Къде изчезнаха българските сериали
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Къде изчезнаха българските сериали

Фрагемент от началото на снимачния процес

Къде изчезнаха българските сериали

Защо местните продуценти останаха с по-малко работа и какви са плановете на телевизиите

Весислава АНТОНОВА
22366 прочитания

Фрагемент от началото на снимачния процес

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


"Сериалите са новият Холивуд", каза преди време създателят на култовия филм "Последно танго в Париж" Бернардо Бертолучи. И беше категоричен - ако има нещо, което се случва във филмовата индустрия, то се прави от телевизионните компании. През последните години големи студиа, режисьори, актьори и сценаристи се насочиха към телевизията. В продуцирането на сериали активно се включиха и големите филмови кабелни канали като HBO и AMC. Защото разбраха, че сериалите носят рейтинг, а освен това и разширяват аудиторията онлайн, както се видя през примера на интернет компанията Netflix и хитовия им сериал House of cards.

Колко близо е българският телевизионен пазар до тези тенденции? Ако се върнем три години назад, бихме казали, че поне е тръгнал в тази посока. Тогава създаването на български сериали преживя своя пик, а бизнесът определи 2011 г. като "годината на българските сериали". Бумът обаче засега не обещава да стане трайна тенденция и през 2014 г. се забелязаха първите признаци на затишие. Несигурността и свиващият се рекламен пазар сякаш охладиха подема на българските тв сериали. И така зрителите вече забравиха как свърши предишният сезон на "Под прикритие". Дори bTV, която даде най-силен тласък на този тип продукция, скоро не е инвестирала в нов сериал.

Основните телевизионни канали все пак не се отказват и казват, че държат в портфолиото им да има и телевизионни поредици. В думите на продуцентите обаче се усещат първите нотки песимизъм.

В началото бе "Стъклен дом"

Преди три години играчите на пазара бяха обнадеждени от раздвижването на тази пазарна ниша, защото от нея печелят всички. Телевизиите, които предложиха атрактивно ново съдържание, рекламодателите, защото насочиха бюджети в тв кино и успяха да се възползват от продуктовото позициониране. Спечелиха и продуцентите - с работа, която да ги развива и да им носи добри приходи, както и зрителите, които имаха нужда от качествено кино, създадено в България.

Простата сметка показва, че bTV се очертава като един от най-големите инвеститори в български сериали (виж графиката). От 2010 г. до момента телевизията е излъчила над 400 епизода на седем различни сериала. Според данните "Столичани в повече", който има най-много сезони в ефир и продължава да се снима, е задържал пред екрана най-много зрители. В български сериали инвестира и БНТ, която по закон има задължение да изразходва десет процента от общия си бюджет за филмопроизводство. Като най-успешен проект на канала може да бъде посочен "Под прикритие". "Сериалът е продаден в 142 територии по света и е в процес на преговори за откупуване на права от един от големите американски мейджъри (големите холивудски студиа - бел. ред.)", обясни програмният директор на медиата Севда Шишманова. 700 000 лв. са приходите за БНТ само за 2014 г. от продажба на сериала

За развитието на този сегмент от пазара допринесе и ТВ7, която инвестира в общо шест сериала, а като най-успешен проект на медиата се счита "Дървото на живота". Днес поради запорите и финансовата си нестабилност телевизията остава вън от играта със снимането на сериали. "ТВ 7 подпомогна пазара. След техния фалит той не се изкриви, а просто обедня", коментира Димитър Митовски, съсобственик в Camera. От големите канали "Нова тв" също създава усещането, че телевизионните поредици вече не заемат основно място в програмната им стратегия. Тя създаде три сериала, като от медията отказаха да коментират каква е ролята на тези продукции в политиката им към зрителите. По програмната им схема обаче личи, че телевизията запазва афинитета си основно към риалити формати.

Елементи на песимизъм

Според един от големите български продуценти и съсобственик в Global Vision Магърдич Халваджиян причините да се налага усещането, че сега се снимат по-малко сериали, отколкото преди три години, е икономическата криза и оттам орязаните бюджети на големите телевизии. Същата позиция застъпва и колегата му Димитър Митовски от Camera и допълва: "За производството на един български сериал максималната цена, която би отпуснала една комерсиална телевизия, е около 80 – 100 хил. лева. Един епизод от турска или индийска сапунка струва 10-15 хил. лева. Изборът отново е чисто финансов, тъй като тук говорим за мултинационални компании, за които единствената водеща причина е печалбата."

Според Магърдич Халваджиян е важно да се уточни, че за турския сериал са платени само правата за излъчване и той е взет като готов продукт. "Производството му в Турция със сигурност не е на ниска цена. Така че ние тук не говорим за механично сравнение между български и турски сериали. А за избора на телевизиите дали да инвестират в българска продукция, или да купят готова отвън на по-изгодна за тях цена. Второто решение маргинализира пазара на продуцентски услуги у нас", категоричен е той. Твърди, че не е оптимист. "Телевизиите няма да увеличат обема на телевизионни сериали и да инвестират повече, а ще запазят това, което имат", каза Халваджиян.

Именно цената е водещият фактор за това телевизиите да предпочитат риалити форматите. Ако бюджетът на един сериал и едно риалити се припокриват, то телевизионното време, което се произвежда за тези пари, е четири пъти повече при риалити форматите, дават пример продуцентите. Не трябва да се забравя също, че рейтингът на някои от вече излъчените турски сериали е бил в пъти по-висок от този на българските продукции.

Евтим Милошев, съсобственик в Dream Team Production, допълва, че телевизиите предпочитат риалити формата, защото от креативна гледна точка е по-лесен за производство. "Закупен е лиценз - проверена и работеща концепция, в която всеки тв сезон се сменят само участниците. Сериалът изисква много по-сериозен и по-задълбочен творчески и снимачен процес", коментира Милошев. Той обаче е категоричен, че в това е и голямото предимство на сериала, защото може да въздейства и да влияе по специален начин на аудиторията, има дълъг живот и художествена стойност, която се изразява в работата на целия екип.

Съсобственикът в продуцентската компания Hidalgo New Production Красимир Ванков споделя преките си наблюдения от други страни. Според него производството на сериали в която и да било страна е дългосрочна инвестиция. "Нужно е да бъде припозната дори като кауза от национално значение. За да си задаваме днес такива въпроси - защо турските изместват българските сериали, означава, че в Турция те са мислели по тези въпроси преди 10-15 години и са започнали целенасочено да инвестират в производство. А ние сега се изненадваме. Няма изненада", смята Ванков. И дава пример, че само преди месец на телевизионен форум в Йоханесбург, на който е присъствал, турските продуценти официално са обявили, че цената на един епизод от техен сериал е между 200 и 700 хиляди долара.

В света има различни модели на финансиране на местни сериали. "В България парите за създаване на телевизионен сериал идват от телевизиите, което означава, че на практика те са продуценти и те поемат големия риск за реализацията и успешното представяне на продукта", коментират от bTV. На други пазари продуцентите са независими от телевизионните канали и те инвестират свои средства, след което предоставят на телевизиите възможността да излъчат създадения краен продукт. Ако телевизията не е доволна от гледаемостта, тя може да прекрати излъчването. Схема, която е трудно приложима в България и би довела до фалити на продуцентски компании, защото няма да има гаранция дали и за колко време форматът им ще бъде закупен. Затова и на българския пазар примерите на продукции, в които продуцентът изцяло е инвестирал, а телевизията е откупила правата за излъчване, са оскъдни.

Продуцентите са единодушни, че в бизнеса ще настъпи промяна едва когато икономиката се събуди и започнат да се инвестират пари в  телевизионни канали извън традиционните, които да търсят ново съдържание.

Поводи за оптимизъм

Безспорно инвестициите в производството на български сериали са много високи и това е риск за всяка телевизия. Въпреки това нови проекти все пак има. "Производството на български сериали не е замряло, в bTV продължаваме да инвестираме в този жанр, но очакванията на зрителите са високи и само качествени продукти могат да задържат вниманието им", коментират от една от най-гледаните телевизии. През 2015 г. bTV подготвя излъчването на няколко сериала - осми сезон на "Столичани в повече", пети сезон на "Революция Z" и нов сериал "Връзки". Освен тях разработва и нов дългосрочен сериен проект. "Високата инвестиция в създаването на такова съдържание обаче изисква висок зрителски интерес, който да изплати направените разходи. Пазарът изведнъж се насити с голям брой телевизионни истории, не всяка от които успя да задържи вниманието на аудиторията, и това доведе до спирането на редица проекти", обясняват от bTV.

Според програмния директор на БНТ Севда Шишманова сериалите носят на телевизията рейтинг, позициониране на пазара, обществено и професионално признание и възвръщат инвестицията в тях. "БНТ ще определи колко сериала може да произведе в зависимост от бюджета за следващата година. В портфолиото на Студио "Екран" са тийнейджърският "Ескейп", пети сезон на "Под прикритие" и втори сезон на "Четвърта власт". Ние сме обявили позиция за нов сериал и в предстоящата филмова сесия", коментира Шишманова.

За производството на повече качествени български сериали се изисква не само финансов ресурс, но и креативен потенциал. Българският пазар е малък, все още развива своите кадри и трупа опит, което в бъдеще ще направи възможно създаването на повече български продукти.

Защо има смисъл

Производството и излъчването на български сериали повлия положително на пазара. При телевизиите се увеличи гледаемостта, основно в най-гледаното време. А рекламодателите получиха качествени формати и добро съдържание. Освен това се появи и нов феномен – българските звезди от сериалите, които на свой ред стават рекламни лица. В резултат рекламодателят вече ползва адекватна, близка до зрителя, среда за реклама. "Най-ценното на българските сериали е възможността да се развива българският пазар – в това число производството на продукти, киното, продуценти, актьори", коментира медиа директорът на Mindshare Bulgaria Мария Гергинова.

Ръководителят на отдел "Телевизия" в Carat Bulgaria Румяна Стоянова е категорична, че не е настъпил краят на българските сериали, защото те се харесват от телевизионната аудитория, по-близки са до бита и разбирането на хората и отразяват реалната действителност. "Ако престане снимането им, ре700 000 лв. са приходите за БНТ само за 2014 г. от продажба на сериалакламодателите ще загубят уникалната възможност да рекламират продуктите си в една естествена среда и да въздействат на подсъзнателно ниво върху зрителя, който е отегчен от заобикалящия го рекламен шум от стандартната спотова реклама", коментира Стоянова.

Възходът на телевизионните поредици създаде предпоставка да се развие и продуктовото позициониране като нов рекламен канал в България. "Естествено това развива рекламния пазар, акумулира повече средства за продуцентите и медиите. Лошото е, че точно когато започна да се развива, да става интересно, тогава производството на сериали затихна", коментира Димитър Митовски. Ако това затишие продължи, най-големите губещи в крайна сметка ще са зрителите.

Автор: Капитал

"Сериалите са новият Холивуд", каза преди време създателят на култовия филм "Последно танго в Париж" Бернардо Бертолучи. И беше категоричен - ако има нещо, което се случва във филмовата индустрия, то се прави от телевизионните компании. През последните години големи студиа, режисьори, актьори и сценаристи се насочиха към телевизията. В продуцирането на сериали активно се включиха и големите филмови кабелни канали като HBO и AMC. Защото разбраха, че сериалите носят рейтинг, а освен това и разширяват аудиторията онлайн, както се видя през примера на интернет компанията Netflix и хитовия им сериал House of cards.

Колко близо е българският телевизионен пазар до тези тенденции? Ако се върнем три години назад, бихме казали, че поне е тръгнал в тази посока. Тогава създаването на български сериали преживя своя пик, а бизнесът определи 2011 г. като "годината на българските сериали". Бумът обаче засега не обещава да стане трайна тенденция и през 2014 г. се забелязаха първите признаци на затишие. Несигурността и свиващият се рекламен пазар сякаш охладиха подема на българските тв сериали. И така зрителите вече забравиха как свърши предишният сезон на "Под прикритие". Дори bTV, която даде най-силен тласък на този тип продукция, скоро не е инвестирала в нов сериал.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    bTV и БНТ направиха няколко (мъчителни за гледане) опита, всеки от които с еднакви актьори и с еднакви дървени диалози, но с изключение на "Под прикритие" (който разбирам е голям хит по една кабелна телевизия в Гватемала в 2.30 през нощта), всичо друго се изпари безславно.

    Четох някъде, че преди да почнат да правят сериали, които в момента се гледат в половината земно кълбо, всички днешни турски продуценти са били на обучение в САЩ, за да черпят знание от кухнята. Тоест, успехът на турските сериали не е дошъл просто така, от нищото, а следва формулата на правене на една телевизионна продукция, КОЯТО ВЕЧЕ Е ИЗМИСЛЕНА от някой друг преди много години.

    Нашите "интелектуалци"-телевизионери, всички завършили в Масква, наистина ли очакват да сътворят някакъв невероятен телевизионен хит?!?

  • 2
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    James Burrows, легендарният режисьор на Friends, Will and Grace, Frasier и много други ситкоми и сериали, които и до ден днешен гледаме по телевизиите, е израстнал до баща си (също режисьор и продуцент на сериали) в студията на NBC. Тоест, той е учил този занаят цял живот.

    Българските продуценти, които до вчера снимаха сватби и клипове на Азис, днес се надяват със скромните си умения да станат телевизионни гении.

  • 3
    absent avatar :-|
    Абсент

    Ами просто не мога да не се съглася с коментари 1 и 2

  • 4
    damianrm1 avatar :-|
    damianrm1

    Под прикритие 1 и 2 бяха СУПЕР, после взеха да ги развалят и развалят ... Стана само ЕКШЪН без много смисъл... Някой знае ли защо така? Сигурно са сменили екипа даващ идея как да се развие действието ???

  • 5
    o_o avatar :-|
    chuK

    Столичаните и Коцето Коцев също бяха хубави сериали!

  • 6
    thetheacher avatar :-|
    The.Teacher

    В таблицата има два сериала, които заслужават внимание - "Под прикритие", който не съм гледал защото тематиката не ми допада и "Революция Z". За мене "Революция Z" е най-качествения и сериал сниман в последните години, но изключително зле промотиран и представен на зрителите.

  • 7
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    БГ каналите са умрели от глад, вие сериали искате - амаха

  • 8
    super2 avatar :-|
    super2

    относно 1 -> фокс излъчват или ще излъчват под прикрите ;)) https://www.facebook.com/video.php?v=769984886384576

  • 9
    romolus avatar :-?
    Додо

    Под прикритие е най-надцененият филм, евър. Лично мнение. Ако ще и 10 ти сезон да му направят. От цялата тази работа, дано поне след толкова много опити и сезони, да се научат поне актьори и сценаристи как се правят наистина нещата. Но, тук, поне, не като при лекарите, тоест, и едните и другите се учат върху теб, но при сериалите поне можеш да ползваш лесно заместител. На едни бутон от дистанционното е разстоянието...

  • 10
    ss avatar :-|
    SS

    Не гледам сериали - всяка хубава идея се изчерпва след първия сезон !


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK