2015: Да поговорим за реклама
Времената на големите бюджети няма да се върнат. А клиентите ще търсят бизнес решения от агенциите си, не просто кампании


Боян Петров

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа
Хаотична. Такава беше 2014 г. за рекламния бранш в България. Редица големи рекламодатели смениха обслужването си и миграцията на кадри (мениджърски и не само) между агенциите достигна неочаквано високи нива. Това доведе и до цялостна промяна на рекламния пейзаж. Големи агенции загубиха важна част от бизнеса си, а други, смятани доскоро за по-незначителни играчи, показаха, че са готови да се борят в мащабни конкурси.
Каква 2015 очакват изпълнителните директори на рекламните агенции в България?
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
4 коментара
Междувременно рекламите стават от глупави по-глупави.
Така е. Ще трябва повече креативност, разум и повече сърце в творенията.
Съгласен съм, че клиентите искат бизнес решения, но как копирайтъри и дизайнери правили само криейтив ще им ги дадат?! Агенциите винаги са имали две цели - да взимат пари и да взимат награди (очаквайки благодарение на тях да вземат още пари).
Бизнес решения се дават от хора, които освен стабилно образование и чужд език, имат и приличен практически опит. Реалността в момента е - 22-23 годишни акаунт мениджъри, обикновено една година по-късно вече повишени до директори, се опитват да скалъпят нещо, което да фитне горе-долу на бизнеса на клиента.
Един от проблемите е безумното текучество в по-голямата част от агенциите в България; това не позволява да се натрупа критична маса от маркетингова и рекламна експертиза, съчетана с дълбоко разбиране на клиентския бизнес. Второ, решаването на бизнес проблем изисква стратегически подход и дългосрочно планиране на развитието на комуникацията и бранда. Повечето от агенциите не могат, а и не желаят това. Бързите пари изкарани през медийни комисионни и някакви промоции, са къде-къде по-приятни. Другото изисква работа, мислене, анализ и кураж за нетрадиционно решения. Почти няма агенция в БГ, която да може да предложи тези неща заедно.Затова клиентите не им се доверяват, защото агенциите не се доказват като партньор, чиято добавена стогйност е в силното стратегическо маркетингово консултиране.
За мой късмет, съм работила и от двете страни агенция-клиент, и това което виждам в момента е потресаващо ниско професионално ниво, некомпетентност на акаунтите( както в българските, така и в международните агенции), слаби творчески идеи и още по-нелепи решения, и единствено желание да вземат едни пари от клиента, да свършат нещо по възможно най-лесния начин, без да си размърдат мозъците. Може би има едно-две изключения на кампании и агенции, наистина решили бизнес проблем, всичко друго върти едни пари....
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.