Как ще ги стигнем... румънците

До края на годината медийният пазар едва ли ще разреши проблема с измерването на телевизионната аудитория

През последните няколко години Румъния ни дава поне два добри примера. И двата обаче имат нищожен шанс да бъдат приложени в България. Единият е свързан с реформирането на съдебната система, другият - с функционирането на рекламно-медийния пазар.

В първия случай страната изгради ефективен институционален модел за борба с корупцията - нещо, за което до момента властите в България не изглежда да имат воля. Вторият положителен пример от Румъния е свързан с по-малък, но важен като влияние сектор - рекламно-медийния. От години в северната ни съседка успешно функционира Асоциация за измерване на медийната аудиторията - ARMA, или така наречения JIC - Joint Industry Committee, общоиндустриално сдружение, обединяващо представители на рекламодатели, рекламни агенции и телевизии, които са собственици на данните за телевизионните рейтинги. Това улеснява индустрията и дава сигурност и спокойствие с коя компания и при какви условия ще работи. Всъщност във всички европейски страни функционират такива асоциации и на всички пазари има един доставчик на рейтингови данни. България е изключение. И при това лошо. Вече почти девет години българската индустрия се опитва да създаде JIC сдружение, но опитът е неуспешен.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се