Nielsen Admosphere Bulgaria вече предлага данни за радио аудиторията*
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Nielsen Admosphere Bulgaria вече предлага данни за радио аудиторията*

Асоциация на българските радио- и телевизионни оператори и БНР още миналата година представиха общоиндустриален проект за изследване на радиоаудиторията в България.

Nielsen Admosphere Bulgaria вече предлага данни за радио аудиторията*

Първите договори с някои от най-големите радиостанции вече са сключени

Весислава Антонова
7909 прочитания

Асоциация на българските радио- и телевизионни оператори и БНР още миналата година представиха общоиндустриален проект за изследване на радиоаудиторията в България.

© Надежда Чипева


Nielsen Admosphere Bulgaria ще предоставя данни за радиопазара в България. Компанията разработва услугата съвместно с изследователската агенция Ipsos. Изследването на радиоаудиторията е национално представително и се извършва от началото на 2015 г., чрез провеждане на 1 000 интервюта месечно. Данните от проведените през първите три месеца интервюта ще бъдат достъпни в началото на месец април, като след това ежемесечно ще бъдат допълвани с нови 1 000 интервюта.

Заедно с данните, потребителите ще разполагат и с аналитичен софтуер на Ipsos, който е познат на голяма част от пазара. Първите договори с някои от най-големите радиостанции вече са сключени, а клиентите на компанията, които купуват данни за телевизионната аудитория, ще получават до края на годината безплатно данните за радио аудиторията.

Изпълнителният директор на Асоциацията на радио- и телевизионните оператори, (АБРО - в която членуват всички търговски радиостанции - бел. ред.), Мехти Меликов коментира пред "Капитал", че разговори с Nielsen за организацията на услугите в областта на радио аудиторията още не са водени.

Nielsen Admosphere Bulgaria вече има подписан договор с БНР и една от водещите радиокрупи Communicorp Group ("Радио 1 Рок", "БГ радио", "Вероника", "Радио 1", NOVA, NRJ, City). "БНР имаше обявена обществена поръчка и Nielsen България я спечели", уточни пред "Капитал" изпълнителния директор на Nielsen Admosphere Bulgaria Иван Генчев. 

Националното радио е обявило конкурса на десети февруари тази година. Договорът между БНР и с Nielsen Admosphere влиза в сила от шести март и ще бъде в сила до края на годината. Стойността на поръчката е 37 164 хил. лв. Nielsen е единствения кандидат явил се на конкурса обявен от държавното радио.

Управителят на друга водеща радио група - TV Radio Group (Jazz FM, Melody, NJOY, Z-ROCK, Alma Mater - ClassicFM, bTV Radio), Васил Димитров, обаче беше изненадан от новината и обясни, че никой не го е търсил, за да му представи предлаганата нова услуга. Очевидно Nielsen България тепърва ще води разговори с радиоиндустрията.

През октомври миналата година на обща пресконференция БНР и големите частни радиовериги представиха собствен проект за изследване на радио аудиторията в България. Пилотното проучване бе извършено от международната агенция за маркетингови изследвания Ipsos и бе поръчано и подкрепено от почти всички водещи радиостанции. Миналогодишното изследване също е национално представително, направено в периода юли-август 2014 г. сред 4 000 души на възраст 15-69 години. Тогава радио индустрията бе единодушна, че то осигурява пълна и подробна информация за радио пазара в услуга на медии и рекламодатели, които вече ще имат възможност да планират по-добре инвестициите си.

Генералният мениджър на ирландската Communicorp Group в България Николай Янчовичин бе категоричен, че големият автогол на радио индустрията е дългогодишната липса на единно радио проучване, което да е стандарт за работа с клиенти и рекламни агенции и да може да следи ефективността от радио рекламата.

Партньорството между Nielsen и Ipsos изглежда дава надежда за сектора. След дълги години на проблем за радио бизнеса, с днешна дата анализирането на радио пазара в България изглежда възможна мисия.

За разлика от телевизионния пазар, който по принцип разчита на пийпълметричните данни за зрителския интерес, предоставяни от една агенция (в момента тв пазара в България работи с две пийпълметрични агенции - ГАРБ и Nielsen), радиостанциите никога не са имали единна метрика.

На американския пазар например действа една агенция с безспорен авторитет за измерване на радио рейтинга като Arbitron, на други пазари е Nilsen, а в България радио групите се доверяват или на данните на ГАРБ или на изследвания за радио аудиторията, предоставяни от социологически агенции като Market Links и "Алфа рисърч". От ГАРБ обясиха, че са направили промени в начина който се прави изследването на радиоаудиторията и скоро предстои да ги представят пред АБРО. Новостите в подхода на работа са по искане на радиопазара.

От години радио бизнесът се бори да осигури в името на по-ефективната си работа един общ пакет от данни за рейтинг и аудитория. И изглежда този момент е дошъл.

*Текстът е обновен на 10.03.2015 в 15:00h

Новости и в телевизионните измервания

В съобщение до медиите председателят на управителния съвет и изпълнителен директор на Nielsen Admosphere Bulgaria (Mediaresearch България смени името си на Nielsen Admosphere Bulgaria преди по-малко от месец, след като компанията бе придобита през миналата година от американската агенци Nielsen - бел. ред.) Тереза Шимечкова, обяснява, че компанията вече коментира с клиентите си възможности за предоставяне на услуги с нова добавена стойност, които да отговорят нуждите им и да помогнат на бизнеса им. "Имаме и разработени планове за прилагане на две нови функции към нашия TAM проект: "Time-shifted audience" (отложена във времето аудитория) и "лайфстайл" проучвания. Този тип проучвания ще обогатят демографските критерии с поведенчески такива, което би могло да бъде много ценно за определени рекламодатели. Ще дадем зелена светлина на тези проекти веднага след като разберем, че на пазара има реално търсене за тях", коментира Шимечкова.

От Nielsen обясняват, че една най-актуалните теми на медийните пазари в света е измерването на телевизионно съдържание и видео рекламни кампании на повече устройства (multiscreen measurement). "Ние нямаме намерение да изоставаме от световните тенденции", коментира в пресъобщението до медиите и директорът бизнес развитие на Nielsen Томаш Бичик. Той обяснява, че вече си сътрудничат с Gemius, агенцията, фокусирана да извършва измервания в интернет. В процес на реализация е пилотен проект, имащ за цел да даде отговор на въпроса как най-добре могат да бъдат обединени или синтезирани данни за измерената интернет аудитория с данните за телевизионната аудитория от пийпълметричния панел. "Съвсем скоро, ще предложим на чешкия пазар "крос-межърмънт" проучвания. След приключване на пилотния проект, ще направим същото предложение и на българския пазар", обяснява Томаш Бичик.

Кати лидер в изследването на продажбите в търговската мрежа (т. нар. ритейл одит) на българския пазар, Nielsen скоро започна дискусия как да се разработи продукт, комбиниращ данни за реализираните продажби с данни за проведените рекламни кампании. Целта е на рекламодателите да бъде предложена нова добавена стойност към продуктите, използвани за оценка ефективността от рекламните кампании. "С други думи, след като веднъж получим информацията кой, къде, кога и какво е видял, ще можем да изследваме дали съществува някаква корелация между неговата осведоменост и реализираните продажби. Идеята е да помогнем за по-ефективното инвестиране на рекламните бюджети", категоричен е Бичик.

 

Nielsen Admosphere Bulgaria ще предоставя данни за радиопазара в България. Компанията разработва услугата съвместно с изследователската агенция Ipsos. Изследването на радиоаудиторията е национално представително и се извършва от началото на 2015 г., чрез провеждане на 1 000 интервюта месечно. Данните от проведените през първите три месеца интервюта ще бъдат достъпни в началото на месец април, като след това ежемесечно ще бъдат допълвани с нови 1 000 интервюта.

Заедно с данните, потребителите ще разполагат и с аналитичен софтуер на Ipsos, който е познат на голяма част от пазара. Първите договори с някои от най-големите радиостанции вече са сключени, а клиентите на компанията, които купуват данни за телевизионната аудитория, ще получават до края на годината безплатно данните за радио аудиторията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK