Рекламният пазар в България ще нарасне с 4% през 2015 г.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Рекламният пазар в България ще нарасне с 4% през 2015 г.

ICEEfest

Рекламният пазар в България ще нарасне с 4% през 2015 г.

Директорът "Глобално стратегическо планиране" в ZenithOptimedia Worldwide Гай Ейбрахамс пред "Капитал"

4674 прочитания

ICEEfest

© ICEEfest


Гай Ейбрахамс е един от водещите комуникационни планьори в ZenithOptimedia Worldwide. През времето, прекарано в компанията, Гай е водил планирането в Азиатско-тихоокеанския регион и е заемал длъжността директор "Стратегически маркетинг".

През последните 20 години Ейбрахамс е заемал стратегически роли в медийни и рекламни агенции и е посочван неведнъж от британското рекламно списание Campaign за един от "Десетте най-добри експерти на медийния пазар".

Гай Ейбрахамс ще бъде един от лекторите на фестивала за дигитален маркетинг ICEEfest 2015, който ще се проведе на 11 и 12 юни за трета поредна година в Букурещ, Румъния. Фестивалът се организира от ThinkDigital.
Източник: ICEEfest

Как бихте сравнили рекламата през 2015 година с тази през 2014 година?

2015 г. би трябвало да е стабилна за рекламата на Балканите, с очакван ръст на инвестициите от 4%. Това е лек спад в сравнение с 2014 г., когато наблюдавахме ръст от 5.4%, но със сигурност е подобрение в сравнение с кризисните години между 2009 г. и 2012 г., когато рекламните бюджети се свиваха годишно между 5% и 11%. Причината тогава основно беше кризата в еврозоната, която например намали гръцкия рекламен пазар наполовина. Растежът би трябвало да продължи и през следващите няколко години. Засега очакваме повишение на рекламните инвестиции на Балканите с 4.2% през 2016 г.

Как се движи българският рекламен пазар спрямо другите страни в региона?

Българската реклама расте паралелно с целия регион и очакваме през 2015 г. рекламните инвестиции в страната да нараснат с 4%, в сравнение с 4.5%, които отчетохме през 2014 г. Икономиката се подобрява и безработицата спада, но притесненията за банковата система остават. От друга страна нестабилността в Гърция заглушава ентусиазма на инвеститорите в целия регион. Растежът би трябвало да остане стабилен и в близкото бъдеще, като очакваме българският рекламен пазар да повиши обема си с 4.3% през 2016 г.

Румънският пазар е по-застинал. Очакваме ръст от 1.5% през 2015 г. - приблизително същия ръст, какъвто отчетохме и през 2014 г. Новите регулации, които бяха въведени през 2013 г., увеличиха цената на телевизионната реклама, която формира 64% от целия пазар, подтискайки останалите рекламни обеми. Веднъж след като пазарът се настрои към тези промени, очакваме повишенията в инвестициите да продължат - предвиждаме ръст от 4.1% в рекламните бюджети през 2016 г. в Румъния.

Очаквате ли промяна в медийния сплит - на Балканите и в света?

Глобално, дигиталната реклама рязко взима от дела на останалите канали. Предвиждаме, че интернет ще съставя 32.3% от медийния сплит на инвестициите до 2017 г., в сравнение с очакваните 27.4% през тази година. Също така прогнозите ни са, че интернет рекламата в цялост ще расте годишно с по 14% до 2017 г. Инвестициите в социални мрежи обаче растат с много по-голяма скорост, повлияни от широкото навлизане на мобилните технологии. Обемите там се повишават със средно 25% годишно. Онлайн видеото от своя страна расте още по-бързо - там наблюдаваме ръст от 29% всяка година, който можем да обясним отново с високото мобилно потребление, но и с автоматизираното (programmatic) купуване на видео реклама. Само по себе си автоматизираното планиране трансформира целия дигитален медиен пазар и скоро ще се превърне в основен тип купуване на интернет дисплей реклама.

Как ще се промени дигиталната реклама през следващите няколко години?

Тенденциите в дигиталните медии са глобални и въпросът, който страните в Източна Европа трябва да си зададат, е не дали, а кога тези практики, технологии и поведение на пазара ще станат общоприети. Вярваме, че това ще стане скоро, наложено от масовото приемане на смартфона в живота на потребителите и мултинационалните клиенти, които използват най-добрите практики при автоматизираното (programmatic) купуване на реклама.

Гай Ейбрахамс е един от водещите комуникационни планьори в ZenithOptimedia Worldwide. През времето, прекарано в компанията, Гай е водил планирането в Азиатско-тихоокеанския регион и е заемал длъжността директор "Стратегически маркетинг".

През последните 20 години Ейбрахамс е заемал стратегически роли в медийни и рекламни агенции и е посочван неведнъж от британското рекламно списание Campaign за един от "Десетте най-добри експерти на медийния пазар".

Гай Ейбрахамс ще бъде един от лекторите на фестивала за дигитален маркетинг ICEEfest 2015, който ще се проведе на 11 и 12 юни за трета поредна година в Букурещ, Румъния. Фестивалът се организира от ThinkDigital.
Източник: ICEEfest

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK