2015: Да поговорим за реклама
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

2015: Да поговорим за реклама

2015: Да поговорим за реклама

Времената на големите бюджети няма да се върнат. А клиентите ще търсят бизнес решения от агенциите си, не просто кампании

7759 прочитания

© shutterstock


Хаотична. Такава беше 2014 г. за рекламния бранш в България. Редица големи рекламодатели смениха обслужването си и миграцията на кадри (мениджърски и не само) между агенциите достигна неочаквано високи нива. Това доведе и до цялостна промяна на рекламния пейзаж. Големи агенции загубиха важна част от бизнеса си, а други, смятани доскоро за по-незначителни играчи, показаха, че са готови да се борят в мащабни конкурси.

Каква 2015 очакват изпълнителните директори на рекламните агенции в България?

Много от представителите на бранша споделят всеобщото мнение, че най-ключовите събития за изминалата година бяха конкурсите, организирани от трите мобилни оператора. "Подобна концентрация на конкурси, организирани от най-големите рекламодатели на пазара, не се бе случвала досега", казва Чавдар Кенаров от Noble Graphics ("Агенция на годината" за 2014 г. по време на рекламния фестивал ФАРА). Радослав Бимбалов от The Smarts (агенцията, която спечели 3 от големите рекламодатели през изминалата година – "Мтел", "Ариана" и Unicredit Bulbank) смята, че "тази тенденция ще продължи и през новата година. Рекламните агенции все по-болезнено ще осъзнават факта, че голямото име и правилните контакти не са достатъчен фактор за успех. Клиентите имат осезаема нужда от свежест в комуникацията си." Подобно е мнението и на Александър Дурчев от All Channels Communication, който казва, че агенциите, които все още имат ентусиазъм и предложат висока ефективност, ще са тези, които ще спечелят през 2015 г. Според Милин Джалалиев от Saatchi & Saatchi обаче именно рекламните агенции са тези, които чрез своята работа трябва да "вдъхват повече спокойствие" на пазара, бизнеса и потребителите. "Най-добрите резултати идват, когато се работи в устойчива среда", убедена е Мария Тодорова от дигиталната агенция Next-DC.

Ще се повишат ли бюджетите за реклама

Конкурсите имат нужда от трансформация, смятат от агенциите. Защото едва тогава браншът ще може да се съвземе от травмата, нанесена от икономическата криза преди няколко години. Рекламистите споделят, че често провежданите конкурси са "нехигиенични", тъй като в тях не става ясно кои са конкурентните агенции, а трудът на участниците често не се заплаща. Милин Джалалиев от Saatchi & Saatchi смята, че от бранша често подхождат без необходимото самочувствие, когато са изправени пред нови бизнес възможности. За да се промени това обаче, "рекламодатели и агенции [трябва] да започнат да следват правилата, които заедно създадохме и които са определени от БАР и БАКА", подчертава Чавдар Кенаров от Noble Graphics.

Хаотична. Такава беше 2014 г. за рекламния бранш в България. Редица големи рекламодатели смениха обслужването си и миграцията на кадри (мениджърски и не само) между агенциите достигна неочаквано високи нива. Това доведе и до цялостна промяна на рекламния пейзаж. Големи агенции загубиха важна част от бизнеса си, а други, смятани доскоро за по-незначителни играчи, показаха, че са готови да се борят в мащабни конкурси.

Каква 2015 очакват изпълнителните директори на рекламните агенции в България?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    nik666 avatar :-|
    Strygalldwir

    Междувременно рекламите стават от глупави по-глупави.

  • 2
    evolutionary avatar :-|
    evolutionary

    Така е. Ще трябва повече креативност, разум и повече сърце в творенията.

  • 3
    kristianb avatar :-|
    kristianb

    Съгласен съм, че клиентите искат бизнес решения, но как копирайтъри и дизайнери правили само криейтив ще им ги дадат?! Агенциите винаги са имали две цели - да взимат пари и да взимат награди (очаквайки благодарение на тях да вземат още пари).

  • 4
    mainstream avatar :-|
    blackbird

    Бизнес решения се дават от хора, които освен стабилно образование и чужд език, имат и приличен практически опит. Реалността в момента е - 22-23 годишни акаунт мениджъри, обикновено една година по-късно вече повишени до директори, се опитват да скалъпят нещо, което да фитне горе-долу на бизнеса на клиента.
    Един от проблемите е безумното текучество в по-голямата част от агенциите в България; това не позволява да се натрупа критична маса от маркетингова и рекламна експертиза, съчетана с дълбоко разбиране на клиентския бизнес. Второ, решаването на бизнес проблем изисква стратегически подход и дългосрочно планиране на развитието на комуникацията и бранда. Повечето от агенциите не могат, а и не желаят това. Бързите пари изкарани през медийни комисионни и някакви промоции, са къде-къде по-приятни. Другото изисква работа, мислене, анализ и кураж за нетрадиционно решения. Почти няма агенция в БГ, която да може да предложи тези неща заедно.Затова клиентите не им се доверяват, защото агенциите не се доказват като партньор, чиято добавена стогйност е в силното стратегическо маркетингово консултиране.
    За мой късмет, съм работила и от двете страни агенция-клиент, и това което виждам в момента е потресаващо ниско професионално ниво, некомпетентност на акаунтите( както в българските, така и в международните агенции), слаби творчески идеи и още по-нелепи решения, и единствено желание да вземат едни пари от клиента, да свършат нещо по възможно най-лесния начин, без да си размърдат мозъците. Може би има едно-две изключения на кампании и агенции, наистина решили бизнес проблем, всичко друго върти едни пари....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK