С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 20 фев 2015, 15:46, 9235 прочитания

Защо изчезнаха финансовите теми

Икономическите журналисти работят под натиск и това в крайна сметка се отразява на хората

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



Помните ли "Плюс-минус"? Икономическото предаване на БНТ, което в началото на прехода вкара темите за бизнес и лични финанси във вечерната програма на зрителите. "Плюс-минус" отдавна го няма, изчезна и голяма част от икономическата публицистика в ефира. Медиите рядко залагат на анализи, които да обясняват случващото се във финансовата сфера. Телевизията – най-масовият и ползващ се с най-високо доверие канал сред българската публика, ограничава дискусионните и аналитичните формати за сметка на магазинни токшоута. Така бизнес темите не могат да намерят своето място извън новинарските емисии. А в тях икономиката и общественият живот са изцяло подчинени на политическия. Рядко се съобщава дори за смислени инициативи от страна на бизнеса с оправданието, че това е форма на търговска реклама.

Икономическата журналистика е трудна инвестиция не само в България, но тук съществуването й се усложнява още повече от намесата на държавни институции в медийната свобода. Пресен пример е наскоро разпоредената поредната проверка на "Капитал" - този път по сигнал на Българската народна банка (БНБ) заради публикации около кризата с Корпоративна търговска банка (КТБ). Това се случи само седмица след като Комисията за финансов надзор (КФН) наложи на фирмата - издател на "Капитал", "Икономедиа" рекордни санкции - отново във връзка със статии на финансови теми, както и за отказ на журналисти да разкрият източниците си. Глобен беше и регионалният вестник "Зов нюз", а заплашени от проверки се оказаха сайтовете "Медиапул" и "Бивол".


И макар все пак да има медии, които вадят на преден план икономически и финансови теми, публиката като цяло не получава достатъчна информация. Хората са лишени от различни мнения от сектора и са оставени да вярват на институциите, които невинаги взимат най-доброто за тях решение. Това прави възможностите за злоупотреби с парите на хората, а също и с публични средства много по-големи. И това личи непрекъснато - по големия брой необслужвани бързи кредити, по влизането в капана на неадекватно високи лихви, по необмислените покупки, по незнанието къде отиват парите за пенсии, по отсъствието на култура за застраховане. Последиците са не само за качеството на живот на всеки човек, но и за развитието на икономиката на страната като цяло. Недобрата финансова грамотност на хората позволява и на някои политици да използват незнанието за манипулация на общественото мнение. През последната седмица например БСП и "Атака" се надпреварват с абсурдни разсъждения по повод заема, който управляващите искат да изтеглят. Според социалистите (явно забравили, че само преди няколко месеца тяхното правителство също изтегли външен дълг) новият ще струва на гражданите "по 10 000 лева - от бебета до възрастни" (по Мая Манолова). Националистите пък не се отказват от идеята, че парите ще се използват от "нашите колониални управници" за военни цели и старо оръжие (по Волен Сидеров).

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Критична година за медиите Критична година за медиите

Предстои промяна на собствеността на eдна от двете най-гледани телевизии - bTV, промяна на медийния закон и избор на нов генерален директор за общественото радио

17 яну 2020, 1843 прочитания

Без вода няма индустрия Без вода няма индустрия

Промишленото водоснабдяване засега е осигурено на повечето места в страната, но за някои компании има притеснения

17 яну 2020, 1125 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмични новини за маркетинг и реклама (27 февруари)

Николай Ванчев и Антон Георгиев са новите творчески директори на Publicis Sofia, Започна подаването на заявки за участие в BAPRA Bright Awards 2015, Започва регистрацията за Young Lions Bulgaria 2015 - Film

Още от Капитал
Два милиарда евро бонус за енергийния преход

България ще получи субсидия от ЕС, за да се справи с последиците от закриването на въглищните централи

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

В търсене на новия FAANG

Технологичните гиганти ще останат доминантен фактор на пазарите, но наред с тях в потенциални кандидати за фаворити на инвесторите могат да се превърнат и редица зелени компании

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10