи. Зад логото - красиво или не, трябваше да има марка, стратегия и въвеждане на "интегриран бранд мениджмънт". Де факто обаче Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) работи за туристическата реклама на страната в режим "между другото". Няколко кампании за милиони левове се изтъркулиха без неслучилото се лого и без т.нар. бранд мениджмънт. Само че плановете на министерството са бетонирани в договори с ЕК, а ако не бъдат спазени, следват глоби.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
11 коментара
Добре де Капитал, защо не казвате кой е консорциума и кои са участниците в него ( “Обединение за бранд България” съставено от “Публисис” АД и “Прагматика” ООД), може би защото "Публисис" АД ви е важен като медиа агенция, която комуникира рекламни кампании (по оценки на пазара за 2014 г. за около 1 000 000,00 лева ) на свои клиенти във вашите интернет платформи ли ?
щом се източват поне 80% от парите, спират се еврофондовете за подобни безмислици, закрива се министерството. няма да се пишат стратегии и да се правят безполезни "интегрирани маркетингови кампании" и "брандове" за сметка на данъкоплатците. ако бранша иска реклама и лого, събира си членски внос и си го финансира. когато всеки си харчи неговите пари, е по-вероятно резултатът да е по-добър. стига са плакали, като искат реклама и участия да си го организират и финансират. ако трябва и туристическите такси да бъдат отменени, но повече държавни пари за глупости да не бъдат давани.
Работата "между другото" винаги води до неудовлетворителни резултати. Крайно време е по министерствата вместо да назначават всички роднини, да започне да се мисли за образованието на служителите, последвателността и целеустремеността, в които, ако се покачи качеството, цялата страна ще премине на ново ниво. Не само администрацията, а и резултатите.
До коментар [#2] от "Forrest Gump":
Не мой' така, колега...:"...щом се източват поне 80% от парите, спират се еврофондовете за подобни безмислици, закрива се министерството....";)
Толкоз хора цоцат от там, и деца хранят, не мож' ги погна 'сичките на улицата я;)
По-скоро е крайно време тия от министерствата да разберат, че освен да получават заплати, бонуси и подкупи трябва и да работят. Една вълна от уволнения и реструктуриране ще дойде отрезвително и стимулиращо. България наистина няма маркетинг и това адски много ни вреди. Никой не е чувал за Родопите, за добрите курорти (има ли вече?), за киселото мляко, за розите, за разкопките, въобще никой не е чувал за България друго освен корупция. Мерси, чиновници!
Вина има,виновни няма.Вина има Управляващият орган на ОПРР 2013 г.,че определи такава неадекватно висока прогнозна цена,; хората,които са подготвили и написали документацията на проекта,; хората от МИЕ и Изпълнителя,които не са привлекли знаещи и заинтересовани експерти от средите на водещи журналисти,видни общественици,художници и експерти по маркетинг в туризма в Оценителната комисия, при контрола по изпълнението на поръчката и във всички цикли на проекта.И цялата вина сега се стоварва на Иво Маринов.По стар български обичай Вина има ,виновни няма. Имам предложение --за да не стоим в това разкрачено положение МИЕ да вземе за лого Амфората с еленската глава от Панагюрското златно съкровище.Търсете,критикувайте,но по-добро от това няма да намерите.
В България повечето хора не знаят как се прави маркЕтинг!
Докато нашите се пробват да усвояват, на запад подобряват.......
Къде е рекламата на LAFKA? Или само в печатното издание? :)
Агенция Прагматика си изми ръцете, твърдейки че концепциите за лого са тествани на 11 пазара, общо 11 000 респондента. Направили са възможно най-евтиното тестване на концепция - онлайн изследване на графичните концепции, с доста къс въпросник, а за най-важният от въпросите към респондентите "Кое от представените лога избирате/харесвате? НИКЪДЕ НЕ ФИГУРИРА вариант на отговор - НИТО ЕДНО ОТ ПРЕДСТАВЕНИТЕ.
Агенция Прагматика, която е част от Публисис АД до такава степен се е самозабравила, гледайки самовлюбено в балканския си пъп, че НЕ МОЖЕ ДА ДОПУСНЕ че видите ли някой респондент няма да хареса нито едно от "гениалните" творения на великите криейтиви от най-голямата агенция в България.
Проектите бяха бездарно направени, много възпитаници на Художествената Академия или графични дизайнери с няколко години опит, биха се представили далеч по-успешно. Както и да е, не парите за логото или самото лого са ПРОБЛЕМА, а това че цялата история около този конкурс беше направена така, че фирмите от този консорциум - и двете всъщност са част от холдинга Публисис, да бъдат привилегировани. Някой задава ли си въпроса, а дали направената маркетингова стратегия е адекватна и за какво са потрошени всички тези пари, само агенция Прагматика ли разбира от маркетингови изследвания? Тя беше придворен фаворит, участвайки в голям брой обществени поръчки, включително и за доста несвойствени за дейността и дейности като дизайн и печат на рекламно информационни материали на БАЧИ.
Обаче Капитал много здраво пазите гърба на любимците си от Публисис, и не задавате въпроси, нито правите смислено разследване. Защото след тези 1,6 млн лева, идват едни други 17 млн за крадене, пардон харчене. А медиите трябва да доволни....
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.