Кой говори в Канал 3
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кой говори в Канал 3

В единственото си студио телевизията снима 12 предавания

Кой говори в Канал 3

Телевизията иска да печели все по-голяма аудитория и влияние на телевизионния пазар

Весислава АНТОНОВА
29793 прочитания

В единственото си студио телевизията снима 12 предавания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


След като смени собствениците си преди две години, Канал 3 дълго стоя кротко в ъгъла на медийния ринг. Без остра публицистика и без най-силния си водещ от последните години Сашо Диков. Вече близо два месеца обаче медиата изглежда отново в играта. Каналът все по-категорично заявява активната си позиция в полето на телевизионната публицистика с две нови предавания, които успяха да привлекат дори част от зрителите на големите конкуренти bTV и Nova.

Първото е "Беновска пита" и се излъчва едновременно по Канал 3 и радио К2 с водещ Илияна Беновска. А второто - "Факторът Кошлуков", което доскоро беше част от програмната схема на TV7, а Емил Кошлуков за известно време беше и изпълнителен директор на телевизията. От средата на юни Кошлуков води по Канал 3 старото си предаване с нов декор, но със същата амбиция. Да кани силните на деня и да говори с тях "по най-пиперливите теми от седмицата", както самият водещ казва. През двете политически коментарни предавания става все по-видимо, че политиците както от управляващите партии, така и от опозицията, не заобикалят ефира на Канал 3 и намират в него добра трибуна. И очевидно каналът иска да участва в центъра на обществения и политическия дебат. Освен Беновска и Кошлуков коментарни политически предавания водят Мая Костадинова (до неотдавна журналист в TV7, преди това в ProBG) и парламентарният репортер Димитър Патарински. Програмният директор на Канал 3 Ива Стоянова също работеше в ТВ7 и заедно с Николай Бареков известно време водеше сутрешния блок "Бодилник". Беше и директор на новините в ВВТ (сега News7).  До лятото на 2012 г. BBT беше собственост на "Нова българска медийна група" на Ирена Кръстева, майка на депутата от ДПС Делян Пеевски.

По данни на една от агенциите, измерващи зрителския интерес - ГАРБ, "Беновска пита" и "Факторът Кошлуков" са успели да повишат съществено гледаемостта на Канал 3 в часовите пояси, в които се излъчват от по-малко от месец. Например миналата неделя (5.06.), когато при Беновска гостуваха главният прокурор Сотир Цацаров, Радан Кънев (Реформаторски блок), Валери Симеонов (Патриотичен фронт), Красимир Велчев (ГЕРБ) и др., водещата е привлякла 10 хил. зрители от предаването на Сашо Диков по Nova и 50 хил. души от bTV според данните на ГАРБ. Това е качило телевизията до четвърто място по гледаемост в този часови пояс - след bTV, Nova и БНТ. Въпреки че това не променя общата гледаемост на телевизията, все пак е знак, че тя има амбицията да се промени и да привлича повече активна аудитория. Всичко това е доста съществен елемент от развитието на медиата, особено на фона на предстоящите местни избори.

Развитието на Канал 3

Промяната в съдържанието и картината на телевизията започна, след като преди една година в медиата като изпълнителен директор и председател на борда на директорите беше привлечен бившият директор маркетинг и продажби и член на борда на директорите на TV7 Огнян Димов. Той оглави съвета на директорите през март миналата година, след като собственикът на Канал 3 Мария Опренова се оттегли. Димов беше освободен от позицията си в ТВ7 през ноември 2013 г. - според служители в медиата изненадващо и за самия него. Преди това Димов беше генерален директор на ТВ2 (по късно ProBG), където имаше ключова роля в старта на проекта. Тогава той се върна от САЩ, за да ръководи канала по покана на своя приятел и председател на Българската асоциация на комуникационните агенции Красимир Гергов. Огнян Димов е и бивш директор на рекламния отдел на БНТ.

След ключовата промяна, при която Опренова беше заменена от Димов, на медийния пазар неофициално се коментира, че е настъпила и промяна в собствеността на Канал 3, като някои твърдения я свързват с депутата от ДПС Делян Пеевски. С днешна дата в Търговския регистър няма потвърждение това да се е случило. Пред "Капитал" Димов също отрече да има смяна на собственика (виж интервюто в края на текста).

Според списъка на акционерите от последното общо събрание от март миналата година Мария Опренова все още държи целия капитал без 1 акция, която е притежание на Кеворк Марашлян. При акционерните дружества промяната на собствеността се отразява в следващия протокол от общото събрание, но от документите в Търговския регистър няма информация да е провеждано такова след това през март. Мария Опренова стои встрани от работата на телевизията и отказва да коментира въпроси, свързани с нея. "Капитал" неколкократно е търсил коментара й, след като тя излезе от съвета на директорите, но без резултат. На въпроса "кой е собственик на Канал 3" гост-водещата Илияна Беновска отговори: "Мария Опренова, с нея преговаряхме една година, за да започна "Беновска пита"." Тя обясни, че когато я поканили за водещ, поставила редица изисквания за техническото качество на телевизията. "Изпълниха ги. И започнах. Единственото, в което не ме послушаха, беше, че поставих условие да не махат Сашо Диков, Лили Маринкова, Маргарита Михнева", спомня си Беновска. На твърдението, че депутатът от ДПС Делян Пеевски инвестира в телевизията, отговори: "В последното предаване поставих на обсъждане въпроса: Защо премиерът Борисов поиска Пеевски да излезе от политиката? Ни-"Кой" не ме спря. Пеевски, ако има пари и го влече, да инвестира където иска", каза журналистката Илияна Беновска.

Последно Канал 3 промени собствеността си през юни 2013 г., когато беше придобит от "Медийна инвестиционна организация" на Мария Опренова за 1 млн. лв. Опренова е била директор на отдел "Маркетинг комуникации" в Мтел до средата на 2012 г., а от 2010 до 2012 г. е оглавявала Българската асоциация на рекламодателите (БАР). Тя е съпруга на собственика на "Телелинк" Любомир Минчев. Преди промяната създател и дългогодишен собственик на Канал 3 беше "Елит медиа България", в която съдружници са Величко Найденов и Николай Вучев.

Как се финансира каналът

По дефиниция качествено програмно съдържание се прави с пари. Според Огнян Димов това не е задължително. "Най-важното нещо е да определиш какви са нуждите на аудиторията, какво иска да гледа тя и след това да й го дадеш", смята той. И допълва, че един от ключовете на успеха за Канал 3 е, че тя реализира собствена продукция с най-ниската на медийния пазар себестойност. "Нямаме риалити формати, сериали, съдържание със скъпи авторски права и нямаме намерение да включваме такива в програмата си. Аудиторията ни харесва това, което й предлагаме", казва Димов. За разлика от преди, сега Канал 3 има добре изглеждащо професионално ново студио. Излъчва във формат 16:9. Също е инвестирала в дрон, за да може да снима от въздуха. Възможно е да готви собствени разследвания. По думите на Димов инвестициите в телевизията идват от рекламни постъпления, телешопинг, от предизборните кампании, от кабелните оператори. "Имаме спечелени няколко обществени поръчки. Сега довършваме две и чакаме да обявят новите, за да кандидатстваме пак", каза Димов. Прави впечатление, че в отчета на "Елит медиа България" ЕООД (дружеството собственик на Канал 3 и придобито от "Медийна инвестиционна организация" през 2013 г.) за 2014 г. приходите от оперативна дейност са 2.2 млн. лв. А загубата от 44 хил. лв. през 2013 е намаляла на 4 хил. лв. година по-късно.

Каквито и да са рекламните приходи на Канал 3, при свития рекламен пазар и свалените цени за телевизионна реклама едва ли са впечатляваща сума предвид факта, че каналът има среден рейтинг под 1. Затова продължава да буди любопитство с какъв капитал се прави телевизията. По думите на Огнян Димов в плана на медиата за следващите две години е предвидено да се наблегне на усъвършенстването на техниката и технологията за външно снимане. А всичко това не би й било нужно, ако телевизията не беше амбицирана да привлича по-голяма аудитория и да влияе на телевизионния пазар. По всичко личи, че дори все още да е далече от гледаемостта на четвъртата национална телевизия TV7, Канал 3 ще се опитва да я измести от мястото й, което в момента не изглежда трудно на фона на финансовите трудности, които има доскоро свързаната с Цветан Василев медиа. "Не сме се прицелили към някой конкурент. За нас е важна аудиторията. Откъде ще дойде тя е вторичен въпрос", категоричен е Огнян Димов.

За Канал 3 е важно да я гледат предимно хората в София и големите градове. "Успяхме да изравним аудиторията 50 на 50 мъже - жени. Преди бяха доминиращо мъже. Разтворихме диапазона на възрастовата граница. Когато дойдох преди една година в медиата, тя се гледаше предимно от хора над 55 години. Сега вече ни гледат и 29-годишни", обяснява Огнян Димов. И допълва: "За мен е важно телевизията да се гледа от хора, които са водачи на обществено мнение, хора, чиято дума се чува."

Послания през съдържанието

Основен акцент в програмата на Канал 3 са политическите събития в страната и всичко, което се случва в Народното събрание и в държавната администрация. "Продължаваме да излъчваме работата на парламента едно към едно на живо. Следобедните часове предаваме всички важни пресконференции, някои заседания на парламентарни групи и на Министерския съвет", обяснява изпълнителният директор на телевизията Огнян Димов. Според него това е една от запазените марки на медиата. "Няма такава телевизия, която толкова да излъчва на живо. Това също е част от бранда на Канал 3. Ние така сме си го позиционирали и нарекли - най-голямото политическо риалити в българския тв ефир", казва Димов.

Засега единственият възможен анализ, който да определи в кой отбор играе медиата, е през съдържанието. Кратка справка в сайта на телевизията показва, че любима мишена на Канал 3 е правосъдният министър Христо Иванов. Последният пример за това е публикацията "Предателство! Правосъдният министър моли да не ни пускат в Шенген без конституцията!". В текста на уеб редактора Ива Капкова, която дълго време беше журналист в сайта на Николай Бареков bNews, се казва, че "не друг, а правосъдният министър мъти водата на България за влизането й в Шенген". Проследяване и на политическите предавания в медиата я поставя по-скоро в отбора на критиците на съдебната реформа. Дори Илияна Беновска, чиято запазена марка са директните остри въпроси, не зададе такива, които да предизвикат неудобството на главния прокурор Сотир Цацаров, когато той гостува в първото й предаване. Тя обаче е на друго мнение. "Чест за мен е, че главният прокурор на България е силен да отговаря на трудните въпроси за правосъдната система и просперитета на България", каза Беновска пред "Капитал". Тя обясни, че Сотир Цацаров е бил първият гост на първото й предаване, защото съдебната реформа е най-важната за България. Откакто се излъчва предаването на Илияна Беновска, в него интервюта дадоха председателят на парламента Цецка Цачева, съпредседателят на Реформаторския блок Радан Кънев, зам.-председателят на парламентарната група на ГЕРБ Красимир Велчев, вицепремиерът Меглена Кунева, евродепутатът Илияна Йотова, председателят на парламентарната комисия по труда и социалната политика Хасан Адемов (ДПС), вицепрезидентът Маргарита Попова, лидерът на "България без цензура" Николай Бареков и др.

Димов обясни, че в Канал 3 имат пълен неутралитет. "Канят се всякакви хора, всякакви експерти по препоръка на редакторите и водещите", коментира той. По думите му доказателство за това е, че миналата година по изборите - и европейските, и парламентарните, Канал 3 е в първата тройка на телевизиите в България по брой сключени договори с политическите партии. "Всички ни припознаха. Нямаше никакви уклони", каза Огнян Димов.

Изследване на Института за развитие на публичната среда от 2014 г. показва, че Канал 3 е на седмо място по привлечени средства от партиите за медийна кампания на стойност 139 хил. лв.

Мониторинговият доклад на Съвета за електронни медии след евровота казва обаче още нещо. Според него Канал 3 е отразявала "в огромни детайли коалиция "България без цензура" - близо 3000 минути ефирно време, за сметка на други партии като Реформаторския блок, които не присъстват изобщо". Регулаторът смята, че в телевизията например е липсвало категорично отделяне на платено от редакционно съдържание. Малка част от репортажите са били със знак "платено съдържание", а медиата е публикувала късно договорите си за медийно отразяване на партиите.

Очевидно Канал 3 ще се стреми да засилва влиянието си на медийния пазар и да печели нови аудитории. Чии интереси иска да защитава най-ясно ще си проличи на предстоящите избори.  Неколкократно в рамките на последните избори медийни анализатори са предупреждавали, че на медийния терен има ново явление, което е аналогично на търговията с гласове. "Това е прякото купуване на влияние по време на избори. Говорим за сива медийна икономика, която търгува с послания", коментира преди време преподавателят в Софийския университет и  изпълнителен директор на фондация "Медийна демокрация" Орлин Спасов. А в България скритата медийна собственост отдавна се е наложила като удобен модел за търговия с политическо влияние.

 

Огнян Димов: Ще насочим съдържанието към нов вид аудитория
Изпълнителният директор на Канал 3, пред Капитал



Защо привлякохте Илияна Беновска и Емил Кошлуков в Канал 3?
За мен това са водещи, които си идват с аудиторията.


Какви са другите ви планове за развитие на канала?
Основното, което искам, е среднодневният ни рейтинг да бъде един процент. Една от тайните на успеха на Канал 3 е, че държим много ниска себестойност на продукцията. Изключваме риалити формати и български сериали, които са много скъпи продукции. Ако се погледне сегментът новини и публицистика - горе-долу това са жанровете, около които гравитираме, като себестойност сме до десет пъти с по-ниска цена, отколкото това, което се прави на българския телевизионен пазар. Тук хората работят за кауза. Заплатите са доста по-прилични в сравнение с другите телевизии и успяхме да мобилизираме хората. Нямаме необосновано високи заплати, нямаме излишно количество хора.


Сред гостите в предаванията ви има доминиращо присъствие на политици от управляващата партия. Не е ли това дисбаланс? А по другите телевизии какво е?


Това са хората, които казват какво се случва в държавата, и хората искат да ги чуят. Не мисля, че имаме залитане в тази посока.


При вас гостува обаче главният прокурор Сотир Цацаров, който сякаш избягва много други медии.
Водещите идват с аудитория и с гостите си. Тяхна заслуга е идването на един или друг човек в нашия ефир. Както в един футболен отбор. Търси се нападател, защитник и тези хора идват с някакви умения. Нищо ново под слънцето. Не го откриваме ние. Всички го правят.


Ще вземете ли журналисти от TV7?
Само Мая [Мая Костадинова, водеща на "Денят на живо" - бел. ред.] дойде от там. Не. Почти всички лица в новините са нови. Да приютяваме журналисти от други медии нямаме възможност. Цепим всяка стотинка на две, наистина. Правим преценка какво ни трябва, какъв човек и дали можем да си го позволим.


От какво печелите?
Имаме си реклами. Има си кабелни оператори, които ни плащат - ние сме 90% разпространени по кабел и сателит. Работим много по оперативните програми. Миналата година имахме късмет, че два пъти имаше избори. Пак чакаме изборите, защото по тяхно време имаме много договори с политическите партии и оттам си генерираме приход. Колкото и да не ни се иска, накъсваме програмата с много телешопинг.


Имате ли нова рекламна политика?
Още не. Големите рекламни и медийни агенции доминиращо работят с големите телевизии. Докато не ни се вдигне рейтингът, няма какво да променяме. Когато има положителна промяна в програмата, има и интерес на рекламодателите. Когато се чу, че ще излъчваме мачовете от В групата, имаме шанс за реклама. Водим преговори за генерален спонсор.


Няма да инвестираме в сериали, външни продукции, риалитита - всичко е 100% наша продукция. Това ни позволява да имаме абсолютно гъвкава програмна схема. Няма да работим с външни продуценти. Непрекъснато ми се обаждат с предложения, но аз не искам да се разливаме в такива неща. Това, което ще се промени от септември, всъщност е едно леко пренасочване на съдържанието към определен вид аудитория, която сме идентифицирали като възможност, но за момента няма да кажа. Тя е неглижирана от повечето телевизии и сега си пренастройваме мисленето как съдържанието да започне да става по-приветливо за този тип аудитория. Надеждата ни е някъде към ноември-декември да се усети пренастройването и оттам да дойде следващото повишаване на рейтинга.


Имате ли инвестиционен план за следващите няколко години?
Имаме такъв за до две години. Искам да наблегна на усъвършенстване на техниката и технологията за външното ни снимане - това е най-големият ни резерв. След като оборудването стане повече, ще имаме нужда от още автомобили. Купихме си преди известно време дрон, за да можем да показваме някакви неща и ние. Вниманието е насочено към външните снимки, защото това си е част от бранда и това ни помага да си комуникираме с хората на улицата и да продължаваме да си затвърждаваме позицията да сме телевизията на народа и хората да се чувстват спокойни да застанат пред микрофона на Канал 3 и да си кажат каквото искат.


Би ли имала по-добро бъдеще телевизия като Канал 3, ако е част от медийна група?
Много ми се иска синергия с радио. Съдържанието на Канал 3 е много подходящо за това. Не става дума за К2, говоря по принцип. Що се отнася до други медийни групи, смятам, че за Канал 3 е по-добре да си остане сам и свободен да се развива. Да си бъде самороден диамант.


Насочили ли сте се вече към конкретно радио или радиогрупа?
Не.


На пазара се коментира, че депутатът от ДПС Делян Пеевски има интерес към канала и инвестира в него? Вярно ли е?
Не е вярно. Твърдят го завистниците, които виждат, че се развиваме добре.


Има ли промяна в собствеността на канала?
Не.

След като смени собствениците си преди две години, Канал 3 дълго стоя кротко в ъгъла на медийния ринг. Без остра публицистика и без най-силния си водещ от последните години Сашо Диков. Вече близо два месеца обаче медиата изглежда отново в играта. Каналът все по-категорично заявява активната си позиция в полето на телевизионната публицистика с две нови предавания, които успяха да привлекат дори част от зрителите на големите конкуренти bTV и Nova.

Първото е "Беновска пита" и се излъчва едновременно по Канал 3 и радио К2 с водещ Илияна Беновска. А второто - "Факторът Кошлуков", което доскоро беше част от програмната схема на TV7, а Емил Кошлуков за известно време беше и изпълнителен директор на телевизията. От средата на юни Кошлуков води по Канал 3 старото си предаване с нов декор, но със същата амбиция. Да кани силните на деня и да говори с тях "по най-пиперливите теми от седмицата", както самият водещ казва. През двете политически коментарни предавания става все по-видимо, че политиците както от управляващите партии, така и от опозицията, не заобикалят ефира на Канал 3 и намират в него добра трибуна. И очевидно каналът иска да участва в центъра на обществения и политическия дебат. Освен Беновска и Кошлуков коментарни политически предавания водят Мая Костадинова (до неотдавна журналист в TV7, преди това в ProBG) и парламентарният репортер Димитър Патарински. Програмният директор на Канал 3 Ива Стоянова също работеше в ТВ7 и заедно с Николай Бареков известно време водеше сутрешния блок "Бодилник". Беше и директор на новините в ВВТ (сега News7).  До лятото на 2012 г. BBT беше собственост на "Нова българска медийна група" на Ирена Кръстева, майка на депутата от ДПС Делян Пеевски.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    Нов бардак със стари труженички ли ще правим отново? Колко пъти сме го гледали това вече? А най-трагичното е че тези "цветарки" сменят работното си място по-често от бельото си (очевидно!), и пак не могат да измислят нищо по-различно или оригинално от клишираната представа за телевизия и от това което сме гледали до втръсване по другите канали. Толкова могат.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    bojko84 avatar :-|
    Компетентен

    Не и вярвам на тая телевизия - още откак оная Опренова и стана собственик започна да намирисва работата.

  • 3
    sylvester avatar :-|
    sylvester

    Канал 3 в момента е пълен с муцуни от ТВ7 от времето на Бареков и издръжката на КТБ. Има ли нужда от повече коментари кой е реалния собственик и кого обслужва тази псевдотелевизия? Истинският Канал 3 умря с напускането на Сашо Диков. Хубав или лош, тогава поне беше оригинален и не слугуваше очевидно на никого.

  • Wizard

    Леле мале! Щом Кошлуков вдига рейтинга...абе, нямам какво да кажа, общо взето.

  • 5
    shwarzspeht avatar :-P
    Клюводървец

    Скоро и на тия че им гледаме сеира.Че се явне друга и старият контингент ,от политически кур.и ще се премести.

  • 6
    mavricii.plovdiv avatar :-|
    mavricii.plovdiv

    Не знам каква сума левове е платена да се публикува тази статия тук,но много ниско се пада да се осветява предаване с водещи Беновска или Кошлуков.Очевадно е че тв 7 се преоблича,не се отказва мафията от старите си похвати за оспиване на народа.

  • 7
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Да не им изнасят и на тия компютрите после?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 8
    darcas avatar :-|
    Darcas

    Щом Капитал хвали Канал 3, значи новите собственици са близки до Прокопиев. Не ли? :)

  • 9
    sashko1113 avatar :-|
    sashko1113

    една поправка Огнян Димов никога не е бил директор маркетинг и продажби на TV7 и защо след като твърди че Опренова е собственик в линкедин се е написал сам
    "Owner and CEO
    Kanal 3 TV, Bulgaria"

  • 10
    nmw avatar :-|
    nmw

    #Кой говори в Канал 3. Не напразно няма въпросителен знак в заглавието.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK