Защо изчезнаха финансовите теми

Икономическите журналисти работят под натиск и това в крайна сметка се отразява на хората

Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

Помните ли "Плюс-минус"? Икономическото предаване на БНТ, което в началото на прехода вкара темите за бизнес и лични финанси във вечерната програма на зрителите. "Плюс-минус" отдавна го няма, изчезна и голяма част от икономическата публицистика в ефира. Медиите рядко залагат на анализи, които да обясняват случващото се във финансовата сфера. Телевизията – най-масовият и ползващ се с най-високо доверие канал сред българската публика, ограничава дискусионните и аналитичните формати за сметка на магазинни токшоута. Така бизнес темите не могат да намерят своето място извън новинарските емисии. А в тях икономиката и общественият живот са изцяло подчинени на политическия. Рядко се съобщава дори за смислени инициативи от страна на бизнеса с оправданието, че това е форма на търговска реклама.

Икономическата журналистика е трудна инвестиция не само в България, но тук съществуването й се усложнява още повече от намесата на държавни институции в медийната свобода. Пресен пример е наскоро разпоредената поредната проверка на "Капитал" - този път по сигнал на Българската народна банка (БНБ) заради публикации около кризата с Корпоративна търговска банка (КТБ). Това се случи само седмица след като Комисията за финансов надзор (КФН) наложи на фирмата - издател на "Капитал", "Икономедиа" рекордни санкции - отново във връзка със статии на финансови теми, както и за отказ на журналисти да разкрият източниците си. Глобен беше и регионалният вестник "Зов нюз", а заплашени от проверки се оказаха сайтовете "Медиапул" и "Бивол".


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

14 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    fve avatar :-|
    Федор Езерский
    • - 19
    • + 11

    Гайде стига оправдания :)
    Тимаджийската телевизия и групировкара сайтове "Инвестор" как се справя? Пък и вестник Банкер.
    Просто хората се специализират :)

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 2
    thetheacher avatar :-|
    The.Teacher
    • + 29

    Нещата са следните:

    1. Т.нар. медии не могат вече да се издържат от продажби и абонаменти.
    2. Търсят други източници - нови собственици, реклама, ПР.
    3. Стават зависими от собственици, рекламни агенции, бизнес, ПР-и.
    4. Бизнесите, които рекламират и издържат медиите са в по-голямата си част собственост на олигархични групи, обвързани с политици, съд и т.н.
    5. Т.нар. медии стават фасада, вид празен лист, попълван от други хора, които си плащат за "професионално оформление" на тези и пропаганда, имидж и др.
    6. Т.нар. медии вече не са медии, а пространства под наем, и връзката с читателите и зрителите е скъсана и изродена в отношенията Пропагандатор на идеи/Облъчван от пропаганда.
    7. Изместване и направо подмяна на реалността - както и в статията се казва - липса на икономически и финансови новини, които запълват основна част от програмата на т.нар. Западни медии.
    8. Медиите са мъртви и в същото време уж живи. Т.е. имаме едно зомбиране на медийната среда, което зомбиране явно само те не го съзнават, което е нормално. Заблуждават спонсорите си, че това, което пропагандират "фаща дикиш, щот матряла е прост и вярва по традиция на телевизора и весника на 100 процента."
    9. Следва логичния срив до 106 место по свобода на словото.

    Нередност?
  • 3
    oyh53308658 avatar :-|
    oyh53308658
    • - 3
    • + 8

    "Икономическите журналисти работят под натиск и това в крайна сметка се отразява на хората "
    Ми, че кой не работи под натиск .
    Вкл. на в-к "Капитал " . надявам се ,че няма редакцията да се разсърди.
    Но когато се пишат неверни неща за работата на моя сектор,какво е... Самото име "Капитал" ни кара да очакваме качествени икномически анализи и т.н. , които да ни помогнат в работата.
    От което следва..............

    Нередност?
  • 4
    johnnie1160 avatar :-|
    Johnnie
    • - 4
    • + 8

    Ами не е така.... Просто журналистите в България са по-скоро с отрицателен коефицент на интелигентност , а за икономиката и пазарите е нужна поне малко мисъл.... А кажете един мислещ журналист в България???

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 5
    nik666 avatar :-|
    Strygalldwir
    • + 11

    До коментар [#4] от "Johnnie":

    Повечето журналисти са мислещи и са напълно наясно за реалното състояние на нещата. Има обаче един сложен феномен, наречен "автоцензура" ...

    Нередност?
  • 6
    koralsky avatar :-|
    koralsky
    • - 1
    • + 6

    когато няма икономически предавания,няма и желание за правене на бизнес, от което следва,че няма и бизнес в крайна сметка.По лесно е да се дават простотии като славишоу,турски сериали,брадъри и реклами.Има няколко телевизии,които се занимават с икономика и финанси,но те са на максимум средно ниво и пропагандират някаква своя линия

    Нередност?
  • 7
    kalo76 avatar :-|
    kalo76
    • - 2
    • + 14

    Преди десетина години се разведох с телевизията. За затвърждаване на ефекта разкарах и телевизора. Поех дълбоко въздух и заживях по-спокойно и щастливо.
    Не, не съм монах-отшелник от пещерата или сектант с промит мозък. Точно обратното. Отказах се от предварително сдъвкана и изплюта информационна храна и започнах самостоятелно да следя различни информационни източници (има десетки, че и стотици - на един клик разстояние) и сам да си формирам мнение.
    Щастлив съм, че не облъчвам семейството си (и най-вече децата) с купища безумни мелодрами от турски, латински и индийски сериали, които поразяват с фалша и бездарно скалъпените сценарии. С удоволствие пропускам "невероятно изгодните" предложения на кресливи реклами. Благодарен съм, че не ми се налага да гледам и слушам нашите свръхинтелигентни и културни политици, политикани и политутки - достатъчно често се мяркат и в нета.

    Жалко е, че така недалновидно се погреба жив един ценен медиен ресурс. Можеше да бъде употребен доста по-кадърно. Но - каквито хората, такива и управниците. Оттам - такова ни образованието, културата медиите и т.н. Разбира се, има и бели лястовици. Но пък една птица пролет прави ли?

    Накратко, продължаваме да търсим път и водач за излизане от блатото, което сами си джуркаме...

    Нередност?
  • 8
    chichka avatar :-|
    chichka
    • - 1

    До коментар [#2] от "The.Teacher":
    + от мен. Няма какво да добавя, освен, че не са виновни законите

    Нередност?
  • 9
    chichka avatar :-|
    chichka
    • - 2
    • + 1

    До коментар [#2] от "The.Teacher":
    + от мен. Няма какво да добавя, освен, че не са виновни законите, а законоприлагането!
    До коментар [#4] от "Johnnie":
    +, точно!
    До коментар [#7] от "kalo76":
    ++ "Не, не съм монах-отшелник от пещерата или сектант с промит мозък. Точно обратното. Отказах се от предварително сдъвкана и изплюта информационна храна и започнах самостоятелно да следя различни информационни източници (има десетки, че и стотици - на един клик разстояние) и сам да си формирам мнение."
    Не си само ти, но в телевизора има гениално изобретение- смяна на каналите с небългарси програми!

    Нередност?
  • 10
    nedyalkodonev avatar :-|
    nedyalkodonev
    • - 1
    • + 6

    Зависимостта на медиите от рекламодателите е една от причините, друга е интересът на собствениците на медии.

    Интернет блоговете с икономическа и финансова насоченост са безброй...Има ги повече от пясъка на морето. Само желание да има човек и способност за отсяване на "зърното от плявата".

    От финансовата неграмотност на населението се печели много, това е и причината да не се изучава в училище, макар тази грамотност да е важен елемент от задължителното знание за просперитет на личността и в по-общ план на обществото.

    Ето защо е дело на самите давещи се да се образоват финансово, иначе няма да намерят истината по екраните на телевизионните медии.

    Финансовата неграмотност е целенасочена политика на глобално ниво. Както казва бившия американски президент Хенри Форд: "Достатъчно добре е, че народа не разбира банковата и парична система, защото ако това стане, аз вярвам, че ще има революция преди утре сутринта."

    It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning.

    Henry Ford (1863-1947)



    Нередност?
Нов коментар