С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
44 21 ное 2014, 16:03, 10552 прочитания

Стрес тестът Lafka

За рекламите и журналистиката

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Ако трябва да потърсим положителен ефект от взрива на коментари, емоции, размяна на реплики и разпалени обсъждания, след като в "Капитал" се появи реклама, платена от Lafka, очевидният е един. И той е в завръщането (дано не остане мимолетно) на дълго заровената тема за ролята на рекламите в медиите и за влиянието на рекламодателите върху журналистическите материали.

Case study


Да опитаме в няколко изречения да обобщим случая за тези читатели, които не са попаднали на онлайн дебата през седмицата. Lafka е търговската марка, под която фирмата "Табак маркет" развива и налага верига от киоски за продажба на вестници, списания, цигари и други продукти – всички са я виждали, защото е навсякъде. Оранжеви павилиони, които с впечатляваща скорост започнаха да изместват старите будки за вестници, в много градове почти напълно, налагайки корпоративен бизнес модел, с цената на много локални конфликти, защото измести старите, все пак конкуриращи се, мрежи на разпространение. Проблемът с Lafka е не в самия бизнес модел, а в това, че той се налага в разрез с правилата на свободната конкуренция. Местата за павилионите им масово бяха отдадени от местните власти по начин, който не даде възможност на единични самонаети предприемачи и по-малки фирми да участват в състезанието. Причината това да се случва, както сме посочвали на нашите страници в предни броеве, е политическото влияние на собствениците на веригата, което и в този случай се преведе в икономическо, в нарушение на установените на книга правила за свободна конкуренция, антимонополно законодателство, неподкупност на властите и прочие. И понеже според наши и други журналистически разследвания зад собствеността на "Табак маркет", стои сянката на Делян Пеевски, чието кратковременно назначение за шеф на ДАНС преди година и нещо предизвика няколкомесечни многолюдни протести на автентично възмущение, Lafka се превърна в най-видимия символ на т.нар. модел #Кой. Така протестиращите символно нарекоха задкулисната власт над обществените решения. Ролята на "Капитал" в този сюжет беше каквато винаги е била - а именно, че системно излизаше с публикации и разследвания за модела #Кой – години преди, по време на и след протестите. Много от журналистите на "Капитал" участваха в самите протести (по волята на своята собствена съвест, разбира се), а някои подкрепят организираните в социалните мрежи групи "Аз не купувам от Lafka".

При тази предпоставка решението на фирмата - издател на "Капитал", да приеме рекламен договор от агенцията, чийто клиент е Lafka, и да публикува рекламни карета на продукти, продавани във веригата, предизвика взрив от реакции в социалните мрежи – недоумение, възмущение, объркване, отричане. Имаше и разбиране, рационални разсъждения, защита.  В редакцията, сред търговския мениджмънт на "Икономедиа", рекламните консултанти и чак до стажантите реакцията на най-вокалните ни читатели също предизвика объркване, огорчение, но и разбиране. В последвалата фейсбук-туитър-мейл-чат-мат комуникация между журналисти, приятели, доброжелатели и зложелатели, реални лица, тролове и дългогодишни читатели в рамките на няколко денонощия се размениха още куп други емоции.

Случаят в социалната мрежа е достоен за отделно изследване след време, но по-важната тема е за рекламите в медиите, или поне нашето разбиране за тях – такова, каквото без промяна "Капитал" е следвал през 21-годишното си съществуване.



Пускаме ли пирамидите?

През 1994 "Капитал" беше вестник на няколко месеца, с около десет журналисти и зараждащ се тираж. Тогава бяхме изправени пред подобна дилема - дали да публикуваме реклами на "Лайф чойс", една от ранните фирми с модел, който вестникът в серия публикации беше окачествил като финансова пирамида. И изводът след известна дискусия беше: ние сме във вестникарската индустрия, на читателите продаваме честна и умна журналистика, на рекламодателите продаваме пространство за посланията им, което не значи, че верифицираме или носим отговорност за тези посланията. Не смесваме двете неща, в двете посоки имаме правила, обявени в редакционна и търговска политика. Първата казва какво правят и не правят журналистите, втората казва при какви условия приемаме или не приемаме реклами.

Факт от живота е, че медиите, дори в съвременния им дигитален вариант, почти без изключения се издържат от читателите, но и от рекламодателите – т.е. имат два пазара. Колкото повече искат да инвестират в репортерстване и журналистика, толкова по-важни са рекламодателите. Впрочем същото в по-голяма степен се отнася за медиите с по-дигитално и с безплатно съдържание. Това създава предпоставки за конфликт на интереси и понеже ролята на медиите е особена и важна, прието е този конфликт да не бъде регулиран от правителствени агенции и служби (така както комисията по конкуренцията би трябвало да регулира въпроса с доминантното пазарно положение на Lafka, но понеже ДПС има влияние и върху нея, това не се случи). В демократичните страни медиите сами си налагат правила за справяне с конфликтите на интереси - къде по-успешно, къде не.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (28 януари) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (28 януари)

Елена Матеева е първият изпълнителен директор на БДВО; СЕМ избра за генерален директор на БНР мениджър с опит в CNN и "Асошиейтед прес"; bTV обяви кой заменя Слави Трифонов като водещ на вечерното шоу; Netflix посреща 2020 г. под натиск от конкуренцията; Реклама за слушане

28 яну 2020, 958 прочитания

Глътка надежда за БНР 1 Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

24 яну 2020, 3520 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Призив към държавните институции за подкрепа на отговорната и етична журналистика

Възстановяването на общественото доверие в медиите изисква активизиране на журналистическата общност, но също така и ясна политика на държавата

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

И твойто СУПТО също

Данъчната Наредба Н-18 засегна почти всяка компания в България, като създаде изключително сложна, неясна и скъпа за прилагане регулация. Скоро тя влиза в сила, а хаосът може да се избегне с повече разяснения, а не репресии

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Цветан Тодоров - човекът на чужда земя

Две нови издания хвърлят светлина върху личността и идеите на родения в България философ

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10