С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 май 2015, 17:02, 6046 прочитания

Говорим ли на един език

Журито на конкурса за рекламна ефективност Effie очаква от агенциите да демонстрират разбиране на бизнеса и поведението на рекламодателите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Говорим ли на един език

[Shutterstock]
"Искаме мащабни кампании, с големи идеи, със солидна стратегия и впечатляващ криейтив, които да доведат до невероятни резултати. Но не може да се прескочи голяма дупка с няколко малки скока. Просто сякаш повечето реклами, които виждаме, попадат в категорията safe - нека не правим много резки движения, за да не вземем да сбъркаме." Думите са на директора "Стратегическо планиране" в Noble Graphics, агенцията, която обра най-много награди на конкурса за рекламна ефективност Effie миналата година. А в навечерието на тазгодишното му издание добре обобщават несъответствието между пазарното статукво и нивото, което агенциите биха искали да демонстрират по конкурси.

Effie е едното от двете най-важни събития за рекламната индустрия в България и за разлика от креативния фестивал ФАРА, целта му е да отличи рекламите, които радват не само криейтив директорите по фестивалите, но и финансовите директори на компаниите. (виж повече в карето). Хората в бранша се обединяват около мнението, че изминалата година е била трудна и това неизбежно ще се отрази на участващите кампании (към момента броят на подадените заявки в конкурса остава тайна - бел. авт.). Според Христо Хаджийски, директор "Обслужване на клиенти" на Ogilvy Group, българската маркетингова и рекламна индустрия е усетила негативната тенденция, че "много от големите глобални рекламодатели и компании централизираха управлението на маркетинга си." Това е повлияло и на начина, по който се прави реклама в страната. И докато конкурсът ФАРА оценява креативността, която не винаги зависи от вложените бюджети и взетите стратегически решения, Effie цели да отличи резултатите на участващите кампании. Те от своя страна пряко се влияят от пазарното статукво - т.е. както от състоянието на клиентите, така и от навиците на потребителите.


"Всички се адаптираме към новата реалност, в която трябва да приемем, че т.нар. криза всъщност е новото перманентно състояние на пазара в България, а и не само тук", коментира и Петя Стоянова, директор "Маркетинг Комуникации" в "Мобилтел" и член на журито на Effie. Кратките срокове и крайните клиенти, които винаги търсят най-ниските цени, движат пазара към по-опростени кампании и послания. "Като цяло комуникацията тип "оферти" продължава да доминира. За съжаление качеството на творческия продукт намалява – все по-често виждаме да се излъчват клипове, които изглеждат като раздвижена PowerPoint презентация", смята Венцеслав Хиков, управляващ директор на "Графити / ББДО".

За да се адаптират към пазарната ситуация, от агенциите сякаш повече залагат на интегрираните маркетингови решения, които достигат по-голяма аудитория и които целят да доставят по-добри резултати на по-оптимизирани цени. Или както казва творческият директор на reforma Тошка Иванова, могат да се търсят и предлагат нестандартни решения дори и за "стандартните" задания. "Опитът ни е доказал, че съществува връзка между криейтив и ефективност, когато криейтивът не е самоцел", коментира тя.

"В условията на голяма конкуренция, намаляващи цени на продукти, свито потребление и нелоялни потребители ние сме в ситуация да търсим нови подходи, за да задържим или увеличим нивата на продажби", добавя и Калина Петкова, изпълнителен директор на Publicis Sofia, също част от журито на Effie. При създаването на кампании обаче агенциите често са затруднени и от факта, че трябва да работят "на сляпо". "По принцип бизнес данните и достъпът до оскъдните такива е доста болезнена тема за нас - ние обичаме да разполагаме с възможно най-много информация, а у нас тя много често липсва", казва Желез Атанасов, директор "Стратегическо планиране" в Noble Graphics.



Какво все пак ще търсят в участващите кампании тази година членовете на журито на Effie? "Лично аз винаги търся идеята, която е различна от стандартните решения, очевидни и наложени в дадена категория, и която е довела до наистина внушителни резултати. Идея, която отговаря на определено бизнес предизвикателство. Понякога това е нещо много очевидно, което обаче нито един конкурент не е имал смелостта или прозрението да направи", коментира пред "Капитал" Грета Колева, ръководител отдел "Комуникационни консултации и дигитален маркетинг" в BBDO Group. Петя Стоянова, директор маркетинг комуникации на "Мобилтел", се надява да видя силни инсайти (познание за потребителите, поведението им или пазара, направено най-често на база на разбиране на ситуацията или дедукция – бел. авт.). Това според нея най-много липсва на пазара в България. "Oт гледна точка на изпълнението на кампаниите се виждат сериозни постижения, но липсва разбиране на поведението на клиентите и намирането на точния подход към тях", прави важно уточнение Стоянова. Друг представител на рекламодателите - маркетинг мениджърът на "Загорка" Радина Шкутова, ще търси неочаквана реклама, която да говори на езика на потребителя. Според нея ефективната идея е едновременно креативна и проста, за да бъде разбрана."Очаквам сериозна конкуренция в отделните категории", коментира Шкутова. А Петя Стоянова от "Мобилтел" допълва, че очаква кампании, които "с наистина ограничени ресурси са постигнали значими резултати", както и такива, при които има "много по-силно използване на дигиталните канали за комуникации."
 
Какво е Effie

Конкурсът Effie се организира от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) и оценява участниците в пет категории: "Стоки", "Услуги", "Промоции", "Корпоративни комуникации" и "Социална, политическа, медийна". Effie е международна инициатива, която цели да измери най-ефективните комуникационни послания за изминалата година. И в България, както и в останалите държави, които организират конкурса, се изготвя т.нар. Effie Effectiveness Index - класация за най-ефективни агенции, клиенти и търговски марки. Участниците в него се подреждат на база на спечелените по време на церемонията награди, като точките от тях се сумират и извеждат крайната оценка. През 2014 г. победител при агенциите беше Noble Graphics, а при рекламодател и търговска марка - "Пощенска банка". Подадените кампании се оценяват от 18-членно жури, съставено от представители на агенции, рекламодатели и медийни компании. Самото журиране се случва на два етапа, като в първия кампаниите се разглеждат анонимно с цел да бъде безпристрастно и да се избегне личното отношение. Във втория етап се извежда шортлист на допуснатите до финала кампании, а самата церемония по награждаването ще се проведе на 27 май.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Светослав Костов все пак е отстранен от БНР (допълнена) 3 Светослав Костов все пак е отстранен от БНР (допълнена)

През януари СЕМ трябва да избере нов генерален директор на радиото, дотогава временно изпълняващ длъжността ще бъде Антон Митов

17 окт 2019, 649 прочитания

Втори опит: Келнер взима bTV 4 Втори опит: Келнер взима bTV

Фондът на чешкия бизнесмен PPF е съвсем близо до сключването на сделка за целия бизнес на американската компания CME

17 окт 2019, 3693 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Маркетинг и реклама"

Всяка седмица най-интересното от света на маркетинга във вашата поща

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Медиа и реклама" Затваряне
Какво се случва в БНР

Ръководството на радиото съкрати разходите си за персонал, а журналистите протестират срещу отнетите хонорари

Още от Капитал
Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Сметка за основни операции - струва ли си

Всеки, който ползва рядко банкови услуги, може да се възползва от опцията, но и не само той

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие

Кино: "Писма от Антарктида"

Модерна мелодрама за лъжата от любов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10