Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 20 фев 2015, 15:46, 9320 прочитания

Защо изчезнаха финансовите теми

Икономическите журналисти работят под натиск и това в крайна сметка се отразява на хората

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Помните ли "Плюс-минус"? Икономическото предаване на БНТ, което в началото на прехода вкара темите за бизнес и лични финанси във вечерната програма на зрителите. "Плюс-минус" отдавна го няма, изчезна и голяма част от икономическата публицистика в ефира. Медиите рядко залагат на анализи, които да обясняват случващото се във финансовата сфера. Телевизията – най-масовият и ползващ се с най-високо доверие канал сред българската публика, ограничава дискусионните и аналитичните формати за сметка на магазинни токшоута. Така бизнес темите не могат да намерят своето място извън новинарските емисии. А в тях икономиката и общественият живот са изцяло подчинени на политическия. Рядко се съобщава дори за смислени инициативи от страна на бизнеса с оправданието, че това е форма на търговска реклама.

Икономическата журналистика е трудна инвестиция не само в България, но тук съществуването й се усложнява още повече от намесата на държавни институции в медийната свобода. Пресен пример е наскоро разпоредената поредната проверка на "Капитал" - този път по сигнал на Българската народна банка (БНБ) заради публикации около кризата с Корпоративна търговска банка (КТБ). Това се случи само седмица след като Комисията за финансов надзор (КФН) наложи на фирмата - издател на "Капитал", "Икономедиа" рекордни санкции - отново във връзка със статии на финансови теми, както и за отказ на журналисти да разкрият източниците си. Глобен беше и регионалният вестник "Зов нюз", а заплашени от проверки се оказаха сайтовете "Медиапул" и "Бивол".


И макар все пак да има медии, които вадят на преден план икономически и финансови теми, публиката като цяло не получава достатъчна информация. Хората са лишени от различни мнения от сектора и са оставени да вярват на институциите, които невинаги взимат най-доброто за тях решение. Това прави възможностите за злоупотреби с парите на хората, а също и с публични средства много по-големи. И това личи непрекъснато - по големия брой необслужвани бързи кредити, по влизането в капана на неадекватно високи лихви, по необмислените покупки, по незнанието къде отиват парите за пенсии, по отсъствието на култура за застраховане. Последиците са не само за качеството на живот на всеки човек, но и за развитието на икономиката на страната като цяло. Недобрата финансова грамотност на хората позволява и на някои политици да използват незнанието за манипулация на общественото мнение. През последната седмица например БСП и "Атака" се надпреварват с абсурдни разсъждения по повод заема, който управляващите искат да изтеглят. Според социалистите (явно забравили, че само преди няколко месеца тяхното правителство също изтегли външен дълг) новият ще струва на гражданите "по 10 000 лева - от бебета до възрастни" (по Мая Манолова). Националистите пък не се отказват от идеята, че парите ще се използват от "нашите колониални управници" за военни цели и старо оръжие (по Волен Сидеров).

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ваксина срещу комуникационна криза Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

27 мар 2020, 2264 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (24 март)

Рекламните фестивали ФАРА и Cannes Lions се отлагат; Telenor лансира кампания с домашни видеа; Призивите за дистанциране на компаниите и др.

24 мар 2020, 1587 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмични новини за маркетинг и реклама (27 февруари)

Николай Ванчев и Антон Георгиев са новите творчески директори на Publicis Sofia, Започна подаването на заявки за участие в BAPRA Bright Awards 2015, Започва регистрацията за Young Lions Bulgaria 2015 - Film

Още от Капитал
Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10