Бирена година
Пивоварните компании са увеличили драстично бюджетите си за ТВ реклама през 2014

Инфографика |
Подобно на предходни години, секторите с най-големи рекламни бюджети през 2014 г. остават телекомуникациите, лекарствата и търговските вериги (виж графиката). Традиционно бързооборотните компании и мобилните оператори са най-големите рекламодатели в телевизия. Vivacom са намалили наполовина рекламния си бюджет заради бурната година, преживяха. "Загорка" пък почти са удвоили инвестициите си в телевизия и вече са в челната петица на класацията. Всъщност рязък ръст на телевизионната реклама се наблюдава в целия бирен сектор (общите разходи на индустрията за тв реклама са се покачили от близо 37 млн. лв. през 2013 на почти 57 млн. лв. през 2014 г.). Така за пръв път от години и трите големи пивоварни компании в страната - "Каменица" АД, Zagorka Heinken и Carlsberg, са в топ 20 на рекламодателите за годината (виж графиката).
Тоест покачването на рекламните бюджети на бирените компании не може да бъде обяснено със Световното първенство по футбол, което по традиция оказва роля върху рекламните инвестиции на индустрията. А и не всички бирени брандове в страната са таргетирани към спортните фенове, което прави мондиала само частична причина за наблюдавания ръст.
Като основно обяснение за ръста на инвестициите маркетинг директорите в бранша посочват високата конкуренция между трите големи играча на пазара. "През 2014 г. се появиха нови марки бира, които също се борят за вниманието на потребителите. Възобновиха се и инвестициите зад други марки, които не бяха в стратегическия фокус на пивоварните компании през последните години", казва Ясен Любенов, директор "Маркетинг" в "Каменица" АД." Така например през 2014 г. "Загорка" удвоява своите телевизионни рекламни инвестиции, за да подкрепи новия ключов бранд в премиум портфолиото си - Amstel Premium Pilsner, както и да продължи да развива стратегическите брандове "Ариана", Zagorka и Heineken, разказват от компанията. Carlsberg България също повиши с близо 131% рекламния си бюджет в телевизия. "[Това се дължи на] стратегията, която имаме за развитие на местните ни марки бира: Шуменско и Пиринско", уточни Бранимир Братанов, маркетинг директор на компанията. "През годината стартирахме нови телевизионни кампании и за двете марки, което обоснова ръста на инвестициите в този канал", разказа той.
Телевизията ще остане ключов канал за бирения сектор и през тази година, казват производителите. "Бирата е много популярна категория и като такава предполага използването на подходящ медиен канал за достигане на възможно най-много хора", посочва Радина Шкутова от "Загорка". "Въпреки че като абсолютна стойност телевизията е най-скъпата медия, тя продължава да бъде изключително ефективна като покритие на целевата аудитория", допълва тя. И трите компании обаче подчертават, че е време индустрията (рекламодатели, медии и агенции) да се обедини за решение на казуса с наличието на две пийпълметрични системи, които измерват телевизионните рейтинги.
От пивоварния бранш също така твърдят и че ще увеличават дигиталното си присъствие през тази година. Zagorka подчертават, че от няколко години постепенно разширяват инвестициите си онлайн. Carlsberg България също казват, че делът на интернет в медийния микс на компанията като цяло расте. А "Каменица" добавят, че инвестират в "360-градусова комуникация", която включва не само традиционните канали, но и нестандартни рекламни решения, подкрепа на събития и организиране на такива.
Още по темата
New Moment New Ideas Company и Publicis Sofia спечелиха конкурса за рекламно обслужване на брандовете на "Каменица" АД
4 дек 2015Бързооборотният сектор рекламира най-много в телевизиите
Според Be Media Consultant брутните инвестиции в телевизия и печат през третото тримесечие на годината са нараснали с 6.8%
21 окт 2015"Каменица" АД търси обслужваща агенция на Кamenitza, "Бургаско", "Астика" и Staropramen
17 юли 2015Журито на конкурса за рекламна ефективност Effie очаква от агенциите да демонстрират разбиране на бизнеса и поведението на рекламодателите
9 май 2015Дългият зимен сън на рекламния пазар
Реалните инвестиции в реклама бележат крехък ръст от близо 1%, но приходите от дисплей интернет реклама се свиват
27 мар 2015Има ли алтернатива на рекламните конкурси
Лошите практики при организирането на питчове в България карат агенциите да се питат има ли други пътища за намиране на свеж бизнес
13 мар 20152015: Разпределение на медийния микс
И през тази година телевизията ще продължи да властва над медийния пазар
30 яну 2015Много бири и маркетингът да свири
Интересните идеи в рекламата на бира това лято идват от малки бюджети и нови канали
16 авг 2013
Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"
6 дек 2019, 3640 прочитания

Седем кандидати са подали документи в конкурса за предсрочния избор, след като СЕМ отстрани Светослав Костов след шумен скандал
5 дек 2019, 2803 прочитания
9 дек 2019, 3485 прочитания
9 дек 2019, 3211 прочитания
9 дек 2019, 2352 прочитания
9 дек 2019, 2011 прочитания
9 дек 2019, 1214 прочитания
Instagram представи Carousel ads, Pinterest разширява портфолиото си от рекламни формати, Фестивалът Cannes Lions въвежда нова категория