С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
27 мар 2015, 15:11, 7299 прочитания

Дългият зимен сън на рекламния пазар

Реалните инвестиции в реклама бележат крехък ръст от близо 1%, но приходите от дисплей интернет реклама се свиват

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Летаргията на българския рекламен пазар продължава за поредна година. Това научихме официално от годишния рекламен форум на Асоциацията на рекламните агенции, който събира индустрията, за да очертае картината на изминалата година и да прогнозира следващата. От данните за пазара, съобщени традиционно (и пестеливо) от председателя на БАКА Красимир Гергов, стана ясно, че реалните инвестиции в реклама бележат крехък ръст от 0.7%, телевизията продължава да доминира медийния микс, въпреки че сумите, вложени в този канал, намаляват, както и че ръстът на онлайн рекламата е само привиден.

В брутни суми рекламният пазар в страната е увеличил обема си с 6.8%, покачвайки стойността си от 1,243.89 млн. лв. през 2013 г. на 1,328.06 млн. лв. през 2014 г. Реалните суми, влезли в медиите, са далеч по-ниски - за изминалата 2014 г. това са били 305 милиона лева. Тези резултати не изненадват никого, тъй като очакванията на рекламните агенции са за продължаващо ниски инвестиции от страна на рекламодателите. Разликата между брутни и нетни бюджети също така демонстрира, че движеща сила на пазара в България са отстъпките, директните договорки и желанието за все по-малки инвестиции, които носят същите или по-високи крайни резултати.



Продължаващата хегемония на телевизията

Според данните на най-големия медиашоп "Пиеро 97" (повече за преобразуването му четете на стр. ), телевизията продължава да бъде предпочитаният избор от страна на рекламодателите и си е извоювала 60.1% от медийния микс. А според метричната агенция GARB телевизионният пазар е увеличил своя обем с 5.3% в брутни стойности. Реалните приходи на самите телевизии обаче са се свили с 2.5%.

Като причини за това управляващият директор на "Пиеро" Иво Цеков (който беше озаглавил на шега презентацията си "Нивото на река Дунав и неговото влияние върху рекламния бизнес) посочи свитите бюджети на големите рекламодатели, както и липсата на инвестиции по линия на обществени поръчки и европейски програми. Като единствен генератор на ръст през 2014 г. от "Пиеро 97" посочват Световното първенство по футбол, излъчвано по БНТ. По-подробният анализ на нетните суми, инвестирани в телевизионна комуникация през последните две години, показва и медийна инфлация от 2%, т.е. реалните цени за излъчване на реклама са се повишили въпреки свиващия се пазар.


Дългият зимен сън на българската реклама, изглежда, ще продължи, тъй като прогнозите за 2015 г. продължават да са по-скоро негативни. Иво Цеков от "Пиеро 97" посочи, че се наблюдава пореден спад на рекламните инвестиции от страна на част от големите рекламодатели. Рекламните и медийните агенции отдавна не очакват "времената на големите бюджети да се върнат." От друга страна обаче, на пазара на телевизионна реклама се забелязват все по-голям брой компании от средния и малкия бизнес, които, окуражени от ниските цени, започват да отделят бюджети за комуникация през малкия екран. Това, както и очакваните информационни кампании по различни обществени и европейски програми и рекламните активности около местните избори през октомври, внасят лъч надежда за медии и агенции в страната. "Евентуалното покачване на инвестициите през 2015 г. все пак ще зависи от пазарната, икономическата и политическата обстановка у нас през годината", очаквано заяви Иво Цеков.



Интернет реклама, но за без пари

През последните години браншът хвърля все повече усилия и фокус в интернет реклама, тъй като голяма част от потребителите са тъкмо там. Доколко обаче разговорите за важността на този канал са повлияли и върху инвестициите в него? Уви, представените на "Форум на рекламата 2015" данни отчитат само резултати от т.нар. дисплей реклама (банери и premium формати) и не включват в себе си измервания на вложените в социалните мрежи и Google бюджети. Все пак брутните бюджети за дисплей мрежата в България през 2014 г. показват общ обем от 45.2 млн. лв., което е и ръст от 14.4% в сравнение с 2013 г. Реално обаче и в този сектор, подобно на телевизията, виждаме спад, който тук се равнява на 8%. Според Иво Цеков от "Пиеро 97" основна причина за това е, че "агенционната дейност в бранша е на ниво битпазар" и водещо правило е "давам ви по-малко бюджети, но искам повече реклама". Проблемът всъщност идва от това, че клиентите получават исканото, коментира още той.

Въпреки свиването на дигиталния пазар обаче, резултатите от 2014 г. затвърждават две водещи тенденции: възхода на мобилната реклама и на потреблението на онлайн видео. Според данни на Gemius, потвърдени и от трите мобилни оператора, в България има над 3.1 млн. смартфона и над 1.5 млн. таблета. Това, в допълнение с данните на Google от края на 2014 г., че близо 85% от потребителите на мобилни устройства използват активно интернет в своето всекидневие, поставя въпроса как, а не защо трябва да се инвестира в този канал, допълват от "Пиеро 97". Именно мобилните устройства са и основната причина за увеличенията в обема на онлайн видео рекламата през изминалата година, които медиашопът оценява на 400%.

За разлика от телевизията и интернет рекламата всички останали канали в медийния микс отбелязват ръст на реалните инвестиции през 2014 г. Увеличенията не са големи, но показват, че традиционните медии продължават да бъдат в радара на рекламодателите. Така например брутният обем на печатната реклама е достигнал 147 млн. лв. (брутен ръст от 8.2%, нетен - 2.9%). Повишените бюджети в този канал се дължат основно на изразходваните през годината средства за кампаниите около изборите за европейски и български парламент, допълнено с обществените поръчки, посочва Иво Цеков. Според него обаче стойностите на отстъпките и бонусите в пресата остават нелогично високи, което пречи и на самите издатели. Пазарът на външна реклама пък е отчел брутни повишения от 21%, сравнено с 2013 г., като по този начин е достигнал 90.5 млн. лв. В нетно измерение обаче той е пораснал с около 9%. За разлика от предишни години се забелязва все по-голяма заетост на съоръженията за външна реклама, като през 2014 г. в София тя е достигнала 94%. Това според "Пиеро 97" се дължи на подобрената инфраструктура и "намаляването на хаоса от рекламни позиции в широкия център на столицата". Най-голямата "мъгла" остава в радиорекламата, където "не е изненада, че данни за обема няма", вдигна ръце Иво Цеков. Все пак измервания на водещите две радиостанции до месец юни 2014 г. показват, че реалните приходи от рекламата в този канал са се повишили с 8.2%.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (17 септември) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (17 септември)

All Channels Communication Group създаде звено за медиа планиране и купуване Connected; "Нова тв" ще може да купи малкия дял в "Нет инфо" и още

17 сеп 2019, 1371 прочитания

Новият играч в медийната реклама Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

13 сеп 2019, 4327 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Люба Ризова избра "Господари на ефира"

Бившият директор на новините на bTV ще консултира екипа на шоуто за неговите разследвания

ПИК-ът на отровената среда

Очернянето на годеницата на кандидат-кмет на София от кафявия сайт "ПИК" за първи път породи консенсус сред политици, журналисти и PR-и за това какво НЕ е журналистиката

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

20 въпроса: Ралица Петрова

Режисьорката на "Безбог" завършва сценария към следващия си филм

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие