Новите дрехи на Bloomberg
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новите дрехи на Bloomberg

Новите дрехи на Bloomberg

Трима български уеб специалисти разказват какво можем да научим от редизайна на бизнес медиата

11593 прочитания

© Цветелина Белутова


"Все едно гледам Instagram филтри на стероиди" или по-простото, но категорично "въобще не ми харесва". Обновеният уеб портал на Bloomberg взриви интернет в края на януари. Новият Bloomberg Business, в който компанията събра под една шапка четирите си звена - Bloomberg News, Bloomberg Businessweek, Bloomberg TV и Bloomberg Graphics, смело експериментира с цветове, форми и функционалности, счупвайки представата за това как изглежда един бизнес сайт.

В същото време решението на медиата да смени дрехите си не е никак изненадващо. В последните години все повече медийни сайтове (The New York Times, The Guardian и USA Today са само част от примерите) започнаха да обновяват своите визия и функционалности. С навлизането на технологиите в журналистиката, променящите се навици на читателите, необходимостта от устойчив бизнес модел и появата на конкурентни медии, родени изцяло в дигитална среда, всички търсят по-ефективни начини журналистиката им да достига до хората. Както пишат създателите на Innovation доклада на The New York Times: "Винаги сме се грижили за обхвата и влиянието на работата, която вършим, но не сме направили достатъчно да разбием кода на дигиталната ера."

Какво обаче промениха Bloomberg.com, за да се опитат да отговорят на тези предизвикателства? На първо място чисто визуално новият сайт използва палитра, която рязко го отличава от други подобни страници в интернет. От компанията са променили изцяло начина, по който гледат на началната страница на своя сайт. "Ако погледнете повечето новинарски сайтове, ще видите стандартизирано форматиране, което всъщност е базирано на традиционния вестникарски дизайн", коментира пред американските медии Джошуа Тополски, който се грижи за Bloomberg Digital и е инициатор на новите визия и стратегия на портала. "Важното е да се фокусираме върху страница, която се движи", допълва той. Именно това е причината новият дизайн на Bloomberg да е модулен, с помощта на който редакторите на сайта могат да "сглобят" началната страница, подобно на пъзел (виж илюстрацията). Така, ако към момента на посещение фокусът е само върху една новина, потребителят ще види една-единствена снимка с подходящи заглавие и кратко описание. Ако обаче има повече еднакво важни текстове, началната страница се сглобява, за да ги представи по подходящ начин. Целта на тази иновативна за новинарските сайтове функционалност е страницата да се задвижва от съдържанието, а не от външния си вид.

Едно от основните правила при създаването на потребителски интерфейс е да не караш потребителя да мисли твърде много. Именно това са постигнали и Bloomberg, създавайки автоматично преливане от една статия към друга. Така, когато потребителят отвори желания от него текст и стигне до края му, алгоритъмът на сайта автоматично подбира друга подходяща статия, която се зарежда, за да се получи безкраен поток от информация, позволяващ достигането на по-дълбок контекст по дадена тема.

Друго интересно решение, което от медията са взели, е да премахнат формата за коментари под статиите си. Причината за липсата на тази функционалност е по-скоро логична - да се премести дискусията в социалните мрежи, където ще бъде по-близо до самите читатели и ще доведе до повече посещения. Така всеки споделящ създава контекста на дискусията и става неин модератор.

Помолихме няколко български специалисти по уебдизайн да коментират промените във визията и функционалностите на Bloomberg - от това защо предизвикаха толкова бурни дискусии онлайн, през това какво означава за рекламите до как изглеждат българските новинарски сайтове на този фон. Вижте какво можем да научим от редизайна на бизнес медиата според тях.

Десислава Чонгарова, дигитален продуцент в Despark: "Трябва да се търсят нови начини да се показва рекламата, без тя да пречи на съдържанието."

Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

"Както обикновено, когато влязох в новия сайт на Bloomberg, първата ми работа беше да проверя колко е responsive той (дали се оразмерява спрямо големината на браузъра и устройството, на което се гледа съдържанието - бел. авт.)", казва Десислава Чонгарова, дигитален продуцент в Despark, и добавя: "Тенденциите повеляват информационен сайт от този тип да работи във всякакви контексти на всякакви устройства." Тя намира новата визия на Bloomberg за смела и екстравагантна, но смята, че визуалният дизайн е второстепенен за един информационен сайт. "По-важното, казва, е начинът, по който съдържанието прелива от контекст в контекст", тоест как публикуваните материали изглеждат не само в средата на самия портал, а и при споделяне в социалните мрежи, при четенето им в мобилно или reader приложение и т.н.

Според Чонгарова не по-малко по-важно е при редизайна на един сайт "да се мисли и за изживяването на хората, които създават съдържанието." Тъкмо това е във фокуса на проект, който Despark реализират за информационната агенция Associated Press. "Журналистите и редакторите имат визията за това кое е важно", казва дигиталният продуцент и допълва, че създаването на достатъчно гъвкави инструменти, с които медиата да контролира своите системи, трябва да е на първо място. Според нея е важно е да бъдат зададени работни технически рамки, за да изглеждат материалите добре - например с какъв размер снимки да се работи, каква част от тях ще бъдат видими, как читателят ще види текста или подредбата на самата статия и т.н. Едновременно с това обаче създателите на съдържание трябва да имат възможността и свободата да подредят спрямо своите нужди информацията. Така например в работата си за Associated Press те се опитват да отразят различните начини, по които журналистите получават информация, за да създадат текстовете си. "Ако преди са се базирали изцяло на фийдовете от информационните агенции, сега е важно да се търси в социални мрежи, блогове, потребителско съдържание и т.н. Нашата цел е да обединим тези неща, за да се получи единна система за получаване на информация", разказва Чонгарова.

В българските новинарски сайтове според нея най-големият проблем е пренасищането с банери, които заливат читателите от всички страни. "Трябва да се търсят нови начини за показване на рекламата, без тя да пречи на съдържанието", казва по този повод тя.

Мирослав Базитов, управляващ партньор в E-marketing: "Ако съдържанието не става, дизайнът едва ли би помогнал с нещо."

Фотограф: Личен архив

Според управляващия партньор в E-marketing Мирослав Базитов шумът, който се вдигна около редизайна на Bloomberg е чудесна PR кампания за бранда, като прави паралел с новото на лого на airbnb, което също предизвика мащабен онлайн отзвук. Според него в новия сайт на компанията се наблюдава силно влияние на редица мобилни тенденции, познати от утвърдили се приложения като Circa News. Сред тях е и предефинирането на понятието страница в уебдизайна. "В Bloomberg неусетното преминаване от статия в статия е прекрасен пример как понятието страница е на практика излишно", казва той. "Това несъмнено влияе на това как се измерват метриките на сайта. Звучи просто, но ако измерването не е на лице, целият бизнес модел автоматично пропада."

Базитов смята, че термините дизайн и функционалност не бива да се разделят, "особено когато основната цел на функционалността е да поднесе едно съдържание до читателите, а такава именно е целта на информационните сайтове." Според него дизайнът все пак има важна роля, ако средата е силно конкурентна, но "ако съдържанието не става, дизайнът едва ли би помогнал с нещо", допълва той.

Една от основните тенденции, които от E-marketing отбелязват при този тип сайтове е информацията да не се представя като една монолитна страница с много текст и няколко снимки. "Навлизат интерактивните новинарски материали с добре разказана история и силно видеосъдържание като в The Guardian и NYTimes", въпреки че изискват по-големи инвестиции и са трудни за монетизиране от гледна точка на самите медии. Това обаче позволява на читателите да се ориентират много по-добре в сложни теми с много информация, каквато е политическата ситуация в Гърция, дава пример Базитов.

Георги Линков, творчески директор и съосновател на StudioX: "Забелязва се ясна тенденция за доближаването на уеб дизайна до класическия печатен дизайн."

Фотограф: Цветелина Белутова

"Bloomberg са постигнали спорен, но по-скоро позитивен резултат", казва Георги Линков, творчески директор и съосновател на StudioX. "Тръгнали са в една правилна и модерна посока, но остава да я изчистят и да коригират допуснатите грешки", допълва той. "Дизайнът при сайтовете трябва да е подчинен на информацията. Той трябва да я организира - това е най-важната му функция. Естетическата му функция е следствие от добрата организация на съдържанието", обяснява Линков.

При преглеждането на новия сайт на Bloomberg творческият директор забелязва някои нередности, които обаче според него ще бъдат премахнати след анализиране на потребителското мнение. "Недопустима грешка е например отделните компоненти като заглавие, автор и снимка често да не си принадлежат един на друг, а да са раздалечени, както е на началната страница на Bloomberg", казва Линков, "Така асоциативната функция на мозъка свързва едно заглавие с друга снимка и т.н." Това той отдава на желанието, срещано при много уебдизайнери да подравняват елементите на сайта, което често "не е необходимо", защото съзнанието ни е свикнало с неравностите, каквито например се срещат в книгите.

Според Георги Линков освен "странната" цветова комбинация на сайта допуснатите дизайн грешки все пак са следствие от стъпки, следващи тенденциите в дизайна на новинарските сайтове в момента. Като например доближаването на уебдизайна до класическия печатен дизайн. Това според него се дължи на сериозното навлизане на типографията в уебдизайна в последните няколко години. На второ място може да се постави стремежът да се създават "дълги" сайтове, в които основната навигация се извършва с помощта на скрол. "Всички проучвания показват, че скролът е еквивалент на това да сканираш съдържанието чрез разлистване, което се среща при печатните издания", казва Линков. Друга тенденция е да се обръща много по-голямо внимание на фотографиите. До скоро снимките бяха просто "пощенски марки", допълващи статията в началната страница, сега те са фокусът, който привлича вниманието на читателя.

Според Георги Линков по-голямата част от медийните сайтове в България имат крещяща нужда от намеса, тъй като изглеждат като сергия - претрупани, трудни за четене, а информацията не е степенувана. "Много често сайтовете се фокусират върху информацията и забравят колко е важно визуалното й поднасяне. Във визия трябва да се инвестира, ако искаш да стоиш сериозно и характерно в днешно време", категоричен е той.

"Все едно гледам Instagram филтри на стероиди" или по-простото, но категорично "въобще не ми харесва". Обновеният уеб портал на Bloomberg взриви интернет в края на януари. Новият Bloomberg Business, в който компанията събра под една шапка четирите си звена - Bloomberg News, Bloomberg Businessweek, Bloomberg TV и Bloomberg Graphics, смело експериментира с цветове, форми и функционалности, счупвайки представата за това как изглежда един бизнес сайт.

В същото време решението на медиата да смени дрехите си не е никак изненадващо. В последните години все повече медийни сайтове (The New York Times, The Guardian и USA Today са само част от примерите) започнаха да обновяват своите визия и функционалности. С навлизането на технологиите в журналистиката, променящите се навици на читателите, необходимостта от устойчив бизнес модел и появата на конкурентни медии, родени изцяло в дигитална среда, всички търсят по-ефективни начини журналистиката им да достига до хората. Както пишат създателите на Innovation доклада на The New York Times: "Винаги сме се грижили за обхвата и влиянието на работата, която вършим, но не сме направили достатъчно да разбием кода на дигиталната ера."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Вижте дизайна на The Guardian и след това вижте постния дизайн на vesti.bg например (или който и да е друг посещаван български сайт). Дизайнът на повечето български сайтове (с изключение може би на Дневник и Капитал) е пълен провинциален балкански кич, както всичко друго в нашата държава. Но при нас това е идеалът за стил и красота, така че просто не сме в позиция да даваме "експертни" оценки за сайта на Bloomberg.
    Едно време извинението ни беше, че сме изолирани от комунизма и не сме виждали нищо по-различно, но сега става ясно че това просто си е нашия вкус. Не че Пеевски, примерно, няма пари да наеме някое германско или английско дизайн-студио да му изработят за няколко дни модерна визия на сайтовете - въпросът не е до пари, всичко е въпрос на естетика.

