С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 24 апр 2015, 18:26, 9391 прочитания

Главен редактор: читателят

Новият български медиен проект "КлинКлин" иска да въвлече потребителите във финансирането, управлението и контрола на съдържанието

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"През последните десет години интернет промени начина ни на мислене, но медиите останаха същите. Хората свикнаха да участват в процесите, да бъдат лидери на мнение, да получават популярност, но начинът, по който се формира информацията все още е прекалено вертикален. Ние искаме да променим това." Думите са на основателите на нов български медиен проект "КлинКлин", който дава амбициозната заявка да "избие" старите модели на работа и финансиране на медиите и да възложи руля на управление на съдържанието в ръцете на читателите.

"КлинКлин" на практика е първият независим опит за експеримент с бизнес модела на медиите в България - тенденция, която отдавна кръстосва Европа и региона с различен и променлив успех с мисия да спаси професионалната журналистика от изчезване.




Кои са "КлинКлин"

Зад новия медиен проект стои сдружение на бъдещи, настоящи и бивши журналисти, както и рекламисти, художници, дизайнери, програмисти и режисьори. В сърцето на "КлинКлин" обаче са четирима души - всички под 30 години. Кирил Беспалов е основателят на проекта и човекът с опит в традиционните медии. Започва на 18 години в агенция "Фокус", минава през няколко лайфстайл издания и списание "Тема", а после става главен редактор на новинарския сайт Еxpress News. Идеята за нов тип медиа му хрумва преди година, но от миналото лято работи активно, за да я случи. С маркетинга на "Клин Клин" ще се занимава Петя Дапкова, която е завършила в Германия и е работила в маркетинг екипа на образователната телевизия Da Vinci Learning. За международните теми в медиата ще грижи Руслан Трад, чийто блог за Близкия изток и Северна Африка го запалва за журналистиката и му отваря вратите да пише на свободна практика за издания като The New Internationalist и активисткия сайт The Global Voice. Впоследствие Трад става и съорганизатор на българския му клон. А арт директор на медиата ще бъде Николай Петров, който е част от графити организацията "140 идеи" и проектите му са сред най-разпознаваемите примери за улично изкуство.



Желанието на четиримата е да намерят устойчив бизнес модел за начинанието си и за целта се вдъхновяват от световните образци на crowd funded (потребителите застават зад дадена идея, като я финансират със свои средства - бел. авт.) и crowd sourced (съдържанието и информацията идват от потребителите - бел. авт.) журналистиката като холандския  проект De Correspondent, канадския Ricochet Media и германския Krautreporter. Самите те имат различни модели на финансиране - едни предлагат позициониране на реклами на сайтовете си, други приемат корпоративни спонсорства, трети се издържат от журналистически грантове и европейски програми. В съседна Румъния например вече работят четири независими проекта, които си набавят средства чрез стипендии, дарения, абонаменти или чрез организиране на специални благотворителни събития.

Зад западните независими платформи обикновено стоят популярни журналисти с дългогодишен опит в традиционните медии, докато в "КлинКлин" екипът е млад и сравнително непознат. "Желанието ми е поне в началото да има малко доверие към нас", казва международният редактор Руслан Трад. "Ние имаме тази идея, която смятаме, че можем да осъществим, но не и без подкрепата на обществото и на колегите ни", уточнява той. Екипът разказва още, че проектът не е създаден поради обида към бранша, а цели да даде конкретно решение на проблем, за който се говори отдавна - независимостта на българските медии.

Читателите командват

"КлинКлин" е медиа, която се управлява от потребителите", подчертава основателят Кирил Беспалов. Според него журналистите са привилегировани, тъй като разполагат с голям поток от информация, която впоследствие бива филтриранa и пречупенa през призмата на автор и редактор, преди да стигне до читателя. "При нас целта е всеки да може да участва в процеса по събиране и формиране на съдържанието", допълва той. Как ще се случва това? "Чрез интерактивна планьорка в реално време", отговарят от "КлинКлин". По време на нея читателите, абонирали се за сайта срещу 60 лв. годишно, могат да възлагат задачи на конкретни журналисти, да предлагат свободни теми или "да дадат своята експертиза", за да помогнат да се случи дадена тема. "Независима журналистика няма как да има, но има стремеж за максимално много гледни точки", казва Беспалов. И допълва: "Тази планьорка дава именно такава възможност."

Всеки редактор в "КлинКлин" също ще може да предлага теми по време на дигиталната оперативка. Включилите се по това време читатели могат да подкрепят темата, като й дадат своето одобрение или като дадат мнение. Потребителите обаче ще могат да преценят, че друга тема е по-важна, и екипът на медията трябва да разследва. Ако достатъчно хора я подкрепят, тя ще бъде реализирана. "Ние разпределяме властта в тази платформа поравно между редакционния екип и независими автори и читатели", обяснява Кирил Беспалов. "Ядрото на темите ще се формира в редакцията с широко гражданско участие, но ще могат и автори на свободна практика да участват в създаването на темите", уточнява той. Всеки автор на свободна практика може да предложи тема, която, ако бъде избрана от абонатите, ще бъде финансирана и реализирана. Друга интересна страна на платформата е начинът, по който ще се определят хонорарите за външните автори. Когато бъде публикуван външният материал, отново на ход са абонатите на сайта, които гласуват за качеството на публикацията, а специален алгоритъм ще изчислява и определя заплащането за нейния автор. "Имаме предвиден месечен бюджет за хонорари. Всеки един от тях ще бъде между 50 и 200 лева", добавят от "КлинКлин".

Идеята на проекта е и основното финансиране на медиата да идва от читателите. От екипа вече са започнали т.нар. crowd funding кампания. Начините, по които хората могат да подкрепят "КлинКлин", са два - чрез годишен абонамент, който им дава глас в управлението на проекта, или чрез дарение, което обаче не носи никакви допълнителни бонуси или права. Според създателите на медията това е така, за да могат всички участници да са равни. "Дори някой олигарх може да си закупи абонамент при нас, даже ще се радваме", шегува се Кирил Беспалов. "Това обаче няма да му даде по-голяма възможност да взима решения за медията, отколкото има всеки от другите абонати. За нас е важно да има участие на голям брой малки, а не малък брой големи, какъвто е класическият модел", допълва той.

От екипа на "КлинКлин" са изчислили, че за да започнат да работят, ще им е нужен първоначален капитал от около 50 хиляди лева. "В този бюджет влизат както парите за разработване на нашата платформа, така и ресурсите, нужни, за да подсигурим, че инициативата ще съществува минимум една година", уточняват те. Основателите са предвидили около 60 дни, за да съберат сумата. Започнали са кампанията на 14 април. Към 22 април медията има в актива си малко повече от 3000 лева, или 6.2% от целевата сума. Какво ще се случи със събраните средства, ако не бъде достигната целта? "Ще попитаме нашите дарители и абонати дали да действаме с наличните средства, или да продължим кампанията, за да съберем необходимата сума за пълноценното стартиране на платформата", обясняват от "КлинКлин" в своя сайт. Ако обаче сумата бъде събрана, екипът ще стартира работа най-рано през септември тази година.

Другият им източник на приходи ще бъде т.нар. "КлинКлин магазин". Той ще има елемент на игра за читателите на сайта. Всеки път, когато те взаимодействат със съдържанието под формата на подкрепа, коментари, споделяне и т.н., ще получават точки. Тези точки ще бъдат превръщани в отстъпки в онлайн магазина, от който читателите ще могат да закупуват стоки от български малки и средни компании. От своя страна компаниите, които се включат в платформата, могат да участват безплатно или да заплатят, за да бъдат продуктите им представени на по-видими позиции. "Моделът на магазина се използва в много сайтове за групово пазаруване", споделят от "КлинКлин". От медията обаче посочват, че в договора към бизнесите ясно е уточнено, че платеното участие в платформата не предпазва компаниите от статии срещу тях.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво прави една реклама ефективна Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

6 дек 2019, 2326 прочитания

Този път има силна конкуренция за директор на БНР 3 Този път има силна конкуренция за директор на БНР

Седем кандидати са подали документи в конкурса за предсрочния избор, след като СЕМ отстрани Светослав Костов след шумен скандал

5 дек 2019, 2467 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Полумъртъв, продаден и осъден

Мултиплексът най-вероятно ще изгуби лиценза си за безплатна ефирна телевизия

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Язовир "Черна дупка"

Пресъхването на язовир "Студена" заплаши Перник с пълно безводие до края на годината и разкри огромните пропуски при управлението на водите в България

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10