Eva и "Атика" вече са в един отбор
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Eva и "Атика" вече са в един отбор

Списанията с интересно и качествено съдържание са предпочитани от читателите

Eva и "Атика" вече са в един отбор

"Нова тв" преструктурира издателския си бизнес

Весислава АНТОНОВА
20457 прочитания

Списанията с интересно и качествено съдържание са предпочитани от читателите

© Надежда Чипева


Списание Eva се слива с българското представителство на гръцката издателска група "Атика Медия България". Тази новина се коментира от няколко месеца на пазара, но от тази седмица вече е факт. В резултат на преговорите между двете компании на пазара на списания ще се появи нова издателска група - "Атика Ева" АД. В нея влизат "Агенция ЕВА" ООД - издател на списание Eva и собственост на "Нова броудкастинг груп" (дружеството, собственик на "Нова тв") и "Атика Медия България" ООД, издател на списанията Playboy, Esquire, Joy, Grazia, OK и Forbes.

Сделката

Двете дружества са уведомили в началото на седмицата Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за предстоящата концентрация. Тя се изразява в придобиване на съвместен контрол върху дружеството, което предстои да бъде учредено - "Атика Ева". Следващата стъпка е комисията да провери какво въздействие ще окаже тази концентрация върху пазара на списания и свързания с него рекламен пазар и съответно да одобри или не сделката. Срокът, в който антимонополният огран трябва да се произнесе, е един месец.

Главният изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп" (дружеството, собственик на Eva) Дидие Щосел коментира пред "Капитал", че договорът между двете страни е подписан миналата седмица. "Сляхме "Ева" с "Атика медия". Идеята за нас е, че в бизнеса с издаването на списания има твърде много играчи. Всичките твърде малки. Вярваме, че пазарът има нужда от консолидация. Сега ще имаме една трета от бизнеса", каза Щосел. Тъй като "Атика медия" е два пъти по-голямо издателство от "Ева", това се отразява и на дела на "Нова броудкастинг груп" в новото дружество. По думите на Щосел дяловото разпределение е "две трети към една трета". Източници на "Капитал", запознати със сделката, поясниха, че в новото акционерно дружество "Атика Ева" мажоритарният дял от 63% ще е на "Атика Медия", а останалите 37% - на "Нова Броудкастинг груп".

До редакционното приключване на "Капитал" от "Атика Медия" не отговориха на въпросите ни.

Сделката е логична, тъй като основните усилия на "Нова" са върху управлението на телевизионния и онлайн бизнес на медийната група и списание Eva изглежда стоеше по-встрани от основния им бизнес фокус. Сега, като част от издателска група, и Eva, и брандовете на "Атика Медия" ще имат по-добри възможности, когато градят рекламната си стратегия. Това твърдение се потвърждава и от коментара на Дидие Щосел, според когото в по-голяма група ще има достатъчно "мениджмънт талант", който да се грижи за силен бранд като Eva. "Ако имаш само едно списание, е много трудно. Ако имаш седем-осем, е различно. Така че се надявам за 12 месеца да се удвоят резултатите на Eva. Тогава вече ще бъдем акционер в голяма група за издаване на списания. И надяваме се тя да е и печеливша", каза главният изпълнителен директор на "Нова броудкастинг груп".

Според мониторинговите данни на агенция Be Media Consultant през първите три месеца на 2015 г. приходите на месечните списания от реклама са 5.65 млн. лв. За сравнение за същия период през миналата година са били 5.53 млн. лв. (виж таблицата). Ръстът е незначителен, като се има предвид, че данните не включват различните отстъпки от официалните тарифи на медиите, бартерите, както и формите на платени публикации. По традиция вече от няколко години списание Eva води класацията по направени рекламни инвестиции и през годините се наложи като един от най-силните женски брандове, създаден в България. Най-добре като рекламни приходи в "Атика Медия" са представени Grazia и Forbes, които са съответно на пето и шесто място по приходи от реклама за първото тримесечие на тази година.

Финансовият отчет на Eva за 2014 г. показва, че намаляват приходите, но и загубата на компанията. Приходите са над 1.9 млн. лв., докато през 2013 г. са били 2.3 млн. лв. Отчетената загуба за м.г. е 152 хил. лв., докато през 2013 г. е била 225 хил. лв. Резултатите във финансовия отчет на "Атика Медия" показват намаляване на приходите, които за 2014 г. са 3.6 млн. лв., а през 2013 - 4.5 млн. лв. Отчетените загуби се увеличават - за миналата година те са 457 хил. лв., докато през 2013 г. са били 110 хил. лв.

Как изглежда пазарът

Шест списания са спрели да излизат, сред които мъжкото Maxim (на "Атика Медия"), а пет нови са се появили - Via Magazine, Esquire, Llfe, Клуб Z, A-specto. Това е равносметката за 2014 г. в доклада на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) за рекламния пазар. В презентацията е видно, че рекламните инвестиции в преса за 2014 г. са 147 млн. лв., като 32% са отишли в списания, а 68% - във вестници. През предходната 2013 г. 138.4 млн. лв. са инвестициите на рекламодателите в преса, като 34% са отишли в списания, а 66% във вестници. Нетният ръст на рекламните инвестиции в печатни медии през 2014 г. е 2.9%. Той се дължи на изразходваните през годината средства за европейските и парламентарните избори, допълнено с пресреклама по обществени поръчки. С други думи, отчетеният ръст важи за вестниците, а не за списанията.

Оператвният директор в конкурентното на "Атика Медия" издателство "СББ Медиа" (Cosmopolitan, ELLE, Harper’s Bazaar, Men’s Health, National Geographic, Story и още пет български списания) Богдана Черногорова коментира, че сделката между Eva и конкурента им е показателна за нарастващия интерес към луксозните издания и все по-активното търсене на синергии между различните медии. Черногорова обясни, че за разлика от предишните няколко години през първо полугодие на 2015 г. "СББ Медиа" отчита ръст в рекламните приходи на списанията и сайтовете на групата. "Много рекламодатели се интересуват от комбинация на принт и онлайн, както и от възможности за реализиране на съвместни промоции и събития", коментира Черногорова. 

И все пак това, което често се чува на пазара, е, че "списанията са зле". Управляващият директор на агенцията за медийно планиране Media Club Катерина Буюклиева смята, че списанията, които имат добро съдържание, печелят аудитория и съответно са интересни за рекламодателите. "Силните издания развиват и своите сайтове, активни са в социалните мрежи и това им гарантира стабилна позиция. Рекламните бюджети не се свиват, но е съвсем естествено всеки рекламодател да изисква информация за тираж на изданието, данни за посещаемост на сайта и профил на аудиторията. Само така може да се гарантира ефективност на рекламната инвестиция", припомня Буюклиева основните проблеми в сектора на печатните издания. По думите й по-успешни са тези списания, които се развиват и в онлайн среда, но там има много неизползвани възможности. "Водещо е съдържанието и естествено добрата автореклама на списанията", допълва управляващият директор на Media Club.

Списание Eva се слива с българското представителство на гръцката издателска група "Атика Медия България". Тази новина се коментира от няколко месеца на пазара, но от тази седмица вече е факт. В резултат на преговорите между двете компании на пазара на списания ще се появи нова издателска група - "Атика Ева" АД. В нея влизат "Агенция ЕВА" ООД - издател на списание Eva и собственост на "Нова броудкастинг груп" (дружеството, собственик на "Нова тв") и "Атика Медия България" ООД, издател на списанията Playboy, Esquire, Joy, Grazia, OK и Forbes.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK