С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 мар 2015, 15:11, 7404 прочитания

Дългият зимен сън на рекламния пазар

Реалните инвестиции в реклама бележат крехък ръст от близо 1%, но приходите от дисплей интернет реклама се свиват

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Летаргията на българския рекламен пазар продължава за поредна година. Това научихме официално от годишния рекламен форум на Асоциацията на рекламните агенции, който събира индустрията, за да очертае картината на изминалата година и да прогнозира следващата. От данните за пазара, съобщени традиционно (и пестеливо) от председателя на БАКА Красимир Гергов, стана ясно, че реалните инвестиции в реклама бележат крехък ръст от 0.7%, телевизията продължава да доминира медийния микс, въпреки че сумите, вложени в този канал, намаляват, както и че ръстът на онлайн рекламата е само привиден.

В брутни суми рекламният пазар в страната е увеличил обема си с 6.8%, покачвайки стойността си от 1,243.89 млн. лв. през 2013 г. на 1,328.06 млн. лв. през 2014 г. Реалните суми, влезли в медиите, са далеч по-ниски - за изминалата 2014 г. това са били 305 милиона лева. Тези резултати не изненадват никого, тъй като очакванията на рекламните агенции са за продължаващо ниски инвестиции от страна на рекламодателите. Разликата между брутни и нетни бюджети също така демонстрира, че движеща сила на пазара в България са отстъпките, директните договорки и желанието за все по-малки инвестиции, които носят същите или по-високи крайни резултати.



Продължаващата хегемония на телевизията

Според данните на най-големия медиашоп "Пиеро 97" (повече за преобразуването му четете на стр. ), телевизията продължава да бъде предпочитаният избор от страна на рекламодателите и си е извоювала 60.1% от медийния микс. А според метричната агенция GARB телевизионният пазар е увеличил своя обем с 5.3% в брутни стойности. Реалните приходи на самите телевизии обаче са се свили с 2.5%.

Като причини за това управляващият директор на "Пиеро" Иво Цеков (който беше озаглавил на шега презентацията си "Нивото на река Дунав и неговото влияние върху рекламния бизнес) посочи свитите бюджети на големите рекламодатели, както и липсата на инвестиции по линия на обществени поръчки и европейски програми. Като единствен генератор на ръст през 2014 г. от "Пиеро 97" посочват Световното първенство по футбол, излъчвано по БНТ. По-подробният анализ на нетните суми, инвестирани в телевизионна комуникация през последните две години, показва и медийна инфлация от 2%, т.е. реалните цени за излъчване на реклама са се повишили въпреки свиващия се пазар.


Дългият зимен сън на българската реклама, изглежда, ще продължи, тъй като прогнозите за 2015 г. продължават да са по-скоро негативни. Иво Цеков от "Пиеро 97" посочи, че се наблюдава пореден спад на рекламните инвестиции от страна на част от големите рекламодатели. Рекламните и медийните агенции отдавна не очакват "времената на големите бюджети да се върнат." От друга страна обаче, на пазара на телевизионна реклама се забелязват все по-голям брой компании от средния и малкия бизнес, които, окуражени от ниските цени, започват да отделят бюджети за комуникация през малкия екран. Това, както и очакваните информационни кампании по различни обществени и европейски програми и рекламните активности около местните избори през октомври, внасят лъч надежда за медии и агенции в страната. "Евентуалното покачване на инвестициите през 2015 г. все пак ще зависи от пазарната, икономическата и политическата обстановка у нас през годината", очаквано заяви Иво Цеков.



Интернет реклама, но за без пари

През последните години браншът хвърля все повече усилия и фокус в интернет реклама, тъй като голяма част от потребителите са тъкмо там. Доколко обаче разговорите за важността на този канал са повлияли и върху инвестициите в него? Уви, представените на "Форум на рекламата 2015" данни отчитат само резултати от т.нар. дисплей реклама (банери и premium формати) и не включват в себе си измервания на вложените в социалните мрежи и Google бюджети. Все пак брутните бюджети за дисплей мрежата в България през 2014 г. показват общ обем от 45.2 млн. лв., което е и ръст от 14.4% в сравнение с 2013 г. Реално обаче и в този сектор, подобно на телевизията, виждаме спад, който тук се равнява на 8%. Според Иво Цеков от "Пиеро 97" основна причина за това е, че "агенционната дейност в бранша е на ниво битпазар" и водещо правило е "давам ви по-малко бюджети, но искам повече реклама". Проблемът всъщност идва от това, че клиентите получават исканото, коментира още той.

Въпреки свиването на дигиталния пазар обаче, резултатите от 2014 г. затвърждават две водещи тенденции: възхода на мобилната реклама и на потреблението на онлайн видео. Според данни на Gemius, потвърдени и от трите мобилни оператора, в България има над 3.1 млн. смартфона и над 1.5 млн. таблета. Това, в допълнение с данните на Google от края на 2014 г., че близо 85% от потребителите на мобилни устройства използват активно интернет в своето всекидневие, поставя въпроса как, а не защо трябва да се инвестира в този канал, допълват от "Пиеро 97". Именно мобилните устройства са и основната причина за увеличенията в обема на онлайн видео рекламата през изминалата година, които медиашопът оценява на 400%.

За разлика от телевизията и интернет рекламата всички останали канали в медийния микс отбелязват ръст на реалните инвестиции през 2014 г. Увеличенията не са големи, но показват, че традиционните медии продължават да бъдат в радара на рекламодателите. Така например брутният обем на печатната реклама е достигнал 147 млн. лв. (брутен ръст от 8.2%, нетен - 2.9%). Повишените бюджети в този канал се дължат основно на изразходваните през годината средства за кампаниите около изборите за европейски и български парламент, допълнено с обществените поръчки, посочва Иво Цеков. Според него обаче стойностите на отстъпките и бонусите в пресата остават нелогично високи, което пречи и на самите издатели. Пазарът на външна реклама пък е отчел брутни повишения от 21%, сравнено с 2013 г., като по този начин е достигнал 90.5 млн. лв. В нетно измерение обаче той е пораснал с около 9%. За разлика от предишни години се забелязва все по-голяма заетост на съоръженията за външна реклама, като през 2014 г. в София тя е достигнала 94%. Това според "Пиеро 97" се дължи на подобрената инфраструктура и "намаляването на хаоса от рекламни позиции в широкия център на столицата". Най-голямата "мъгла" остава в радиорекламата, където "не е изненада, че данни за обема няма", вдигна ръце Иво Цеков. Все пак измервания на водещите две радиостанции до месец юни 2014 г. показват, че реалните приходи от рекламата в този канал са се повишили с 8.2%.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Репортери без граници" призова Европарламента да защити българските журналисти 3 "Репортери без граници" призова Европарламента да защити българските журналисти

В отворено писмо международната организация настоява властите да спрат систематичните си заплахи към медиите

14 фев 2020, 2138 прочитания

Официалният дефицит на БНТ е 40 млн. лв., но до края на годината ще се увеличи още 4 Официалният дефицит на БНТ е 40 млн. лв., но до края на годината ще се увеличи още

Ревизията в държавната телевизия установи, че по времето на Константин Каменаров разходите на медията са скочили рязко

14 фев 2020, 2855 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Люба Ризова избра "Господари на ефира"

Бившият директор на новините на bTV ще консултира екипа на шоуто за неговите разследвания

Още от Капитал
Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

Спаси ме от коронавируса

По-важно е маските да бъдат носени от болните, а не от здравите хора, защото така се ограничава предаването на инфекцията

(Не)възможната столица на културата

"Пловдив 2019" премина с повече скандали, отколкото културни новини, бе недофинансиран и неглижиран от властта

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това.

От Маракеш до Париж и обратно

Писателят и художник Махи Бинбин за живота между две култури и социалната си дейност в Мароко

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10