Рекламният пазар в България продължава да стагнира
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рекламният пазар в България продължава да стагнира

Рекламният пазар в България продължава да стагнира

Асоциацията на комуникационните агенции отчита крехко увеличение на обема на инвестициите, но тези в интернет реклама спадат

8207 прочитания

© Цветелина Белутова


Инвестициите в реклама в България през изминалата 2014 година са възлизали на около 307 милиона лева, което е "крехко" увеличение от 0.7% спрямо 2013. Това стана ясно на годишния форум на Българската асоциация на рекламните агенции (БАКА), който по традиция се открива с картина на рекламния пазар. И тази година тя беше представена от предеседателя на БАКА Красимир Гергов, който съобщи цифрите в обичайния си лаконичен стил.

От резултатите е видно, че пазарът стагнира за поредна година. Разминаването между брутните стойности на рекламните инвестиции и реално вложените пари е близо 80%. Това означава, че пазарът се е диктувал основно от търговските отстъпки на медиите към рекламодателите и през изминалата година. 

Разбивката по комуникационни канали, изглежда по следния начин: телевизията остава най-предпочитаната медия от страна на рекламодателите и представлява 60% от общия медиен микс. Според метричната агенция GARB вложените в телевизия средства имат брутен ръст от 5,3%. Нетно обаче малкият екран е отстъпил крачка назад, понижавайки общата си стойност с 2,5%.

Ръст на вложенията (9%) отбелязва външната реклама, която заема и близо 14% от общия медиен микс. Пазарът на печатна реклама също е повишил леко нетните си приходи с почти 3%. А радио рекламата е увеличила нетно обема си с 8%, като трябва да се направи уточнението, че в измерването са участвали само двете най-големи радио мрежи в страната. През 2014г. се е утвърдила тенденцията за стабилизиране на този тип медии, отбеляза управителят на най-големия медиашоп в страната "Пиеро 97" Иво Цеков.

Пазарът на интернет дисплей реклама (банери и премиум формати) в България през 2014г. възлиза на 45,2 млн. лв. по данни на "Пиеро 97". Това се равнява на брутно увеличение от 14,4%, но нетно сумата е спаднала с 8%. Според Иво Цеков това се дължи на факта, че "агенциите работят на ниво битпазар" и фокусът винаги е върху това кой ще предложи най-големите отстъпки и бонуси към сделката.

В презентацията си Иво Цеков наблегна, че не са важни самите данни, а аргументацията и анализа им. "Да използваш цифри, без да ги анализираш е непрофесионално", коментира той. Според него, специалистите в България са оставили този важен проблем настрана, защото са се концентрирали върху отстъпки и бюджети, а не върху развитие на пазара.

Повече по темата четете в съботния брой на "Капитал"

Инвестициите в реклама в България през изминалата 2014 година са възлизали на около 307 милиона лева, което е "крехко" увеличение от 0.7% спрямо 2013. Това стана ясно на годишния форум на Българската асоциация на рекламните агенции (БАКА), който по традиция се открива с картина на рекламния пазар. И тази година тя беше представена от предеседателя на БАКА Красимир Гергов, който съобщи цифрите в обичайния си лаконичен стил.

От резултатите е видно, че пазарът стагнира за поредна година. Разминаването между брутните стойности на рекламните инвестиции и реално вложените пари е близо 80%. Това означава, че пазарът се е диктувал основно от търговските отстъпки на медиите към рекламодателите и през изминалата година. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    Новините изобщо не са добри. При такъв пазар няма никакъв шанс да има каквито и да е независими медии, защото това не е печаливш бизнес...

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D


    На какво отгоре да се развива рекламният пазар?
    У нас прогресират далаверите с европари и обществени порьчки,множат се клиентите на аптеките и психично болните. Но те не са таргет...

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    koliokazandjqta avatar :-|
    Волният Ибрик

    То па и едни реклами... Да ти умре магарето на челна стойка във ваната с два лева в джоба.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK