С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 26 мар 2015, 15:27, 7849 прочитания

Рекламният пазар в България продължава да стагнира

Асоциацията на комуникационните агенции отчита крехко увеличение на обема на инвестициите, но тези в интернет реклама спадат

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Инвестициите в реклама в България през изминалата 2014 година са възлизали на около 307 милиона лева, което е "крехко" увеличение от 0.7% спрямо 2013. Това стана ясно на годишния форум на Българската асоциация на рекламните агенции (БАКА), който по традиция се открива с картина на рекламния пазар. И тази година тя беше представена от предеседателя на БАКА Красимир Гергов, който съобщи цифрите в обичайния си лаконичен стил.

От резултатите е видно, че пазарът стагнира за поредна година. Разминаването между брутните стойности на рекламните инвестиции и реално вложените пари е близо 80%. Това означава, че пазарът се е диктувал основно от търговските отстъпки на медиите към рекламодателите и през изминалата година. 


Разбивката по комуникационни канали, изглежда по следния начин: телевизията остава най-предпочитаната медия от страна на рекламодателите и представлява 60% от общия медиен микс. Според метричната агенция GARB вложените в телевизия средства имат брутен ръст от 5,3%. Нетно обаче малкият екран е отстъпил крачка назад, понижавайки общата си стойност с 2,5%.

Ръст на вложенията (9%) отбелязва външната реклама, която заема и близо 14% от общия медиен микс. Пазарът на печатна реклама също е повишил леко нетните си приходи с почти 3%. А радио рекламата е увеличила нетно обема си с 8%, като трябва да се направи уточнението, че в измерването са участвали само двете най-големи радио мрежи в страната. През 2014г. се е утвърдила тенденцията за стабилизиране на този тип медии, отбеляза управителят на най-големия медиашоп в страната "Пиеро 97" Иво Цеков.

Пазарът на интернет дисплей реклама (банери и премиум формати) в България през 2014г. възлиза на 45,2 млн. лв. по данни на "Пиеро 97". Това се равнява на брутно увеличение от 14,4%, но нетно сумата е спаднала с 8%. Според Иво Цеков това се дължи на факта, че "агенциите работят на ниво битпазар" и фокусът винаги е върху това кой ще предложи най-големите отстъпки и бонуси към сделката.



В презентацията си Иво Цеков наблегна, че не са важни самите данни, а аргументацията и анализа им. "Да използваш цифри, без да ги анализираш е непрофесионално", коментира той. Според него, специалистите в България са оставили този важен проблем настрана, защото са се концентрирали върху отстъпки и бюджети, а не върху развитие на пазара.

Повече по темата четете в съботния брой на "Капитал"

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво прави една реклама ефективна Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

6 дек 2019, 3626 прочитания

Този път има силна конкуренция за директор на БНР 3 Този път има силна конкуренция за директор на БНР

Седем кандидати са подали документи в конкурса за предсрочния избор, след като СЕМ отстрани Светослав Костов след шумен скандал

5 дек 2019, 2803 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Седмични новини за маркетинг и реклама (27 март)

Carat прогнозира, че дигиталните медии ще заемат 25% от целия рекламен пазар през 2016 г., Започва Mtel PR Challenge 2015, Google иска да промени пазара на телевизионна реклама

Още от Капитал
Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10