С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 13 мар 2015, 14:33, 17617 прочитания

bTV доведе нов продуцент на пазара

Constantin Entertainment има дългосрочни амбиции да създава тв съдържание в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
През последния месец сезонът на големите телевизионни формати е в разгара си и водещите канали bTV и "Нова" отново са в сериозно съперничество за вниманието на зрителите и рекламодателите. Началото на MasterChef (bTV) е знак за още една интересна тенденция на българския пазар, която може да промени модела на работа на телевизиите и продуцентите.

За ключовия си за сезона кулинарен формат bTV избра да работи с нов за българския пазар играч - базираната в Мюнхен Constantin Entertainment. Преди време "Нова" също заложи на чуждестранен продуцент - Paprika Latino, за реализацията на няколко свои формата. Това, от една страна, разширява възможностите на телевизиите, от друга обаче, може да създаде трудности за българските продуценти на и без това тесния пазар.


Новият играч

Constantin е една от големите продуцентски компании в Европа с опит в реализирането на мащабни телевизионни продукти в 16 страни, между които Гърция, Румъния, Русия, Китай, Испания и Израел. Constantin вече са работили по предаването MasterChef в други страни и са наясно с работата по формата. Други техни проекти са Music Idol (в Гърция), Hotel Inspector, Home Makeover и Family Stories. Именно опитът на компанията е водещ за bTV, когато телевизията е избирала кой да е изпълнителен продуцент на предаването. "Критериите при избор на продуцент от bTV са свързани преди всичко с професионализма на компанията, стремежа ни да предлагаме само висококачествени продукти на нашите зрители и рентабилността на проекта", коментира за "Капитал" програмният директор на bTV Media Group Маргарита Александрова.
Хайкo Кнауте, директор операции в Constantin Entertainment

Фотограф: архив bTV

С влизането си в България Constantin идва с няколко свои консултанта и работи основно с български екип. "Само в рамките на няколко седмици успяхме да изградим голям професионален екип, създадохме нашата инфраструктура и започнахме работа по MasterChef. В момента даваме работа на повече от 70 души в София", коментира Хайкo Кнауте, директор операции в Constantin Entertainment - България. Той изрази надежда да продължи да работи с този екип и по други проекти. За работата си по MasterChef Constantin използва едно от студиата на No Frame Media, които на практика бяха дълго време неизползваеми след като TV7 (за която компанията основно работеше) изгуби пазарните си позиции. Програмният директор на bTV Маргарита Александрова обяснява, че силно са вярвали в успеха на кулинарното риалити и в момента телевизията е много доволна от постигнатите само за две седмици резултати. "Философията в bTV е да работим с всички продуцентски компании, с които сме реализирали успешни проекти и които са възприели и демонстрират най-високи стандарти на работа", обясни Александрова.

Кои са другите чужди компании

През последните три-четири години големите телевизии обърнаха поглед към компании извън България или се опитаха да създадат свои, за да си гарантират сигурност при работата по големите формати. И за да се предпазят от честата миграция на продуцентски компании към конкурентния канал, когато са недоволни. Всичко това бавно, но сигурно променя местния бизнес с производство на тв съдържание и прави средата на свития рекламен пазар много по-конкурентна.

bTV не за пръв път взема подобно решение. В края на 2010 г. телевизията първо се опита да смени модела си на работа с продуцентите, като започна да реализира част от проектите си със собствена продуцентска компания - MediaPro Entertainment. Днес компанията няма същата роля за bTV и не работи по мащабни проекти, а присъствието й на пазара е символично. През 2012 по този път тръгна и "Нова тв". Тогава шведската компания MTG (Modern Times Group), която е собственик на "Нова тв", придоби мажоритарен дял от продуцентската компания Paprika Latino. Така "Нова" също вкара външен за пазара играч. Компанията е вече позната с музикалния формат X Factor и риалити предаванията "Черешката на тортата" и "Фермер търси жена". В момента тя работи по кулинарното риалити "Кошмари в кухнята". Paprika Latino има офиси в 7 страни. Развива дейност в България, Румъния, Унгария, Словакия, Словения и Сърбия. На глобално ниво Paprika има споразумение за партньорство с Fremantle Media за пазарите, на които оперира.



От "Нова" коментираха, че имат задълбочен процес на подбор на продуцентски компании, с цел да избират и работят с най-добрите за всеки от проектите си. "Националността или собствеността не са фактор при избора. Ние избираме продуцентските компании, които според нас ще се справят най-добре с реализацията на даден телевизионен проект и ще постигнат най-добрите рейтинги, при финансови условия, изгодни и за двете страни, и разбира се, като отчитаме взаимоотношенията, които сме изградили с тях през годините", коментираха от "Нова". Телевизията е последователна в това свое твърдение. Пример за това е предаването X Factor. Първият му сезон бе реализиран от Paprika Latino, а за следващите два бе предпочетена българска продуцентска компания Global Vision на Магърдич Халваджиян. А смяната даде добри резултати за телевизията.

Реакцията на БГ продуцентите


Фактът, че една компания има богат международен опит, не е застраховка за дълготрайна обвързаност с даден формат и успех в реализацията му. И българският пазар го е доказал. Затова и българските продуценти реагират със самочувствие, когато външна компания навлезе в територията им. "От една страна, идването на външна компания е раздвижване на пазара и увеличаване на конкуренцията в бизнеса. От друга обаче, работата на българския телевизионен пазар не е чак толкова много и тя взема от възможностите за ангажимент на българските продуценти", коментира Магърдич Халваджиян. Според него това може да е обезсърчаващо, особено за по-малките компании. За него е важен и друг аспект: "Чуждите компании реализират печалби от българския пазар, но те не остават тук, за да се инвестират в ново телевизионно съдържание и развитие на местния телевизионен пазар. Те отиват извън България."

"Причината да се предпочете чужд продуцент не е свързана с качеството на крайния продукт – практиката ясно показва, че всички най-успешни телевизионни проекти у нас са реализирани от български, а не от чужди продуценти. И това се отнася както за сериалите, така и за риалити програмите и за забавните шоута", коментира председателят на Асоциацията на телевизионните продуценти Евтим Милошев, който е и съсобственик в Dream Team (Survivor, "Столичани в повече" и др.). Според него досегашните опити на чуждите продуценти да се утвърдят на пазара са неуспешни и в голяма степен са зависими от някаква моментна конюнктура в дадения телевизионен канал. "Какво ще стане в бъдеще – не знам. Едва ли някой може да предвиди какво ще е тук след две, след пет, след десет години. Късогледството е нашето проклятие", казва Милошев.

Продуцентите добре знаят, че пазарът е свободен, на него има конкуренция и телевизиите имат право да избират с кого да реализират проектите си. "Не е толкова важен въпросът дали губят българските продуценти. По-важното е, че всъщност губи държавата, губи индустрията, губят телевизионерите, които трупат опит в този бизнес", споделя позицията на колегите си в Асоциацията на телевизионните продуценти Милошев.

Проблем за бизнеса е и фактът, че реално продуцентите работят само за три телевизионни канала - bTV, "Нова" и БНТ. Шанс за повече ангажименти им даваше TV7, която в момента вече не е силен пазарен играч и не инвестира във външни продукции. Шансът на българските продуценти е да се опитат да изнасят работата си извън българския пазар, но за тази цел им липсва достатъчно капитал.

Бизнесът твърди, че изборът между това да работиш с български или чужди продуценти би трябвало да се разглежда от позицията на една дългосрочна и далновидна политика, която телевизиите би следвало да имат по отношение на българския пазар. Целта е да се увеличават и да се развиват българските кадри, да се инвестират усилия и средства в техния опит и израстване – именно това създава перспективи за растеж на индустрията и увеличаване на печалбите, а не решения, взети без визия за бъдещето, които обслужват някакъв моментен интерес или предпочитание. "В крайна сметка точно дългосрочното развитие на пазара е от най-голяма полза както за българските продуценти, така и за българските телевизии", обяснява Милошев. 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

14 ноември 2019
София хотел Балкан

Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът"


Какви са плановете за въвеждане на иновации и растеж на водещите банки в България?
Разберете на конференцията на Капитал "Банките и бизнесът". Събитието предоставя възможности на представители на банките и на бизнеса да обсъдят помежду си важни въпроси, да търсят решения и да помагат на пазара да расте.

Водещи теми в програмата:

  • Банковият сектор през 2020
  • Изводите от стрес тестовете
  • Ефектът от запазването на ниските лихви
  • PSD 2 - възможности и рискове
  • Иновации и технологични решения
Седма Годишна конференция "Банките и бизнесът" Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (12 ноември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (12 ноември)

Местните избори 2019 - с най-евтина кампания в медиите; guts&brainsDDB спечелиха две награди в конкурса "Effie Унгария"; Кои са финалистите в "Effie България" 2019 г.; Discovery иска да създаде собствена стрийминг платформа, Новата кампания на WSJ и др.

12 ное 2019, 282 прочитания

Дефицитът на БНТ вече е 71 млн. лв 4 Дефицитът на БНТ вече е 71 млн. лв

Депутатите смятат да вдигнат леко бюджета на телевизията за 2020 г. до 70 млн. лв., а за БНР - до 47.44 млн. лв.

9 ное 2019, 2555 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Има ли алтернатива на рекламните конкурси

Лошите практики при организирането на питчове в България карат агенциите да се питат има ли други пътища за намиране на свеж бизнес

Още от Капитал
Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

Мавродиев, който назначи Мавродиев, който вдигна заплатата на Мавродиев

В явен конфликт на интереси директорът на ББР се е избрал да управлява дъщерни дружества и е увеличил възнаграждението си

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10