Реклама ще убеждава българите да ходят на почивка в страната
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Реклама ще убеждава българите да ходят на почивка в страната

Подобна кампания имаше и през 2010г. Основният спомен от нея е сайтът http://www.potarsi.bulgariatravel.org.

Реклама ще убеждава българите да ходят на почивка в страната

Въпреки обжалванията Министерството на икономиката даде обществената поръчка на агенцията "Д-р Бранд"

Мария Манолова
8158 прочитания

Подобна кампания имаше и през 2010г. Основният спомен от нея е сайтът http://www.potarsi.bulgariatravel.org.

© Георги Кожухаров


Проектът за реклама на вътрешния туризъм, който се бави вече 15 месеца заради тромави процедури и жалби в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), в крайна сметка ще бъде реализиран от агенцията "Д-р Бранд". Това става ясно от справка на "Капитал Daily" в европейския регистър на обществените поръчки ТЕD. Държавата е разпределила малко под 2 млн. лв. от оперативна програма "Регионално развитие", за да насърчава българите да ходят на почивка в страната. Това е един от четири компонента в обществена поръчка с обща прогнозна стойност 2.7 млн. лв.

Оригинално конкурсът започна през юли 2013 г., а "Д-р Бранд" беше обявен за победител за най-голямата от общо четири дейности - "Интегрирана комуникационна кампания за насърчаване на вътрешния туризъм", още през февруари 2014 г. Поръчката обаче беше обжалвана пред КЗК и от други два участника - "Бранд ню айдиъс" ЕООД и обединението "Туризъм БГ 2013" (което включва агенциите "Реформа адвъртайзинг", "Май уъндърфул" и "Адвъртайзинг ейджънси" АД). По същото време се появи и текст във в. "Стандарт", според който "Д-р Бранд" разпределя основната част от приходите си към външни доставчици и няма сериозна собствена дейност.

Някои забележки към конкурса

Цялата обществената поръчка има общо четири позиции, а три от тях вече се изпълняват. Изследователската агенция "Естат" спечели и трите позиции - "Анализ на причините за пътуванията на българите в чужбина и в страната", "Мониторинг на ефективността от маркетинговите дейности" и "Оценка на ефективността на националния маркетинг през 2012 и 2013 г.", които вече са в ход. Министерството на икономиката и енергетиката (МИЕ) е отделило общо 349 хил. лв.

Позицията за интегрирана комуникационна кампания, която има бюджет от 1.9 лв. млн. лв., обаче буди възражения. Тук има общо пет участника - обединенията "Туризъм БГ 2013", "България травъл 2012", "Обединение за ВТБ" и "Вирус стенд пойнт", както и "Д-р Бранд" ООД, която е единствено участва самостоятелно. Две от подалите документи обаче обжалват обществената поръчка. "Бранд ню айдиъс" твърди, че е отстранена неправомерно от конкурса и че назначената комисия за провеждането му е била незаконосъобразна. Според ДЗЗД "Туризъм БГ 2013", оценката в конкурса е била необективна, няма мотиви за присъдените точки по всеки компонент и предложенията на участниците не са били разгледани достатъчно задълбочено. И двете жалби са отхвърлени от КЗК.

Позната поръчка

В следващите месеци "Д-р Бранд" ще има четири основни задължения. Агенцията ще трябва да изготви програма за насърчаване на пътуваният на българи в страната и да пусне интегрирана комуникационна кампания. За целта трябва да заснеме "телевизионно предаване и тв рубрика", както и телевизионна реклама. Тук изискванията са изключително конкретни: рекламата трябва да има "четири вълни на излъчване по 1 месец всеки ден по три излъчвания дневно в поне 3 национални ефирни телевизии". Освен това "Д-р Бранд" ще трябва да осигури 100 рекламни карета, 80 билборда, реклама в 8 сайта за 8 месеца ежедневно.

Това не е първият опит на МИЕТ с рекламата на туризма в България пред български туристи. През 2010 г. имаше подобна поръчка, която тогава струваше 1.6 млн. лв. Изпълнители на различните дейности тогава бяха "Публисис" и ДЗЗД "Про ивент бизнес груп партнерс 3" (в които отиде и основната част от бюджета - общо 1.5 млн. лв.). Резултатът беше кампанията "Потърси България". Част от нея беше уебсайт, на който има пъзели с различни снимки от България, който може да бъде видян и днес на http://www.potarsi.bulgariatravel.org.

Класиране в конкурса

"Д-р Бранд" ООД с оценка 97.47 т.

Консорциум "Обединение ВТБ"("РА Крес" ЕООД, "СОВА 5" АД, "Арт уинар" ЕООД, "Книгоиздателска къща Труд" ООД; ) с оценка 95.60 т.

ДЗЗД "България Травел 2012" ("Медиа планинг груп" ООД, "Скриин брадърс продукшън" ООД, "Еуро Ар Ес Си Джи София" ЕООД и "Бук бутик" ООД) с оценка 95.31 т.

ДЗЗД "Туризъм БГ 2013" ("Адвъртайзинг ейджънси" АД, "Реформа адвъртайзинг" АД и "Май уандърфул") с оценка 93.42 т.

Консорциум "Вирус Стендпойнт" ("Вирус промоушънъл сълюшън" ЕООД и "Стендпойнт консултинг" ЕООД) с оценка 70.42 т.

Отпаднали

"Грейн адвертайзинг"

Консорциум "Аргент прима ДЗЗД"

"Кампания България" ДЗЗД

"Бранд ню айдиъс" ЕООД

Проектът за реклама на вътрешния туризъм, който се бави вече 15 месеца заради тромави процедури и жалби в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), в крайна сметка ще бъде реализиран от агенцията "Д-р Бранд". Това става ясно от справка на "Капитал Daily" в европейския регистър на обществените поръчки ТЕD. Държавата е разпределила малко под 2 млн. лв. от оперативна програма "Регионално развитие", за да насърчава българите да ходят на почивка в страната. Това е един от четири компонента в обществена поръчка с обща прогнозна стойност 2.7 млн. лв.

Оригинално конкурсът започна през юли 2013 г., а "Д-р Бранд" беше обявен за победител за най-голямата от общо четири дейности - "Интегрирана комуникационна кампания за насърчаване на вътрешния туризъм", още през февруари 2014 г. Поръчката обаче беше обжалвана пред КЗК и от други два участника - "Бранд ню айдиъс" ЕООД и обединението "Туризъм БГ 2013" (което включва агенциите "Реформа адвъртайзинг", "Май уъндърфул" и "Адвъртайзинг ейджънси" АД). По същото време се появи и текст във в. "Стандарт", според който "Д-р Бранд" разпределя основната част от приходите си към външни доставчици и няма сериозна собствена дейност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

26 коментара
  • 1
    xmm avatar :-|
    xmm

    Пари за глупости.

  • 2
    bateVal avatar :-|
    bateVal

    До коментар [#1] от "xmm":

    Поредните ...

  • 3
    antoni avatar :-P
    У Чен

    Рекламата за нашето черноморие сигурно ще е от сорта: Елате да подишате прахоляк, да послушате лиричната песен на канго и да поплувате в собствените си фекалии!
    А за олинклузив сигурно ще е: Само в български олинклузив може да изпиете 10 л бира и да не се напиете, а от 100 гр. водка да не помните два дена какво сте правили!
    Или опитайте водка Цар Самуил - на 100 опитали я, един ослепява само с едното око!

  • 4
    hristostefanov avatar :-|
    hristostefanov

    Мениджърите в българския туристически бранш постоянно повтарят, че държавата трябвало да прави повече за рекламирането на България.

    Явно не осъзнават, че проблемът е в качеството, в нереалистичните очаквания за това кои са потенциалните купувачи и на първо място в недостатъчната интеграция на информационните технологии.

    Голяма част от българите почиват в Гърция и Турция не защото рекламата е недостатъчна, а защото са се разочаровали от личен опит и защото конкурентите ни в туризма предлагат по-добри съотношения на цена и качество.
    Най-добрата реклама е от устата на доволни роднини, приятели и познати.

    Оттам нататък туризмът е бизнес с изключително ниска добавена стойност и с него стандартът на живот в България никога няма да се подобри. В Турция, Египет и Тайланд винаги ще има хора които ще работят в сектора на туризма за по-малко пари от българите, така че туристическият сектор в България винаги ще бъде под ценови натиск който да води до ниско заплащане на труда. И никой няма да е доволен от това.

    Така че целите ни трябва да са съвсем различни от това да развиваме туризъм. И затова държавата няма смисъл да стимулира този отрасъл.
    Единственото което държавата трябва да прави, е да не позволява на предприемачи да съсипват природата и да се пази известен имидж. Примерно таксита да са на уеднаквена цена, както е в много градове по света за да няма ужилени туристи. Смяна на валута само и единствено на банкоматни устройства за да няма мутренски чейнджове и измамени с курса. Контрол над разните сергии които придават силно ориенталски отенък на черноморието ни. Все дреболии които се натрупват и правят разликата.

  • 5
    vloti avatar :-|
    vloti

    Струват си българските планини, въпреки мизерните условия в повечето хижи. Албена и части от северното черноморие още не са оциганени. У нас има възможност за селски туризъм. Когато направиш един преход из Пирин, разбираш, че България наистина е земен рай. За нас рокфеновете има фестивал в Каварна. Ако предпочиташ да качиш 4-5 кила , да лежиш край басейн цял ден и да ядеш, олинклузивът в Турция е най-подходящ. Какво лошо има да се рекламира и развива туризмът? Какви по-големи суми се крадат по други направления?

  • 6
    hristostefanov avatar :-|
    hristostefanov

    До коментар [#5] от "vloti":

    Прав сте в повечето езброени неща, но за съжаление основният мотор на туристическия бранш е именно масовият морски и ски туризъм. Планинарите и феновете на културния и селски туризъм са твърде малка и незначителна част от пазара.

    Албена се управлява като цял комплекс и затова там няма в такава степен безразборни и необмислени строежи и "оциганявания" както ги нарекохте.

    А за коментара "Какви по-големи суми се крадат по други направления?" бих Ви помолил да го преосмислите.
    Капка по капка вир става. Повечето българи си вярват, че 240 души крадат и затова сме зле. Всъщност няколко милиона крадат по малко и затова сме наистина зле.

  • 7
    stefan_st avatar :-|
    Стефан Ст

    Най-голямата реклама ще е да се подобри обслужването в българските курорти. Знам колко досадни, неприятни и понякога отвратителни могат да бъдат туристите, но щом си част от този бранш, трябва да ги третираш като царе. Както правят в Гърция и Турция. И да не се опитваш да ги цакаш на дребно с почти всичко.

  • 8
    bateVal avatar :-|
    bateVal

    До коментар [#5] от "vloti":

    Това, което казвате всички го знаем и няма нужда рекламата да ни го казва - нали все пак ще е насочена към българите...

  • 9
    solipsist avatar :-|
    solipsist

    Че за какво са му българи на българския туризъм, най-бедните граждани на Европа? Българите търсят най-ниската цена, натискат я надолу и така пада и качеството. Пребивават основно в хотели ниска категория и квартири. С българи и др. сиромашки народи туризъм не се прави. Може да се убедите лично в Северна Гърция, където преобладават балканските туристи.
    Ако искаме да развиваме по-скъп туризъм и в хазната (и джобовете на хотелиери, ресторантьори и служители) да влизат по-сериозни постъпления, требва да рекламираме туризма си в Русия, Западна Европа, Израел, Азия. Да инвестираме в още голф комплекси, казина, транспортна инфраструктура, обучение на персонала, облагородяване на морските, планинските и спа курорти и градчета.

  • nogica

    До коментар [#9] от "solipsist":

    и за какво да идват тези туристи с повече пари в БГ.
    По заможните туристи имат и по големи изисквания към заобикалящата среда.Ние предлагаме кочини за чужди прасета-затова и такива туристи идват.В Северна Гърция,Турция,Хърватска има история все пак е Византия и се стараят и хора от цял свят да се докоснат до нея. Аз съм от Варна роден съм тук по голямата част от живота си прекарах в родния град повече от 40г обиколих света,постоянно пътувам до Европа и още се чудя за какво спират пасажерите на морска гара,какво ще видят тия хора-КАКВО.
    Преди месец с децата посетихме всички музей в града,не са малко,но и няма какво да се види пълна мизерия,намръщени служители платиш беседа- мънкат.Най-трагично беше в музея на Варна,децата не ме изтърпяха и прекратихме обиколката(остана само етнографския).
    Не ми се пише по темата повече.Следващата планирана почивка е в следващата древна империя.
    Тук да идват алкохолици и дюза помпа по морето.
    За спа прасета има винаги -преди ги мажеха с луга,лечебна кал физиотерапия,масаж.
    сега вана,мед,мармалад,марципан,рибки и накрая нескопосан (финиш)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Гласът на хората

Гласът на хората

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.