  • 2
    mkl avatar :-|
    м

    Да бе, задължително ти трябва германско или английско студио, щото те са супер напред с кирилската типография примемрно, която ти е 90% от сайта, особено щом говориш за новинарски сайтове.

    Просто хората в беге с пари нямат никакъв вкус и още по-зле потребност за качествен дизайн, изобщо не го признават като фактор за успех на бизнеса им. Огромни фирми, с милионни обороти поръчват лога и съпътстващите ги идентичност и брандиране за по хиляда лева много често на псевдопрофесионалисти. Да не говорим условията на самия проект, златно правило е - не предлагай неща, които не харесваш сам само за бройката, щото ВИНАГИ клиентът избира зеленото куче или най-грозното от предложените. Няма време, пари, адекватен фийдбек от клиента и желание да станат нещата качествено.

    В България има поне 3-4 студия на почти световно ниво, които биха могли за година да променят облика на половината български интернет, просто никой не ги наема.

  • 3
    mkl avatar :-|
    м

    А дори да бъдат наети никой не ги употребява по предназначение.

  • 4
    antubis avatar :-|
    antubis

    До коментар [#1] от "karen_walker":

    Тъй като съм в бизнеса, особено последните годинни се занимавам с огромни корпоративни сайтове, мога да ти гарантирам, че един сайт, с такива размери на информация какъвто е новинарски портал, се прави много трудно и струва голяма сума пари. Замесени са много фактори и много мнения, за да се направи правилния формат за читателите/потребителите. Просто българските портали нямат тези средстава за нещо значимо.

  • 5
    borimechka avatar :-P
    Bear Force One

    Пълният разнобой в последната серия редизайни на големи новинарски портали - от the new yorker, през guardian, до vox и bloomberg - показва, че в момента никой не знае какво точно прави - тоест явно старият модел (широка колона за съдържание + тясна за банери и related content) се е изчерпал, но още не е ясно какво трябва да го замени. Очакват ни още забавни моменти :)

  • 6
    911 avatar :-|
    911

    Казано с 2 думи - новият сайт на Блумбърг е грозен и толкоз. Само като погледне синьото и комбинацията на цветовете и може да му стане лошо на човек....

    "Едно от основните правила при създаването на потребителски интерфейс е да не караш потребителя да мисли твърде много." - това въобще няма нужда от коментар.

    В началото и новият сайт на Капитал беше малко странен, но не и грозен, а опитът показа, че всъщност е много приятен за ползване (поздрави за дизайнерите, не е реклама).

    А колегите от статията е ясно, че ще кажат за новите тенденции и промените - нали това им е работата. Но няма нужда да изтъкват функционалността (все още спорна за Блумбърг) твърде много - Епъл доказаха, че само един красив продукт има шанс в днешно време.....

  • 7
    varov avatar :-|
    Сашо Варов

    Два коментара имам по темата. 1. Няма редизайн без бизнес кейс. Блумбърг решават поне 4 отчетливи такива. И ги решават на неверятна висота. 2. Блумбърг винаги са били кътинг ейдж. Хората си спомнят предишният им сайт и дори казват колко е консервативен. Явно не помнят, когато беше пуснат преди 3-4 години - реакциите бяха много сходни на днешните.

  • 8
    mr_g avatar :-|
    mr_g

    Много Слабо Блумбърг................ некой яко ги е излъгал ...:)

  • 9
    flakes avatar :-|
    P.

    Чудесна статия!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK