Има ли алтернатива на рекламните конкурси

Лошите практики при организирането на питчове в България карат агенциите да се питат има ли други пътища за намиране на свеж бизнес

Бюлетин Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

"Необходимо зло". "Възможност за изява". "Хазартна тръпка". Мненията на рекламния пазар за неговия основен двигател - конкурсите - са цветни и разнопосочни, но такова е и отношението на бранша към тях - противоречиво. Причината, разбира се, не е в самия формат на рекламните питчове (конкурс на рекламен жаргон - бел. авт.). Те все пак са най-естественият начин една компания да си избере партньор, с когото да работи. Проблемът, смятат рекламните агенции, е в начина, по който те се провеждат на българския пазар.

Свиването на рекламния пазар заради кризата и последвалата стагнация установиха много лоши практики във взаимоотношенията между рекламодатели и агенции. Конкурсите започнаха да се използват за натиск за намаляване на таксите за обслужване, което в крайна сметка доведе до обезценяване на услугите, предлагани от агенциите. Подобен ефект имаше кризата и с цените на рекламата в медиите. Агенциите бяха поставени в патова ситуация - принудени да се състезават за нов бизнес заради спадащи приходи, докато участието в многобройни конкурси изхабява ресурсите им.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    vegano avatar :-|
    Vegano
    • - 5
    • + 1

    защо "питч"? "питч" се чете питч. пиТч. разбирам желанието за отграничаване от "пич" като пич, обаче и "кола" може да е питие и автомобил. контекстът доста ясно определя за какво става въпрос.

    Нередност?
  • 2
    6tepsela avatar :-|
    6tepsela
    • + 2

    "Има и друг вариант - агенцията да подготви стратегическо предложение за развитието на бранда на клиента, вместо да работи по конкурсен бриф, чийто резултат най-често не вижда бял свят. Вместо да подготвят клипове и визии с единствена цел да спечелят симпатиите на маркетинг отдела на рекламодателя, да се подходи цялостно към развитието на марката."

    Ако голяма част от агенциите и хората в тях имаха истинско стратегическо виждане на дадена марка, щяха да се занимават с такива задачи. Не самосиндикално, а по конкретно задание от клиента, за жалост такива няма, а ако има/е имало, вече работят от другата страна...

    Нередност?
  • 3
    alexalexandrov avatar :-|
    alexalexandrov
    • - 2
    • + 3

    Имате проблем, че участието в пичове рядко се заплаща?

    Що за малоумие е това???? Не ме интересува, че "така е на Запад", това противоречи на всякаква пазарна логика.

    Процесът на продажби е важна част от всеки бизнес и всяка нормална компания трябва да влага собствен ресурс в него. Да искаш от потенциални клиенти да ти платят, за да им оферираш нещо е сюрреалистично.

    Ако бранш, който претендира да е в креативната сфера, има подобна нагласа, че някой му е длъжен с нещо, то не виждам как изобщо в него се ражда нещо креативно. Но то и рекламните кампании из българския ефир го показват.

    Нередност?
  • 4
    hamal avatar :-|
    GAVI
    • + 2

    До коментар [#3] от "alexalexandrov":
    Агенциите не очакват да им се плати, за да изготвят оферта, а за реално извършена работа по зададен от клиента брийф. Разликата е очевидна, но все пак ще поясня: ако попиташ трима лекари колко ще ти струва преглед, ще получиш безплатен отговор. Ако ги попиташ какво ти има, ще трябва да си платиш за преглед и при тримата, преди да избереш при кого да продължиш лечението си. Затова и на Запад е така ;)

    Нередност?
Нов коментар