Правителството ще подкрепи спазването на етични стандарти в медиите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Правителството ще подкрепи спазването на етични стандарти в медиите

Заявената цел е публичност на държавните средства за медии и борба с монопола.

Правителството ще подкрепи спазването на етични стандарти в медиите

Управленската програма декларира желание за публичност на парите, отпускани на медии

Весислава Антонова
4834 прочитания

Заявената цел е публичност на държавните средства за медии и борба с монопола.

© Красимир Юскеселиев


До обществени поръчки ще се допускат само медиите, които декларират, че ще спазват националния Етичния кодекс на българските медии и Националните етични правила за реклама и търговска комуникация. Това е мярка, записана в управленската програмата на правителството за оздравяване на медийната среда, която беше приета на заседание на кабинета днес. Предвидено е новият регламент да бъде въведен със законови промени.

Програмата предвижда още да се забрани прякото или косвено предоставяне на публични средства на медии, които не са декларирали собствеността си по Закона за задължителното депозиране на печатни и други произведения. Забраната ще се отнася и за електронни сайтове, които не осигуряват лесен, директен и постоянен достъп на потребителите до актуални данни за действителния собственик. 

Кабинетът предвижда да създаде специално звено в държавната администрация, което ще следи да няма монопол в медиите. Заедно с това ще се приемат норми, които да гарантират, че определен собственик не може да има "значително влияние" върху медийната среда, включително по отношение на отпечатването и разпространението. Как точно ще се изчислява това влияние или как ще се дефинира "монопол", не е ясно засега. Не са ясни и сроковете, в които тази програма ще стане факт. Отговорник за тази точка от програмата е вицепремиерът Румяна Бъчварова.

Ще бъде въведен и координационен механизъм за разходване на публичния ресурс за медиите по ясни правила без опити за оказване на политическо влияние, се казва в документа. Това е стар проблем, тъй като от години насам парите от еврофондове се раздават по странни "комуникационни планове" без ясни правила и на принципа "за наши хора". За разбиването на този модел трябва да помогне и публичност на отчетността от резултатите на проведени медийни кампании и информационни услуги, което също е залегнало в програмата. Досега няма никакъв механизъм, по който парите, отпускани на медии, да стават публично достояние (ако изключим еднократното публикуване на списък с раздадените средства през 2013 г.)

С тези текстове правителството дава знак, че има намерение да следи за спазването на закона и да не толерира скритата собственост и неспазването на етичните стандарти в журналистиката залегнали в националния Етичен кодекс приет през 2004 година. Като своя цел в програмата си правителството декларира, че ще бъде застъпник за приемане на "нормативни промени за постигане на прозрачна и конкурентна медийна среда", пише в документа.

До обществени поръчки ще се допускат само медиите, които декларират, че ще спазват националния Етичния кодекс на българските медии и Националните етични правила за реклама и търговска комуникация. Това е мярка, записана в управленската програмата на правителството за оздравяване на медийната среда, която беше приета на заседание на кабинета днес. Предвидено е новият регламент да бъде въведен със законови промени.

Програмата предвижда още да се забрани прякото или косвено предоставяне на публични средства на медии, които не са декларирали собствеността си по Закона за задължителното депозиране на печатни и други произведения. Забраната ще се отнася и за електронни сайтове, които не осигуряват лесен, директен и постоянен достъп на потребителите до актуални данни за действителния собственик. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    chicago514 avatar :-|
    chicago514

    "значително влияние" върху медийната среда, включително по отношение на отпечатването и разпространението. Как точно ще се изчислява това влияние или как ще се дефинира "монопол", не е ясно засега.Общи приказки.

  • 2
    basmechobas avatar :-|
    basmechobas

    Медии, които са зависими изцяло от рекламодатели а не голяма част от издръжката им да идва от читатели няма как да говорят за етика. Или спазват етиката на рекламодателите си.
    http://bgimot.info

  • 3
    pavlin_kralev avatar :-|
    Павлин Кралев

    Казано е добре, но е предпоставка за залитане. Познаваме голяма част от политииците си и знаем какви могат да ги свършат, използвайки етичен кодекс за целите на ограниачаване на свободата на словото. Материята е много сложна и ще мине време докато заработи наистина коректно.

  • 4
    tsvetko_51 avatar :-|
    tsvetko_51

    Звучи добре, но не ми харесва "създаването" на поредния контролен орган.
    Но собстеността до дупка, а не до офшорка, може да помогне поне малко.
    И друго, като начало да изгонят Мавродиев, пък после да отбият от държавните поръчки другите, на които КОЙ не им е никакъв:).

  • 5
    dr.st.danev avatar :-|
    dr.st.danev

    По-добре да наблегнем на медийната саморегулация, отколкото на държавния контрол. На теория, ако няма медиен монопол, а има медиен пазар, изданията, които нарушават етичния кодекс, ще губят влияние - колкото по-развито и чувствително е обществото, толкова по-бързо. Така комбинацията "голямо влияние" и "нарушаване на етичните стандарти" не би могла да съществува. Стига целта да е защита на свободата на словото, а не прехвърлянето на медийното влияние от единия в другия джоб.

  • 6
    dr.st.danev avatar :-|
    dr.st.danev

    Другият проблем е допълнителното усложняване на структурата на и без това хипертрофиралата администрация. Ако си направите труда да изчетете списъка с органите на държавните агенции и местната власт, ще ви заболи главата. То не бяха комисии, подкомисии, съвети и т.н., често с дублиращи се функции, членовете на които до тук нищо не са направили, освен да слушкат и да прибират по 2-3 допълнителни заплати.
    Решението не е в увеличаването на административния апарат, а в оптимизирането и повишаването на ефективността му.

  • 7
    bvanetza avatar :-|
    Borislav Valkov

    До коментар [#1] от "chicago514":

    Не трябва да се страхуваме само от монополът, а и от медийните олигополи, където се съюзяват няколко издателя в координирана атака срещу неудобна фигура....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK